| Konu: | Bazı Kanunlarda ve 375 Sayılı Kanun Hükmünde Kararnamede Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun Teklifi münasebetiyle |
| Yasama Yılı: | 3 |
| Birleşim: | 107 |
| Tarih: | 09.07.2025 |
RESUL KURT (Adıyaman) - Sayın Başkan, değerli milletvekilleri; Gazi Meclisimizi ve aziz vatandaşlarımızı saygıyla selamlıyorum.
Sözlerimin başında, Pençe-Kilit Harekâtı bölgesinde metan gazına maruz kalan ve şehit olan 12 kahraman Mehmetçik'imize ve yangın felaketlerinde kaybettiğimiz orman şehitlerimize Allah'tan rahmet diliyorum, yaralılarımıza da acil şifalar diliyorum.
Bazı Kanunlarda ve 375 Sayılı Kanun Hükmünde Kararnamede Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun Teklifi'yle, teknolojik gelişmeler doğrultusunda Türk Silahlı Kuvvetlerinin organizasyonel ihtiyaçlarının karşılanması, bünyesindeki deneyimli general ve amirallerin tecrübe, bilgi ve birikimlerinden azami seviyede istifade edilmesi ve farklı kuvvet komutanlıkları arasında uygulama birliğinin sağlanması amacıyla Deniz ve Hava Kuvvetlerinde tüm muharip sınıf general ve amirallerin korgeneral, koramiral rütbelerine terfi edebilmelerine imkân sağlanmakta ve Yüksek Askerî Şûra kararıyla hizmet süresi uzatılabilecek general ve amirallerin sayısı, yaş hadleri ve terfilerdeki eğitim şartlarıyla ilgili olarak düzenlemeler yapılmaktadır. Kuvvet Harp Akademileri yerine Kuvvet Harp Enstitüleri oluşturulduğundan, Kara, Deniz ve Hava Kuvvetleri Komutanlığında Kuvvet Harp Enstitüleri komuta ve kurmay öğrenimini başarıyla tamamlamış muharip sınıfı general ve amirallerin korgeneral, koramiral ve orgeneral, oramiral rütbelerine terfi edebilmeleri öngörülmektedir.
Türk Silahlı Kuvvetleri yurt içinde ve yurt dışında harekât ve operasyonel faaliyetleri artan bir dönemde, aralıksız olarak sürdürülen yoğun bir tempoda artan görev ve sorumlulukları kapsamında personel politikası ve personel sisteminin gözden geçirilmesi ve ihtiyaç doğrultusunda geliştirilmesi gerekliliği ortaya çıkabilmektedir. Bu doğrultuda, 15 Temmuz hain darbe girişimi sonrasında Türk Silahlı Kuvvetlerinden FETÖ mensuplarının ihraç edilmesi başta olmak üzere, çeşitli nedenlerle rütbe karşılama oranlarının belirlenenden düşük olması dolayısıyla belirli rütbelerdeki personel ihtiyacının etkin bir şekilde karşılanabilmesi için rütbe terfi şartlarının belirlenmesi maksadıyla söz konusu maddede düzenleme yapılmaktadır.
Yine bu teklifle, turizm yatırımlarının sağlıklı ve düzenli işletilmesinin yanı sıra devamlılığının sağlanması, turizm sektörünün, millî ekonominin verimli ve düzenli bir şekilde çalışabilmesi açısından büyük önem taşımaktadır. Kültür ve Turizm Bakanlığı tarafından yapılan ücretsiz girişli günübirlik tesisler, esas itibarıyla kültür ve turizm yatırımlarının altyapı hizmetlerini sağlamak amacıyla işletilmektedir. Kültür ve Turizm Bakanlığının tesisleri işletme amacı kâr elde etmek değil, sosyal devlet anlayışı çerçevesinde vatandaşlarımıza hizmet vermektir. Kanun teklifiyle, ücretsiz girişli günübirlik tesislerin Bakanlık tarafından yapılması hâlinde bu tesislerin münhasıran Bakanlık Döner Sermaye İşletmesi Merkez Müdürlüğü veya en az yüzde 45 sermaye ortağı olduğu şirketler tarafından işletilebilmesi için düzenleme yapılmaktadır. Halk plajlarının kamu yararı esas alınarak kâr amacı gözetilmeksizin sağlıklı, düzenli ve ücretsiz biçimde işletilmesinin devamlılığının sağlanması amaçlanmaktadır.
