GENEL KURUL KONUŞMASI
Konu: Gençlik ve Spor Hizmetleri Kanunu ile Bazı Kanun ve Kanun Hükmünde Kararnamelerde Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun Teklifi münasebetiyle
Yasama Yılı:3
Birleşim:70
Tarih:25.03.2025

YASİN ÖZTÜRK (Denizli) - Sayın Başkan, değerli milletvekilleri; teklifin 4'üncü maddesi üzerinde İYİ Parti Grubu adına söz almış bulunmaktayım. Genel Kurulu saygıyla selamlıyorum.

Teklifin 4'üncü maddesinde Serbest Muhasebeci Mali Müşavirlik ve Yeminli Mali Müşavirlik Kanunu'nda birtakım değişiklikler öngörülüyor. Meslek ruhsatnamesini başkasına kullandıranlara ya da başkasının adını kullanarak beyanname düzenleyenlere meslekten men cezası getiriliyor. Biz bu düzenlemeyi olumlu bulmakla birlikte, verilecek cezanın ilk aşamada uyarı, para cezası ya da geçici meslekten çıkarma olarak düzenlenmesinin, suçun tekerrürü hâlinde ise meslekten çıkarma cezası verilmesinin daha doğru olacağı kanaatindeyiz. Ayrıca, bu maddenin düzenlemelerinden biri olan disiplin cezalarının tebliğ işlemine dair ciddi çekincelerimiz var. Disiplin cezasının meslek mensuplarına nasıl tebliğ edileceği ve tebliğden kaçınılması durumunda yaşanacak sorunlara dair ikincil mevzuatın yetersizliği büyük bir soru işareti olarak önümüzde duruyor. Kanun metninde muğlak bırakılan bu hususlar ileride telafisi güç mağduriyetlere yol açabilir.

Değerli milletvekilleri, teklifte yer alan başka bir düzenleme de yetiştirilecek sporcu sayısı 8 binle sınırlandırılmaktadır. Bunun gerekçesi nedir? Bu sınırlandırmanın potansiyel yeteneklerin göz ardı edilmesine, sporun ve sporcunun gelişmesinin engellenmesine sebep olacağı çok açık değil midir? Sporla alakalı getirdiğiniz tek düzenleme yetiştirilecek sporcu sayısını sınırlamak mı? Şaşırdık mı? Hayır, şaşırmadık.

Bu kanun teklifinde başka konuşmam olmadığı için 14'üncü madde düzenlemesinde mağdur olan bir kesimin de mağduriyetini dile getirmek istiyorum. 14'üncü madde, Devlet Hava Meydanları İşletmesinin performans primi ödemeleriyle ilgili. Bilindiği gibi, Covid sonrası ülkemizin hava trafiği artmıştı ve EUROCONTROL maliyet prensiplerinde yöneticiler tamamen maliyetleri karşılanan ünvanda yer almaktaydı. Yürürlükteki mevzuatlara göre şefler de müdürlerin yer aldığı gibi yönetim hizmetleri grubu içerisindeyken, söz konusu tazminat düzenlenmesinde müdürler maliyeti karşılanan 1'inci grupta yer alırken şefleri kapsam dışı tutarak mağdur ediyorsunuz. Örneğin, yönetim hizmetlerinde yer alan A tipi havalimanlarındaki şube müdürüyle aynı işi yapmalarına rağmen B tipi havalimanındaki şef ve havalimanı müdürüne vekâlet eden müdür yardımcıları 2'inci gruptan performans primi almaktadır. Bu adaletsizliği maddeye "yönetim hizmetleri grubu personeli" ibaresinin eklenmesiyle aslında çözebilirdiniz ama bunu yapmadınız.

Değerli milletvekilleri, gelelim asıl meselemize; emeklilerimize bayram ikramiyesi düzenlenmesi. İktidarın emeklilerimize reva gördüğü bayram ikramiyesi sadece 4 bin lira; 2002 yılında emekli maaşları asgari ücretin üzerindeydi, bugün ise asgari ücretin üçte 2'si seviyelerine kadar düşmüştür. 2018'den bu yana emeklilerimizin aldığı bayram ikramiyesi enflasyonun karşısında yüzde 64 erimiştir. 2018'de ilk kez verilen bayram ikramiyesi o dönemin asgari ücretinin yüzde 60'ı seviyesindeydi; bugün ise 2025'te verilmesi planlanan miktar asgari ücretin sadece yüzde 18'ine tekabül ediyor. Soruyorum size: Bu mudur emekliye layık görülen? Yıllarca bu ülkeye hizmet etmiş, alın teri dökmüş insanlarımız asgari ücretin beşte 1'ine mahkûm ediliyor. Diyanet İşleri Başkanlığının vekâletle kurban kesim bedeli bile bugün emekli ikramiyesinden fazla. Bir emekli bayramda torununa harçlık veremiyor, kurban kesemiyor veya ailesine bir sofra bile kuramıyor; bu ikramiye, bırakın bayram sevincini, temel ihtiyaçlarını bile karşılayamıyor. Miktar yetersiz, yöntem yanlış, yaklaşım ise tamamen göstermelik. Emeklilerimiz sizin bu sadaka siyasetinize muhtaç değil, hak ettiği refahı istiyor.

Değerli milletvekilleri, Genel Başkanımız Sayın Müsavat Dervişoğlu'nun talimatlarıyla hazırlanan ve milletvekillerimizin imzalarıyla geçen hafta Meclis Başkanlığına sunduğumuz Refah Paketi Kanun Teklifi'mizin önemli bir bölümünü emekli vatandaşlarımız oluşturmaktadır. Bu kapsamda, en düşük emekli maaşının kademeli olarak asgari ücret seviyesine çıkarılması, her yıl asgari ücrete orantılı bir şekilde artırılması, memur emeklilerine 8.088 lira seyyanen zam yapılması ve emeklilere verilmesi planlanan bayram ikramiyesinin 3.000 liradan 11.052 liraya yükseltilmesi İYİ Parti Refah Paketi Kanun Teklifi'nin merkezinde yer almaktadır.

(Mikrofon otomatik cihaz tarafından kapatıldı)

YASİN ÖZTÜRK (Devamla) - Sayın Başkanım, tamamlıyorum.

BAŞKAN - Buyurun, tamamlayın.

YASİN ÖZTÜRK (Devamla) - Ayrıca, iki bayram ikramiyesinin toplamının bir asgari ücrete eşit olması zorunluluğunun altı çizilmiştir.

Bizler İYİ Parti milletvekilleri olarak emeklilerimizin insanca yaşayacağı bir düzen istiyoruz. Bu mücadelede her zaman emeklimizin yanındayız ve sonuna kadar da yanında olacağız diyor, Genel Kurulu saygıyla selamlıyorum. (İYİ Parti sıralarından alkışlar)