Konu: | Bazı Kanunlarda Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun Teklifi münasebetiyle |
Yasama Yılı: | 3 |
Birleşim: | 51 |
Tarih: | 30.01.2025 |
PLAN VE BÜTÇE KOMİSYONU SÖZCÜSÜ SEYDİ GÜLSOY (Osmaniye) - Teşekkür ederim Sayın Başkanım.
Genel Kurulu saygıyla selamlıyorum.
Teklif görüşmeleri sırasında sayın milletvekillerimizin görüşleri, eleştirileri ve soruları olmuştur; müsaadenizle ben de bunlara bir açıklık getirmek istiyorum.
İşsizlik Fonu'yla alakalı bazı eleştiriler vardı "İşsizlik Fonu, işçiyi değil işvereni finanse ediyor." gibi. İşsizlik Sigorta Fonu'nun kuruluş amacı, prim ödeyenlere işsiz kaldıklarında ödeme yapmakla birlikte aynı zamanda istihdamı koruyucu ve artırıcı tedbir almak, iş gücünün niteliklerini artırmak ve iş gücü piyasasında araştırma yapmaktır. Dolayısıyla herkese, her işverene İşsizlik Fonu'ndan teşvik ve destek vermemekteyiz; bununla alakalı bazı şartları var. Şartlar, bahsettiğimiz gibi, istihdamı arttırmak olduğu için asgari ücret desteğinden faydalanmak için bir önceki yıldaki istihdamı koruma şartı, 2025 yılı asgari ücret desteğinden faydalanmak için 2024 yılının Ocak ve Aralık ayları döneminde uzun vadeli sigorta kollarında en az sigorta bildirimi yapılan aydaki sigortalı sayısının üstünde bildirim yapmak gerekmektedir. Bunun için de muhtasar ve hizmet beyannamesini süresinde vermiş olması gerekiyor. Kuruma vadesi geçmiş prim borcunun olmaması -yapılandırma borcu taksiti varsa bu kapsama dâhil değil- primleri yasal süresinde ödemiş olması, kayıt dışı sigortalı çalıştırmaması, sahte sigorta bildiriminde bulunmaması gerekmektedir.
TMSF'yle alakalı bazı görüşler vardı, sorular vardı. 2024 yılı Temmuz ayında süresi sona eren düzenleme, TMSF'nin OHAL düzenlemesi kapsamında ve terör örgütlerine aidiyeti, iltisakı ve irtibatı olan şirketlere kayyum olarak atanmasıyla ilgilidir. Yeni düzenlemeyle, TMSF'nin, Ceza Muhakemesi Kanunu'nun 133'üncü maddesi gereğince şirketlere veya 128'inci maddesinin 10'uncu fıkrası uyarınca mal varlığı değerine kayyum olarak atanabilmesi öngörülmektedir. Burada da belediyelerle ilgili olarak "Belediyeler bu düzenlemeye dâhil mi?" diye birçok soru vardı. Düzenleme, belediyeler bünyesinde işlenen suçları, belediyelerle ilgili suçları kapsamamakta olup TMSF'nin, belediye başkanlarına ve belediye iştiraklerine kayyum olarak atanması söz konusu değildir. Buna bir açıklık getirelim buradan da.
Diğer bir konu, dava açılmasıyla ilgili, dava mahkemelerinin yerleriyle ilgili görüş ve eleştiriler vardı. Burada, kanun teklifiyle, sadece TMSF'nin kayyumluk görevi kapsamında almış olduğu karar ve işlemlerine karşı açılan davalar yönünden düzenleme getirilmekte ve bu davaların TMSF'nin merkezinin bulunduğu İstanbul idare mahkemesinde görülmesi öngörülmektedir. Yani burada sadece TMSF'nin yönetimiyle alakalı davalar orada görüşülmektedir, diğer konular yani işletmeyle ilgili, iş hukukuyla, ticaret hukukuyla ilgili olan konular da yine şirket merkezinin olduğu yerlerde görülmeye devam edecektir; burada herhangi bir durum yoktur.
Varlık Fonuyla alakalı birkaç şey olmuştu, Devlet Denetleme Kurulunun denetlemesiyle alakalı konu vardı. Burada da Varlık Fonu zaten Devlet Denetleme Kurulu tarafından hâlihazırda denetlenmekte, akabinde de Varlık Fonu bağımsız denetçiler tarafından denetlenmekte ve akabinde de Plan ve Bütçe Komisyonunda da denetime tabi tutulmaktadır.
Sayın Başkanım, teşekkür ediyorum.