Tarım ve Orman Bakanlığında Doğa Koruma ve Millî Parklar Döner Sermaye İşletmeleri olarak faaliyetlerini sürdüren döner sermaye işletmelerinin Doğa Koruma ve Millî Parklar Genel Müdürlüğü Döner Sermaye İşletmeleri olarak faaliyetlerine devam etmesi öngörülmektedir.
Söz konusu kanun teklifiyle; değişen ve gelişen teknolojinin çalışma hayatında daha etkin ve verimli kullanımının sağlanması, yurt dışındaki vatandaşlarımızın sosyal güvenliğe ilişkin iş ve işlemlerinin emek ve zaman kaybı yaşanmadan kolaylıkla sonuçlandırılması, iş gücü piyasasında etkinliğin artırılması, açık işlerin şeffaf ve merkezî bir sistem üzerinden izlenebilmesi, iş gücü arz ve talebinin daha sağlıklı analiz edilebilmesi, işveren ile iş arayanların daha etkin şekilde eşleştirilmesinin sağlanması ve idarelerin kurumsal yapıları ile personelin mali haklarının güçlendirilmesi amacıyla değişiklik yapılmaktadır.
Kanun teklifiyle, Çalışma ve İş Kurumu il müdürlerinin 4857 sayılı Kanun uyarınca idari para cezası uygulama yetkisi tereddüde yer vermeyecek bir şekilde ortaya konulmaktadır. Çalışma ve İş Kurumu il müdürlüğünce uygulanan idari para cezalarına karşı açılan davalarda yetkisizlik nedeniyle iptal kararı verilmesinin önüne geçilmesi amaçlanmaktadır. Gençlik ve Spor il müdürlüklerine bağlı olarak kurulan gençlik merkezi, genç ofis, yurt, kamp, spor tesisi, sporcu eğitim merkezi ve Türkiye Olimpik Hazırlık Merkezlerinde fiilen görev yapan memur ve sözleşmeli personelin çalışma saatlerinin Gençlik ve Spor Bakanlığı tarafından belirlenmesine imkân sağlanarak fazla çalışmada bulunan personelin mali hakları güçlendirilmektedir. Bu teklifle hak kazanılan hafta tatil hakkı saklı tutulmak suretiyle turizm sektöründe ortaya çıkan ihtiyaçlar göz önüne alınarak Kültür ve Turizm Bakanlığından turizm işletme belgeli konaklama tesislerinde çalışan personelin yazılı talebi ve onayı olmak kaydıyla haftalık izinlerini gerekli görülen durumlarda on günlük süre içerisinde kullanabilmelerine imkân sağlayacak esneklik getirilmektedir. Böylece, haftalık izinlerin haftada bir gün kullanılacağına ilişkin genel kurala söz konusu personel yönünden yine on günlük süre içerisinde kullanabilme imkânı getirilmektedir. Bu durumda, kırk beş saatlik çalışma süresinin tamamlandığı gün hafta tatiline hak kazanan işçinin hak kazandığı hafta tatilini yazılı talep ve onayla tatili hak kazandığı günü takip eden dört gün içerisinde kullanabilmesi mümkün hâle getirilmektedir. İşçi vermiş olduğu bu onayı otuz gün içinde önceden işverene yazılı olarak bildirimde bulunmak şartıyla geri alabilecektir. Bu düzenleme, Kültür ve Turizm Bakanlığından turizm işletme belgeli 7.467 konaklama tesisinde çalışanlarla ilgilidir. Ülkemizin dijital dönüşümünün gerçekleştirilmesinin hedeflendiği bu dönemde Dijital Türkiye politikaları çerçevesinde