| Konu: | CHP GRUBU ÖNERİSİ |
| Yasama Yılı: | 2 |
| Birleşim: | 57 |
| Tarih: | 26.01.2012 |
NUSRET BAYRAKTAR (Rize) - Sayın Başkan, değerli milletvekili arkadaşlarım; Cumhuriyet Halk Partisi grup önerisinin bugün gündeme alınmasının karşısında olarak AK PARTİ Grubu adına söz almış bulunuyor, hepinizi saygıyla selamlıyorum.
İstanbul'un 1994 yılında öne çıkan beş önemli sorunu vardı. O gün birinci sorun susuzluktu, ikinci sorun yolsuzluktu, üçüncü sorun çevre kirliliği, hava kirliliğiydi, dördüncü sorun çarpık yapılaşmaydı, beşinci sorun trafik idi. Şimdi, 94'ten bu yana yapılan düzenlemeler ve çalışmalar sonucu bahsettiğimiz dört önemli alt sorun biraz geri planlara kaldı. Birinci sorun trafiktir ve ulaşımdır. Birinci sorun?
ALİ ÖZGÜNDÜZ (İstanbul) - Birinci sorun depremdir.
NUSRET BAYRAKTAR (Devamla) - Müsaade edin. Bakın, ben sonuna kadar saygıyla dinledim.
HALUK EYİDOĞAN (İstanbul) - Yanlış bilgi veriyorsunuz.
NUSRET BAYRAKTAR (Devamla) - Lütfen müsaade edin, sonuna kadar saygıyla dinledim, siz de lütfen saygıyla dinleyin.
Şimdi ise, İstanbul'u? Evet, deprem ve depreme hazırlıkla ilgili konu son derece önemlidir, aynen katılıyorum. Uzun yıllardan bu yana da yaptığımız çalışmalar ortadadır. Şu anda Çevre ve Şehircilik Bakanlığının yaptığı çalışmalar ve yeni yasal düzenlemeler, birlikte alacağımız kararlarla dönüşüm ve depreme hazırlık konusunda gereken yapılacak. Maalesef çarpık yapılaşmalara karşı alınması gereken tedbirlerde "TOKİ gelecek, elinizdeki evleri alacak." diyen muhalefeti de unutmamak lazım. Dönüşüm yapmak için fedakârlık yapmak lazım, vatandaşı korkutmamak lazım, ürkütmemek lazım. Vatandaşla olan karşılıklı anlaşma vatandaş mağduriyetine sebebiyet vermeden yaşanılabilir bir kenti oluşturmak yerel yönetim ve merkezî yönetimlerin görevidir, biz de bunları yapmaya çalışıyoruz.
HALUK EYİDOĞAN (İstanbul) - On yedi senede bir örnek verin.
NUSRET BAYRAKTAR (Devamla) - Ama İstanbul'un bir numaralı sorunu trafik olduğuna göre şu an, İstanbul'da mevcut şartlarda 3 milyonun üstünde araç var. Bu araçların -takribî olarak söylüyorum- 1,5 milyonu seyir hâlindedir ve 1'inci köprüye karşı çıkıldı, 2'nci köprüye karşı çıkıldı? Raylı sistem doğrudur ama raylı sistem? Yüz elli yıldan bu yana hayal edilen Marmaray Projesi ancak AK PARTİ döneminde temeli atıldı 2007'de, 2013'te hizmete girecek. Hem lastik tekerlekli araçların geçişi hem de raylı sistemle ilgili. Bu köprünün ihalesinin biraz ertelenmesinin gerekçelerinden biri de sadece lastik tekerlekli sistemin değil yanına raylı sistemin de ilave edilmesi suretiyle kuzeyden geçen, hem İstanbul'un mevcut iş bünyesindeki trafik sirkülasyonunun rahatlaması. Uluslararası, şu an yüzde 1, yüzde 2 söyleniyor, bu hızla gelişen Türkiye'de, yüzde 7, yüzde 8 gelişen Türkiye'de on yıl sonra İstanbul'un trafiği ve uluslararası transit taşımacılığın, uluslararası değil ulusal transit taşımacılığın ne olacağını düşünmenizi istiyorum.
Ben 2002 yılında iktidara geldiğimiz dönem İstanbul'dan Ankara'ya gelirken yolda bir tek tıra rastlamıyordum ama şimdi tırlardan dolayı özellikle İzmit otoyolunda -iki gidiş iki geliş- İzmit'in kuzeyi Gebze'den Akyazı'ya kadar trafiğe bir bakın. On yıl sonra ne olacak?
HALUK EYİDOĞAN (İstanbul) - Yanlış şehircilik politikaları. Kendi yanlışınızı düzeltmeye çalışıyorsunuz.
NUSRET BAYRAKTAR (Devamla) - Bugün temelini atmazsak, üçüncü köprüyle ilgili hazırlıkları geliştirmezsek -bakın ömründe belli bir kısıtlama oldu, 1'inci Boğaz Köprüsü'ne bakım yapılacak- bakım yapılacağı esnada bu köprünün yükünü kim kaldıracak? Marmaray ne zaman hizmete girecek de bunlarla ilgili şu andaki trafik artışına cevap verecek?
