GENEL KURUL KONUŞMASI
Konu: TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ BAŞKANLIĞI İDARİ TEŞKİLATI KANUNU TEKLİFİ
Yasama Yılı:2
Birleşim:26
Tarih:30.11.2011

AK PARTİ GRUBU ADINA MEHMET DOĞAN KUBAT (İstanbul) - Sayın Başkanım, çok değerli milletvekilleri; görüşülmekte olan 83 sıra sayılı Türkiye Büyük Millet Meclisi Başkanlığı İdari Teşkilatı Kanun Teklifi hakkında AK PARTİ Grubu adına söz almış bulunuyorum.

Değerli milletvekilleri, yasama meclisleri, kendi faaliyetlerini yerine getirirken ihtiyaç duyduğu destek hizmetlerini sağlamak üzere, kendi bünyelerinde yürütmeden bağımsız idari teşkilatlar kurarlar. Yasama meclisleri, rutin olmayan ve kendilerine özgü çalışma yöntemlerinden dolayı, diğer kamu kurum ve kurumlarından çok daha etkin, hızlı ve esnek bir idari teşkilata sahip olmak zorundadırlar. Bu gerçek, Batı ülkelerinde açıklıkla görülmektedir.

Türkiye Büyük Millet Meclisinin temel faaliyetleri olan yasama ve denetim faaliyetlerinin daha etkin ve verimli bir şekilde yürütülebilmesi bakımından, ona bu faaliyetleri sırasında gerekli desteği sağlayacak görev tanımları yapılmış bir bütünlük içerisinde ve uyumlu olarak çalışan örgütsel bir yapının oluşturulması, gerekli araç gereç ve personelin nitelik ve nicelik olarak her an hizmete hazır bulundurulması büyük bir önem arz etmektedir. Ülkemizde Meclisimizin kurulduğu 23 Nisan 1920'den itibaren böyle bir idari teşkilat kurulmuş ve bugüne kadar da hizmetlerini sürdürmüştür.

2919 sayılı, 13 Ekim 1983 tarihli Kanun ile Türkiye Büyük Millet Meclisi Genel Sekreterliğinin kuruluş, görev ve yetkileri ile çalışma usul ve esasları düzenlenmiştir. Bu Kanun'da, temel yapılanmada icracı birimler olarak birim müdürlükleri öngörülmüş ve bu birim müdürlükleri arasında koordinasyonu sağlamak üzere, şu anda mevcut 3 Genel Sekreter Yardımcımız ve onların üzerinde de Genel Sekreterlik makamı olmak üzere bir yapılanma öngörülmüştür.

Türkiye Büyük Millet Meclisinin temel faaliyetleri olan yasama ve denetim faaliyetlerinin daha etkin ve verimli bir şekilde bu iki faaliyete yönelik hizmetlerin tam anlamıyla uzlaşmaya dayalı olarak yerine getirilebilmesi ve güçlü bir kurumsal yapı ve hafıza oluşturulması amacıyla yasama ve denetim işlerine destek sağlayacak yeni bir yapılanmaya ihtiyaç duyulmuştur.

Batı ülkelerine bakıldığı zaman bizdekinden farklı olarak onların idari teşkilat yapılarının gerek personel sayısı gerek yapıdaki hiyerarşik kademelenme ve idari birimler açısından daha küçük ölçekli bir yapılanma, bir model olduğu görülmektedir. Bizde de bu temel gerçeklikler karşısında bu getirilen düzenlemeyle icracı müdürlükler yerine başkanlıklar tarzı bir modellemeye geçilmiştir. Bazı birimler işlevini yitirdiğinden dolayı kaldırılmış mevcut kanunda, bazı birimler görev alanları çakıştığından birleştirilmiş, bunun dışında günün ihtiyaçlarına göre, gereksinimlerine göre bir kısım yeni birimler ilavesi de yeni düzenlemede öngörülmüştür.