e-devlet hizmetleri hızla yaygınlaşmış, nihai kullanıcılar olarak hem işverenlerin hem de işçilerin birçok hizmete e-devlet üzerinden erişebilmelerinin önü açılmıştır. Kamunun öncülüğünü yaptığı bu dönüşüme özel sektörün de uyum sağlayabilmesi bakımından, işçinin yazılı kabulü şartıyla, işçilere yapılacak fesih sonucunu doğuracak işlemler hariç olmak üzere işveren tarafından yapılacak bildirimlerin kayıtlı elektronik postayla yapılabilmesi ve bunların hukuken yazılı ıslak imzalı gibi geçerli sayılması öngörülmektedir. Yapılan düzenlemeyle bildirimlerin ilgiliye yazılı olarak ve imza karşılığında yapılmasının yanı sıra işçinin yazılı kabulü şartıyla KEP hesabı üzerinden de gönderilebilmesine imkân tanınmaktadır. Kayıtlı Elektronik Posta Sistemi'nin kullanılmasına ilişkin maliyetlerin işveren tarafından karşılanacağı da ayrıca düzenlenmiştir.
Yine Türkiye İş Kurumunca yetkilendirilen özel istihdam bürolarının İŞKUR'la veri paylaşım yükümlülükleri yeniden düzenlenerek söz konusu bildirim yükümlülüğüne aykırı hareket eden bürolara idari para cezası uygulanması öngörülmektedir. Böylece iş gücü piyasasında veri bütünlüğünün sağlanması, özel istihdam bürolarının İŞKUR'la anlık olarak veri paylaşabilmesi, iş ve işçi bulma süreçlerinin daha şeffaf, izlenebilir ve denetlenebilir hâle getirilmesi, açık iş ilanlarının ortak bir platform üzerinden iş arayan vatandaşlara sunulması hedeflenmektedir.
Yine, yurt dışında ikamet eden vatandaşlarımızın Sosyal Güvenlik Kurumuna yapacakları başvurulardan Bakanlıkça uygun görülenlerin Çalışma ve Sosyal Güvenlik müşavirlikleri, ataşelikleri aracılığıyla alınabilmesi imkânı getirilerek bulundukları yerden hizmete ulaşabilmeleri ve böylece Türkiye'ye gelerek başvuru yapmak gibi külfetlere katlanmalarının önüne geçilmesi sağlanmaktadır.
Mesleki Yeterlilik Kurumunun asli faaliyetlerinin yerine getirilmesi için özel bilgi ve uzmanlık gerektiren geçici mahiyetteki işlerde vekâlet veya istisna sözleşmesiyle yabancı danışman ve uzmanlar çalıştırılabilecektir.
Emeklilerimizin yaşadığı bütün sıkıntıların farkındayız; fırsatçılık ve fahiş fiyat artışlarının emeklilerimizi, dar gelirlileri ve ücretli çalışanları zorladığını çok iyi biliyoruz. Özellikle belirtelim ki sosyal güvenlik sistemimizde emekli aylıkları çalışma döneminde ödenen prim gün sayısına ve ödenen prime esas kazanca göre farklılık göstermektedir. Şu an en yüksek SGK emekli aylığı 109.944 lira, en düşük emekli aylığı ise bu teklifle 16.881 TL'ye yükseltilmektedir. Emeklilerimiz için ne yapsak azdır. Emekli aylıklarındaki normal iyileştirmelere ek olarak seyyanen zamlar ve ilave refah payı artışlarıyla emekli aylıklarını destekledik.
Sayın Başkanım, sözlerime son verirken sayın milletvekillerimizi, Genel Kurulu saygıyla selamlıyorum. (AK PARTİ sıralarından "Bravo" sesleri, alkışlar)