GENEL KURUL KONUŞMASI
Konu: Türk Parasının Kıymetini Koruma Hakkında Kanun ve Bazı Kanunlarda Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun Teklifi münasebetiyle
Yasama Yılı:3
Birleşim:112
Tarih:19.07.2025

SEYDİ GÜLSOY (Osmaniye) - Teşekkür ederim Sayın Başkanım.

Gazi Meclisimizin kıymetli milletvekillerini, Osmaniyeli yiğit hemşehrilerimi ve aziz milletimizi saygıyla selamlıyorum.

Sözlerime başlarken, bugün kaybettiğimiz Cumhuriyet Halk Partisi önceki dönem Genel Başkanı Altan Öymen'e Allah'tan rahmet; ailesine, sevenlerine ve Cumhuriyet Halk Partisi camiasına başsağlığı diliyorum.

Bursa Milletvekilimiz Sayın Ahmet Kılıç ile birlikte ilk imza sahibi olduğum Türk Parasının Kıymetini Koruma Hakkında Kanun ve Bazı Kanunlarda Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun Teklifi üzerine AK PARTİ Grubumuz adına söz almış bulunmaktayım.

Sayın Başkan, değerli milletvekilleri; hazırlamış olduğumuz kanun teklifiyle kayıt dışılıkla mücadele edilmesi, vergi adaletinin güçlendirilmesi, indirim ve istisnaların sınırlandırılması, dolaysız vergilerin vergiler içindeki payının artırılması, ihtilafların önlenmesi ve hukuki belirliliğin artırılması amacıyla çeşitli konularda kanuni düzenlemelerin hayata geçirilmesini amaçlamaktayız.

Türkiye Yüzyılı vizyonumuz doğrultusunda ekonomik hedeflerimize sağlam adımlarla yürümekteyiz. Makrofinansal istikrarı sağlayacak, mali disiplini yeniden tesis edecek, enflasyonu orta vadede tek haneye düşürecek ve bu kazanımları kalıcı hâle getirmek için yapısal reformları hayata geçirdik, geçirmeye devam ediyoruz. Bu dönemde en büyük önceliğimiz fiyat istikrarıdır. Bu kapsamda para ve maliye politikalarımızda eş güdümü güçlendiriyoruz. Mali disiplinden taviz vermeyeceğiz. Bu doğrultuda vergide adalet ve etkinliği artırmayı, kayıt dışılıkla mücadeleyi, hukuki belirliliği sağlamayı, indirim ve istisnaları azaltmayı amaçlayan düzenlemeler içeren kapsamlı bir kanun teklifi hazırlamış bulunmaktayız. Herkesin gücü oranında vergi ödediği, vergiden kaçınmanın değil vergiye güvenin teşvik edildiği, kayıt dışılığın değil dürüst mükelleflerin ödüllendirildiği bir mali sisteme doğru kararlı bir adım atıyoruz. Görüşmekte olduğumuz kanun teklifi sadece bir vergi düzenlemesi değil ekonomik adaletin tesisi, hukuki belirliliğin güçlenmesi ve vergi güveninin artırılması yönünde önemli bir düzenlemedir.

Sayın Başkanım, değerli milletvekilleri; teklifimizde Türk Parasının Kıymetini Koruma Hakkında Kanun'a ilişkin düzenlemeler yer almaktadır. Bu düzenlemeyle kıymetli maden ve taşların yurt içinde alım satımına ilişkin ikincil mevzuata esas teşkil eden yetkilere kanunda yer verilerek bu hususa ilişkin hukuki çerçeve netleştirilmektedir. Mevcut durumda uygulanan idari yaptırım tutarları revize edilmekte ve faaliyet izni alınması zorunlu olan konularda izinsiz faaliyette bulunanlara uygulanacak yaptırım yeniden belirlenmektedir. Ayrıca, Anayasa Mahkemesi tarafından iptal edilen hükümler dikkate alınarak yetkili müesseseler, kıymetli madenler, aracı kuruluşlar ve rafinerilerin hangi faaliyetlerinin izne tabi olduğu, verilen izinler kapsamında tahsil edilecek ücretlerin hangi tutarlarda ve hangi usul ve esaslara göre tahsis edileceği, bahse konu şirketlere faaliyet izinlerini vermeye ve söz konusu izinleri iptal etmeye Hazine ve Maliye Bakanının yetkili olduğu hususları açıkça düzenlenmekte ve kanuna eklenen ücret tarifeleriyle kanun kapsamında her bir izin türü için ücretler belirlenmektedir.

