GENEL KURUL KONUŞMASI
Konu: Bazı Kanunlar ile 375 Sayılı Kanun Hükmünde Kararnamede Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun Teklifi münasebetiyle
Yasama Yılı:3
Birleşim:84
Tarih:07.05.2025

HÜSMEN KIRKPINAR (İzmir) - Sayın Başkan, değerli milletvekilleri; teklifin 7'nci maddesi üzerine İYİ Parti Grubumuz adına söz almış bulunmaktayım. Yüce heyetinizi saygıyla selamlarım.

İlk olarak 703 sayılı Kanun Hükmünde Kararname'yle getirilen, Gençlik ve Spor Hizmetleri Kanunu'yla ilgili olan bu düzenleme Anayasa Mahkemesi kararıyla iptal edilen maddeler arasındadır. Teklifteki 7'nci maddeyle Gençlik ve Spor Bakanlığı tarafından yürütülen hizmetler kapsamında elde edilen gelirlerin özel gelir olarak kaydedilmesi, gelirlerin karşılığının özel ödenek öngörülmesi ve söz konusu ödeneklerin kullanımı ve mali işlemlerine ilişkin esaslar belirlenmek istenmektedir. Bu teklif de dâhil getirmiş olduğunuz torba tekliflerde benim de üyesi olduğum Gençlik ve Spor Komisyonunu ilgilendiren maddeler oluyor. Her ne kadar etki analizi teklifin hazırlanma sürecinin içinde olmasa da oraya düşülen notlarda, mesela 2024 yılına ait 4,5 milyar liralık tahmin edilenden daha fazla gelir elde edildiğini görüyoruz. Bir ödeneğin, bu yıl içindeyse 5,8 milyarlık bir ödeneğin fazladan geleceği tahmin ediliyor. Gençlik ve Spor Bakanlığının gelirleriyle ilgili bir özel ödenek tahsisi olmasından ötürü, bu gelirler özel hesaplarda takip ediliyor dolayısıyla denetime de tabi tutulmuyor. Buradaki harcamaların nerelere yapıldığını biz bilmiyoruz. Bu ve benzeri konularda alanında uzmanlaşmış milletvekilleri tarafından tekliflerin ele alınması, şeffaf ve sağlıklı bir değerlendirme sürecinden geçirilmesi gerekir.

Anayasa'dan dönen ve tekrar yasalaşması gereken bu maddeler yalnızca teknik bir düzenleme değildir. Hukuk devleti ilkesi çerçevesinde yasaların meşruiyeti anayasal normlara uygunluk, yasama sürecinin şeffaflığı ve halkın katılımı gibi unsurlara dayanmak zorundadır. Anayasal meşruiyeti olmayan bir sistem yoksa nasıl ayakta kalabilir? Normalde yasalar ve kanun teklifleri toplumun ihtiyaçlarına hitap etmek amacıyla hazırlanır fakat dönem başından bu zamana kadar iki yıl geçmesine rağmen kanun teklifleriyle vatandaşın değil, hep Hükûmetin isteklerine hizmet ediliyor. 2017 referandumuyla kabul edilen Anayasa’nın gerektirdiği değişikliklerin akabinde, yasalarda ve Meclis İçtüzüğü'nde değişikliğe gidilmesi gerekiyordu, bunların Mecliste etkin ve verimli bir müzakere ortamında görüşülmesi gerekiyordu. KHK'lerle ya da Cumhurbaşkanlığı kararnamesiyle değil, Mecliste gerekli kanuni düzenlemeleri yapmayarak bir yetki kanunu çıkardınız. Görüştüğümüz bu 703 sayılı Kanun Hükmünde Kararname de dâhil diğer KHK'ler ve Cumhurbaşkanlığı kararnameleri yedi yıl geçmesine rağmen hâlâ Anayasa Mahkemesinden dönüyor. Sizin nihai amacınız, zaten Meclisi yok sayarak tek kişinin iradesiyle kurduğunuz bu sistemle Cumhurbaşkanını tamamen denetimsiz, başına buyruk ve sınırsız yetkilerle donatmaktır. İşte, ilk düğmeyi yanlış iliklerseniz diğer düğmeler de yanlış iliklenir, şimdi olduğu gibi iki yakanızı da bir araya getiremezsiniz.

Sonuç olarak, şu hâliyle teklifin ne usul ne de esas bakımından kabul edilecek bir tarafı olmadığını düşünüyoruz.

Yüce heyetinizi saygıyla selamlarım. (İYİ Parti ve YENİ YOL sıralarından alkışlar)