| Konu: | SÖZLÜ SORU ÖNERGELERİ |
| Yasama Yılı: | 2 |
| Birleşim: | 109 |
| Tarih: | 22.05.2012 |
MİLLÎ EĞİTİM BAKANI ÖMER DİNÇER (İstanbul) - Sayın Başkan, çok değerli milletvekilleri; sözlerime başlarken hepinizi sevgi ve saygıyla selamlıyorum tekrar.
Bana yöneltilen sözlü sorulara cevaplarıma başlamadan önce, İçişleri Bakanlığına yöneltilmiş olan bir sözlü sorunun cevabını vermek istiyorum İçişleri Bakanlığının bana verdiği bilgilere istinaden.
Sayın Ensar Öğüt, Ardahan Milletvekilinin (6/27) esas numaralı soru önergesine cevap: İçişleri Bakanlığı konuya ilişkin olarak Ardahan'da içme suyu temini için kullanılan elektrik faturalarının kamu tarafından ödenmesi hususunda herhangi bir çalışmanın olmadığını bildirmiş, bunu kendilerine sunuyorum.
Çok değerli arkadaşlar, Kütahya Milletvekili Alim Işık'ın (6/211), Antalya Milletvekili Gürkut Acar'ın (6/246), İstanbul Milletvekili Oktay Ekşi'nin (6/250), İstanbul Milletvekili Süleyman Çelebi'nin (6/382) ve (6/930), İstanbul Milletvekili Ferit Mevlüt Aslanoğlu'nun (6/386), Adana Milletvekili Ali Halaman'ın (6/1148) ve Kahramanmaraş Milletvekili Mesut Dedeoğlu'nun (6/1194) esas numaralı soru önergelerine cevap veriyorum:
Bakanlığımızca, 2011 yılında, 2 Kasım 2011 tarihinde Van iline yapılan 800 kişilik öğretmen ataması ile 632 sayılı Kanun Hükmünde Kararname kapsamında sözleşmeli öğretmenken kendi kurumunda kadrolu öğretmenliğe atanan 62.064 öğretmen de dâhil olmak üzere 102.809 öğretmen ataması gerçekleştirilmiştir. Bunu kısaca tekrarlıyorum: Bakanlığımızca, 2011 yılında, 102.809 öğretmen ataması gerçekleştirilmiştir. Dolayısıyla 2011 yılında 40.745 öğretmen de açıktan atanmıştır.
2010 ve 2011 KPSS'ye katılmış kişi bazında toplam 247.543 öğretmenliğe atanabilecek potansiyel aday bulunmaktadır. Bakanlığımıza, her yıl Maliye Bakanlığınca bütçe imkânları ölçüsünde tahsis edilen kadro sınırlılığında, norm kadro kriterlerine göre, alanlar bazında, illerin öğretmen ihtiyaçları dikkate alınarak belirlenen kontenjanlar çerçevesinde atama ve yer değiştirme yapılarak eğitim kurumlarının öğretmen ihtiyacı karşılanmaya çalışılmaktadır. Bu kapsamda, 3/2/2012 tarihinde yani Şubat ayının 3'ünde 30 ile değişik branşlarda toplam 15.934 kadrolu yeni öğretmen ataması yapılmıştır. 30/4/2012 tarihli yani 30 Nisan 2012 tarihli Bakanlığımız MEBSİS norm işlemleri modülü verilerine göre, Bakanlığımıza bağlı resmî eğitim kurumlarında toplam 116.005 öğretmen ihtiyacı bulunmaktadır. 2011-2012 eğitim-öğretim yılının başlaması münasebetiyle yapmış olduğum konuşmamda 55 bin öğretmen atanması konusuna da değinmiştim. Bu husustaki açıklamam Bakanlığımız İnternet sayfasının "Haberler" başlığında da hâlâ devam ediyor. Bakanlığımıza bağlı resmî eğitim kurumlarının öğretmen ihtiyacı öncelikle kadrolu öğretmenlerle karşılanmaktadır. Kadrolu öğretmen ataması ile karşılanamadığı durumlarda ise eğitim-öğretimin aksatılmadan sürdürülebilmesi bakımından ilgili mevzuatı çerçevesinde il veya ilçe millî eğitim müdürlüklerince ders ücreti karşılığında görevlendirmeler yapılmaktadır. Bu kapsamda il, ilçe millî eğitim müdürlüklerince ihtiyaç doğrultusunda eğitim-öğretim yılı itibarıyla 2008-2009 döneminde 55.786, 2009-2010 döneminde 61.551, 2010-2011 döneminde 65.485, 2011-2012 döneminde ise Bakanlığımız atama modülü verilerine göre yine 53.453 ücretli öğretmen görevlendirmesi yapılmıştır.
