GENEL KURUL KONUŞMASI
Konu: KATMA DEĞER VERGİSİ KANUNU İLE BAZI YATIRIM VE HİZMETLERİN YAP-İŞLET-DEVRET MODELİ ÇERÇEVESİNDE YAPTIRILMASI HAKKINDA KANUN VE KAMU İHALE KANUNUNDA DEĞİŞİKLİK YAPILMASINA DAİR KANUN TEKLİFİ
Yasama Yılı:2
Birleşim:87
Tarih:31.03.2012

CHP GRUBU ADINA KAZIM KURT (Eskişehir) - Sayın Başkanım, sayın milletvekilleri; 194 sıra sayılı Katma Değer Vergisi Kanunu ile Bazı Yatırım ve Hizmetlerin Yap-İşlet-Devret Modeli Çerçevesinde Yaptırılması Hakkında Kanun ve Kamu İhale Kanununda Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun Teklifi ile ilgili söz almış bulunmaktayım.

Bu kanuna, Plan ve Bütçe Komisyonunda da, karşı oylarımızı belirtmek suretiyle eleştirilerimizi getirmiştik. Ancak, Genel Kuruldaki eleştiriler de dikkate alınmadan kanun tamamlanmak üzere.

Bildiğiniz gibi, bu bir torba yasa ve bu yasayla, 3065 sayılı KDV Kanunu'nda, 3359 sayılı Sağlık Hizmetleri Temel Kanunu'nda, 3996 sayılı Yap-İşlet-Devret ve 4734 sayılı Kamu İhale Kanunu'nda değişiklikler yapıyoruz. Aslında, kanun hükmünde kararnamelerle daha önceki dönemlerde yapılan yanlışlıkları da bu arada telafi etmeye çalışıyoruz. Öncelikle, bu kanunda, sağlık hizmetlerinin sunumunu tamamıyla özelleştirecek bir formül geliştiriliyor ve bu doğrultuda, önümüzdeki süreçte yapılacak olan hastane ve kamu özel ortaklığı işletmelerindeki yatırımlarla ilgili bir değerlendirme? Ancak, bunu yaparken, şunun hesabını bilmeden, hesabının ne olacağını tahmin etmeden, bir kredi kefaleti konusunda hazineye yük yüklemekteyiz. Bu doğrultuda gerçekleştirilen ve bundan sonra ihalesi yapılacak olan işlerde bu işi düzenlediğimiz için, geçmişte ihaleye katılma konusunda tereddüt yaşayan ya da ihalede hesabını yaparak buna göre fiyat veren katılımcılarla ilgili ciddi anlamda bir ihaleye fesat karıştırma suçu söz konusu olabilir.

Değerli arkadaşlar, şimdi, bu yasanın bir bölümünde de, Devlet Demiryollarının kendi işletmelerinden yapacağı alımlarla ilgili Kamu İhale Kanunu'nun dışında bir uygulama getirmek istiyoruz. Burada özelleştirmelerle ve daha önceki uygulamalarla gelinen noktadaki çelişkiyi görmemiz lazım. Şimdiye kadar Devlet Demiryollarının kendi bünyesindeki şirketleri çalıştırmama konusunda, küçültme konusunda ciddi anlamda bir ekonomik uygulama gerçekleştirildi; bunlardan birisi Eskişehir'deki TÜLOMSAŞ müessesesi. Sanıyorum, bu yasayla gelecek düzenlemeden sonra Devlet Demiryolları TÜLOMSAŞ'la olan ilişkilerini de düzenleme gibi bir hedef güdüyor. Ancak TÜLOMSAŞ şu anda ciddi anlamda küçüldü ve büyük yatırımları yapamaz bir duruma geldi. Önümüzdeki süreçte bu konuda sıkıntı yaşanması ihtimali söz konusudur.

Değerli arkadaşlarım, yap-işlet-devret modeli aslında, Türkiye'de işçi sağlığı, iş güvenliği ve taşeronlaşma konusunda ciddi tartışmalar yaşanması gereken bir model. yap-işlet-devretle, denetleyemediğimiz firmalarda sigortasız çalışma, sendikasız çalışma gerçekleştirilmekte ve -geçen haftalarda İstanbul'da yaşadığımız gibi- iş güvenliği konusunda da ciddi sıkıntıların doğmasına neden olacak bir altyapı desteği söz konusu. Ayrıca, getirilecek olan kamu-özel ortaklıklarıyla kamunun görev alanlarında daralmalar gerçekleşecek. Örneğin, kamu belki sağlıktan çekilecek. Kamu sağlıktan çekildiği zaman bunun denetlenme şansı ortadan kalkacak ve yeni tekeller yaratacağız. Yeni tekeller yarattığımız zaman da bu, rekabet ortamını ortadan kaldıracak ve ileride telafisi mümkün olmayan bazı zararlar oluşacak.

