| Konu: | 375 SAYILI KANUN HÜKMÜNDE KARARNAME İLE BAZI KANUNLARDA DEĞİŞİKLİK YAPILMASI HAKKINDA KANUN TEKLİFİ |
| Yasama Yılı: | 2 |
| Birleşim: | 47 |
| Tarih: | 04.01.2012 |
HÜSEYİN ŞAHİN (Bursa) - Teşekkür ediyorum Sayın Başkanım.
Sayın Başkan, değerli milletvekili arkadaşlarım; 375 Sayılı Kanun Hükmünde Kararname ile Bazı Kanunlarda Değişiklik Yapılması Hakkında Kanun Teklifi üzerine şahsım adına söz almış bulunmaktayım. Bu vesileyle yüce heyetinizi saygıyla selamlıyorum.
Sayın Başkan, değerli milletvekilleri; bilindiği üzere, 2 Kasım 2011 tarihli ve 666 sayılı Kanun Hükmünde Kararname'yle 2629 sayılı Kanun'da değişiklik yapılarak Türk Silahlı Kuvvetlerinde belirli görevleri ifa etmekte olan personelin tazminatlarında iyileştirmeler yapılmıştır. Anayasa'nın eşitlik ilkesinden hareketle eşit işe eşit ücret çalışmaları çerçevesinde Emniyet Genel Müdürlüğünde çalışmakta bulunan uçuş ve dalış hizmetleri personelinin özlük haklarının benzer kurumlarda bulunan personel özlük haklarıyla denk hâle getirilmesi amacıyla bir hukuki düzenleme zarureti ortaya çıkmıştır. 666 sayılı Kanun Hükmünde Kararname'yle Türk Silahlı Kuvvetlerinde görev yapan pilot ve uçuş ekibinin mali hakları günün şartlarına uygun hâle getirilmiş olmasına rağmen benzer iş konseptine sahip Emniyet Genel Müdürlüğünde görev yapan pilot ve uçuş ekibinin mali hakları konusunda gerekli düzenleme yapılmamıştır.
Bu amaçla, görüşmekte olduğumuz 375 Sayılı Kanun Hükmünde Kararname ile Bazı Kanunlarda Değişiklik Yapılması Hakkında Kanun Teklifi içerisinde Emniyet Genel Müdürlüğünde görev yapan pilot, uçuş ekibi ve kurbağa adamlara ödenen tazminat oranlarının günün gelişen şartlarına göre yeniden belirlenerek Türk Silahlı Kuvvetlerinde görev yapan pilot ve uçuş ekibinin özlük haklarını düzenleyen 2629 sayılı Kanun'la paralellik oluşturması amaçlanmaktadır.
2629 sayılı Kanun'un 666 sayılı Kanun Hükmünde Kararname'yle değiştirilen hükümlerinde Türk Silahlı Kuvvetlerinde görev yapan denizaltıcı uzman erbaşlara ödenmekte olan tazminata ilişkin düzenlemeye sehven yer verilmemesi nedeniyle, bu kanunun 6'ncı maddesinde yapılan düzenlemeyle söz konusu personele kıstas aylığının yüzde 65'i oranında aylık dalış tazminatı ödenmesi sağlanacaktır. Bu kanun teklifiyle Emniyet Genel Müdürlüğünde görev yapan pilot ve pilot adayları, uçuş ekibi personeli ile kurbağa adam ve kurbağa adam adaylarına yapılacak uçuş ve dalış tazminatı ödemelerinin belirlenmesinde kullanılan kıstas aylık oranlarında artış yapılması ve zorunlu uçuş saatinin üzerinde uçtukları uçuş hizmet yılının son ayındaki hizmet uçuş tazminatının yüzde 4'ü oranında yapılan toptan ödemenin oranının yüzde 5,5'a yükseltilmesi ve üzeri saatlerde ödeme yapılmayacak uçuş saati sınırının yüz yirmi saatten seksen saate düşürülmesi hedeflenmektedir.
