GENEL KURUL KONUŞMASI
Konu: Tapu ve veraset işlemlerinde vatandaşların yaşadığı sorunlara ilişkin gündem dışı konuşması
Yasama Yılı:2
Birleşim:110
Tarih:27.07.2024

YASİN ÖZTÜRK (Denizli) - Sayın Başkan, değerli milletvekilleri; tapu ve veraset işlemlerinde vatandaşlarımızın yaşadığı sorunlar hakkında gündem dışı söz almış bulunmaktayım. Genel Kurulu saygıyla selamlıyorum.

Miras intikali, tapu sicilinde kayıtlı olan malikin ölümü hâlinde miras hakkı, mahkeme ya da noterden alınmış veraset vergisiyle belirtilen mirasçılar adına tescil edilmesi işlemidir. Bu tescil sayesinde tapuda doğrudan mirasçılara intikal işlemi yapılmaktadır. Miras intikali için mirasçılardan biri ya da tümünün ilgili tapu müdürlüğüne gerekli belgelerle başvuru yapması gerekmektedir.

(Uğultular)

BAŞKAN - Sayın Öztürk, bir dakikanı alabilir miyim?

Değerli milletvekilleri, Genel Kurulda gerçekten büyük bir uğultu var, değerli hatibin konuşmaları anlaşılmıyor. O yüzden, lütfen saygıyla dinleyelim ve bir uğultuya yol açmayacak şekilde sohbet edelim. Lütfen, diğer arkadaşlar dışarı çıkıp sohbetini orada yaparlarsa daha iyi olur. Burada dinleyenler olsun.

Sayın Öztürk, buyurun.

YASİN ÖZTÜRK (Devamla) - Miras intikali için mirasçılardan biri ya da tümünün ilgili tapu müdürlüğüne gerekli belgelerle başvuru yapması gerekmektedir. Bu başvuru üzerine tapu müdürlüğünce intikal işlemleri gerçekleştirilir ve miras intikali yapılır. Günümüzde internet üzerinden e-devlet aracılığıyla da başvurular yapılabilmektedir.

Mirasçıların tapuda miras intikal işlemlerini başlatabilmesi için önce söz konusu taşınmaz üzerinde pay sahibi olduğunu gösteren veraset ilamı yani mirasçılık belgesi sunması gerekmektedir. Veraset ilamı noterden ya da sulh hukuk mahkemelerinden alınabilmektedir. Veraset ilamının alınmasından sonra tapu işlemleri için taşınmazın bulunduğu il ya da ilçedeki ilgili belediyeye gidilmesi gerekmektedir. Taşınmazın emlak vergisi borcunun olup olmadığını ve rayiç bedelini gösteren belge alınmalı; taşınmazın vergi borcu var ise bu borcun ödenmesi gerekmektedir.

Bir sonraki adımda veraset ve intikal vergi dairesine gidilmesi gerekir. Veraset ve intikal vergisi ödendikten sonra ilişkinin kesildiğine dair belge alınmalıdır. Her istenen eksiksiz olarak tamamlandıktan sonra gerekli tüm belgelerle mirasçılar tapu müdürlüğüne başvuru yapmalıdır. Böylece kendi adlarına taşınmazın tescilini isteyebilirler. Başvurunun tamamlanmasıyla birlikte Tapu Sicil Müdürlüğü tarafından intikal işlemleri gerçekleştirilir, mirasçılar yani yeni malikler adına yeni bir tapu düzenlenir.

