Konu: | İYİ Parti Grubu önerisi münasebetiyle |
Yasama Yılı: | 3 |
Birleşim: | 66 |
Tarih: | 13.03.2025 |
AK PARTİ GRUBU ADINA CEVAHİR UZKURT (Niğde) - Sayın Başkan, değerli milletvekilleri; İYİ Parti Grubunun önerisi hakkında konuşmak üzere grubum adına söz almış bulunuyorum. Bu vesileyle Genel Kurulu ve aziz milletimizi saygıyla selamlıyorum.
Değerli milletvekilleri, önergede yer alan ve az önce değerli konuşmacıların dikkat çektiği siber saldırı ve ulusal güvenlik gibi konular hepimizin hassas olduğu ortak konularımızdır. Bizler, özellikle sınırlarımızın içerisinde ve dışarısında terörle mücadele ettiğimiz gibi, siber saldırı ve siber terör de öncelikli mücadele alanlarımızdan biri olmuştur, olmaya da devam edecektir.
Bugün akaryakıt sektörüne baktığımızda 2,2 milyon vergi mükellefine ait 8 milyon taşıtın olduğunu görüyoruz. Bu taşıtlardan sadece 2,5 milyon adedinde akaryakıt dağıtım şirketleri tarafından verilen taşıt tanıma sistemi etiketleri kullanılmakta ve bu etiketler -emin olun- verilirken plaka bilgileri doğrulanmadan verilmektedir; bu nedenle de akaryakıt alan taşıtların plaka bilgisi doğruluğu teyit edilememektedir. Bu sistemi kullanmayan fakat yakıt harcamasını gider olarak gösteren yaklaşık 5,5 milyondan fazla aracın plaka bilgileri de ödeme kaydedici cihazlara elle girilmektedir. Dolayısıyla bu şartlar altında ödeme kaydedici cihazlar tarafından üretilen fiş bilgilerinde aslında yakıt alan taşıttan ziyade başka plakalar üzerine kesilmiş fişler bulunmakta ve bu da haksız bir şekilde vergi indirimine konu edilebilmektedir.
ÖMER KARAKAŞ (Aydın) - Otobili zorunlu hâle getirdiniz mi çözülüyor Sayın Vekilim.
CEVAHİR UZKURT (Devamla) - Bakın, yeni getirilen Ulusal Taşıt Tanıma Sistemi'nin temel amacı da özellikle akaryakıt istasyonlarında taşıt plakalarının elle girilmesinin önlenmesi ve dolayısıyla bunlardan kaynaklı suistimallerin açmış olduğu vergi kayıplarının giderilmesine yöneliktir. Bugün Türkiye'de bulunan 36 dağıtım şirketinden sadece 13 tanesi taşıt tanıma sistemi kullanmaktadır, diğer 23 tanesinde ise taşıt tanıma sistemi bulunmamaktadır. Dağıtım şirketlerinin kullanmış olduğu taşıt tanıma sistemleri de sadece kendi istasyonlarında geçerli olup başka bir dağıtım şirketinin istasyonunda ve sisteminde teknolojik olarak uyum sağlayamamaktadır. Dolayısıyla yeni getirilen Ulusal Taşıt Tanıma Sistemi'ne entegrasyon açısından da teknolojik olarak eski sistemin yeni sisteme çok uyumlu olmadığı görülmektedir.
(Mikrofon otomatik cihaz tarafından kapatıldı)
BAŞKAN - Buyurun, tamamlayın Sayın Milletvekili.
CEVAHİR UZKURT (Devamla) - Dolayısıyla arkadaşlar, yeni taşıt tanıma sistemi aslında sadece araçlara takılan bir çipten ibaret değildir. Bakın, yeni sistemde yurt içinde veri merkezlerinin kurulması, proje kapsamındaki tüm verilerin ülke içinde saklanmasının temini, teknoloji geliştirme ve yerlileştirme çalışmaları ve sözleşme tarihinden itibaren yirmi dört ay içerisinde yerli bir üretim sisteminin kurulmasını da öngörmektedir.
ÖMER KARAKAŞ (Aydın) - Ama şu an hepsi İsrail'e gidecek bilgilerin.
CEVAHİR UZKURT (Devamla) - Şuna emin olunuz ki burada kullanılacak ve geliştirilecek bütün teknolojiler yine Türk mühendisleri tarafından yapılacaktır. Dolayısıyla aslında yeni geliştirilecek Ulusal Taşıt Tanıma Sistemi yabancı firmalara bağımlı, tekel niteliğindeki sistemi bir tarafa bırakıp hiçbir kamu kaynağı kullanmadan tamamen yerli imkânlarla geliştirilen bir sistemi öngörmektedir.
HASAN ÖZTÜRKMEN (Gaziantep) - ALTAY tankı gibi, ALTAY tankı gibi mi?
CEVAHİR UZKURT (Devamla) - Dolayısıyla tebliğin uygulanmasıyla önergede bahsedilen hiçbir endişenin doğru olmadığını ifade ediyor, yüce heyetinizi saygıyla selamlıyorum. (AK PARTİ sıralarından alkışlar)