GENEL KURUL KONUŞMASI
Konu: 2012 YILI MERKEZÎ YÖNETİM BÜTÇESİ VE 2010 YILI MERKEZÎ YÖNETİM KESİN HESAP KANUNU TASARISI
Yasama Yılı:2
Birleşim:43
Tarih:20.12.2011

MALİYE BAKANI MEHMET ŞİMŞEK (Batman) - Teşekkür ediyorum Sayın Başkan.

Adana'nın bakanı olmaktan büyük bir mutluluk duyarım. Zaten biz bütün ülkenin bakanıyız. Onun için, gerçekten Adana zamanında sanayide çok ciddi birikime, çok ciddi tecrübeye sahip bir ilimiz. Son yıllarda ciddi bir rekabetle karşı karşıya kaldığını da biliyorum. Tamamen, tabii, bunu teşvikle açıklamak da zor ama gerçekten samimi olarak söylüyorum, yani Adana'ya ben de geleyim, beraber bakalım, neler yapılabilir, yani?

MEHMET ŞANDIR (Mersin) - İşsizlik oranında 1'inci sırada!

MALİYE BAKANI MEHMET ŞİMŞEK (Batman) - Biliyorum, yok, ama o biraz göçle ilişkilidir Sayın Şandır.

MEHMET ŞANDIR (Mersin) - Adana sahipsiz! Adana, Mersin!

MALİYE BAKANI MEHMET ŞİMŞEK (Batman) - Şöyle, yani o biraz göçle ilişkilidir, çünkü hakikaten o tür illerde çok ciddi bir şekilde doğudan, güneydoğudan göç alan illerde işsizlik oranı yüksektir.

Müsaade ederseniz, ilk soruya döneyim. Evet, 10 numaralı yağ meselesi.

Değerli arkadaşlar, hakikaten bu bir sorun. Türkiye'de akaryakıt üzerinde vergiler yüksek. Bak, bunu hep söyledim. Eğer mali imkânlarımız olursa, yani borçlanmadan vergileri daha da indirme imkânına sahip olursak biz bu çabamızı sürdüreceğiz.

Şimdi, değerli arkadaşlar, bakın, akaryakıt üzerindeki vergiler? Sabahleyin de bu konu tartışıldı.

Değerli arkadaşlar, bakın, yani, eski dönem-yeni dönem meselesine girmek istemiyorum ama şunu bilmenizde fayda var: 2005 yılına kadar her ay maktu olan akaryakıt vergileri, bir önceki Hükûmet dönemindeki kanunla, enflasyonla artırılıyordu. Bakın, 2010'un başından bu yana hiç artırmadık. Niye artırmadık? Bir yandan petrol fiyatları yükseliyor, biz de vergileri artırırsak çok ciddi fiyatlar yükselir. O nedenle, bakın, vergi yükü azalıyor. O nedenle, akaryakıt üzerinde? Bakın, benzinin bir litresi 2002 yılında, bir benzinliğe git, 100 liralık benzin al, 70 lirası Maliyeye geliyordu, şimdi 60 lirası Maliyeye geliyor. Motorin aynı şekilde, azalmış.

Sorunuz şu: Bir şeyler yapabilecek miyiz?

Deniz taşıma araçları için, hava taşıma araçları için tabii ki bir düzenleme yapıldı. Kara taşıma araçları için şu anda bu yönde bir düzenleme yapma imkânımız yok değerli arkadaşlar ama ileride olursa memnuniyetle yaparız.

Norm fazlası işçiler?

ALİM IŞIK (Kütahya) - Sayın Bakan, yağ yakmadan dolayı otobüs kazaları?

MALİYE BAKANI MEHMET ŞİMŞEK (Batman) - Arkadaşlar, müsaade edin, bakın sorular var. Yoksa şimdi "Cevaplamadı." diye eleştirecekler.

Norm fazlası değil arkadaşlar, biz, yeni kanunla, 6111 sayılı Kanun'la dedik ki: "Belediyelerin, il özel idarelerinin mali durumlarını düzeltelim. İhtiyaç fazlası?" ve biz dedik ki: "Hangi kamu kuruluşlarında ihtiyaç varsa valilikler orada görevlendirsin." Şu anda en çok ihtiyaç Millî Eğitimde var değerli arkadaşlar. Bakın, ben biliyorum. Ondan dolayı da ağırlıklı olarak Karayolları, Millî Eğitim, oralarda görevlendiriliyor. Dolayısıyla, eskiden bu çalışanlarımızın önemli bir kısmı maaş alamıyordu, belediyelerimiz sıkıntıdaydı. Bu, muhalefet olabilir, iktidar belediyesi olabilir. Şimdi, bugün, devlet bu maaşları ödüyor mu? Ödüyor. Ciddi bir iyileşme sağladık mı?

MEHMET ŞANDIR (Mersin) - Doğru yaptınız.

MALİYE BAKANI MEHMET ŞİMŞEK (Batman) - Ama şöyle arkadaşlar: İhtiyaç neredeyse oraya vermemiz lazım. İhtiyacı olmayan bir kamu kuruluşuna vermek yanlış olur. Bir de biz esas ve usulleri belirledik, valilere dedik ki: "Öncelikli olarak bulundukları ilde -bakın, öncelikli olarak bulundukları ilde- ihtiyaç varsa orada görevlendirin."

Dolayısıyla, diğer soruya da cevap vermiş oluyorum.

Balıkesir'deki baraj konusu, Yeşilköy yanlış hatırlamıyorsam.

Değerli arkadaşlar, o baraj hakkında hiçbir bilgim yok. Ben, bu konuyla ilgili bakanımıza bu bilgiyi iletirim yani yapılması için. Siz konuyu gündeme getirdiniz, ben de not aldım. Teşekkür ediyorum.

Değerli arkadaşlar, Sayın Gür burada değil, kendisini savunamaz. Ben, kaç işçi, kaç lirayla çalışıyor bilmiyorum. Bence, burada haksızlık yapıyoruz çünkü kendilerini savunma imkânları yok. Bu tür yaklaşımları, doğrusu ben doğru da bulmuyorum çünkü Maliye Bakanı olarak bir özel şirket kimi, kaç liradan çalıştırıyor, ben nereden bileceğim? Ancak bir şikâyet varsa şikâyetinizi yapın, Çalışma ve Sosyal Güvenlik Bakanlığımız gitsin, gereğini yapsın.

Değerli arkadaşlar, kara yollarıyla, Muğla'yla ilgili bir soru vardı.

Şimdi, arkadaşlar bana bir rakam veriyorlar. Muğla'da bölünmüş yol uzunluğu? Bu toplam, Türkiye toplamı; onu herkes biliyor zaten. Muğla'da da eminim çok artmıştır. Bitirilmemiş yolları da bitirmek için biz kaynağı veriyoruz. İnşallah Ulaştırma Bakanımız da bu çerçevede bu yolları bitirir. Maliye Bakanı olarak her ilin, nerede ne kadar yol yapılmış cevap veremem ki!

BAŞKAN - Teşekkür ederim Sayın Bakan.