| Konu: | Öğretmenlik Mesleği Kanunu Teklifi münasebetiyle |
| Yasama Yılı: | 3 |
| Birleşim: | 5 |
| Tarih: | 09.10.2024 |
ŞENOL SUNAT (Manisa) – Sayın Başkan, değerli milletvekilleri; 28'inci madde üzerinde vermiş olduğumuz önerge üzerine İYİ Parti Grubu adına söz almış bulunuyorum. Yüce Meclisi saygıyla selamlarım. Sayın milletvekilleri, bu kadar muğlak, belirsiz ve çok sakıncalı ifadeler içeren bu teklif geri çekilmelidir. Düzelebilmesi için çok uğraştık yani birçok yönüne karşı olmamıza rağmen birçok maddesi üzerinde düzeltebilmek adına önergeler verdik. Şimdi, öğretmenlerin, eğitim paydaşlarının görüşlerinin alınmadığı Öğretmenlik Mesleğı Kanunu Teklifi olmaz sayın milletvekilleri, olamaz, olmamalı. Bu teklif öğretmenlerin özlük haklarını iyileştiriyor mu? Hayır. Bu teklif öğretmenlerin mesleki gelişimini düzenliyor mu? Hayır. Bu teklif öğretmenlere saygınlık kazandırıyor mu? Hayır. Sayın milletvekilleri, evet, bu teklif öğretmenleri tehdit edici, öğretmenleri baskı altına alan bir teklif. İktidar, meslek kanunu altında ceza dağıtıyor. En kalabalık meslek grubuyla ilgili olan Öğretmenlik Mesleği Kanunu Teklifi’nden bahsediyoruz. İktidar -mülakat çok dert olduğu için- mülakat yerine öyle bir yapılanma getirmiş ki bu teklifle Akademiyle öğretmen atamalarını tamamen kontrol altına almayı amaçlıyor, Akademide başarı puanıyla eleyemediklerini disiplin cezalarıyla elemeyi amaçlıyor. Vazgeçin, iktidar mensupları vazgeçin, her konuda olduğu gibi “Ben yaptım oldu.” anlayışından vazgeçin, “Akademi” adı altında eğitim fakültelerine paralel bir yapı oluşturmaktan vazgeçin. Sayın milletvekilleri, eğitimin hiçbir problemini çözemeyen, bırakın problemleri okulların hijyen meselesini, tuvaletlerini bile temizleme işini halledemeyen Millî Eğitim Bakanlığı ve başındaki Bakandan iyi bir meslek kanunu beklemek zaten komik olurdu. Sayın milletvekilleri, bu kanun teklifi geldiğinde çok dile getirdik, mağdur olan ve amir durumunda olan il Millî Eğitim müdür muavinleri, ilçe Millî Eğitim müdürleri, eğitim müfettişleri, şube müdürü, araştırmacı eğitim uzmanı gibi elemanlar uzman başöğretmenlik haklarından yararlanamıyor, maaşları düşük kalıyor başöğretmen ve uzman öğretmene göre. İdari hiyerarşideki yerleri, görev ve sorumlulukları göz önüne alınırsa mali haklarının iyileştirilmesi gerekmiyor mu sayın milletvekilleri? Yine, özel öğretim kurumlarında görevli öğretmenlerin özlük haklarını koruyamayan bir meslek kanunu olur mu? 300 bini aşkın bu kadroyu oluşturuyor özel okullardaki öğretmenler. Bu teklifte “Özel okullarda görevli öğretmenlere, dengi resmî okullarda ödenen taban aylığından az ücret ödenemez.” diye bir madde olmalıydı. 2014 yılına kadar böyleydi, siz kaldırdınız. Sayın milletvekilleri, Millî Eğitim Bakanının eğitim fakültelerine bakışı neden böyle şaşı diye hep sordum. Eğitim fakültelerinin kalitesini de iktidar olarak siz bozdunuz. Eğitim fakültesi dekanları, yöneticilerine buradan sesleniyorum: Sesiniz neden çıkmıyor? Neden çıkmıyor söyleyeyim: Hukuk katlediliyor, hukuk fakülteleri hocaları suskun; eğitim çok kötü günlerden geçiyor, öğretmenler mutsuz, yüz binlerce atanamayan öğretmen var, eğitim fakültesi hocaları sessiz. Sayın milletvekilleri, Akademiye genel anlamda karşı değiliz ama bu teklifte sunulan tek adam rejiminin ülkeyi getirdiği durum aynen buraya da yansıyor. Onun için “konuşan Türkiye” diyoruz, onun için “parlamenter demokrasi” diyoruz. (İYİ Parti sıralarından alkışlar) Akademi uygulamasına genel olarak -biraz önce de ifade ettim- karşı değiliz, eğitim fakültelerinden mezun olanları da Akademiye almaya karşıyız değerli milletvekilleri. BAŞKAN – Buyurun Sayın Sunat, tamamlayın. ŞENOL SUNAT (Devamla) – Akademideki eğitim pedagojik formasyon niteliğinde olacak. Teklife göre, eğitim fakülteleri hocaları eğitim verecekler. Formasyon ve alan eğitimiyle mezun olan öğretmenlere 3-4 dönem yeniden eğitim vermenin anlamı nedir? Hayalinizdeki Akademi önümüzdeki süreçte öğretmen yetiştirme işini mi devralacak? Eğitim fakültelerini itibarsızlaştırmayın; sayısını azaltabilirsiniz, kalitesini yükseltebilirsiniz. Akademi, eğitim fakültelerinden mezun olanları değil, meslek ve teknik ortaöğretim kurumlarında öğretmen olmak isteyen ve başvuru kriterlerine uygun adayların pedagojik formasyon almalarını sağlamalıdır. Yine, Akademi, görevdeki öğretmenlerin mesleki gelişimi için görev yapmalıdır. (Mikrofon otomatik cihaz tarafından kapatıldı) ŞENOL SUNAT (Devamla) – Sayın milletvekilleri, çekin bunu. Yani “Kervan yolda düzülür.” mantığıyla hareket edile edile ülke bu duruma geldi, artık yeter! Yirmi iki yıldır iktidarsınız, bu yirmi iki yılda eğitimin, ekonominin ve hukukun geldiği durum ortada. Artık bu ülke için hep birlikte bir şey yapalım. İşte, o zaman burada oturmuş olduğumuz bu koltukların karşılığını vermiş oluruz. Hepinizi saygıyla selamlıyorum. (İYİ Parti ve Saadet Partisi sıralarından alkışlar)