Sayın Başkan, değerli milletvekilleri; kayıt dışılıkla mücadelede önemli yer teşkil eden yoklamalarda etkinliği artırmak ve gereksiz ihtilafların önüne geçmek amacıyla düzenleme öngörülmektedir. Gelir İdaresi Başkanlığı tarafından geliştirilen elektronik yoklama sistemiyle yoklama vergi dairelerindeki tablet bilgisayarlar aracılığıyla elektronik ortamda gerçekleştirilmekte ve bu yoklamaya ilişkin fişlere de elektronik ortamda erişilebilmektedir. Bu yoklamalarda yoklama yapılan yerin konumu GPRS kaydıyla otomatik olarak kayıt altına alındığı gibi tespit edilen hususlar da fotoğraflanmakta ve koordinatlar bilgisi bu fotoğraflara eklenerek düzenlenen fişin ayrılmaz parçası hâline gelmektedir. Oluşturulan sistemle elektronik ortamda tespit edilen hususların sıhhati net olarak ortaya konulabilmektedir. Bu kapsamda elektronik ortamda düzenlenen yoklama fişlerinde hakkında yoklama yapılanın veya yetkili adamının yoklama esnasında bulunmaması veya imzadan çekinmeleri durumunda polis, jandarma, muhtar veya ihtiyar meclisi üyelerinin imzasının aranması uygulamasına son verilmektedir. Elektronik ortamda yapılan yoklamalarda işlevsiz kalan bir prosedürün kaldırılmasını bu kanunla öngörüyoruz.

Sayın Başkan, değerli milletvekilleri; Vergi Usul Kanunu'nda yapılan diğer bir düzenleme ise, Gelir İdaresi Başkanlığının saha denetiminin kapasitesinin artırılmasına yönelik. Gelir İdaresi Başkanlığı saha denetimi kapsamında sürekli, hafta sonları da dâhil olmak üzere, mesai saatleri dışında saha denetimleri gerçekleştirmektedir. Kayıt dışılıkla mücadele kapsamında belirlenen sayının üzerinde personel saha denetimlerinde görevlendirilir hâle gelmiştir. Lakin, mevcut düzenleme gereğince Gelir İdaresi Başkanlığı toplam memur ve sözleşmeli personel sayısının yüzde 20'sini saha denetimlerinde görevlendirmesi üzerine fazla çalışma ücreti ödenmektedir. Saha denetimine fiilen çıkan ve mesai saatleri dışındaki denetime katılıp fazla çalışma ücreti ödenecek personel sayısının artırılması ve ayrıca mesai saatleri dışında yapılan denetimlerdeki fazla çalışma ücretinin güncellenmesi amacıyla maddede değişiklik öngörmekteyiz. Düzenlemeyle, daha önce 160 olan gösterge rakamını 300 gösterge rakamına yükseltmekte ve kurumun toplam memur ve sözleşmeli personel sayısının da yüzde 20'si yerine, yüzde 40'ına fazla çalışma ücreti ödenebilmesini sağlamaktayız.

Sayın Başkan, değerli milletvekilleri; kanun teklifimizle Serbest Bölgeler Kanunu'nda düzenleme yapmaktayız. Düzenlemede ihracatın desteklenmesi ve mükelleflere uluslararası pazarlarda rekabet avantajı sağlanmasını teşvik etmek amacıyla serbest bölgelerde üreten, faaliyette bulunan mükelleflerin bulundukları serbest bölge içine veya diğer serbest bölgelerde yatırım yapanların ürünlerin satışından elde ettikleri gelirlerin, gelir kazançlarının kurumlar ve gelir vergisinden istisna edilmesini öngörmekteyiz.