Bütçe kanunlarının verdiği yetki yanında Bakanlar Kurulunca Bakanlığımıza tahsis edilen ve Maliye Bakanlığınca kullanım izni verilen toplam öğretmen kadroları illerin öğretmen ihtiyacı oranları dikkate alınarak il millî eğitim müdürlüklerine dağıtılmakta, il millî eğitim müdürlükleri de kendi illerine ayrılan kontenjan ölçüsünde atama yapılacak alanlar ile bu alanlara atanacakların istihdam edileceği eğitim kurumlarını belirlemektedir. Belirlenen bu eğitim kurumları, atama dönemlerinde sisteme yansıtılmakta, atanacak ya da yer değiştirecek öğretmen adaylarının tercihlerine sunulmaktadır. Bu çerçevede, Ağustos 2012 atama döneminde Bakanlığımıza tahsis edilecek kadro belirlendikten sonra, öğretmen ihtiyacı bulunan iller ve alanlar bazında gerekli planlama yapılacaktır.
Tokat Milletvekili Reşat Doğru'nun (6/257), İstanbul Milletvekili Ferit Mevlüt Aslanoğlu'nun (6/363), İstanbul Milletvekili Süleyman Çelebi'nin (6/385), Kütahya Milletvekili Alim Işık'ın (6/608), Kahramanmaraş Milletvekili Mesut Dedeoğlu'nun (6/616), (6/890), (6/1093) ve Ankara Milletvekili Zühal Topcu'nun (6/682) esas numaralı soru önergelerinin cevapları:
652 sayılı Kanun Hükmünde Kararname'nin "Atama" başlıklı 37'nci maddesinin üçüncü fıkrasında "Öğretmenlerin Bakanlıkça belirlenen hizmet, bölge veya alanlarında en az üç eğitim yılı görev yapması esastır. Bunların yer değiştirme suretiyle atamaları her yıl yapılan atama plan ve programları çerçevesinde, eğitim öğretim faaliyetlerini etkilemeyecek şekilde sonuçlandırılır. Bakanlıkça belirlenen özür gruplarına bağlı yer değiştirmeler ise yaz tatillerinde yapılır." ve dördüncü fıkrasında da "Öğretmenlerin yer değiştirme suretiyle atamalarında uyulacak temel ilkeler, özür grupları, hizmet bölgeleri ve alanları, hizmet puanı ve diğer hususlarla ilgili usul ve esaslar yönetmelikle belirlenir." hükmü getirilmiştir.
2012 yılından itibaren, öğretmenlerin özür durumuna bağlı yer değiştirme işlemleri, yukarıda belirlenen hükümler ile 14/9/2012 tarihine kadar bu hükümler doğrultusunda hazırlanarak yürürlüğe girecek olan yönetmelik çerçevesinde yürütülecektir.
Yine 652 sayılı Kanun Hükmünde Kararname'nin "Düzenleyici" işlemler başlıklı geçici 6'ncı maddesinde "Bu Kanun Hükmünde Kararnamenin uygulanmasına ilişkin düzenlemeler bir yıl içinde yürürlüğe konulur. Bu düzenlemeler yürürlüğe girinceye kadar mevcut düzenlemelerin bu Kanun Hükmünde Kararnameye aykırı olmayan hükümlerinin uygulamasına devam olunur." denilmektedir. Ayrıca, 652 sayılı Kanun Hükmünde Kararname'nin 2011 yılında yürürlüğe girmiş olmasından dolayı herhangi bir mağduriyete yol açmamak için Bakanlığımıza bağlı resmî eğitim kurumlarında görev yapan öğretmenlerimizden eş durumu özrü bulunanlardan adaylık ve eşinin sigortalılık süreleri bakımından 31 Aralık 2012 tarihi itibarıyla gerekli şartları taşıyanların 2011 yılına mahsus olmak üzere 19-28 Aralık 2011 tarihleri arasında başvuruları alınmış ve eş durumuna bağlı yer değiştirmeleri 9 Ocak 2012 tarihinde özür grubu ataması olarak gerçekleştirilmiştir. 1/1/2011-20/12/2011 tarihleri arasında 939 sağlık özrü, 32.010 eş özrü, 3.061 öğrenim özrü ve 540 genel ve özel hayatı etkileyen nedenlere bağlı olmak üzere toplam 36.550 öğretmenin yer değiştirme işlemi gerçekleştirilmiştir. Öğretmenlerimize alan bazında eğitim kurumu tercihi yanında ayrıca, hiç eğitim kurumu ya da yeterli sayıda eğitim kurumu bulunmaması veya tercih ettiği eğitim kurumlarına atanamaması durumunda özrünün bulunduğu il, ilçe millî eğitim müdürlüğü emrine görev yeri daha sonra belirlenmek üzere atanma talebinde bulunma hakkı tanınmıştır.
