| Konu: | Sosyal Sigortalar ve Genel Sağlık Sigortası Kanunu ile Bazı Kanunlarda Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun Teklifi münasebetiyle |
| Yasama Yılı: | 3 |
| Birleşim: | 44 |
| Tarih: | 07.01.2025 |
HAKAN AKSU (Sivas) - Sayın Başkan, değerli milletvekilleri; hepinizi saygıyla selamlıyorum.
Sosyal Sigortalar ve Genel Sağlık Sigortası Kanunu ile Bazı Kanunlarda Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun Teklifi üzerine görüşmelerimizi yapmak üzere toplanmış bulunmaktayız.
Bu teklif, sosyal güvenlik sistemimizi güçlendirmek ve vatandaşlarımızın yaşam kalitesini artırmak amacıyla önemli değişiklikler öngörmektedir. Bu değişikliklerin ülkemizin sosyal güvenlik ve sağlık sistemine uzun vadede olumlu katkılar sağlayacağını düşündüğümüzü ifade etmek istiyorum.
Sayın Başkan, değerli milletvekilleri; mevcut durumda 2008 Ekim ayı öncesinde SSK'li olanlara engellilik oranı esas alınarak Gelir İdaresi Başkanlığının Merkez Sağlık Kurulunca engelli indiriminden yararlanma belgesi verilenlere yaş şartı aranmaksızın aylık bağlanmaktadır. Ancak 2008 Ekim ayından sonra ilk kez işçi olanlar ile kamu görevlileri ve esnaflar için vergi indirim belgesiyle emeklilik hakkı sağlanamamakta, bunun yerine SSK sağlık kurulları tarafından tespit edilecek en az yüzde 40 çalışma gücü kaybı oranına göre emeklilik hakkı bulunmaktadır. Bugün gündemimizde olan düzenlemeyle emeklilik haklarının sağlanmasında sigortacılık ilkelerinin dikkate alınması ve sigortalılar arasında norm ve standart birliği sağlanarak 2008 yılı Ekim öncesi sigortalılar için vergi indirimi belgesine göre yürütülen emeklilik işlemlerinin 5510 sayılı Kanun kapsamında çalışma gücü kaybına göre belirlenmesi ve tüm uygulamanın SSK tarafından yürütülmesi amaçlanmaktadır.
Sayın Başkan, değerli milletvekilleri; 5034 sayılı Kanun kapsamında öğrencilerle ilgili olarak yapılacak düzenlemelerde ise 5510 sayılı Kanun kapsamında aylık almakta olan yetimlerden astsubay meslek yüksekokulları, Polis Meslek Eğitim Merkezinde polislik eğitimine tabi tutulan adaylar, Polis Akademisi ile Harp Okullarında okuyan öğrenciler, Jandarma ve Sahil Güvenlik Akademisi ile fakülte ve yüksekokullarda temel askerlik eğitimine tabi tutulan adaylar arasında olması durumunda öğrenim gördükleri süre içerisinde yetim aylıkları 25 yaşını doldurana kadar ödenmektedir. 5434 sayılı Kanun kapsamında ise sadece Polis Akademisi ile Harp Okullarında okuyan öğrencilerimizin yetim aylıkları ödenmektedir. Gündemimizde olan düzenlemeyle bu farklılığın ortadan kaldırılmasıyla norm ve standart birliğinin sağlanmasını amaçlamaktayız.
Değerli milletvekilleri, banka sandıklarının kendi iştirakçileri ile emekli ve hak sahiplerinin sosyal güvenlik hak yükümlülükleri Sosyal Güvenlik Kurumu dışında yürütülmektedir ancak Sosyal Güvenlik Kurumunun kişisel veri paylaşımı yapacağı kurum ve kuruluşlar arasında banka sandıklarına yer verilmemiştir. Bu durumda aylık bağlama dâhil pek çok işlemi Sosyal Güvenlik Kurumu mevzuatına göre yapan söz konusu sandıkların işlem süreçleri uzamaktadır. Veri paylaşımının gerçekleşmesi sigortalılara yönelik iş ve işlemleri hızlandıracağından özellikle yersiz sağlık ve sigorta yardımlarının yapılmasının önüne geçilecek, ayrıca veri paylaşımının hukuki dayanağı oluşacağından bu konudaki hukuki ihtilaflar ortadan kalkacaktır.
