Konu: | Köy Kanunu ile Bazı Kanunlarda Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun Teklifi münasebetiyle |
Yasama Yılı: | 3 |
Birleşim: | 27 |
Tarih: | 04.12.2024 |
ÖMER FETHİ GÜRER (Niğde) - Sayın Başkan, değerli milletvekilleri; kanun teklifini ilk gördüğümde üzerinde "Köy Kanunu" yazınca köylerle ilgili güzel düzenlemeler yer alabilir diye heyecanla gittim ama 1'inci maddeden başka köyle ilgili bir husus yer almıyor. Burada da Köy Kanunu'nda yapılan uygulamayla, 2 bin metrekare olmak üzere, tescil edilen parsellerin köyde ikamet eden ve köy nüfusuna kayıtlı olup evi bulunmayan ihtiyaç sahiplerine verilmesiyle ilgili, 2017'de yapılan düzeltmeyle ilgili süreç uzatılıyor. Şimdi, burada, köy nüfusuna kayıtlı olan ya da köyde yaşayanlara sağlanan bir düzenleme var ama eksiklik var. Şöyle ki: Türkiye'de 34 bin köy varken Büyükşehir Yasası'yla köylerimizin sayısı 18 binlere düştü, diğerleri büyükşehir kırsal mahalleye dönüştü. Köyde yeniden yaşamı tesis etmek için burayla ilgili yeni düzenlemelere ihtiyaç var. Örneğin, o köyde doğmamış, o köyde yaşamamış, ailesi göç ettiği için başka illerde doğmuş olanlar da yeniden kırsala dönmek istediklerinde bu haktan yararlanmak istiyorlar. Burada yapılacak bir düzenlemeyle onların kırsala dönüşünün yolu açılabilirdi çünkü köyde ev yapmak istiyorlar ama köy muhtarı kanunun kendilerine tanıdığı bu hak doğrultusunda onlara olanak tanınamayacağını söylüyor. Bu yıl Niğde'de Beyazkışlakçı köyüne gittim, bu sorunu yerinde gördüm, onun için de bu teklifin içinde olmasının doğru olacağını düşünüyorum. Bakınız, kırsalda yaşayan nüfusun yaş ortalaması 58, nüfusa oranı da yüzde 7, çiftçi nüfusunun yaşı da 54'e çıkmış durumda. Bizim kırsalı yeniden ayağa kaldırmak için burayı cazip kılacak ve oraya o insanların dönüşünün yolunu açacak uygulamaları getirmemiz lazım. Bu 18 bin köy okulunun 6 bine yakını da kapalı, okul yok, sosyal donatı alanı yok, gidip orada ev yapacak, ona arsa da verilmiyor. Bunları, bu tür düzenlemelerde dikkate alıp yeniden kırsala dönüşün yolunu açmakta büyük yarar var.
Değerli arkadaşlar, kanun teklifi yine bir torba kanun teklifi olarak geldi. Köy Kanunu'ndan İmar Kanunu'na, KDV Kanunu'ndan Çevre Ajansı ve Yapı Denetimine kadar 8 ayrı kanunda değişiklik içeriyor. Bunun yanında kanun teklifindeki 24 maddenin 12 maddesi de Anayasa Mahkemesinin iptal ettiği maddelerden oluşuyor. Burada kanun teklifi görüşülüyor, kanun çıkıyor, Anayasa Mahkemesi iki yıl boyunca bu teklifi, bu kanunu görüşüyor, sonra iptal kararı veriyor ve iki yıl süreyle kanunsuzluk bu ülkede kanun gibi uygulanıyor. Bu da doğru bir yol değil çünkü son dönemde Meclise gelen çoğu kanun teklifi, Anayasa Mahkemesinin iptal ettiği, kısmi değişiklikler içeren düzenlemelerle yeniden Meclis gündemine getirilen tekliflerden oluşuyor. Bu yol da yol değil çünkü Anayasa Mahkemesinin bunu iptal edeceğini, Cumhuriyet Halk Partisi de diğer muhalefet milletvekilleri de Anayasa'ya aykırı olduğunu ifade ederek belirtiyorlar. Muhalefetin bu önermelerini dikkate alsanız gecenin bu saatinde bu kanun tekliflerini görüşmeyecek, 12 maddeyi görüşüp değerlendirecektik. Ama bu, süreci de olumsuz etkiliyor. Keza, kanun teklifinin 17'nci maddesi coğrafi verilerin toplanması, üretimin paylaşımı ile bu kapsama ilişkin mali ve cezai kapsama yönelik hükümleri düzenliyor; madde içeriğinde kişisel verilerin korunması hakkı ihlal ediliyor, Anayasa Mahkemesi kararını usulen karşılayan bir düzenleme gerçekleşiyor. Bu düzenlemede yerel yönetimlerin özerklik ilkesi bakımından eksiklikler de yer alıyor.
Kanun teklifinin bütününe baktığımız zaman, yine aceleye getirilen, yapılması gereken düzenlemelerin bütününün içinde yer almadığı, eksikliklerle çıkarılmaya çalışılan bir düzenleme olarak dikkat çekiyor. Bu bağlamda, hem Anayasa'ya uygun hem de halkın sorunları ve taleplerine uygun kanun tekliflerinin Meclise getirilmesini bir kez daha iktidar milletvekillerinden talep ediyor, bu yönde yapılan düzenlemelerin Türkiye için de ihtiyaç olduğunu belirtiyor, yüce Meclisi saygıyla selamlıyorum. (CHP sıralarından alkışlar)