Özür durumu, sadece -Bayburt ve Osmaniye illeri dâhil- Doğu ve Güneydoğu Anadolu Bölgesi'ndeki illerde bulunanlardan 2011-2012 eğitim öğretim yılında yine 1/9/2011-26/12/2011 tarihleri arasında sağlık özründen 13, eş durumu özründen 44, genel ve özel hayatı etkileyen nedenlerden eş ölümü, doğal afet, eşi şehit olanlar ve benzeri 32 olmak üzere 89 öğretmen yer değişikliği gerçekleştirilmiştir.
Burada dikkatinizi çekmek istediğim husus, bu öğretmen yer değişikliklerinin tamamının 2011 yılı içerisinde olduğu ve 2012 yılı içerisinde yapılacak benzer özür grubu atamalarının ağustos ayında gerçekleştirileceğidir.
Kahramanmaraş Milletvekili Mesut Dedeoğlu'nun (6/597), (6/598), (6/612), (6/614), (6/618), (6/647) ve (6/650) esas numaralı soru önergelerinin cevabı:
Bakanlığımız ile Başbakanlık Toplu Konut İdaresi arasında imzalanan 3/5/2007 tarihli protokol kapsamında Kahramanmaraş ilinde yapılması planlanan ve TOKİ tarafından Bakanlığımıza bildirilen sözleşme eki pursantaj oranlarına göre, Göksun Anadolu Öğretmen Lisesi inşaatının proje bedeli 5 milyon 276 bin 290 Türk lirası, Merkez Endüstri Meslek Lisesi inşaatının proje bedeli 4 milyon 898 bin 880 Türk lirası, Afşin Ortaöğretim Pansiyonu inşaatının proje bedeli 2 milyon 182 bin 209 Türk lirası, Merkez Ortaöğretim Pansiyonu inşaatının proje bedeli 4 milyon 309 bin 200 Türk lirası, Merkez Ticaret Meslek Lisesi inşaatının proje bedeli 2 milyon 721 bin 600 Türk lirası, Merkez İlköğretim Okulu inşaatının proje bedeli 2 milyon 895 bin 525 Türk lirası olarak belirlenmiştir.
Bunun yanında, TOKİ tarafından, Göksun Anadolu Lisesi inşaatının ihale hazırlık aşamasında olduğu da bildirilmiştir. Ayrıca, merkezî yönetim bütçesinden TOKİ için ayrılan miktarlar üçer aylık dilimler hâlinde genel müdürlükler bazında TOKİ'ye aktarılmakta olup proje bazlı ödenek planlaması TOKİ tarafından yapılmaktadır.
Kahramanmaraş Milletvekili Mesut Dedeoğlu'nun (6/1514), (6/1518) ve (6/1524) esas numaralı soru önergeleri:
Kahramanmaraş Valiliğince, konuya ilişkin olarak Andırın ilçesi Torlar ve Alınoluk köylerine ilköğretim yapımı ile Ekinözü ilçesi 80. Yıl İlköğretim Okuluna yeni binanın yapımının 2012-2014 üç yıllık yatırım planlaması içerisinde yer almakta olduğu ve bütçe imkânları doğrultusunda yapımına başlanacağı belirtilmiştir.
