GENEL KURUL KONUŞMASI
Konu: Bazı Kanunlar ile 375 Sayılı Kanun Hükmünde Kararnamede Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun Teklifi münasebetiyle
Yasama Yılı:3
Birleşim:86
Tarih:13.05.2025

ERTUĞRUL KOCACIK (Sakarya) - Sayın Başkan, değerli milletvekilleri; görüşülmekte olan Bazı Kanunlar ile 375 sayılı Kanun Hükmünde Kararnamede Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun Teklifi'mizin birinci bölümü üzerine AK PARTİ Grubumuz adına söz almış bulunuyorum. Gazi Meclisimizi ve ekranları başında bizleri izleyen aziz milletimizi saygıyla ve muhabbetle selamlıyorum.

Sözlerime başlarken belirtmek isterim ki terörsüz Türkiye hedefimiz doğrultusunda Cumhurbaşkanımız Sayın Recep Tayyip Erdoğan'ın kararlı duruşu ve sergilediği güçlü siyasi irade ve bu süreci bir devlet politikası olarak şekillendiren kapsayıcı ve kararlı yaklaşımı ile milletimizin geleceği adına tarihî bir çağrı yapan bilge lider Sayın Doktor Devlet Bahçeli başta olmak üzere millî birlik ve beraberliğimizi pekiştiren, bu önemli zemine katkı sunan herkese teşekkür etmek istiyorum. Cumhurbaşkanımızın ilan ettiği Türkiye Yüzyılı'na ait büyük, stratejik adımlardan önde geleni terörsüz Türkiye olacaktır inşallah.

Sayın Başkan, değerli milletvekilleri; bilindiği üzere, 21 Ocak 2017 tarihinde kabul edilen ve 6771 sayılı Anayasa değişikliğiyle birlikte Türkiye, karar alma süreçlerini hızlandıran ve yürütmede esnekliği esas alan Cumhurbaşkanlığı hükûmet sistemine geçmiştir. Bu köklü sistem değişikliğiyle birlikte artık ülkemiz, geçmişin koalisyon krizlerine, yönetim zaaflarına ve bürokratik hantallığına mahkûm olmayan yeni bir yönetim anlayışına kavuşmuştur. Bu geçişinin ardından 7142 sayılı Kanun'la Gazi Meclisimiz yürütmeye gerekli uyum düzenlemelerini yapma yetkisi vermiştir. Ancak Anayasa Mahkememiz tarafından yapılan değerlendirmeler neticesinde 703 sayılı Kanun Hükmünde Kararname'de yer alan bazı düzenlemelerin sadece kanunla yapılması gereken alanları içerdiği gerekçe gösterilerek iptal kararları verilmiştir. Şimdi, biz bu iptal kararlarının doğurduğu boşluğu ortadan kaldırmak, sistemi tökezletmeden milletin iradesi doğrultusunda işler hâle getirmek için bu kanun teklifimizi sunuyoruz. Kanun teklifimizin temel amacı, Anayasa Mahkemesinin kararlarına uygun hareket ederek bu düzenlemeleri yasama eliyle sağlam zemine oturtmak, sistemin işlerliğini artırmak ve hukuki belirsizlikleri ortadan kaldırmaktır. Bu, aynı zamanda Cumhurbaşkanlığı hükûmet sisteminin kurumsal mimarisini daha da sağlamlaştırma ve Türkiye'nin yönetim modelini geleceğe daha güçlü bir şekilde taşıma iradesinin somut bir göstergesidir.

Sayın Başkan, kıymetli milletvekilleri; kanun teklifimizin birinci bölümündeki maddelere bakacak olursak, ilk maddemizde kamu kurum ve kuruluşları tarafından mesleğe özel yarışma sınavına tabi tutulmak suretiyle yapılacak alımlardaki 35 yaş şartı aranması durumu mevcut düzenlemede aynen korunmaktadır.