Emniyet Genel Müdürlüğünce, İçişleri Bakanlığının onayı alınmak kaydıyla, yıllık zorunlu uçuş sürelerinin malzeme, araç ve teknik zorunluluk veya imkânsızlıklar nedeniyle veya olağanüstü durumlarda azaltılabilmesine imkân sağlanabilmesi hedeflenmektedir.
Ayrıca uçuş okulu ve kursu öğrencilerini, aynı hava vasıtasında fiilen uçurmak suretiyle yetiştiren kadrolu ve sözleşmeli uçuş öğretmenleri ile Emniyet Genel Müdürlüğü havacılık birimlerinde çift kumandalı hava vasıtalarında uçuş öğretmenliği yapanlara, öğretmenlik uçuş saati başına ödenen yetiştirme ikramiyesi oranının binde 3'ten binde 6'ya çıkarılması hedeflenmektedir.
Emniyet Genel Müdürlüğünde görev yapan pilot ve pilot adaylarına kıstas aylığının uçuş hizmet yılı on beş yıl ve daha yukarı olanlar için yüzde 95'i, uçuş hizmet yılı on beş yıldan az olanlar için kıstas aylığının yüzde 83'ü, uçuş ekibi personeline kıstas aylığının yüzde 71'i, kurbağa adam ve kurbağa adam adaylarına kıstas aylığının yüzde 67'si üzerinden, bu kanuna ek cetvelde hizmet yılları karşılığında gösterilen nispette aylık uçuş veya dalış tazminatı ödenmesine karar verilecektir.
Görev ve hizmet ihtiyaçları nedeniyle Emniyet Genel Müdürlüğünce belirlenen ve İçişleri Bakanlığınca onaylanan bilfiil uçuş gerektirmeyen kadro görev yerlerine atanan veya bu kadro görev yerlerinde görevlendirilenlerden, 10'uncu uçuş hizmet yılını tamamlamış ve toplam uçuşu bin saatten fazla olan pilot ve uçuş ekibi personeline, zorunlu uçuş saatlerini tamamlamaları şartı ile seksen saatlik uçuş karşılığının yüzde 80'i yıllık uçuş tazminatı olarak ödenmesine karar verilecektir.
Ayrıca, şehit olanların kanuni mirasçılarına kıstas aylığın 100 katı, yaşamak için gerekli hareketleri yapmaktan âciz ve hayatını başkasının yardım ve desteği ile sürdürebilecek şekilde malul olanlara kıstas aylığın 200 katı, diğerlerine ise vazife malulü olanlar hakkında esas alınan 13 Temmuz 1953 tarihli ve 1053 sayılı Vazife Malullüklerinin Nevileri ve Dereceleri Hakkında Nizamname'de gösterilen sakatlık derecelerine göre belirlenen tutarın 1'inci dereceye yüzde 75'i, 2'nci dereceye yüzde 65'i, 3'üncü dereceye yüzde 55'i, 4'üncü dereceye yüzde 45'i, 5'inci dereceye yüzde 35'i, 6'ncı dereceye yüzde 25'i olacak şekilde düzenleme yapılmasının uygun olacağı kanaatindeyiz.