Bizim Cumhuriyet Halk Partisi olarak bu konuda muhalefet şerhinde de üstüne basa basa vurguladığımız gibi özellikle KDV istisnası konusunda ciddi bir haksız rekabet söz konusudur. Bunu defalarca sorduk: "Başlamış ve ihalesi yapılmış hangi ihaleler vardır, hangi işler vardır, bundan hangi firmalar yararlanacaktır?" Maalesef bu sorularımıza cevap alamadık. Cevap alamadığımız bu sorularla ilgili de soru sormaya devam edeceğiz.

Sayın Bakanım, özellikle bu uygulamada sizin, Eskişehir'le ilgili, tren yolunun yer altına alınması konusundaki çalışmalarınızın neden yarım bırakıldığını sormak isterim. Bu konuda Eskişehir'i tatmin edecek, Eskişehirlileri rahatlatacak bir çözümü mutlaka koymanız lazım çünkü şu andaki hâliyle Eskişehir trafiğini de felç ettik, Eskişehir'de ciddi anlamda bir sıkıntıyı ortaya koyduk ve Eskişehir'in yöneticisi yerel yönetimlerle, belediyelerle ortak bir ilişki kuramadığınız için Devlet Demir Yollarının ve TÜLOMSAŞ'ın size belki de yanlış verdiği bilgilerle Eskişehir'de ciddi bir sorun yaşıyoruz. Uzun süredir bunu siz de izliyorsunuz. Biz bu konuda birlikte hareket etmeyi, Eskişehir Belediyesiyle birlikte planlamayı size öneriyoruz çünkü Eskişehir'de hızlı tren hattının geçişindeki bu ihatayı ortadan kaldıramazsak Eskişehir'i ikiye bölmüş olacağız. Eskişehir'i ikiye böldüğümüz zaman, bunun sıkıntısı da, ileride belki Berlin duvarı gibi bir duvarla bu işi çekmek olacak. Bu konuda, sizden, özelikle biraz daha estetik, biraz daha çağdaş ve biraz daha ulaşım konusunda uzmanların görüşlerini de dikkate alarak bir proje yapmanız ya da yaptırmanız gerektiği konusunda önerimizi dikkate almanızı diliyorum.

Özellikle bu konuda, Eskişehir'in girişinden çıkışına kadar yer altında olmasında hem Sayın Cumhurbaşkanının talebi vardı hem Eskişehir halkının talebi var dolayısıyla Eskişehir Büyükşehir Belediyesinin bu konudaki planlarıyla birlikte değerlendirme yapmanızda yarar olacağını düşünüyorum. Aksi takdirde, bu proje, uzun süredir bekleyen proje Eskişehir'e zarar verecek ve sizin Eskişehir'deki artı puanlarınızın düşmesine neden olacak.

Bu konular değerlendirilirken, tekrar, yap-işlet-devret'in Devlet Demiryolları ve bağlı işletmelerle ilgili bağlantısının da iyi değerlendirilmesi gerekir çünkü bu konuyu geliştirebilmenin, artırabilmenin formüllerinden biri belki bu olacak. Ama bu konuda da denetim ve yeni tekeller yaratma ihtimalini tekrar ortaya koymakta yarar görüyorum.

Bu nedenlerle, Cumhuriyet Halk Partisi olarak bu yasanın tekrar gözden geçirilmesi ve belki de son maddesi olmasına rağmen geri çekilmesi konusundaki ısrarlarımızı sürdürüyoruz. Denetime elverişli, insanların ve hukukun güvencesini koruyabilen bir yasa yapılması gerektiği konusundaki düşüncelerimizi tekrarlayarak hepinize saygılar sunuyorum.

Teşekkür ediyorum. (CHP sıralarından alkışlar)

BAŞKAN - Teşekkür ediyorum Sayın Kurt.