HALUK EYİDOĞAN (İstanbul) - On yedi senedir siz yönetiyorsunuz İstanbul'u.
BAŞKAN - Sayın Eyidoğan, lütfen?
NUSRET BAYRAKTAR (Devamla) - Şimdi, ben vaktimin elverdiği ölçülerde size Kuzey Marmara Projesi'yle ilgili kısa bilgiler vereyim.
Bahse konu projedeki kriterler şöyle: 6 adet alternatifli proje hazırlanmıştır. Çevresel boyut, su ve orman kaynaklarının korunması, hava ve gürültü kirliliği, tarihî yapılar ve sit alanları, işletme maliyeti, akaryakıt, amortisman ve iş gücü, diğer trafik sistemleriyle uyum, mevcut durum ve gelişim planlarına uyumluluk, mevcut şehir içi trafik yükünün azaltılması, yol ağına katkısı, yeni sanayi ve yerleşim alanları üzerindeki etkisi, kamulaştırma ve arazi kullanımında ve inşaat maliyetlerinde Kuzey Marmara Otoyolu kapsamında yukarıda bahsedilen kriterler göz önüne alınarak 6 güzergâhın 6'ncısı Garipçe-Poyraz arasındaki geçiş uygun görülmüştür.
Böylece bu güzergâh su kaynakları ve orman alanlarının korunmasında en az zarar veren, hava ve gürültü kirliliğine ise etki etmemesi, güzergâh, tarihî yapılar ve sit alanlarına etki etmeyecek kadar az olması, şehir içi trafik yükünün azaltılmasına, bölgedeki yol ağlarının ve bölgesel gelişimine katkı sağlayacağı?
Bu, Türkiye'nin sadece kendi iç projesi değil. İpek yolu bağlamında Avrupa'nın Asya'ya bağlanacağı ulusal ve uluslararası bir köprü olacağını düşünmemiz gerekir ve bu konularla ilgili ÇED raporu alınmadığı söyleniyor. Oysa Karayolu aslında projeye karşı değil. Karayolu yapım süreci içerisindeki detay çalışmaları yaparken 1'inci, 2'nci, 3'üncü, 4'üncü, 5'inci alternatifler üzerinde çalışma yaparak 17/7/2008 tarih ve 26939 sayılı ÇED Yönetmeliği'nin geçici 3'üncü maddesi uyarınca ÇED Yönetmeliği hükümlerine tabi olmadığı belirtilmiş olmasına rağmen uluslararası yap-işlet-devret modeliyle bir kredi alımı söz konusu olabileceği kanaatiyle şimdi ÇED raporunun alınması hususunda da çalışmalar devam ediyor.
ALİ ÖZGÜNDÜZ (İstanbul) - Ama "öz kaynak" dedi Sayın Bakan, ne olacak?
NUSRET BAYRAKTAR (Devamla) - Tüm otoyol projelerinde güzergâh alternatif çalışmaları aşamasında kurumumuz tarafından ilgili tüm kurum ve kuruluşlara -valilikler, belediyeler, askerî birimler, il çevre ve orman müdürlükleri, kültür ve tabiat varlıklarını koruma kurulları, Doğa Koruma ve Millî Parklar Genel Müdürlüğü, söz konusu diğer buna benzer kuruluşlar- otoyol koridorunda mevcut ve planlanan tüm yapı ve varlıklarla ilgili görüşleri sorulmakta, mutabakata varıldıktan sonra Kuzey Marmara Otoyolu, üçüncü boğaz köprüsü geçişiyle ilgili projenin kesinleşmesine yönelik kararlar verilmektedir. Çevresel açıdan önem arz eden Belgrad ormanları, Fatih ormanları ve Polonezköy Millî Parkı gibi orman alanları ile tarihî değeri olan yapıların korunması temel hedef alınmış?
HALUK EYİDOĞAN (İstanbul) - Su havzalarını nasıl koruyacaksınız? Yanlış bilgilendiriyorsunuz toplumu!
NUSRET BAYRAKTAR (Devamla) - ?bu bölgelerde kesilecek ağaç kadar bölgedeki kömür ocakları ve maden ocaklarından oluşmuş, tahrip edilmiş alanlara, alanların üzerinden geçeceği gibi bu alanlarda fazla miktarda ağaçlandırma çalışması yapılması esas alınmıştır.