Ankara Milletvekili Zühal Topcu'nun (6/680) ve (6/681) esas numaralı soru önergelerine cevap: Yükseköğretim Kurulu Başkanlığınca konuya ilişkin olarak, yükseköğretim kurumlarında görev yapan akademik ve idari personelin mali ve özlük haklarının iyileştirilmesine yönelik başlatılan çalışmaların devam ettiği, konuya ilişkin olarak Maliye Bakanlığı ile mutabakat sağlanması hâlinde gerekli yasal düzenlemelerin çıkarılması sürecinin Bakanlığımızla müşterek olarak yürütüleceği belirtilmektedir. Ayrıca, mesleki kıdem, aile durumu ve unvanları aynı olan, Ankara'da görev yapan bir öğretim üyesi ile Ağrı Merkez'de görev yapan bir öğretim üyesinin maaş tutarı arasında Ağrı Merkez'de geliştirme ödeneği ödendiği için fark olduğu; bu farkın profesörlük makamında 2.546 lira 15 kuruş, doçentte 2.030 Türk lirası 49 kuruş, yardımcı doçentte ise 1.643 lira 73 kuruş olduğu belirtilmiştir.
İstanbul Milletvekili Ferit Mevlüt Aslanoğlu'nun (6/133) ve İstanbul Milletvekili Süleyman Çelebi'nin (6/134) esas numaralı soru önergeleri: 2011-2012 eğitim öğretim yılı itibarıyla Türkiye genelinde 10.413 ilköğretim okulunda 305.201 öğrenci ile, birleştirilmiş sınıf uygulaması bulunmaktadır. İstanbul ili Arnavutköy ilçesinde 2 okulda 58 öğrenci, Çatalca ilçesinde 10 okulda 272 öğrenci, Silivri ilçesinde 2 okulda 24 öğrenci ile birleştirilmiş sınıf uygulaması yapılmaktadır. İstanbul ilinde ilköğretim şube başına düşen öğrenci sayısı 50 ve üzeri olan 24 tane okul bulunmaktadır.
Ardahan Milletvekili Ensar Öğüt'ün (6/31) esas numaralı soru önergesine cevap: Türkiye genelinde fiziki altyapının iyileştirilmesi için yeni derslik yapımına devam edilmektedir. Her yıl, 222 sayılı İlköğretim ve Eğitim Kanunu gereğince, mahallinde valiliklerce ve merkezde Bakanlığımızca planlanan yatırımlarla mevcut durumun daha iyi hâle getirilmesi için çalışılmaktadır.
222 sayılı Kanun gereğince, ilköğretim kurumlarının ve lojmanlarının yapım, tadil, esaslı büyük onarım, her türlü ilk tesis, okul eşyası, ders aletleri ile arsa, arazi istimlakleri, Bakanlığımızdan gönderilen ödenekler ve il özel idare bütçesinden ayrılan ödenek ile anılan Kanun'un 76'ncı maddesinde sayılan diğer gelirlerden oluşan bütçe ile mahallinde valiliklerce planlanmakta ve gerçekleştirilmekte olup, Bakanlığımızca 2011 yılında ilköğretim ve okul öncesi eğitim, okul yapım onarımları için toplam 433 milyon 750 bin Türk lirası, aynı amaçla 2012 yılı içindeyse 576 milyon 500 bin Türk lirası ödenek tahsisi yapılmıştır.
Ardahan Milletvekili Ensar Öğüt'ün (6/32) esas numaralı soru önergesine cevap: Politika belgelerinde mesleki ve teknik eğitimin okullaşma oranının ortaöğretim içerisindeki payının yüzde 65'e kadar çıkarılması hedeflenmektedir. Millî Eğitim Bakanlığı 2010-2014 stratejik planında ise, mesleki ve teknik eğitimin ortaöğretim içerisindeki okullaşma oranının plan dönemi sonuna kadar en az yüzde 50'ye çıkarılması stratejik hedef olarak belirlenmiştir.
Diğer taraftan, bizim yönetim anlayışımız seçkinci değil, Anayasa'mızın 10'uncu maddesi kapsamında bütün vatandaşlarımızı kucaklayıcı bir anlayıştır. Bakanlığımızın sunduğu hizmetlere ilişkin uygulamalar da bu anlayışla gerçekleştirilmektedir, aksi değerlendirmelerin gerçekle ilgisi bulunmamaktadır.
Kaldı ki, Sayın Milletvekilinin Bakanlığımıza yönelttiği (6/147) esas numaralı sözlü soru önergesinde de; "Bakanlığınızın almış olduğu kararla 2013 yılından başlayarak bütün genel liseler, anadolu liselerine ve meslek liselerine dönüştürülecektir. Bu kapsam içinde Ardahan'daki liselerimizin birinin de adalet meslek lisesi veya sağlık meslek lisesi olarak eğitim öğretime açılması konusunda bir çalışma yapılmalıdır. Ardahan'da açılacak bir meslek lisesi, ilimiz genelindeki öğrencilerimizin gelecekte iş bulmalarına ve Ardahan'dan göçün durmasına sebep olacaktır." denilerek mesleki ve teknik eğitimin ortaöğretimin içindeki okullaşma oranının artırılması çalışmasının doğruluğu teyit edilmiştir.