Diğer bir maddeyle Organize Sanayi Bölgeleri Kanunu'nda düzenleme yapmaktayız. OSB tüzel kişiliğine sağlanan vergi, resim ve harç muafiyetlerinin geniş tanımlanmasından kaynaklı sorun olan banka ve sigorta muamele vergisi açısından bu istisnanın geçersiz olduğu hususunu netleştirmek için hukuki bir belirliliği sağlamaktayız.

Diğer bir taraftan AR-GE ve inovasyon odaklı istihdamı artırmak amacıyla geçmişte hayata geçirilen düzenlemeler çerçevesinde bu alanda çalışan personele ödenen ücretlerin tamamını veya tamamına yakın bir bölümünü gelir ve damga vergisinden istisna etmekteydik. Hem teşvik sisteminin suistimalinin önlenmesi hem de kamu maliyesinin adil, ölçülü, şeffaf ve sürdürülebilir bir vergi yapısı oluşturmak hedefleri kapsamında gelir vergisine ilişkin teşvik, istisna ile damga vergisine istisna konu edilecek en yüksek ücret tutarını aylık brüt asgari ücretin 40 katı, 2025 yılından itibaren aylık olarak da 1 milyon 40 bin Türk lirasıyla sınırlandırıyoruz, bu tutarı aşan kısımda gelir vergisi ve damga vergisi alınması öngörülmektedir. Öngörülen düzenlemeyle yalnızca maliyet artışı olmayacağı, vergi istisnası ve teşviklerin daha adil şekilde dağılması, kaynakların amacına uygun olarak kullanılması, piyasa dışı uygulamaların önlenmesi, kayıt dışılıkla mücadele edilmesi hususlarında önemli bir katkı sağlayacağını öngörmekteyiz. Ayrıca, endüstri bölgesinde yeni alan ilave edilmesi veya çıkarılmasıyla ilgili burada da Sanayi ve Teknoloji Bakanlığımıza verilen yetkiyi netleştirmiş bulunmaktayız.

Diğer bir taraftan, özel tüketim vergisinde düzenleme yapmaktayız. Bu kapsamda, ulusal güvenlik kuruluşlarımızın; Millî Savunma Bakanlığı, İçişleri Bakanlığı, Savunma Sanayii Başkanlığı ve Millî İstihbarat Teşkilatı gibi başkanlıklarımızın millî savunma ve iç güvenlik maksadıyla alacakları ve münhasıran bu amaçla kullanacakları, yerli katkı oranı en az yüzde 40 olan taşıtlar ile ilgili kuruluşların ihtiyaçlarını karşılayacağı nitelikte kamyon, kamyonet, motosiklet gibi araçların ilk iktisaplarında ÖTV ve muafiyet sağlamaktayız. Ayrıca, binek otomobillerin özel tüketim vergisine ilişkin olarak da motor silindir hacmi, menzilleri ve batarya kapasiteleri itibarıyla farklı oranlar belirleme yetkisini de Cumhurbaşkanımıza vermekteyiz.

Diğer bir alanla alakalı, likit petrol gazının dağıtıcılarıyla ilgili buradaki toptan olan satışlarda toptan olarak başka bir dağıtıcıya satılmamasıyla alakalı düzenleme yapmaktayız.

Sayın Başkanım, değerli milletvekilleri; AK PARTİ olarak bizler güçlü devlet, adaletli vergi, sürdürülebilir bütçe ve hakkaniyetli mali sistem hedeflerimizden asla taviz vermedik, vermeyeceğiz.

(Mikrofon otomatik cihaz tarafından kapatıldı)

BAŞKAN - Tamamlayalım lütfen.

SEYDİ GÜLSOY (Devamla) - Söz konusu düzenlemeler, vergilemede güvenliğin ve öngörülürlüğün sağlanması, kayıt dışılıkla mücadeleye, vergi adaletini güçlendirmeye ve dolaysız vergilerin vergi gelirleri içerisindeki payının artırılmasına katkı sağlayacaktır. Kanun teklifimizin ülkemize ve milletimize şimdiden hayırlı olmasını temenni ediyorum.

Genel Kurulu saygıyla selamlıyorum. (AK PARTİ sıralarından alkışlar)