GENEL KURUL KONUŞMASI
Konu: Köy Kanunu ile Bazı Kanunlarda Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun Teklifi münasebetiyle
Yasama Yılı:3
Birleşim:24
Tarih:27.11.2024

YASİN ÖZTÜRK (Denizli) - Köy Kanunu'yla ilgili kanun teklifinin 1'inci maddesi üzerine İYİ Parti Grubu adına söz almış bulunmaktayım. Genel Kurulu saygıyla selamlıyorum.

442 sayılı Köy Kanunu'nun Ek 13'üncü maddesi köy nüfusuna kayıtlı ve köyde ikamet eden ancak ev sahibi olmayan vatandaşlarımız için bir fırsat sunmuş, köy tüzel kişiliğine ait taşınmazların rayiç bedelle bu vatandaşlarımıza satılmasını mümkün kılmıştır. Bununla birlikte hak sahiplerine inşaatları tamamlamaları ve taksit ödemelerini yapmaları için 31 Aralık 2024 tarihine kadar süre tanınmıştır. Ancak ekonomik koşullar, pandemi süreci ve bireysel zorluklar nedeniyle pek çok vatandaşımız bu süreyi değerlendirememiş, sorun yaşamıştır. Bugün görüşmekte olduğumuz kanun teklifi ise bu süreyi dört yıl daha uzatarak vatandaşlarımıza ek bir fırsat sunmayı amaçlamaktadır.

Değerli milletvekilleri, pandemi sürecinin hem ekonomik hem de sosyal alandaki yıkıcı etkilerini hepimiz yakından gözlemledik. Pandemi dönemi vatandaşlarımızın gelirlerini kaybettiği, işsizlik oranlarının arttığı, piyasalarda daralmaların yaşandığı ve birçok bireyin temel ihtiyaçlarını karşılamakta dahi zorlandığı bir süreç oldu. Bunun üzerine eklenen ekonomik kriz, inşaat maliyetlerindeki artış, emlak fiyatlarındaki yükseliş ve krediye erişimdeki yaşanan zorluklar özellikle dar gelirli vatandaşlarımızı daha da kırılgan hâle getirmiştir. Böylesine zorlu bir dönemde kırsal bölgelere yönelen vatandaşlarımızın bu alanlarda yaşamlarını sürdürebilmesi için sağlanan imkânlar ne yazık ki yetersiz kalmaktadır. Bugün kırsal bölgelerde yaşanan en büyük sorunlardan biri ekonomik altyapının yetersizliğidir. Vatandaşlarımıza taşınmaz edinme hakkı tanınması elbette önemli bir adımdır ancak bu taşınmazlar üzerine inşa edilecek yapılar için vatandaşlarımızın ekonomik gücü yeterli olmayabilir. Köy Yerleşme Planı kapsamında taşınmaz edinen hak sahiplerinin büyük bir kısmı artan maliyetler ve ekonomik zorluklar nedeniyle binalarını inşa edememiş ve borçlarını ödeyememiştir. Bu noktada hak sahiplerine tanınan sürenin uzatılması kritik bir adımdır ancak burada dikkat edilmesi gereken husus, bu uzatmanın sadece bir erteleme niteliği taşımamasıdır.

Değerli milletvekilleri, ben iki ay önce Köy Kanunu'ndaki geçici 5'inci madde kapsamında hak sahiplerine tanınan sürenin beş yıl uzatılması için bir kanun teklifi vermiştim. Elbette biz müneccim değiliz, malum da olmadı, vatandaşlarımızın bu konudaki mağduriyetlerini bizlere aktarmasıyla bu kanun düzenlemesinin gerekli olduğunu fark ederek vermiştik. Eminim, bu konuda mağdur olan vatandaşlarımız sizlere de iktidar milletvekillerine de mağduriyetlerini aktarmışlardır. İyi de tabiri caizse yumurta ağza gelinceye kadar vatandaşlarımızı diken üstünde tedirgin etmektense bu çözümü sadece erteleyerek değil somut adımlarla neticelendirerek çözebilseydik değil mi? Teklifinize bakınca görüyorum ki siz bu süreyi dört yıl daha uzatmayı tercih etmişsiniz. Teşekkür ederiz. Bizim için önemli olan milletimizin sorunlarının çözülmesidir, kanun teklifinin kimden geldiğinin bir önemi yoktur.

Köy Kanunu'nda yapılan değişiklikler kırsal kalkınmayı desteklemek açısından önemli bir adımdır ancak burada şu gerçeği de kabul etmemiz gerekiyor: Kırsal kalkınma, yalnızca barınma sorununu çözmekle sınırlı değildir. Kırsal bölgelerdeki ekonomik faaliyetlerin teşvik edilmesi, altyapının güçlendirilmesi ve temel hizmetlerin erişilebilir hâle getirilmesi gerekmektedir. Bugün kırsal bölgelerde tarım ve hayvancılık gibi temel ekonomik faaliyetlerin desteklenmemesi bu alanlara olan ilgiyi azaltmakta, köylerde yaşamayı cazip olmaktan çıkarmaktadır. Köy yerleşim planları kapsamında taşınmaz edinen vatandaşlarımızın yalnızca barınma hakkına değil aynı zamanda sürdürülebilir bir gelir elde etme imkânına da sahip olması sağlanmalıdır. Bu nedenle, tarım ve hayvancılık faaliyetlerini destekleyecek teşvik politikalarının da hayata geçirilmesi elzemdir.

Bu noktada, düzenlemeye ilişkin bazı ilave önerilerimi ifade etmek istiyorum:

1) Köy Yerleşme Planı kapsamında taşınmaz edinen vatandaşlarımızın bina inşa etme süreçlerinde karşılaştıkları maliyet yükü azaltılmalıdır. Misalen, tip projelerle proje maliyeti TOKİ tarafından karşılanabilmeli, yapı denetim maliyetleri Şehircilik Bakanlığına bağlı mühendisler vasıtasıyla düşürülmelidir. Bu kapsamda, faizsiz kredi imkânları, devlet destekli inşaat malzemesi yardımları veya vergi muafiyetleri gibi ek teşvikler sağlanmalıdır.

2) Kırsal alana yönelik teşvik politikaları yalnızca barınmayla sınırlı kalmamalı, aynı zamanda ekonomik kalkınmayı hedeflemelidir. Tarım ve hayvancılık, kırsal turizm gibi sektörlerde üretimi artıracak destekler sağlanmalıdır.

3) Köy yerleşim alanlarında yaşamayı cazip hâle getirmek için altyapı hizmetleri güçlendirilmelidir. Elektrik, su, internet gibi temel hizmetlerin eksiksiz sağlanması ve ulaşım imkânlarının geliştirilmesi gereklidir.

(Mikrofon otomatik cihaz tarafından kapatıldı)

BAŞKAN - Sayın Öztürk, lütfen tamamlayın.

YASİN ÖZTÜRK (Devamla) - Başkanım, tamamlıyorum.

4) Taşınmaz edinme sürecinde hak sahiplerinin mağduriyet yaşamaması için süreçler daha şeffaf ve denetlenebilir hâle getirilmelidir.

Biz, İYİ Parti olarak vatandaşlarımızın sorunlarının çözülmesi için her türlü yapıcı eleştiri ve öneriyi sunmaya devam edeceğiz. Amacımız, milletimizin refahını artırmak ve Türkiye'nin her bölgesinde eşit yaşam koşullarını sağlamaktır diyor, Genel Kurulu saygıyla selamlıyorum. (İYİ Parti sıralarından alkışlar)