| Konu: | 2012 YILI MERKEZÎ YÖNETİM BÜTÇESİ VE 2010 YILI MERKEZÎ YÖNETİM KESİN HESAP KANUNU TASARISI |
| Yasama Yılı: | 2 |
| Birleşim: | 42 |
| Tarih: | 19.12.2011 |
MALİYE BAKANI MEHMET ŞİMŞEK (Batman) - Teşekkür ediyorum Sayın Başkan.
Değerli arkadaşlar, bu muayene katkı payları hakkında daha önce de bilgi vermiştim. Bir vatandaşımız bugün itibarıyla bir devlet hastanesine muayene için giderse reçete yazılmamışsa 5 liralık bir muayene katılım payı veriyor, reçete yazılırsa 8 liralık bir katılım payı veriyor. Tabii, özel sektöre giderse bu miktarlar biraz daha yüksek. Şimdi, şu anda komisyonda bir düzenleme var, o zaten Meclisimize gelecek, Meclisimiz bu konuda karar verecek.
Değerli arkadaşlar -daha önce de söyledim- sağlık konusunda bu ülkede bir devrim yapılmıştır. Gerçekten, sağlığa erişim, sağlık hizmetlerinin kapsamı çok ciddi bir şekilde genişlemiştir. Sağlık için tahsis edilen bütçe imkânları 6,5 kat artırılmıştır. Vatandaşımıza tabii ki bu hizmetleri sürdürülebilir bir şekilde götürmeye çabalıyoruz yani sürdürülebilirlik de tabii ki önemli bir boyuttur. Ben daha önce de söyledim: Avrupa Birliğinde yirmi yedi tane ülke var. Hastaneye giden her 100 hastadan 35'ine reçete yazılıyor, Türkiye'de ise doktora giden her 100 hastadan 85'ine reçete yazılıyor. Burada bir israf söz konusudur, talep yönetimi bu açıdan önemlidir. Bu katılım payları -özellikle reçete, belli bir ilaç sayısı yani şu anda komisyon gündeminde olan husus- bu açıdan önemlidir, bunun başka bir amacı yoktur, buradan gelir maksatlı bir yaklaşım söz konusu değildir.
Şimdi, özürlülerin zorunlu istihdamı konusu: Değerli arkadaşlar, bakın, 2010 yılı bütçesinde özürlülerin istihdamı için hakikaten çok önemli bir düzenleme yaptık, kadro sınırlamasını kaldırdık. Dedik ki kamu kuruluşları istihdam etmek istiyorlarsa burada kadro sınırlaması yoktur, mutlaka etsinler, bu birinci husus. İkincisi: Ben yanlış hatırlamıyorsam, 2008 yılında -hani "Teşvik anlamında ne yapıyorsunuz?" diye soruldu- çok önemli bir adım attık. Eskiden özel sektör yüzde 3 özürlü istihdam etmek zorundaydı, sadece bu kadar. Şimdi, biz dedik ki "Yüzde 3 özürlü istihdam zorunluluğu devam etsin ve o istihdam edilen özürlüler için sosyal güvenlik primi işveren payını hazine ödesin." Bakın, en büyük teşviki 2008 yılından itibaren sağladık. Yani zorunlu istihdam devam ediyor, bir de teşvik veriyoruz. Buna rağmen, tabii ki bu sorumluluklarını yerine getirmeyenler hakkında da Çalışma ve Sosyal Güvenlik Bakanlığımız gerekli çalışmaları yapar.
Değerli arkadaşlar, tabii ki il özel idarelerinin normal bütçelerine ek olarak biz? Şöyle: Geçen sene, aslında KÖYDES'e normalde bütçede öngörülen 550 milyon liraydı fakat bütçe imkânları elverişli olduğu için 1,1 milyar liralık bir kaynak aktardık. Aslında, bir önceki yıl da üç aşağı, beş yukarı bu düzeydeydi, rakamları şimdi ben hatırlamıyorum. 2012 yılı için öngörülen 550 milyon lira ama imkânlar elverirse, şartlar gerektirirse tekrar düşünülebilir ama şu an itibarıyla üzerinde yaptığımız bir çalışma söz konusu değildir.
HES'lerle ilgili olarak: Türkiye'de tartışılan bir konudur ama ülkemizde, tabii ki doğaya saygılı bir şekilde, ülkemizin suyunun elektriğe dönüştürülmesi çok önemlidir. Enerjide dışa bağımlıyız. Bu konuda hakikaten bir denge içerisinde çalışmaların devam etmesi gerekiyor. Bütün dünyada HES'ler yapılıyor, ülkemizde de yapılıyor, yapılması da gerekiyor ama burada tabii ki doğaya da bizim saygılı olmamız lazım fakat mutlaka bir şekilde bizim enerjide dışa bağımlılığı azaltmamız lazım.
Karayolları arazisine gelince: Doğrudur, bir üniversite vakfına -Medipole- bu bahsettiğiniz yerler verilmiştir. Şu anda önümde dosya yok, arkadaşlara söyledim, getirsinler. Sizlerle?
TURGUT DİBEK (Kırklareli) - Bedeli neye göre belirlediniz Sayın Bakan? Rica ediyorum, yazılı olarak verirseniz.
MALİYE BAKANI MEHMET ŞİMŞEK (Batman) - Bakalım arkadaşlar, bedeli neye göre belirlemişiz, ne kadar bedel almışız. Hayhay, sizinle bunları paylaşırız, burada bir sıkıntı yok.
Değerli arkadaşlar, bir üniversite vakfına bizim herhangi bir kamu mülkünü tahsis etmemizin kuralları kanun ve mevzuatla belirlenmiştir. Yani ben Maliye Bakanı olarak kendi keyfime göre bu miktarları, bedelleri belirleyemem.
Değerli arkadaşlar, Kahramanmaraş'a az bütçe gittiği söyleniyor. Doğrusu, neye göre böyle bir yargıya varılıyor, bilmiyorum ama yani Kahramanmaraş'ta çok önemli birtakım hususlar, yani projeler varsa biz, İl Özel İdaremizi her zaman, tabii, kendilerini dinleriz, imkânlar varsa kendilerine destek oluruz.
Yine "TEDAŞ, özelleştirme sonrası fiyatları artırdı." deniyor. Değerli arkadaşlar, hiçbir dağıtım şirketinin fiyat artırma yetkisi yoktur. Bakın, dağıtım şirketleri dağıtımı sadece ve sadece yüzde 2,3'lük bir kâr marjıyla yapmak durumundadır. Fiyatları EPDK, Enerji Bakanlığı beraber çalışarak belirler, bunlar da maliyet esaslıdır.
İkincisi, istihdam azaltıldığı iddiası. Bakın, değerli arkadaşlar, TEDAŞ özelleştirmelerinde istihdamın yüzde 95 oranında korunması şartı vardır, yüzde 95. Zaten, her yıl ortalama yüzde 5 emeklilik olduğu için aşağı yukarı, buralarda istihdamın azaltılmasının, fiyatlar üzerinde oynanmasının imkânı yoktur. Dolayısıyla, böyle bir algıyı da ortadan kaldırmak lazım.
BAŞKAN - Süreniz doldu Sayın Bakan.
Teşekkür ediyoruz.