GENEL KURUL KONUŞMASI
Konu: Türkiye Bilimsel ve Teknolojik Araştırma Kurumu ile İlgili Bazı Düzenlemeler Hakkında Kanun ile Bazı Kanunlarda Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun Teklifi münasebetiyle
Yasama Yılı:3
Birleşim:58
Tarih:18.02.2025

HÜSMEN KIRKPINAR (İzmir) - Sayın Başkan, değerli milletvekilleri; kanun teklifinin 1'inci maddesi üzerine İYİ Parti Grubumuz adına söz aldım. Yüce heyetinizi saygıyla selamlıyorum.

Görüştüğümüz maddeyle 1705 sayılı Kanun’un 6'ncı maddesinin birinci fıkrasına düzenleme getiriliyor. Anayasa'ya aykırı olan birinci fıkranın iptal gerekçesini incelediğimizde idareye geniş ve belirsiz yetkiler tanındığını, yaptırıma konu olan eylemlerin kapsamının açıkça belirtilmediğini, dolayısıyla hukukilik ve kanunilik ilkelerine aykırı olduğunu görüyoruz. Bu teklifte zaten yürütme ve yürürlük maddelerini saymazsak 9 maddenin yalnızca 1'i yeni bir düzenleme getiriyor. Onun dışındaki 8 madde Anayasa Mahkemesinin iptal kararlarına karşılık çıkarılıyor. Her ne kadar bazı tanımlamalar yapılmış olsa da 1'inci madde Anayasa Mahkemesinin kararını karşılamada yine yetersiz kalıyor. Maddede; hizmet, muayene, bakım, takip ve kontrol gibi faaliyetlere ilişkin düzenleyici işlemlere veya ürün dışı zorunlu standartlara aykırı davranan gerçek veya tüzel kişilere uygulanacak cezaya yer verilmiş. İdari para cezalarının alt ve üst sınırları belirtilmiştir. 12.020 TL ile 482.204 TL ceza aralığıyla belirlenen alt ve üst sınır arası oldukça geniş tutulmuş, öte yandan fiillere getirilen cezalarda hangi kriterlerin baz alınacağı kısmı netleştirilmemiştir. Verilen ceza sonrasında meydana gelebilecek ihlallerin tekrarlanması hâlinde nasıl bir ceza uygulanmasına gidileceği de muğlak bırakılmıştır. Bu hâliyle, düzenleyici işlemlerin ve denetimlerin kapsamı idarenin takdir yetkisinden kurtulamamıştır. Keyfîliği önlemek adına kanunla düzenleme yaparak çerçeve hükmün oluşturulması gerekmektedir.

Değerli milletvekilleri, bir noktaya daha değinmek istiyorum: Bilgilendirme toplantısında örnek olarak verilen asansör bakımını ihmal eden bina yöneticisine bu madde uyarınca idare tarafından ceza yazılabileceği ilgili bürokratlar tarafından ifade edilmiştir. Bu örnekten bağımsız olarak, 1705 sayılı Teklif'in amacıysa "Gıda maddeleri hariç olmak üzere dahili ve haricî ticaret menfaatlerini korumak ve ticaret malları üzerinde tağşiş ve hilelere mâni olmak." şeklindedir. Anlaşılacağı üzere bürokratlarca yapılan açıklama ile maddenin amacı arasında bir bağlantı bulunmamaktadır. Kanun tekliflerinin içeriği hakkında teklif sahibi milletvekilinin bilgisi olmadığını hatta ilgili bürokratların bile teklif maddesinin kapsamı hakkında açık bir izahta bulunamadığını bu vesileyle bir kez daha görmüş olduk. Yasama faaliyetlerindeki bu sorumsuzluk ve ciddiyetsizlik en kısa zamanda sona erdirilmelidir. Meclis, sizin yaptığınız gibi arkadan dolanarak, iptal edilen maddeleri torbalar içinde tekrar çıkarabileceğiniz bir yer değildir. Meclisi noter gibi kullanarak milletimizin iradesini hiçe sayamazsınız. Toplumda esas sorunlar çözülmeyi beklerken bizler hatalarınızın tamiri için oyalanamayız. Bu kara düzeninize bir an önce son vermenizi bekliyoruz.

Yüce heyetinizi saygıyla selamlıyorum. (İYİ Parti ve YENİ YOL sıralarından alkışlar)