| Konu: | 2012 YILI MERKEZÎ YÖNETİM BÜTÇESİ VE 2010 YILI MERKEZÎ YÖNETİM KESİN HESAP KANUNU TASARISI |
| Yasama Yılı: | 2 |
| Birleşim: | 32 |
| Tarih: | 09.12.2011 |
AK PARTİ GRUBU ADINA İLHAN YERLİKAYA (Konya) - Sayın Başkan, değerli milletvekilleri; 2012 Mali Yılı Bütçe Kanunu Tasarısı Radyo ve Televizyon Üst Kurulu bütçesi üzerinde AK PARTİ Grubu adına söz almış bulunmaktayım. Hepinizi saygıyla selamlıyorum.
Bu vesileyle, Başbakanımıza da acil şifalar diliyorum.
Sayın Başkan, değerli milletvekilleri; tüm demokratik ülkelerde olduğu gibi ülkemizde de radyo, televizyon yayınlarının düzenlenmesi ve denetlenmesi görevi, Radyo ve Televizyon Üst Kuruluna verilmiştir. Biliyorsunuz, 1990'lı yıllarda özel radyo ve televizyonlar yaygınlaşmaya başladığı sıralarda henüz Radyo ve Televizyon Üst Kurulu yoktu, ancak 1994 yılında çıkan 3984 sayılı Yasa'yla kurulmuştu. O tarihten sonra da çok hızlı gelişmeler oldu, çok sayıda televizyon yayını hayata geçti, yayınlanmaya başladı ve bu arada teknoloji, biliyorsunuz, iletişim alanında Türkiye'de de, dünyada da çok hızlı gelişti.
Günümüze gelindiğinde dünyada karasal yayıncılıktan sayısal yayıncılığa geçişler başladı. Birçok yerde tamamlandı, bizde de bu yasamızla birlikte önlemleri alındı, 2015'te inşallah geçecek. Onun dışında uydu yayıncılığı, kablo yayıncılığı, İnternet üzerinden IP TV yayıncılığı diye yeni mecralar ortaya çıkmaya başladı ve en son olarak da web TV gibi yayınlar hayata geçti. Dolayısıyla, hem mecra yönünden hem içerik yönünden, bu geçen süre içerisinde gerçekten yayıncılığımız çok gelişti ama bu gelişen teknolojiye, gelişen yayıncılığa mevzuatımız ayak uyduramadı.
Onun için 15 Şubat 2011 tarihinde, biliyorsunuz, yeni Radyo ve Televizyon Üst Kurulu Yasası çıktı. Bu 6112 sayılı Radyo ve Televizyon Üst Kurulu Yasası 3 Martta da Resmî Gazete'de yayımlandı. Bu yasa yeni birçok şey getirdi yayıncılık hayatımıza, birçok katkısı oldu. Çünkü daha önce yasada olmadığı için gönüllülük esasına dayalı olarak yapılan birtakım faaliyetler bu yasayla yerini buldu. Bunlar nelerdi? Akıllı işaretler gibi, Alo RTÜK hattı gibi birtakım gönüllülük esasına dayalı faaliyetlerdi.
Onun yanında frekans ihalesi yapılamıyordu ve frekans bedelleri alınamıyordu. Biliyorsunuz, frekans bir kamu malıdır. Yıllarca geçici izinle yayıncılarımız yayınlarını sürdürdüler. Onun için, kendilerini bir gecekonducu gibi hissediyorlardı. Yeni yasayla bu da giderilmiş oldu.
Sayın vekillerimiz, 1994 yılı hariç bugüne kadar Radyo Televizyon Üst Kurulu kendi gelirleriyle giderlerini karşılamış; gerçi yasada, hem şimdiki yasada hem de önceki yasada, "Gerektiğinde Türkiye Büyük Millet Meclisi bütçesinden takviye edilir." diyor ama dediğim gibi 94'ten bugüne kadar hiçbir şekilde takviye edilmemiştir çünkü kendi gelirleri kendisine yetiyor. Bunu buradan hemen belirtelim.
Gelirleri nelerdir diye bakacak olursak, Radyo Televizyon Üst Kurulunun temel gelirleri: Birincisi, yayın lisans ücretleri. Bu önemli bir meblağ tutuyor, gelirler içerisinde önemli bir kısım. Şimdi, yeni yasa ile, 6112 sayılı Yasa ile de frekans yıllık kullanım ücretleri alınmaya başladı ki RTÜK'ten aldığımız bilgilere göre bu 28 milyon civarında şu andaki durum itibarıyla. Bu da önemli bir meblağ olarak karşımıza çıkıyor çünkü daha önceden yasada boşluk olduğu için böyle bir ücret alınamıyordu, yeni yasa ile RTÜK'ün gelirleri arasına bu da katıldı. Bir diğer gelir kaynağı, radyo, televizyonlardan yani yayıncılardan alınan bir gelir, o da yüzde 3 civarında bir gelirdir. Dolayısıyla, bu gelirler Radyo Televizyon Üst Kurulunun gelirleri olarak karşımıza çıkıyor, bunlar da önemli meblağlardır. 98 milyon gibi 2009 yılından itibaren geçen süreç içerisinde önemli rakamlar var. Yine 2009 yılından bu yana bu kapsamda aktarılan toplam tutar 131.448 TL'dir. Bu miktarların hepsini, tabii, RTÜK kendisi kullanmıyor, Maliyeye aktarıyor. Bunlardan 98 milyonu da doğrudan hazineye, 32 milyonu ise Sosyal Yardımlaşma ve Dayanışmaya aktarılıyor dolayısıyla RTÜK, Meclisten ve hazineden para almadığı gibi oraya para aktaran da bir kuruluş olarak karşımıza çıkıyor.
"Önceden frekans planlaması neden yapılamadı?" diye sorulabilir. Önceden yasada boşluklar vardı, iki üç tane kuruluş bir araya gelip?
(Mikrofon otomatik cihaz tarafından kapatıldı)
İLHAN YERLİKAYA (Devamla) - ?frekans planlaması ve ihaleyi yapması gerekiyordu.
BAŞKAN - Sayın Yerlikaya, teşekkür ediyoruz efendim.
İLHAN YERLİKAYA (Devamla) - Çok teşekkür ediyorum. Saygılar sunuyorum. (AK PARTİ sıralarından alkışlar)