Konu: | 2025 Yılı Merkezi Yönetim Bütçe Kanunu Teklifi ile 2023 Yılı Merkezi Yönetim Kesin Hesap Kanunu Teklifinin 2'nci Tur Görüşmeleri münasebetiyle |
Yasama Yılı: | 3 |
Birleşim: | 31 |
Tarih: | 11.12.2024 |
SAADET PARTİSİ GRUBU ADINA HASAN EKİCİ (Konya) - Sayın Başkanım, değerli milletvekilleri ve Sayın Bakanlarım; Genel Kurulu ve ekranları başında bizleri izleyen vatandaşlarımızı sevgi ve saygıyla selamlıyorum. 2025 Yılı Merkezi Yönetim Bütçe Kanunu Teklifi görüşmeleri kapsamında Ulaştırma ve Altyapı Bakanlığı bütçesi üzerine Gelecek-Saadet Grubu adına söz almış bulunmaktayım.
Değerli milletvekilleri, Ulaştırma ve Altyapı Bakanlığının bütçe ödeneklerini görüştüğümüz Meclis gündeminde, ödenek yetersizliği gibi bahanelerle yıllardır hiç başlanamayan ya da tamamlanamayan Konya projelerine de değinmeden geçemeyiz. Bu projelerden biri Konya Çevre Yolu'dur. Genel Başkanımız Sayın Ahmet Davutoğlu'nun Başbakanlığı döneminde, 2014 yılında yapımına başlanan ve tamamının 2020 yılında bitirilmesi gereken 122 kilometre uzunluğundaki Konya Çevre Yolu Projesi yıllardır bitirilememiştir. 3 etaptan oluşan projenin on yılda sadece 22 kilometre uzunluğundaki 1'inci etabı bitirilebilmiştir. 46 kilometre uzunluğundaki 2'nci etabın ise henüz 30 kilometrelik kısmı tamamlanmış ve 16 kilometrelik kısmının önümüzdeki yılda tamamlanması öngörülmektedir. Oysa, Ulaştırma ve Altyapı Bakanı Sayın Abdulkadir Uraloğlu bu yıl gerçekleştirdiği Konya ziyaretinde 2'nci etabı bu yıl sonunda bitirmeyi planladıklarını ifade etmişti. Projenin en zorlu ve maliyetli etabı olan 54 kilometre uzunluğundaki 3'üncü etabında ise hiçbir çalışma yok. Sonuç olarak, 122 kilometrelik çevre yolunun on yılda sadece 52 kilometrelik kısmı tamamlanmıştır. Yıl 2025 oldu, 2020 yılında bitmesi gereken Konya Çevre Yolu Projesi'nin ne zaman tamamlanacağı tam olarak belli değil. Sürekli göç alan Konya'da artan nüfusun da etkisiyle birlikte özellikle şehir merkezinde trafik yoğunluğu hızla artmaktadır. İhmal edilen çevre yolu Konyalılar için artan trafik yoğunluğu olarak geri dönmektedir. Projenin bir türlü bitirilememesi nedeniyle Konyalıların trafik mağduriyetleri her geçen gün artmaktadır. Ülkemizin merkezî bir konumunda yer alan Konya, başta lojistik ve dağıtım olmak üzere turizm ve transit yolcu geçişinde önemli bir kavşak noktasıdır. Çevre yolunun Konya'nın diğer illerle ulaşımını kuvvetlendirecek ve ticaret hacmini geliştirecek olması da önemlidir. Bu nedenle, hemşehrilerimiz adına Sayın Bakandan Konya Çevre Yolu'nun bir an önce bitirilmesini talep ediyoruz.