Sayın Başkan, değerli milletvekilleri; 5510 sayılı Sosyal Sigortalar ve Genel Sağlık Sigortası Kanunu'nun 4'üncü maddesinin birinci fıkrasının (a) bendi kapsamında sigortalı çalıştıran özel sektör iş yeri işverenlerine yönelik kayıtlı istihdamın artırılması, gönüllülük uyumu ve düzenli prim ödeme kültürünün yaygınlaştırılması, kadınlar, gençler ve engelliler gibi dezavantajlı grupların istihdamının artırılması ve bölgesel gelişmişlik farklılıklarının azaltılması gibi amaçlarla 13 sigorta prim teşviki uygulanmaktadır. Bu teşviklerin en önemlilerinden biri de 2008 yılından beri uygulanan malullük, yaşlılık ve ölüm sigortası işveren hissesinin 5 puanlık prim indirimidir.
Yaptığımız düzenlemeyle, kamu harcamalarının gözden geçirilmesi ve kamu kaynaklarının etkin ve verimli kullanılması amacıyla özel sektör işverenlerinin Sosyal Güvenlik Kurumuna ödeyecekleri malullük, yaşlılık ve ölüm sigortası primi için sağlanan 5 puanlık sigorta primi indirimini 4 puana düşürüyoruz. Burada tasarruf edilen miktarla imalat sektörünü desteklemeyi düşünüyoruz. 5510 sayılı Kanun'a eklenen geçici maddeyle, imalat sektöründe faaliyet gösteren iş yerlerinde işsizliği önlemek, istihdamı ve üretimi korumak amacıyla bu sektörde faaliyet gösteren iş yerlerinde 5 puan indiriminin devam etmesini düşünüyoruz.
Sayın Başkan, değerli milletvekilleri; yaptığımız düzenlemeyle ülkemizde öğrenim gören yabancı öğrencilerin genel sağlık sigortalısı olabilmeleri için tek seferliğine aranan okula ilk kayıt tarihinden üç ay içerisinde başvuru şartını, her eğitim öğretim başlangıç tarihinden itibaren üç ay olacak şekilde değiştiriyoruz. Bu sayede genel sağlık sigortalısı olmak isteyen yabancı öğrencilerimiz için aranan şarta esneklik getirerek genel sağlık sigortalısı olabilme noktasında önemli bir kolaylık getiriyoruz.
Değerli milletvekilleri, klinik araştırmalara yönelik yapılan düzenlemeyle, araştırmaya katılan genel sağlık sigortalısı kapsamında hastaların Anayasa'yla teminat altına alınan sosyal güvenlik ve sağlık haklarının devamının klinik araştırmalar sürecinde de sağlanması hedeflenmiştir. Bu yönüyle değerlendirildiğinde, yapılacak düzenlemeyle, hastaların sağlanan sağlık hizmetlerinde ve yaşam kalitesinde iyileşme ve yeni tanı ve tedavi ürünlerinde daha fazla ve erken erişim imkânına sahip olacağı, kurumun uzun süredir üzerindeki mali yükün azalacağı, yerli ilaç, tıbbi cihaz ve tıbbi malzeme sektörünün yeni ürünler geliştirmesinin teşvik edileceği düşünülmektedir.
Sayın Başkan, değerli milletvekilleri; katılım payına ilişkin düzenlemelerle ilgili hususlarda ise genel sağlık sigortası kapsamında sağlanacak sağlık hizmetlerinin amaç dışı ve gereksiz kullanımının azaltılması, hizmet kalitesinin artırılması, sevk zincirinin daha işlevsel ve sağlıklı hâle getirilmesi amacıyla 5510 sayılı Kanun’da belirtilen sağlık hizmetleri için genel sağlık sigortası kapsamındaki kişilerden katılım payı alınmaktadır. Bu kapsamda, ayakta tedavide hekim ve diş hekimi muayenesi ile reçete katılım payları tutarlarında 2016 yılından bu tarihe kadar güncelleme yapılmamıştır. Genel sağlık sigortası kapsamında vatandaşların sağlık hizmeti sunucusuna başvuru alışkanlıklarını değiştirerek sağlık hizmetinden etkin yararlanabilmesini, sağlık hizmet talebinin öncelikle birinci basamağa yapılmasını teşvike yönelik düzenleme planlanmaktadır.