Dinlerken yoruldunuz ve sıkıldınız, değil mi? İşte, veraset işlemlerini yapmaya başlayan vatandaşlarımız bu sıkıcı ve yorucu süreçten geçmeye mecbur bırakılıyor. Gelişmiş ülkeler dijitalleşme sürecini tamamlayarak devlet dairelerindeki işlemleri büyük ölçüde internet üzerinden yapabilme yeteneğine sahipler; vatandaşları elektronik sistemleri sayesinde kendi işlemlerini kolaylıkla ve hızlı bir şekilde gerçekleştirebiliyorlar. Ancak biz hâlâ pek çok işlemi yüz yüze yapmak zorunda kalıyoruz. Bu, hem vatandaşlarımızın zamanını çalıyor hem de devletin kaynaklarının verimsiz kullanılmasına neden oluyor. Örneğin, Maliyede uygulanan veraset ilişik kesme beyannamesi işlemleri vatandaşlarımız için tam bir eziyet. Tapu ya da ruhsat işlemlerinde menkul ve gayrimenkullerin el birliği olması hâlinde tescili yapılabiliyor ama iş paylı mülkiyete gelince veraset ilişik kesme belgesi isteniyor. Bu belge için ilgili tüm hissedarların beyanname verip vergi ödemesi gerekiyor. Aslında, olması gereken el birliği hâlinde beyanname vermeden işlemlerin yapılabilmesi. Vatandaşların tek başına veraset ilişik kesme beyannamesi vermeden vergi dairesince varsa borcu sistemde belirlenip ödenmesini sağlamak bu kadar zor olmamalı. Gereksiz bürokratik işlemler ve prosedürler gözden geçirilmeli, mümkün olduğunca basitleştirilmelidir. Vatandaşların işlem yapma süresi kısaltılmalı ve işlemler daha verimli hâle getirilmelidir. Vatandaşlarımız basit bir belge almak için bile saatlerce sıra beklemek, farklı devlet dairelerine gitmek ve onlarca evrak toplamak zorunda bırakılıyor. Bu süreç iş gücü kaybına ve maddi zarara yol açıyor. Çalışan vatandaşlarımız iş yerlerinden izin almak zorunda kalıyor ve de ekonomik verimliliği düşüyor. Ayrıca, bürokratik zorluklar, kamu kurumlarının etkin ve hızlı çalışabilmesini olumsuz yönde etkilemektedir. E-devlet sistemlerinin etkin bir şekilde kullanılması vatandaş memnuniyetini artırır ve devlet-vatandaş ilişkisini güçlendirir; daha şeffaf, hızlı ve erişilebilir bir devlet yapısı toplumun genel refahını artırır.

Teknolojinin sunduğu avantajlar insan yaşamını kolaylaştırmak üzerinedir. Bu sistemler vatandaşların işlemlerini hızlı, güvenli ve kolay bir şekilde yapabilmelerini sağlar. Vergi beyannamelerinin internet üzerinden verilmesi, çeşitli izin ve ruhsat başvurularının on-line olarak yapılabilmesi, sağlık hizmetlerine erişimin dijital platformlar aracılığıyla sağlanması gibi pek çok hizmet e-devlet sistemleri sayesinde daha erişilebilir hâle gelmiştir.

(Mikrofon otomatik cihaz tarafından kapatıldı)

BAŞKAN - Sayın Öztürk, lütfen tamamlayın.

YASİN ÖZTÜRK (Devamla) - Gelişmiş ülkelerin yıllar önce yaptığı dijitalleşme hamlelerini bizim de hayata geçirmemiz artık bir zorunluluktur. Dijitalleşme yatırımlarını artırmalı, resmî işlemler mümkün olduğunca on-line platformlar üzerinden yapılabilir hâle getirilmelidir. Gereksiz bürokratik işlemlerden hem vatandaşlarımızı hem de kurum çalışanlarını bir an önce kurtarmalıyız. Vatandaşlarımızı ellerinde evraklarla kapı kapı dolaşmaktan kurtarmak modern bir devletin en temel sorumluluklarından biridir. Hep birlikte bu süreci hızlandıracak, daha verimli, daha şeffaf ve daha erişilebilir devlet yapısına ulaşabiliriz diyor, Genel Kurulu saygıyla selamlıyorum. (İYİ Parti sıralarından alkışlar)