Değerli milletvekilleri, Konya'da yıllardır bitirilemeyen bir diğer proje de Seydişehir Alacabel Tüneli'dir. Türkiye'nin kara yolu ağındaki önemli geçitlerinden biri Seydişehir-Manavgat Yolu üzerindeki Alacabel Geçidi'dir. Alacabel Geçidi Karadeniz'i, Marmara'yı, Güneydoğu'yu ve İç Anadolu'yu Akdeniz'e en kısa mesafede bağlayan önemli geçitlerden bir tanesidir. Her yıl 4-5 milyon aracın geçtiği kritik bir geçittir. Bu geçit kış aylarında aşırı kar yağışı, buzlanma, fırtına ve çığ düşmesi gibi nedenlerle sık sık ulaşıma kapanmaktadır. Ölümlü trafik kazalarının da çok sık meydana geldiği bir geçittir. Alacabel Geçidi'nde ulaşımı kolaylaştırmak amacıyla, 2016 yılında, gidiş geliş olarak 14.600 metre uzunluğunda Alacabel Tüneli'nin yapımına başlanmıştı. İktidar yetkilileri yaptıkları birçok açıklamada Alacabel Tüneli'nin 2019 yılında biteceğini duyurmuşlardı ancak çeşitli bahanelerle Alacabel Tüneli'nin yapımına dönem dönem aralar verildi, yıl 2025 oldu ve Alacabel Tüneli hâlâ bitmedi. Dokuz yıldır bitirilemeyen bir tünel, âdeta yılan hikâyesine dönen bir tünel inşaatı. İktidar yetkilileri sürekli tarihler açıklıyorlar, tünel yok şu tarihte bitecek, yok bu tarihte açılacak, tarihler havada uçuşuyor ama tünel bir türlü açılmıyor. Sayın Bakana soruyoruz: Ülke ulaşımı ve turizmi açısından böyle kritik bir tünel neden yıllardır bitirilmiyor? Sorun kaynaksa, ödenek yetersizliği ise diğer projelere, yollara ve tünellere kaynak ayrılıyor da Alacabel Tüneli'ne neden ayrılmıyor? Seydişehirli, Konyalı sahipsiz mi görülüyor? Ulaştırma ve Altyapı Bakanı en son Seydişehir ziyaretinde "Ben bundan sonra bu tünelin daha yakın takipçisi olacağım. En kısa sürede bu tüneli bitirip Seydişehir'in gündeminden çıkaracağım." demişti ancak kesin bir tarih de vermemişti. Şimdi buradan Sayın Bakana sözünü tekrar hatırlatıyor ve diyoruz ki: Sayın Bakan, siz takip makamı değil icra makamısınız. Seydişehirlinin sizden beklediği takip değil icraattır, sonuçtur. Alacabel Tüneli'ni ve bağlantı yolunu bir an önce açın. Diğer yandan, sadece tünelin açılması gecikmedi, tünelin çıkış noktasındaki Ceceler köyünden Cevizli Kavşağı'na kadar yapılması gereken 12 kilometrelik yolda da hiçbir ilerleme olmadı. Bu yol tamamlanmadan tünelin ulaşıma açılmasının da vatandaşlarımıza bir faydası olmayacak.
Değerli milletvekilleri, sizlere Konya'nın ihmal edilen bir diğer projesinden daha bahsedeceğim, Konya-Karaman-Mersin Hızlı Tren Projesi'nden. Bu proje Konya'yı Mersin'e bağlayarak İç Anadolu'yu demir yoluyla denize açmayı hedefleyen önemli bir projedir. Bu proje tamamlandığında Konya'da üretilen sanayi ve tarım ürünleri düşük nakliye maliyetleriyle ve hızlı bir şekilde Mersin Limanı'na ulaştırılacak. Konya sanayimiz ve tarımımız Mersin Limanı'na bağlanarak uluslararası pazara açılacak ve önemli bir rekabet avantajı kazanacak. Bu önemli projenin ilk bölümü olan 136 kilometrelik Karaman-Ulukışla hattı dahi bitirilememiştir. Bu hat şayet sözler tutulursa 2026'da bitirilecekmiş. Ulukışla-Mersin hattının ne zaman tamamlanacağı ise belirsiz. Buradan Sayın Ulaştırma ve Altyapı Bakanına soruyorum: Konya, Karaman ve Ereğli'yle beraber tüm İç Anadolu şehirlerinin Mersin Limanı'na hızlı trenle ulaşımı yıllardır neden sağlanamıyor? Konya-Karaman-Mersin Hızlı Tren Projesi yıllardır neden bitmiyor? Bu proje ne zaman bitecek? Neden kesin bir tarih veremiyorsunuz?