Sayın Başkan, değerli milletvekilleri; bu teklif ayrıca yurt dışı ilaç teminiyle ilgili düzenleyici bir madde içermektedir. Genellikle çığır açan tedavi niteliğindeki ilaçlar veya nadir hastalıkların tedavisinde kullanılan yetim ilaçlar ülkemizde ruhsatlı olmadıkları süreçte Sağlık Bakanlığının izniyle yurt dışından temin edilebilmekte olup Sosyal Güvenlik Kurumu bu kapsamda yaklaşık 400 kalem ilacın finansmanını sağlamaktadır.
Bilindiği üzere, Sosyal Güvenlik Kurumunca sağlanan sağlık hizmeti, ilaç ve tıbbi cihazların 4734 sayılı Kamu İhale Kanunu çerçevesinde temini mümkün olmadığından bu faaliyetlere anılan kanunun istisna hükümleri içerisinde yer verilmiştir. Ancak 4737 sayılı Kanun’un bahse konu istisnai hükümlerinin kabul edildiği tarihte Sosyal Güvenlik Kurumu henüz yurt dışı ilaç temini için yetkilendirilmiş olmadığından, anılan hükümlerin güncel durum ve ihtiyacı karşılayacak şekilde revizyonu gereği doğmuştur. Yapılacak düzenlemeyle, vatandaşlarımızın dünya çapında kullanılan her türlü ilaç tedavisine erişiminin hızlı ve zahmetsiz şekilde sağlanması, finansmanını sağlayan Sosyal Güvenlik Kurumu tarafından aracısız teminine bağlı olarak maliyet avantajı sağlaması, ülkemizde ruhsatlı beşerî, tıbbi ürünlere ve ülkemizde faaliyet gösteren firmalara bağımlı kalınmaması gibi stratejik öneme sahip pek çok yarar sağlanması amaçlanmaktadır.
Sayın Başkan, değerli milletvekilleri; geleneksel ve tamamlayıcı tıp uygulamalarının mesai dışında aile hekimliği birimlerinde sunulması, yabancılara yönelik birinci basamak sağlık hizmetlerinin ücretlendirilmesi, ikinci ve üçüncü basamak sağlık kuruluşlarında ücretli düzenlenen özel amaçlı raporların daha düşük maliyetle aile hekimliği birimlerinde hazırlanması hedeflenmektedir. Bu düzenlemelerle ikinci ve üçüncü basamak sağlık kuruluşlarındaki yoğunluğun azaltılması ve gereksiz başvuruların önlenmesi amaçlanmaktadır. Aile hekimliği birimlerinde geleneksel ve tamamlayıcı tıp uygulamalarına yer verilmesi, sağlık hizmetlerinin çeşitlendirilmesine katkı sağlayacaktır.
(Mikrofon otomatik cihaz tarafından kapatıldı)
BAŞKAN - Tamamlayın lütfen Sayın Aksu.
HAKAN AKSU (Devamla) - Böylelikle sağlık kuruluşlarındaki yük hafifletilecek ve hizmet sunumunda etkinlik artacaktır. Tekrarla belirtmem gerekirse, hayata geçirilecek bu düzenlemeler vatandaşlarımızın hayat kalitesini artırmayı, sosyal adaleti sağlamayı ve toplumsal güvenliği güçlendirmeyi hedeflemektedir. Büyük bir mutabakatla Gazi Meclisimizden geçeceğine inandığımız kanun teklifimizle birlikte daha sağlıklı ve güvenilir bir çalışma hayatını tüm vatandaşlarımıza armağan edeceğiz.
Genel Kurulu saygıyla selamlıyorum. (AK PARTİ sıralarından alkışlar)