GENEL KURUL KONUŞMASI
Konu: Oturum Başkanı TBMM Başkan Vekili Bekir Bozdağ’ın, 157 sıra sayılı Kanun Teklifi’nin görüşmelerine başlanıp başlanmaması hakkında usul görüşmesi münasebetiyle
Yasama Yılı:3
Birleşim:13
Tarih:30.10.2024

CÜNEYT YÜKSEL (İstanbul) – Sayın Başkan, değerli milletvekilleri; açılan usul tartışmasında Başkanlığın tutumu lehine ve Anayasa'ya aykırılık olmadığına dair söz almış bulunmaktayım. Bugün Adalet Komisyonumuz tarafından kabul edilen (2/2258) esas numaralı Bazı Kanunlarda Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun Teklifi'nin Genel Kurul görüşmelerine başlayacağız. Kanun teklifi, 1'i geçici madde olmak üzere toplam 39 maddeden oluşmakta olup 20 farklı kanunda değişiklik veya düzenleme yapmaktadır. Teklif, aslında hukuki güvenliğin güçlendirilmesi, temel hak ve özgürlüklerin daha etkin korunması, adalet hizmetlerinin etkinliğinin artırılması, suçla daha etkin mücadele edilebilmesi, toplumun temelini oluşturan aile kurumunun güçlendirilmesi ve Anayasa Mahkemesinin iptal kararlarının oluşturduğu hukuki boşluğun doldurulması ve uygulamada yaşanabilecek tereddütlerin giderilmesi anlamında önemli düzenlemeler içermektedir. Dolayısıyla burada, Anayasa Mahkemesinin iptal kararları doğrultusunda evlenen kadının soyadına, annenin soybağının reddi davası açılabilmesine, üçüncü kişilerin soybağının reddi davası açabilmesinin şartlarına, evlatlığın nüfus kaydına evlat edinenlerin adlarının yazılabilmesine, birden çok baronun bulunduğu illerde barolara gönderilecek adli yardım ödeneğinin oranına, ara buluculuk görüşmelerinin ilk toplantısına katılmayan tarafın sorumlu tutulacağı yargılama gideri ve lehine hükmedilecek vekâlet ücretinin miktarına gibi birçok alanda düzenlemeler bulunmaktadır. Değerli milletvekilleri, (2/2258) esas numaralı Kanun Teklifi, Adalet Komisyonumuzda, bildiğiniz gibi 11 Temmuz 2024 günü yirmi saati aşkın bir süre toplantı yapılarak Komisyon üyelerimiz ve toplantıya katılım sağlayan diğer değerli milletvekillerimizin katkılarıyla görüşülerek kabul edilmiş ve Genel Kurulun onayına sunulmuştur. İç Tüzük’ümüzün 38'inci maddesinde açık “Komisyonlar, kendilerine havale edilen tekliflerin ilk önce Anayasa’nın metin ve ruhuna aykırı olup olmadığını tetkik etmekle yükümlüdürler. Bir komisyon, bir teklifin Anayasaya aykırı olduğunu gördüğü takdirde gerekçesini belirterek maddelerin müzakeresine geçmeden reddeder.” hükmü açıkça yer almaktadır. Söz konusu hükümden de anlaşılacağı üzere, kendilerine havale edilen kanun tekliflerinin Anayasa’ya uygunluğunu denetleme görevi komisyonlara verilmiştir. Bu kapsamda, CHP, DEM ve Saadet Partisine mensup Komisyon üyelerimiz Anayasa’ya aykırılığın denetlenmesi amacıyla 3 ayrı önerge vermiştir aslında ve bu önergeler diğer işlerden önce görüşülerek karara bağlanmıştır. (Mikrofon otomatik cihaz tarafından kapatıldı) BAŞKAN – Sayın Yüksel, lütfen tamamlayın. CÜNEYT YÜKSEL (Devamla) – Dolayısıyla söz konusu önergeler üzerinde Komisyon üyesi olan ve olmayan milletvekilleri tarafından görüşler uzun uzadıya dile getirilmiş ve teklifin Anayasa’ya aykırılığı iddiası, tabiri caizse, saatler süren müzakereler sonucunda Komisyonumuz tarafından kabul görmemiştir. Dolayısıyla bu aşamada, gerek usul tartışmasının açılmasına gerek Anayasa’ya aykırılık iddiası nedeniyle teklifin Genel Kurul görüşmelerine başlanmasına engel bir husus bulunmamaktadır. Bu kapsamda, huzurda bulunan teklifin ülkemiz ve milletimiz için hayırlı olmasını diliyor, görüşmelerde vereceğiniz katkılar nedeniyle şimdiden hepinize çok teşekkür ediyorum. Hepinizi saygıyla selamlıyorum. (AK PARTİ sıralarından alkışlar)