| Konu: | TÜRKİYE DEMİRYOLU ULAŞTIRMASININ SERBESTLEŞTİRİLMESİ HAKKINDA KANUN TASARISI SS441 |
| Yasama Yılı: | 3 |
| Birleşim: | 96 |
| Tarih: | 24.04.2013 |
NECATİ ÖZENSOY (Bursa) - Sayın Başkan, değerli milletvekilleri; 441 sıra sayılı Türkiye Demiryolu Ulaştırmasının Serbestleştirilmesi Hakkında Kanun Tasarısı'nın geçici 3'üncü maddesi üzerine verdiğimiz önergeyle ilgili söz aldım. Hepinizi saygıyla selamlıyorum.
Tabii, verdiğimiz bu önergede aslında Sayın Bakanın elini rahatlatıyoruz yani beş yıllık desteklemenin on yıla çıkarılmasını burada öngördük ama Sayın Bakan nedense katılmadığını ifade etti.
Tabii, Demiryolları kurulduğundan bugüne kadar devletin desteklediği, desteklemek durumunda kaldığı? Aslında, Türkiye'deki demir yollarının gelişimine baktığımızda da çok da arzu edilen şekilde gelişmemiş olduğunu görüyoruz. Bu anlamda, zarar eden Türkiye Cumhuriyeti Demiryollarının mutlaka desteğe ihtiyacı olduğunu da tekrar buradan ifade etmek lazım. 10. Yıl Marşı'nda ifade ediliyor "Demir ağlarla ördük ana yurdu dört baştan." diye ama daha sonraki gelişmeler maalesef böyle olmadı, yeterli yatırımlar yapılmadı, daha çok kara yollarına önem verildi. Hatta 58, 59, 60? İşte, bu hükûmetler -hep programlarında, övündükleri- otoban veya duble yolların yapılmasıyla alakalı yaptıkları hizmetleri anlatageldiler.
Tabii, demir yolu deyince sadece akla hızlı tren, yolcu taşımacılığı yani toplu taşımacılık gelmesin. Belki bu kanun da bu anlamda demir yolu taşımacılığının daha da gelişmesi açısından demir yolundaki rayların veya hizmetlerin kullanılmasında özel sektörün de önünü açabilecek bir kanun gibi gözüküyor ama asıl önemli olan, demir yolu ağlarının biraz daha geliştirilmesi.
Bakın, ben Bursa Milletvekili olarak şunu şuradan sormak istiyorum: Bursa, bu anlamda, baktığımızda, Türkiye'nin 4'üncü büyük vilayeti ve aynı zamanda Ankara, İstanbul, İzmir üçgenin de tam ortasında bir yer. Aynı zamanda ihracatta 2'nci konumdaydı, Kocaeli'yle yarışan konumda bir şehir. Ama lojistiğin de çok iyi olması, gelişmesi gereken önemli bir nokta olmasına rağmen Bursa'da demir yolu ulaşımı yok yani İstanbul, Ankara, İzmir üçgeninin tam ortasında olan bir vilayete demir yolu ulaşımı yok. Hem taşımacılık açısından hem de toplu yük taşımacılığı ve toplu taşımacılık açısından baktığımızda yıllardır bu hizmetlerin Bursa'ya gelmemesi gerçekten bir eksiklik. Bu anlamda, en azından başlayan, hızlı trenle alakalı projelerin gelişimini sordum Sayın Bakana. Valla, Sayın Bakanın ifadesinden -matematiksel olarak- 2017 gibi algılanıyor ama eğer bu hızla, altyapı projelerinin bitip ihalelerinin devam eden hızıyla bakarsak, 2020 yılında eğer Bursa'ya hızlı tren gelirse, ben bu hızı ve neticesini başarı olarak kabul ettiğimi ifade etmek istiyorum.
Tabii, aynı zamanda, Bursa'ya -ifade ettiğim gibi- yük taşımacılığının da bir an önce gelmesi zaruridir diye düşünüyorum. Tabii, Bursa'ya, diğer kara yollarına da baktığımızda, çok fazla yapılan pek yatırımın olmadığını da biliyor ve görüyoruz. Mezitler, yaklaşık, işte on senedir orası yıkılıyor, burası dökülüyor, hâlâ bitecek diye dört gözle bekliyoruz. Ben 1979 yılından bu yana bu yolu kullanan bir insan olarak zaten sıkıntının Mezitler'de olduğunu biliyorum. Üçte 2'sini, çevre yolunu? 57'nci Hükûmetin son döneminde bıraktığımız çevre yolunun hâlâ on yıldır, on bir yıldır üçte 1'i tamamlanacak, tamamlanmak üzere diye ifadelerde bulunuluyor.
Yani, Bursa ulaştırma açısından, demir yolu ve kara yolu açısından hak ettiğini alamayan illerin başında geliyor diye düşüyorum. Sayın Bakana buradan, Bursa'ya bu yatırımların bir an önce, daha fazla önem verilmesini rica ediyor, hepinize saygılar sunuyorum. (MHP sıralarından alkışlar)