Getirilen düzenlemenin temel amacı, Türkiye Büyük Millet Meclisine yasama ve denetim faaliyetlerinde ihtiyaç duyulan hizmetleri nitelikli, etkin ve verimli bir şekilde yerine getirebilmektir. Söz konusu bu hizmetler esas itibarıyla yasama ve denetim faaliyetlerine yönelik olmakla birlikte, bunların bir kısmı yasama ve denetime doğrudan katkı sağlarken, diğerleri dolaylı şekilde destek sağlamaktadır.

Bu düzenlemedeki temel amaç, Türkiye Büyük Millet Meclisine çalışmalarında ihtiyaç duyulan hizmetlere doğrudan ve dolaylı katkı sağlayacak idari teşkilatın kuruluş, görev, yetki ve sorumluluklarını düzenlemektir. İşte, bu amaçla 44 asıl madde ve 12 geçici maddeden oluşan bu teklif yüce Meclisimize sunulmuştur.

Teklifin 3'üncü maddesinde, kurulan yeni yapıdaki idari teşkilatın temel olarak görevleri genel olarak sayılmıştır. Türkiye Büyük Millet Meclisinin yasama, denetim ve temsil işlevlerini yerine getirirken ihtiyaç duyulan hizmetleri etkin biçimde sunma anlayışından yola çıkılarak belirlenmiştir bu görev tanımları.

Bu 3'üncü maddeyi takip eden diğer 4 ve 5'inci maddelerde de idari teşkilatın tepe yönetiminin asli yapısı, asli unsurları olan yönetim kademeleri düzenlenmiştir.

4'üncü maddede getirilen düzenlemeye göre, bu idari teşkilat doğrudan Meclis Başkanına bağlı birimlerle birlikte, Genel Sekreter ve ona bağlı, doğrudan bağlı birimler, onun altında genel sekreter yardımcısı, 4 genel sekreter yardımcısı ihdas edilmiştir, genel sekreter yardımcılıklarına bağlı başkanlıklar şeklinde bir örgütlenme tasarlanmıştır.

Kanun teklifinin 25'inci maddesinde ise, bu teşkilat kademelerindeki tepe yöneticilerin alt kademelere yetki devri yapmasına ve bunların, üst yöneticilerin sorumluluklarına dair temel esaslar düzenlenmiştir.

Yine 28'inci maddede, Türkiye Büyük Millet Meclisi idari teşkilatında norm kadro esası öngörülmüş ve bu norm kadro esasına göre yapılacak atamalara ilişkin usul ve esaslar 29'uncu maddede hükme bağlanmıştır.

29'uncu maddede, Genel Sekreter ve Genel Sekreter Yardımcıları, Türkiye Büyük Meclisi Başkan Başmüşavirleri ve özel kalem müdürünün doğrudan, diğer personelin ise Genel Sekreterin teklifi üzerine Meclis Başkanı tarafından atanacağı hükme bağlanmış, Başkanın bu yetkisini Genel Sekretere devredebileceği de öngörülmüştür.

Burada yine önemli bir yenilik olarak idari teşkilatın norm kadro esasına göre düzenlemesi yapılırken kural olarak sınav yoluyla bu kadrolara atama esası getirilmiş, diğer kurumlardan açıktan veya naklen atama yolu da kapatılmıştır. Böylece, nitelikli personel istihdamına yönelik bir ciddi düzenleme olmuştur.

30'uncu maddede ise, gerek Türkiye Büyük Millet Meclisi Başkanının gerekse Tüzük'ümüze göre kurulmuş 17 tane ihtisas komisyonunun gerek siyasi parti gruplarımızın gerekse biz milletvekillerinin sözleşmeli personel çalıştırmasına dair hususlar hükme bağlanmıştır. Burada, yeni düzenlemede yine milletvekillerimize danışman, danışman yardımcısı ve ilave bir personeli sözleşmeli olarak çalıştırma imkânı da getirilmiştir.

Getirilen bu düzenlemelerin, Türkiye Büyük Millet Meclisinin yasama ve denetim faaliyetlerini yerine getirirken ihtiyaç duyduğu destek hizmetlerini çok daha etkili ve verimli şekilde sağlayacağı düşüncesiyle hepinize saygılar sunuyor, kanunun hayırlı olmasını diliyorum. (AK PARTİ sıralarından alkışlar)

BAŞKAN - Teşekkür ederim Sayın Kubat.