| Konu: | KAMU GÖREVLİLERİ SENDİKALARI KANUNUNDA DEĞİŞİKLİK YAPILMASINA DAİR KANUN TASARISI |
| Yasama Yılı: | 2 |
| Birleşim: | 90 |
| Tarih: | 04.04.2012 |
AK PARTİ GRUBU ADINA MEHMET ŞÜKRÜ ERDİNÇ (Adana) - Sayın Başkan, değerli milletvekilleri; 200 sıra sayılı Kamu Görevlileri Sendikaları Kanununda Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun Tasarısı'nın ikinci bölümü üzerine AK PARTİ Grubu adına söz almış bulunuyorum. Bu vesileyle yüce heyetinizi ve aziz milletimizi saygıyla selamlıyorum.
Anayasalar ile güvence altına alınan temel hak ve özgürlüklerden biri insanların sivil toplum kuruluşlarını kurabilme ve bunlara üye olabilme hakkıdır. İnsanların bireysel olarak haklarını aramalarının güçlüğü karşısında sivil toplum kuruluşları insanların toplu bir şekilde hareket ederek haklarını aramalarını kolaylaştırmış ve bir baskı aracı olarak ortaya çıkmışlardır.
1990'lı yıllardan itibaren dünya genelinde kamu görevlileri sendikacılığının yasal ve anayasal düzeyde güvenceye kavuşturulması yüksek bir artış eğilimine girmiştir. Anayasa'mızın 53'üncü maddesi 1995 yılında değiştirilerek kamu görevlilerine sendika kurma hakkı tanınmıştır. Ülkemizde kamu görevlileri sendikacılığı 4688 sayılı Kamu Görevlileri Sendikaları Kanunu'yla yasal zemine oturtulmuş ve kamu görevlilerinin ortak ekonomik, sosyal, mesleki hak ve menfaatlerini korumaları ve geliştirmeleri için sendika ve konfederasyon kurma ile bunlara üye olmalarının önü açılmıştır.
Demokratikleşme konusuna büyük bir önem veren AK PARTİ, ülkemizin her alanda hızlı bir şekilde demokratikleşmesi için çaba harcarken gerek işçi sendikalarını ve gerekse kamu sendikalarını demokrasinin başlıca unsurları olarak görmektedir.
Değerli milletvekilleri, 4688 sayılı Kanun uyarınca 2002 yılından bu yana her yıl ağustos ayında kamu görevlileri sendikaları ile Kamu İşveren Kurulu arasında toplu görüşmeler gerçekleştirilmiştir. Bu görüşme süreçlerinde sendika ve konfederasyonlarımızın hemen hepsinin memurların toplu sözleşme ve grev hakkının sağlanması ve buna ilişkin çalışmaların öncelikle yapılması yönünde talepleri olmuştur. Anayasa'mızın 53'üncü ve 128'inci maddelerini değiştiren Anayasa değişiklik paketi 12 Eylül 2010 referandumunda halkımızın yüzde 58 "evet" oyu desteğiyle değiştirilerek memurlarımıza toplu sözleşme yapabilme hakkı tanınmıştır. 12 Eylül 2010 referandumunda vatandaşlarımızın kabulüyle değiştirilen Anayasa değişikliği üzerine kamu görevlileri sendikaları mevzuatının toplu sözleşme sistemine uyumunun sağlanması amacıyla Hükûmetimiz ile konfederasyon temsilcileri arasında kanun tasarısı taslak çalışması yürütülmüştür. Bu çalışmalar neticesinde hazırlanan kanun tasarısı taslağı Türkiye Büyük Millet Meclisine sunulmuş, Plan ve Bütçe Komisyonumuzun son şeklini verdiği kanun tasarısıyla memurlarımız ve sendikalarımız lehine çok önemli düzenlemeler getirilmiştir.
Değerli milletvekilleri, görüşmekte olduğumuz ve memurlarımızın özlemle beklediği bu kanun tasarısıyla getirilen en önemli düzenleme toplu sözleşme hakkıdır. Bunun yanında "kamu görevlisi" tanımında yapılan değişiklikle, kamu görevlileri sendikalarına üye olabileceklerin kapsamı genişletilmektedir. Sendika kurucusu olabilmek için iki yıldan beri kamu görevlisi olarak çalışma şartı kaldırılmakta, sendikaların kuruluşlarına ilişkin işlemler basitleştirilmektedir.
Sendikaların tüzüklerine işleyişlerini kolaylaştıracak hükümler koymalarına imkân tanınmaktadır. Sendika ve konfederasyonların, kanunda belirtilenlerin dışında organlar kurabilmesine ve tüzüklerinde belirtilmesi kaydıyla, genel kurul dışındaki zorunlu organların, kurulacak bu organlara yetki ve görevlerini devredebilmesine imkân tanınmaktadır.
100 ve daha fazla kamu görevlisinin çalıştığı iş yerlerinin en üst amirleri ile yardımcıları ve kamu kurum ve kuruluşlarının özel güvenlik personelinin sendika üyesi olamayacaklarına ilişkin düzenlemeler kanundan çıkartılarak, sendikal haklardan yararlananların kapsamı genişletilmektedir.
Tasarıyla, sendika ve konfederasyonlara, uluslararası kuruluşlara üye olabilme ve çekilebilme yetkisinin yanında, uluslararası kuruluş kurabilme yetkisi de tanınmaktadır.