Değerli arkadaşlar, seçilmiş olan bu güzergâh aslında şu anki şartlarda en uygun olduğu, alternatifler çerçevesinde kabul görmüş ve buna firmaların da önerisi doğrultusunda raylı sistemin ilave edilmesi hususu biraz öne çıkınca ihale şartları ve ihaleye girenlerin tekliflerinin biraz uzatılması hususunda talepleri olmuştur. Yakın bir gelecekte millî kaynaktan mı yoksa yine krediyle mi olacağı net, kesin olmamakla birlikte "Bütçe açığı ve cari açığa sebep olacak." diyenlere sormak lazım. Bütçe açığına sebep olan, cari açığa sebep olan en önemli unsur enerji maliyetlerindeki dışa bağımlılığımızdır ve burada 40 milyar dolar yılda enerjiyle ilgili dışa verdiğimiz dövizin geriye kazanılması için HES projelerini gündeme getiriyoruz -25 milyar dolar- HES de çevreyi kirletiyor. Elbette her yatırımın artısı vardır, belli oranda da eksisi de vardır. Madem teknolojik gelişmeler ve dünya gelişmeleri bu boyutta ilerliyor, telefonu kullanmadan yapamıyoruz, otomobili kullanmadan yapamıyoruz, elektriği kullanmadan yapamıyoruz, yolları kullanmadan yapamıyoruz, araba almadan yapamıyoruz; o hâlde bunlara, çevreye en az zarar verecek, halkın ihtiyaçlarına en çok cevap verecek bir düzenlemeyi de birlikte yapmak mecburiyetindeyiz. Yoksa İstanbul'da trafiğin sıkışması sonucu kaybedilen zaman, çevre kirliliğine etkisi?
ALİ ÖZGÜNDÜZ (İstanbul) - Bakın, köprü demek trafik demektir.
NUSRET BAYRAKTAR (Devamla) - ?artı, dışa bağımlıyız dediğimiz petrol kaynaklarına vermiş olduğumuz paraları da düşündüğünüz zaman, işte cari açıkla ilgili konular burada da gündeme geliyor. Kaldı ki Türkiye'nin gelişmesi ve kalkınması, bu sistemin de üstesinden gelebilecek bir boyuta geldiğimizi unutmamamız gerekir.
ALİ ÖZGÜNDÜZ (İstanbul) - Sayın Vekil, Karayolları Genel Müdürü bile "Bir kez daha değerlendirin." diyor, lütfen ya?
NUSRET BAYRAKTAR (Devamla) - Değerlendiriliyor.
HALUK EYİDOĞAN (İstanbul) - Hangi bilim adamlarıyla değerlendiriyorsunuz?
NUSRET BAYRAKTAR (Devamla) - Bakın, plansız büyüme ve kontrolsüz gelişmeden bahsediliyor. Hem merkezî yönetim olarak aldığımız kararlara -Türk Ceza Kanunu'nun 183'üncü maddesi, bakanlıklara verdiğimiz yetkiler ve bakanlıkların yaptığı denetimler- hem de yerel yönetimlere verdiğimiz yetki ve denetimler sonucu bütün siyasi partilerin Meclis üyeleri tarafından alınan ve alınmış olan proje kararlarına itirazlar vardır, hukuki sistemle müdahaleler vardır. Kontrolünü yapmadığınız zaman tabii ki bölgede haksız rant elde edilir.
İstanbul'un yoğunluğunu azaltabilmenin yolu, doğduğu yerde doyamayan Anadolu halkının İstanbul'a değil, göç ederek değil, Anadolu'da da yatırım yapılmak suretiyle geriye dönüşünü teşvik etmektir.
HALUK EYİDOĞAN (İstanbul) - Niye yapmadınız on senedir? Şimdi mi aklınız başınıza geldi?
NUSRET BAYRAKTAR (Devamla) - Geriye dönüşü teşvik etmek için üniversitelerin açılması, yolların yapılması, hastanelerin yapılması, okulların yapılması, tünellerin yapılması ve insanlarımızın doğduğu yerde mutlu olabileceği yatırımlar hususunda AK PARTİ'nin ne yaptığını bütün dünya biliyor.
Biz bir yandan üçüncü boğaz köprüsü, bir yandan Marmaray, bir yandan raylı sistem, bir yandan İstanbul'un dağlarını tünellerle bağlama, bir yandan da kuzey-güney bağlantısı gibi -ki Ovit Tüneli, 15 kilometre gidiş geliş, kuzeyi Mardin'e ve Orta Doğu'ya bağlayacak- tünellerle Türkiye'yi ulaşım arterleri açısından dünya literatüründe öne çıkartmış oluyoruz.
Hava yollarıyla taşımacılık yapılıyor, deniz yollarıyla yapılıyor, kara yollarıyla da yapılıyor ama büyüyecek olan gelecek Türkiyesi'ne cevap verecek yatırımları yapmak zorunda olduğumuzu hatırlatıyor, bu bakımdan?
ALİ ÖZGÜNDÜZ (İstanbul) - Geneli bırakın, İstanbul'daki üçüncü köprüyü konuşun!
NUSRET BAYRAKTAR (Devamla) - ?bu konunun bugün gündeme alınması hususunun karşısında olduğumuzu belirterek hepinizi saygıyla selamlıyorum. (AK PARTİ sıralarından alkışlar)
ALİ ÖZGÜNDÜZ (İstanbul) - Niye karşısındasınız? Bırakın araştırılsın!
BAŞKAN - Teşekkür ederim Sayın Bayraktar.