| Konu: | TÜRKİYE DEMİRYOLU ULAŞTIRMASININ SERBESTLEŞTİRİLMESİ HAKKINDA KANUN TASARISI SS441 |
| Yasama Yılı: | 3 |
| Birleşim: | 96 |
| Tarih: | 24.04.2013 |
İLYAS ŞEKER (Kocaeli) - Sayın Başkan, değerli milletvekili arkadaşlarım; hepinizi öncelikle saygıyla, sevgiyle selamlıyorum.
441 sıra sayılı Türkiye Demiryolu Ulaştırmasının Serbestleştirilmesi Hakkında Kanun Tasarısı'nın lehinde söz almış bulunmaktayım.
Öncelikle, kanuna geçmeden önce CHP Milletvekilimiz Haydar Akar Bey'e çok çok teşekkür ediyorum çünkü bize bazı konularda açıklama yapma fırsatı verdiğinden dolayı; İZGAZ'ın özelleştirilmesi konusunda birkaç bilgiyi paylaştı, ben de sizlerle bu bilgileri paylaşayım arkadaşlar.
Gerçekten şu anda biz AK PARTİ iktidarı olarak, hem belediye hem Hükûmet olarak geçmişle çok uğraşmıyoruz; gelecekle ilgili, 2023'le ilgili neler yapılacak, hangi projeler yapılacak, onunla uğraşıyoruz. Geçmişle ilgili de bu tür sorular gelince, geçmişte yapılan yanlışları da aktarmak zorundayız.
Arkadaşlar, 2004 yılında Kocaeli Büyükşehir Belediyesi olarak yönetimi devraldık. Yönetimi devraldığımızda İZGAZ'ın abone sayısı 80 bindi. Biz özelleştirmeye geçtiğimiz zaman abone sayısı 215 bine çıktı; yüzde 170 oranında bir artış var. Yine, devraldığımızda çelik boru hattı
HAYDAR AKAR (Kocaeli) - İki sefer abone?
İLYAS ŞEKER (Devamla) - Tüketilen gaz miktarı 50 milyon metreküptü, biz özelleştirmeye girdiğimiz zaman 1 milyar 800 milyon metreküpe çıkardık ve artış oranı yüzde 36 bin oldu.
Tabii, bunlarla birlikte, CHP döneminde bunun özelleştirilmesi için müracaatlar yapıldı, 20/06/2002 tarihinde özelleştirmeye çıkarıldı, gelen bir teklif vardı, on yıl süreyle, on yıl içinde ödeyeceğini söylüyor ve teklif ettiği rakam 135 milyon dolardı. O anda İZGAZ'ın borcu ise 180 milyon dolar, artı, BOTAŞ'ın borcuydu. Yani, 135 milyon dolara özelleştirseydi üzerine de para koyacaktı belediye diğer borçlarını ödemek için. O yukarıda belirttiğim çalışmalar yapıldıktan sonra ne oldu? Kocaeli Büyükşehir? Ayrıca bu ikincide rakam düşük olduğu için özelleştirme yapmadılar, iptal ettiler, 15/3/2003 tarihinde tekrar özelleştirmeye çıkardılar. Bu tarihte de, maalesef, hiç kimse teklif vermedi İZGAZ'a.
Büyükşehir Belediyesi olarak, biz AK PARTİ iktidarı olarak bu hizmetleri yaptıktan sonra özelleştirmeye çıkardık arkadaşlar. Yüzde 90'ını özelleştirdik. Daha önceden yüzde 100'ü özelleştirilmişti. Yüzde 90'ını kaç paraya özelleştirdik biliyor musunuz arkadaşlar? 549 milyon dolara özelleştirdik ve İZGAZ'ın borcu, o ana kadar birikmiş olan, eski yönetimden gelen 317 milyon dolar borcu vardı, borcu ödediğimiz gibi, Büyükşehir Belediyesinin kasasına da 232 milyon dolar girdi.
HAYDAR AKAR (Kocaeli) - Başkent Doğalgazdan ne kadar fazla doğal gaz tüketiyor İZGAZ?
İLYAS ŞEKER (Devamla) - Yani buradan şunu söylüyorum: CHP döneminde özelleştirilirken 180 milyon dolar teklif edilmişti, bununla borçları bile ödeyemiyordu, üzerine 100 milyon daha koyması gerekiyordu; bizim dönemimizde, bu tam, borçları ödendikten sonra da 317 milyon dolar da kasaya para girdi.
Tabii, arkadaşlar, bunu belirttikten sonra özellikle bu demir yoluyla ilgili birkaç konuyu da paylaşmak istiyorum. Maalesef, yıllardan beri demir yoluna bir yatırım yapılmadığı için özellikle sanayi Marmara Bölgesi'ne yığılmış durumda. Bütün sanayinin yüzde 70'i Marmara Bölgesi'nde, nüfusun da büyük bir çoğunluğu Marmara Bölgesi'nde. Bunun gerekçesi de, tabii, üretilen malın nakliyesinde ciddi bir maliyet oluşturuyor kara yolu, bunun maliyetini düşürmek için denizden istifade etmek amacıyla yapılmış. Demir yollarıyla da güçlendirilmeyince bütün sanayi Marmara Bölgesi'nde toplanmış.
Biliyorsunuz, Marmara Bölgesi birinci derecede deprem bölgesi, çok riskli bir bölge ve maalesef geçmişte yapılan hatalı planlama vardı, bundan dolayı da yoğun bir göç alıyordu. İşte, bu demir yollarının güçlendirilmesiyle birlikte, hem özel sektör hem devletin güçlendirilmesiyle birlikte sanayi artık Anadolu'ya doğru kayacaktır ve bölgedeki batıya olan göç de bu vesileyle düşmüş olacak. Ayrıca bölgeler arasındaki gelişmişlik dengesizliği de bu vesileyle ortadan kaldırılacaktır.
Bunun için, ben, bu yasaya emeği geçen başta Bakanımız olmak üzere tüm arkadaşlarımıza gerçekten çok teşekkür ediyorum.
Bu yasayı kabul eden çok değerli siz saygıdeğer milletvekili arkadaşlarıma da teşekkür ediyor, saygılarımı sunuyorum. (AK PARTİ sıralarından alkışlar)