Değerli milletvekilleri, unutulan bir diğer proje de Antalya-Konya-Aksaray-Nevşehir-Kayseri Hızlı Tren Projesi'dir. Bu proje ilk açıklandığında Konya'yı ve diğer 4 ili heyecanlandıran bir projeydi. 5 ili birbirine bağlayacak olan ve dört bölümden oluşan hızlı tren projesiyle Konya-Antalya arası bir saat on beş dakikaya, Kayseri-Antalya arası da iki saat kırk beş dakikaya düşecek. Bu projeyle Akdeniz'deki deniz turizmi İç Anadolu'daki inanç turizmiyle birleşecek, Konya'dan Antalya'ya, Nevşehir'e ya da Kayseri'ye hızlı trenle günübirlik seyahatler yapılabilecek. Genel Başkanımız Sayın Ahmet Davutoğlu'nun Başbakanlığı döneminde planlanan proje Sayın Davutoğlu'nun Başbakanlıktan ayrılmasından sonra maalesef diğer önemli projeler gibi Konyalılar için bir yılan hikâyesine dönmüştür; neredeyse on yıldır gündemde olan bu projeye bir türlü başlanamamıştır. Bakanlık yetkililerinden yapılan son açıklamalara göre, projenin ilk hattı olan Antalya-Konya hattının bu yıl başlayıp 2030 yılında tamamlanması planlanıyormuş ve Konya-Aksaray arasındaki ikinci hattın ise önümüzdeki yıl başlayıp 2031 yılında bitirilmesi, üçüncü hat olan Aksaray-Kayseri hattının ise 2031 yılında başlayıp 2037 yılında tamamlanması hedefleniyormuş. Temennimiz, gecikmiş de olsa belirtilen tarihlerde projelere başlanılması ve bitirilmesidir ancak açıklanan tarihlere bakınca maalesef hemşehrilerimiz hızlı treni daha uzun yıllar bekleyecek gibi görünüyor.
Değerli milletvekilleri, Konya'mızın yıllardır ihmal edilen projelerinden bir diğeri de Konya-Alanya yoludur; Konya-Alanya yolu da İç Anadolu'yu Akdeniz Bölgesi'ne bağlayacak önemli ana yollardan biridir. Yol projesi kapsamında, Genel Başkanımız Sayın Ahmet Davutoğlu'nun Başbakanlığı döneminde yapımına başlanan Eğiste Hadimi Viyadüğü gecikmeli de olsa 2022 yılında hizmete açılmıştır. Türkiye'nin en yüksek ve dünyanın da sayılı yüksek viyadüklerinden olan Eğiste Hadimi Viyadüğü'nün yapımında emeği geçenlere teşekkür ediyoruz. Viyadük yapıldı ama yolun diğer bölümleri yıllardır bitirilemedi; yapım çalışmaları bazı bölümlerde durdurulmuş, bazı bölümlerde de ağır aksak ilerlemektedir. Yolla birlikte yapılması gereken 11 tünel yıllardır tamamlanamadı, ne zaman tamamlanacağına ilişkin kesin bir tarih de verilmemekte.
Değerli milletvekilleri, sözlerime son verirken Sayın Bakana Konyalılar adına tekrar seslenmek istiyorum.
(Mikrofon otomatik cihaz tarafından kapatıldı)
HASAN EKİCİ (Devamla) - Tamamlıyorum.
BAŞKAN - Lütfen tamamlayın Sayın Ekici.
HASAN EKİCİ (Devamla) - Sayın Bakan, Konya, iktidara yıllardır en yüksek desteği veren bir şehirdir ancak yukarıda açıklanan projeler de göstermektedir ki Konya bu desteğinin karşılığını yıllardır ihmal edilen, sürüncemede bırakılan projeler olarak almaktadır. Konyalı bu muameleyi hak etmiyor. Bu nedenle, Konya'nın projelerini bir an önce tamamlayın.
Sözlerime son verirken Genel Kurulu saygıyla selamlıyorum. (Saadet Partisi ve İYİ Parti sıralarından alkışlar)