Diğer bir maddede 2247 sayılı Uyuşmazlık Mahkemesinin Kuruluş ve İşleyişi Hakkında Kanun'un 2'nci maddesinin iptal edilen ikinci fıkrası yeniden düzenlenmektedir. Mevcut durum, Uyuşmazlık Mahkemesi Başkanının Anayasa Mahkemesi üyeleri arasından seçilmesi aynı şekilde korunmaktadır.

Başka bir maddede, vergi incelemesi yetkisini haiz olan kamu görevlilerinin görevlerinden ayrıldıktan sonra üç yıl süreyle yapamayacakları görev ve işlere ilişkin düzenleme yapılmıştır. Üç yıl boyunca denetledikleri mükelleflerle ilişki kuramayacaklardır. Böylece, kamu görevinden ayrılanlar için etik ve tarafsızlık ilkesinin korunması sağlanacaktır.

Diğer bir maddede Bilgi Teknolojileri ve İletişim Kurumu üyelerinin atanma şartları düzenlenmektedir.

Bir sonraki düzenlemede ise TRT Genel Müdürünün mali ve sosyal haklarının belirlenmesinde en yüksek devlet memurunun kıstas alınması öngörülmektedir. Düzenlemeyle, TRT Genel Müdürünün mali ve sosyal haklarının kanuni dayanağının belirlenmesi amaçlanmaktadır. 1983 yılından bu yana uygulanmakta olan düzenleme aynı şekliyle korunmaktadır.

Diğer bir madde ise TRT'nin faaliyetleriyle ilgili olarak şirket kurabilmesi, satın alabilmesi veya ortak olabilmesine yönelik düzenleme yapılmasını içermektedir. TRT'nin kuracağı veya ortak olacağı şirketlerin mal ve hizmet alımlarında geç kalmaması ve ivedilikle hareket ederek Kuruma değer katması, piyasa şartlarında ekonomik mal ve hizmet gereksinimlerini karşılaması, bu şekilde Kurumun rekabet gücünün artırılması amaçlanmaktadır. Kurumun görevleri kapsamında ulusal ve uluslararası alanda yatırım yapabilmesi hedeflenmiştir.

Başka bir madde TRT bünyesinde sözleşmeli ve özel hukuk hükümlerine tabi olan personelin istihdamına, mali ve sosyal haklarına ve yargılama usullerine dair hükümler düzenlemektedir.

Diğer maddemizde TRT'de özel hukuk hükümlerine tabi olarak çalışan personele de yönetim kurulu onayıyla ikramiye verilebilmesi amaçlanmaktadır.

Başka bir madde ise TRT'nin hizmetini etkin ve verimli yürütülebilmesi açısından, ilgili mevzuatına uygun olarak kamu idarelerine ait taşınmazları tahsis edebilmesini sağlamaktadır.

(Mikrofon otomatik cihaz tarafından kapatıldı)

BAŞKAN - Buyurun tamamlayın.

ERTUĞRUL KOCACIK (Devamla) - Birinci bölümün son maddesinde ise TRT bünyesinde istihdam fazlası olarak değerlendirilen personelin 657 sayılı Kanun kapsamında başka kurumlara atanması durumunda mevcut hak kayıpları yaşamamaları hedeflenmektedir. Bu kapsamda, Kurumda elde ettikleri ek gösterge, ikramiye ile varsa her türlü zam ve tazminat haklarının korunması esas alınmaktadır.

Kanun teklifimizin birinci bölümünde yer alan maddeler bu şekildedir, Genel Kurulumuzun takdirlerine sunuyoruz.

Saygıdeğer Başkan ve kıymetli milletvekilleri; bu duygu ve düşüncelerle kanun teklifinin ülkemize ve aziz milletimize hayırlı olmasını temenni ediyor, Gazi Meclisimizi saygı ve muhabbetle selamlıyorum. (AK PARTİ sıralarından alkışlar)