Sayın Başkan, değerli milletvekilleri; aynı şekilde 666 sayılı Kanun Hükmünde Kararname ile uzmanlık ve ihtisas kurumu olan TOKİ kariyer uzmanlıklar arasına dâhil edilmemiş, ek 12'inci maddesinin üçüncü fıkrası ile de 2985 sayılı Toplu Konut Kanunu'nun ek 3'üncü maddesinin dördüncü fıkrasında yapılan değişiklikle TOKİ'nin sözleşmeli personel çalıştırma yetkisi kaldırılmıştır. TOKİ'nin istisnai memuriyet kadrolarında kadro karşılığı sözleşmeli personel çalıştırma yetkisinin kaldırılmasıyla kurumda nitelikli ve kalifiye mühendis çalıştırılmasının mümkün olamayacağı gibi uzman kadrolarında görev yapan ve yapacak olan mühendislerin özel sektöre ve diğer kamu kuruluşlarına kaçışının söz konusu olacağı ve bu durumun TOKİ'nin personel istihdamında sorunlar yaşamasına neden olacağı kaçınılmazdır. TOKİ'de uzman kadrolarında çalışan teknik ve idari kariyerli personelin kariyer uzmanlığına dâhil edilmemesi nedeniyle emsal kamu kurum ve kuruluşlarına nazaran özlük ve mali haklarında hak kaybı olmuş, yönetim kadrolarında görev yapan personelin görev değişikliklerinde atanacakları uzman kadroları ile sözleşme yapılamayacağından bu durum hakkındaki personelin aylıklarında ciddi bir düşüş olacak ve hak kaybına sebebiyet verecektir. Hak kaybı, idarenin yönetici kadrosuna yeni atanacakların görev değişikliği hâlinde de söz konusu olacaktır. TOKİ'de uzman yardımcısı, uzman ve avukat kadrolarında işe alınacak mühendisler, avukatlar ve idari branşlardaki personel ile sözleşme yapılmayacak, dolayısıyla idarede uzman kadrolarında nitelikli ve kalifiye mühendis ve avukat çalıştırılması mümkün olamayacağı gibi, personelin özel sektöre ve diğer kamu kurumlarına yönelmesi söz konusu olacak, kalifiye personel istihdam etme yetkisi konusunda sıkıntı yaşanacaktır.
Bilindiği üzere, Toplu Konut İdaresi Başkanlığı, 2985 sayılı Toplu Konut Kanunu ile tariflenen görevleri kapsamında yürütmekte olduğu faaliyetleriyle, temel olarak, ülkemizde konut ve kentleşmeye ilişkin sorunlara ulusal düzeyde çözüm üretmeyi amaçlamaktadır. Yirmi yedi yılı aşkın bir süredir görev yapan TOKİ, ülkemizdeki sağlıklı ve yaşanabilir kentsel çevrelerde yeterli ve nitelikli konut üretiminin yapılması yönünde faaliyetlerini sürdürmektedir. Devletin inşa faaliyetlerinin tamamına yakını -bunun içerisinde kara yolları hariç- büyük bir kısmı TOKİ tarafından yapılmaktadır. Bunun neticesi olarak, TOKİ'yle çeşitli kamu kurum, kuruluşları arasında yapılan protokoller kapsamında, 2003-2011 yılları arasında üniversitelere yerleşke binaları, kaliteli ve sağlıklı yurtlar, okul, spor salonu, kütüphane inşaatları, engelli vatandaşlarımız için engelsiz yaşam merkezleri, sosyal donatılar kapsamında cami, ticaret merkezi ile spor kompleksi, stadyumlar ve sınır karakol binaları inşa edilmiştir.
666 sayılı Kanun Hükmünde Kararname'yle yapılan düzenlemeler sonucunda istemeden TOKİ personelinin mağduriyetine yol açıldığı? 375 Sayılı Kanun Hükmünde Kararname ile Bazı Kanunlarda Değişiklik Yapılması Hakkında Kanun Teklifi, TOKİ'de görev yapan uzmanların ve yönetim kademesindeki personelin hak kayıplarının önlenmesine yöneliktir.
Teklifle, TOKİ personelinin mali haklarının korunması için mevcut mevzuat hükümlerinin muhafaza edilmesi ve ayrıca kurumlarında aynı veya benzer kadroyla görevlerde bulunan personelin aynı düzeyde ücret alması amaçlanmaktadır.
Söz konusu kanun teklifinin kabulüyle, ülkemiz adına hayırlı olmasını temenni ediyor, yüce heyetinizi saygıyla selamlıyorum. (AK PARTİ sıralarından alkışlar)
BAŞKAN - Teşekkür ederim Sayın Şahin.