Sendikaların şubesi bulunmayan il ve ilçelerde temsilcilik kurabilmesine imkân sağlanmakta, ildeki üye sayısı 100 ve daha fazla olan sendika temsilcisine ve ilçedeki üye sayısı 50 ve daha fazla olan sendikanın ilçe temsilcilerine, sendikal faaliyetleri yürütebilmesi için haftada dört saatlik izin hakkı verilmektedir.
Tasarıyla, sendika ve konfederasyonlara, afete uğrayan bölgelerde doğrudan konut ve sağlık tesisi yapabilmelerine imkân tanınmakta, çeşitli şartlar içerisinde ayni ve nakdî yardım yapabilmeleri yönünde düzenlemeler getirilmektedir.
Tasarıyla, toplu sözleşmenin kapsamı belirlenmekte, sendika üyesi olanlara toplu sözleşme ikramiyesi ödenmesi öngörülmektedir.
Bunun dışında, toplu sözleşmeden yararlanma hususunda sendikalı olan ve olmayan arasında ayrım yapılamayacağı düzenlenmektedir.
Değerli milletvekilleri, görüşmekte olduğumuz kanun tasarısının ikinci bölümünde yapılan düzenlemelerden de kısaca bahsetmek istiyorum.
Tasarının 19'uncu maddesi toplu sözleşmenin taraflarını ve imza yetkisini düzenlemektedir. Plan ve Bütçe Komisyonunda, toplu sözleşme görüşmelerine katılacak heyetlerin teşkili, heyet başkanlığı ve toplu sözleşmeyi imza yetkisi yeniden düzenlenmiştir.
Kamu Görevlileri Sendikaları Heyetinin en çok üyeye sahip konfederasyonun heyet başkanı olarak belirleyeceği bir temsilci başkanlığında, en çok üyeye sahip ilk üç konfederasyondan birer temsilci ile her bir hizmet kolunda en çok üyeye sahip kamu görevlileri sendikaları tarafından belirlenecek birer temsilci olmak üzere toplam 15 üyeden oluşması öngörülmektedir.
Toplu sözleşmeyi imzalamaya kamu adına Kamu İşveren Heyeti Başkanının, kamu görevlileri adına sözleşmenin geneline yönelik bölümü için Kamu Görevlileri Sendikaları Heyeti Başkanının, hizmet kollarına yönelik bölümü için ilgili sendika temsilcisinin yetkili olduğu düzenlenmektedir.
Tasarının 21'inci maddesiyle toplu sözleşme gündeminin nasıl ve kimler tarafından belirleneceği düzenlenmekte, ayrıca, bu yıl hariç olmak üzere toplu sözleşme görüşmelerinin son rakamı tek olan yıllarda ağustos ayında başlaması ve Kamu Görevlileri Hakem Kurulu kararının alınması da dâhil olmak üzere ağustos ayının son iş günü bitirilmesi öngörülmektedir.
Tasarının 22'nci maddesinde mahallî idarelerde sosyal denge sözleşmesi yapılması usulleri düzenlenmiştir. Plan ve Bütçe Komisyonunda tasarıya eklenen düzenlemeyle mahallî idarelerimizin toplu sözleşme sürecinin tamamlanmasını izleyen üç ay içerisinde sosyal denge sözleşmesi yapabilmelerine imkân tanınmaktadır.
Tasarının 23'üncü maddesiyle uyuşmazlıkların çözüm usulleri düzenlenmektedir.
Tasarıyla, toplu sözleşme görüşmelerinin uyuşmazlıkla sonuçlanması hâlinde, uzlaşılan ve uzlaşılamayan konuları düzenleyen sözleşme tutanağının ilgili taraflarca imzalanmasından itibaren üç iş günü içerisinde sözleşmenin ilgili bölümlerini imzalamaya yetkili olanlar tarafından, imzalamaya yetkili oldukları bölümler için Kamu Görevlileri Hakem Kuruluna başvurabilmeleri öngörülmektedir.
Tasarının 24'üncü maddesiyle, 11 kişiden oluşacak Kamu Görevlileri Hakem Kurulunun yapısı, çalışma ve toplantı usulleri düzenlenmektedir. Anayasa'daki düzenlemeye paralel olarak Kamu Görevlileri Hakem Kurulunun kararlarının kesin ve toplu sözleşme hükmünde olduğu tasarıda belirtilmiştir.
Tasarının 25'inci maddesiyle, toplu sözleşme sistemine göre düzenlenmesi gereken yönetmelikler belirtilmektedir.
Görüşmekte olduğumuz kanun tasarısının diğer maddeleri, tasarıyla getirilen düzenlemelere uygun olarak yapılan değişiklikleri ihtiva etmektedir.
Değerli milletvekilleri, geçmişte sendika kurma hakları ellerinden alınan kamu görevlilerine 12 Eylül 2010 referandumunda, halkımızın büyük desteğiyle toplu sözleşme yapma hakkı tanınmıştır.
Bu vesileyle, kamu görevlilerimize toplu sözleşme yapabilmelerine imkân sağlayan 12 Eylül referandumunda yüzde 58 "evet" oyu veren halkımıza tekrar huzurlarınızda teşekkür eder, görüşmekte olduğumuz kanun tasarısının ülkemize, milletimize hayırlı uğurlu olmasını diler, saygılar sunarım. (AK PARTİ sıralarından alkışlar)
BAŞKAN - Teşekkür ederim Sayın Erdinç.