Konu: | İYİ Parti Grubu önerisi münasebetiyle |
Yasama Yılı: | 3 |
Birleşim: | 18 |
Tarih: | 13.11.2024 |
İYİ PARTİ GRUBU ADINA YASİN ÖZTÜRK (Denizli) - Sayın Başkan, değerli milletvekilleri; İYİ Partimizin grup önerisi üzerine söz almış bulunmaktayım. Genel Kurulu saygıyla selamlıyorum.
Ülkemizde hastane ve sağlık kuruluşlarından randevu almakta güçlük yaşandığı konusu hepimizin malumudur. Kamu hastanelerinden randevu almaya çalışan vatandaşlarımız internet veya özel hatlar üzerinden randevu almakta büyük zorluklar yaşadıklarını veya randevularının çok geç tarihlere verildiğini dile getirmektedirler. Özellikle eğitim ve araştırma, tıp fakültesi ve devlet hastanesi gibi sağlık kuruluşlarımızdan alınmak istenen randevularda yoğunluk yaşandığı görülmektedir. Merkezi Hekim Randevu Sistemi, hastanelerde muayene öncesi bekleme süresinin ve poliklinik önlerindeki kalabalıkların azaltılması, vatandaşların kendi zamanlarını doğru yönetebilmeleri, hastanelerdeki hekim iş gücünün etkin kullanımının sağlanabilmesi amacıyla 2010 yılında hayata geçirilmiştir. Ancak son on dört yılda sağlık sistemindeki sorunlar, göçmen sorununun sağlık sistemine etkisi ve iktidarın kötü yönetimi insanlarımızın sabrını taşırmıştır. Bugün hastalarımız randevu sisteminden bir iki ay sonrasına zar zor randevu alabilmekte, bazı branşlarda bu sürenin altı aya hatta bir yıla kadar çıktığı vatandaşlarımızca bilinmektedir. Bazı branşlarda aylar sonraya randevu alındığı bilinmekte hatta bunun üstüne, kimi fırsatçıların bu konuda sıkıntı yaşayan vatandaşlara hastane randevularını parayla sattığı iddia edilmektedir. Son yıllarda birçok sağlık çalışanının ağırlaşan olumsuz çalışma koşulları nedeniyle özel hastane veya sağlık kuruluşlarına geçiş yaptığı, bir kısmının ekonomik nedenlerle yurt dışında çalışmayı tercih ettiği bilinmektedir. Bu durum randevu konusunda yaşanan sıkıntıları daha da artırmaktadır. Buradan başta iktidar milletvekilleri olmak üzere tüm milletvekillerimize samimiyetle seslenmek ve sormak istiyorum: Hepimiz hemen hemen her gün seçim bölgemizden, memleketimizden, eş dost ve arkadaşlarımızdan veyahut kimi kimsesi olmayan bir vatandaşımızdan hastane randevusu almak için, yoğun bakım için telefon almıyor muyuz? Tüm samimiyetimle soruyorum: Danışmanlarımız her gün hastanelerin ilgili makamlarını arayarak bize ulaşan herhangi bir vatandaşımız için randevu almaya çalışmıyor mu? Bu soruya cevabınız "Hayır." ise hiçbir şey demek istemiyorum, sizlere ne söylesek boş. Ancak soruya "Evet, haklısın." diyorsanız elinizi taşın altına koyun ve on dört senedir devam eden bu aksaklıkları gelin, hep beraber giderelim.
Sağlık sistemimizde yaşanan sorunlar sadece Merkezi Hekim Randevu Sistemi'yle sınırlı da değil; sizlere hemen Denizli ilimizden, memleketimden bir örnek vermek istiyorum. Denizli şehir hastanesinin ilk ihalesi 2020 yılında yapıldı, aradan dört yıl geçti ancak hâlâ net bir sonuç alınmış değil. Bin yataklı olarak planlanan bu hastane Denizli halkı için hayati bir proje fakat 4 kez ihalesi mahkeme kararıyla iptal edilerek, Bakanlıkça ilk ihaleyi alan firma sonraki ihalelerden tabiri caizse alengirli şekilde dışlanarak Denizli halkı kaderine terk edilmiştir. Denizli gibi büyük bir ilin bu kadar büyük bir sağlık yatırımını beklemek zorunda kalması kabul edilemez bir durumdur. Denizli'deki mevcut devlet hastanesinin sağlık altyapısı hem yetersiz hem de "Depreme dayanıklı değil." raporu var. Vatandaşlarımız en temel sağlık hizmetlerine bile ulaşmakta güçlük çekiyor. Kaliteli ve yeterli sağlık hizmetine erişim bir toplumun refah düzeyini belirleyen en önemli unsurlardan biridir ancak Denizli şehir hastanesinin yapım sürecinin sürekli ertelenmesi, ihale süreçlerinde yaşanan belirsizlikler ve adrese teslim ihale iddiaları bu projenin siyasi çıkarlarla şekillendirildiğini gösteriyor. Değerli milletvekilleri, buradan bir kez daha altını çizmek istiyorum; kamu projelerinde şeffaflık, hesap verilebilirlik ve adalet esas olmalıdır. Denizli şehir hastanesi siyasi çıkar ve ihale oyunlarına kurban edilmemelidir. Bu projede yaşanan ihale iptalleri ve tartışmalı süreçler vatandaşlarımızın vergileriyle finanse edilen bir hizmetin gecikmesine neden olmaktadır. Bu ihmallerin bedelini halkımız sağlık hizmetlerinden mahrum kalarak ödemektedir. Buradan iktidara çağrıda bulunuyorum: Denizli şehir hastanesini bir an önce tamamlayın. Bu proje, siyasi çıkar için değil halkın sağlığı için gereklidir. Vatandaşlarımızın sağlığını ve temel haklarını göz ardı etmenin bedelini kimseye ödetmeyin, Denizli halkının hak ettiği sağlık hizmetine ulaşmasını sağlamak hepimizin görevidir.
Sayın Başkan, değerli milletvekilleri; unutulmamalıdır ki kaliteli bir sağlık sistemi insani bir haktır, bir ayrıcalık değildir. Sağlık hizmetlerine erişim herkes için kolay, hızlı ve nitelikli olmalıdır.
(Mikrofon otomatik cihaz tarafından kapatıldı)
YASİN ÖZTÜRK (Devamla) - Sayın Başkanım, tamamlıyorum.
BAŞKAN - Tamamlayın Sayın Öztürk.
YASİN ÖZTÜRK (Devamla) - Vatandaşlarımız vergileriyle finanse edilen bu hizmetlere ulaşmak için ekstra çaba sarf etmek zorunda kalmamalıdır. Sağlık sistemimizde yaşanan bu sorunların çözümü için bir an önce harekete geçilmeli ve vatandaşlarımızın hak ettiği sağlık hizmetine ulaşması sağlanmalıdır.
Konuşmamı sağlık sistemimizde yapılacak iyileştirmelerin vatandaşlarımızın hayat kalitesini artıracağını ve devlet-vatandaş ilişkisini güçlendireceğini hatırlatarak sonlandırmak istiyorum. Sağlık sistemindeki bu aksaklıkları gidermek devletimizin vatandaşlarımıza olan en temel borcudur diyor, Genel Kurulu saygıyla selamlıyorum. (İYİ Parti ve Saadet Partisi sıralarından alkışlar)