| Konu: | 2012 YILI MERKEZÎ YÖNETİM BÜTÇESİ VE 2010 YILI MERKEZÎ YÖNETİM KESİN HESAP KANUNU TASARISI |
| Yasama Yılı: | 2 |
| Birleşim: | 37 |
| Tarih: | 14.12.2011 |
YAŞAR KARAYEL (Kayseri) - Sayın Başkan, saygıdeğer milletvekilleri; onuncu turda görüşülen kurumlarımızın 2012 yılı bütçesi üzerinde şahsım adıma lehte söz almış bulunuyorum. Heyetinizi saygıyla selamlarım.
AK PARTİ Hükûmetleri olarak son dokuz yılda ülkemizde çok büyük yatırımlar yaptık. Türkiye'de büyük reformlara imza attık. AK PARTİ İktidarı dönemlerinde hava yolu halkın yolu hâline geldi. Türk denizciliği dünya denizcilik tarihinde ilk defa ilk onun içerisine girdi. "Yol medeniyettir." dedik, AK PARTİ döneminde vatan topraklarını nitelikli yollarla birbirlerine bağladık. Türkiye'deki bütün yol, köprü ve sanat yapılarımızı Türk mimar, mühendis ve müteahhitlerimiz yapmaktadır. Onun içindir ki Türk müteahhitlik hizmetleri dünyadaki müteahhit hizmetlerinin ilk üçü içerisine girmiştir.
Kara yollarımıza baktığımızda 65 bin kilometre yol ağımız bulunmaktadır. Bunların 2.236 kilometresi otoyol niteliğindedir, bunun 522 kilometresini de AK PARTİ İktidarı yapmıştır. Otoyol projelerimizin en önemlisi 421 kilometre uzunluğundaki Körfez geçişi ve Gebze-İzmir Otoyol Projesi'dir. Bu projenin beş yılda tamamlanması hedeflenmektedir. Bir başka önemli otoyol projesi ise İstanbul'a yapılacak üçüncü köprünün de içinde yer aldığı Kuzey Marmara Otoyol Projesi'dir. Çanakkale boğaz köprüsünün de içinde olacağı Kınalı-Tekirdağ-Çanakkale-Balıkesir Otoyol Projesi, Niğde-Ankara-Samsun, Ankara-İzmir otoyol projeleri 2023'e kadar tamamlanacak büyük projelerin hedefleri içerisindedir.
Kara yollarında bunlar yapılırken demir yollarında da büyük yatırımlar yapıldı. Bugüne kadar 115 kilometre yeni demir yolu, 5.500 kilometre de yenileme çalışmaları yapılmıştır. Ankara-İstanbul, Ankara-Eskişehir-Konya, Ankara-Sivas, Halkalı-Kapıkule hatları olmak üzere 2.300 kilometrede toplam hızlı tren projesi devam etmektedir. Bu projelere 10 milyar doların üzerinde harcama yapılacaktır. Bu yolların 21.227 kilometresi bölünmüş yol olup bunların 6.100 kilometresi geçmiş iktidarlar döneminde yapılırken, 15.120 kilometresi de AK PARTİ İktidarı tarafından tamamlanmıştır. 2003 öncesi altı ilimiz bölünmüş yollarla birbirlerine bağlanırken, şu anda 74 ilimiz nitelikli yollarla birbirlerine bağlanır durumdadır. Bu yollarda kara yolu taşımacılığımızın yüzde 92'si yapılmaktadır. 182 milyon ton olan yük taşımacılığının kilometre olarak taşınmasında 430 bin civarında K belgeli taşımacılık firmaları yapmaktadır. Bu yollarımız yapılırken dağlar tepelerden aşılmıyor, dağlarımız tünellerle ovalara kavuşturuluyor.
Bir Bolu Dağı Tüneli on yedi senede delinirken -bunun uzunluğu 3.039 metredir- 2003 ve 2011 yılları arasında yapılan tünellerin uzunluğu 93 kilometrenin üzerine çıkmıştır. Son dokuz yılda 76 kilometre uzunluğunda 1.180 adet köprü ve viyadük yapılarak milletimizin hizmetine sunulmuştur.
Deprem kuşağında bulunan ülkemizin, başta İstanbul Boğaz Köprüsü olmak üzere 125 adet önemli sanat yapısı ve viyadüklerin sismik takviyeleri yapılmış, 159'u da yapılmaya devam edilmektedir.
Karayollarımız 701 kaza kara noktasında iyileştirmeler yapmış ve bu noktalarda kazaların önlenmesinin önüne geçilmiştir.
Bugüne kadar doğu-batı, teteks yönlerinde yapılan bölünmüş yollara, kuzey-güney yönünde bölünmüş yollara öncelik verilmiş, 8.250 kilometresi tamamlanmış, Akdeniz ve Karadeniz arasındaki mesafeler daha da kısaltılmıştır.
Hedefimiz, Türkiye'nin 100'üncü kuruluş yıl dönümünde ülkemizi 70 bin kilometre nitelikli bölünmüş yola kavuşturmaktır.
Yeni yapılan yollarla birlikte eski yollarımızın da BSK çalışmaları hızla devam etmektedir. Gerçekten, Ankara istikametinde Ankara-Samsun, Ankara-Kırıkkale-Kayseri istikametinde, Ağrı'ya kadar olan bölgelerimizdeki BSK çalışmaları hızlı şekilde sürmektedir. 2023 yılına kadar BSK çalışmaları devam edecek ve mevcut yollarımızla birlikte yeni yapılacak yollarımızda BSK çalışmaları sürecektir.
Özellikle kendi seçim bölgemizdeki Kayseri-Malatya, Kayseri-Sivas, Kayseri-Ankara ve Kayseri-Niğde istikametindeki bölünmüş yollarımızın tamamı şu anda BSK çalışmaları olarak ihale edilmiştir.
Hayallerin gerçeğe dönüşmesinde katkı sağlayan, başta Başbakanımız olmak üzere hizmeti geçen tüm bakanlarımıza ve Karayolları genel müdürlerimize ve bölge müdürlerimize, emeği geçen tüm teknik personele şükran ve saygılarımızı sunuyor, bütçemizin hayırlı olması dileğiyle saygılarımızla selamlıyoruz. (AK PARTİ sıralarından alkışlar)
FERİT MEVLÜT ASLANOĞLU (İstanbul) - Kara yolu işçilerine, teknik personele teşekkür etmedin.
BAŞKAN - Teşekkür ediyorum Sayın Karayel.