İzmir Milletvekili Profesör Doktor Hülya Güven'in (6/46) esas numaralı soru önergesine cevap: İlköğretim seviyesinde okutulan derslerde yer alan sekiz ara disiplin konusundan birisi de vatandaşlık ve demokrasi eğitimdir. Buna ilişkin konular yoğun olarak hayat bilgisi ve sosyal bilgiler derslerinde yer almaktadır. Ayrıca ilköğretim vatandaşlık ve demokrasi eğitimi dersi -sekizinci sınıf- öğretim programında zorunlu ders olarak okutulmakta olup, bu derste insan hakları tarihi ve İnsan Hakları Evrensel Beyannamesi konusuna ilişkin kazanım ve etkinlikler de yer almaktadır.
Ortaöğretim kurumlarında ise "demokrasi ve insan hakları" adı altında bir sınıflık seçmeli ders yer almaktadır. Temel hak ve özgürlüklerin gelişmesi ve vatandaşların kendi haklarını daha iyi korumalarına ilişkin konular, demokrasi ve insan hakları dersinin yanı sıra Türk edebiyatı, coğrafya, felsefe, tarih, inkilap tarihi ve Atatürçülük ile din kültürü ve ahlak bilgisi dersi öğretim programlarında da konu, ünite, kazanım ve etkinlik örneği olarak yer almaktadırlar.
Ardahan Milletvekili Ensar Öğüt'ün (6/62) esas numaralı soru önergesine cevap: Ardahan Valiliğince konuya ilişkin olarak, söz konusu tuvaletlerin okulun eğitim öğretime açıldığı gün kullanılır vaziyette olduğu ve şu an itibarıyla da sorun bulunmadığı, okulun bahçesinde gerekli düzenlemenin yapıldığı ve öğrenciler için olumsuzluk oluşturacak herhangi bir şeyin söz konusu olmadığı, okul binasındaki yangın merdiveninin yapıldığı belirtilmiştir.
Ardahan Milletvekili Ensar Öğüt'ün (6/65) esas numaralı soru önergesine cevap: Yüksek Öğretim Kurulu Başkanlığından alınan konuya ilişkin yazıda 2011 yılı Merkezî Yönetim Bütçe Kanunu'nun kadroların kullanımıyla ilgili 22'nci maddesinin beşinci fıkrası uyarınca üniversitelerin, 2010 yılında üniversiteden ayrılan öğretim elemanı sayısının yüzde 50'sini araştırma görevlisi kadroları için, yüzde 100'ünü geçmeyecek şekilde açıktan veya naklen öğretim elemanı alabildikleri, bunlara ek olarak tüm üniversitelere 8 bin ilave kadro izni verildiği, bunların dağılımlarının da 11/5/2011 tarihinden itibaren üniversite rektörlerince yapıldığı ve bu çerçevede, 2011 yılı içinde Atatürk Üniversitesi Rektörlüğünün öğretim elemanı kadrolarına yapılacak atamalarda herhangi bir artırımın söz konusu olmadığı, ayrıca ihtiyaç çerçevesinde öğretim üyelerine lojman yapılmasının düşünüldüğü belirtilmiştir.
Ardahan Milletvekili Ensar Öğüt'ün (6/66) esas numaralı soru önergesi: Yükseköğretim Kurulu Başkanlığından alınan konuya ilişkin yazıda 2010-2011 eğitim öğretim yılı itibarıyla 1.800 olan öğrenci kapasitesinin 2011-2012 eğitim öğretim yılındaki 800 öğrenci artışıyla 2.600 olduğu, Göle ve Çıldır Meslek Yüksek Okulunda eğitim öğretim faaliyetlerine başlandığı, dersler başlamadan önce Çıldır Meslek Yüksek Okuluna 5 adet, Göle Meslek Yüksek Okuluna 4 adet olmak üzere toplam 9 öğretim görevlisinin alındığı. Söz konusu ilçelerdeki öğretim elemanlarının konaklamasına yönelik lojman yapımı planının olduğu belirtilmiştir.
Ardahan Milletvekili Ensar Öğüt'ün (6/68) esas numaralı soru önergesine cevap: Türkiye'nin sosyal, ekonomik ve coğrafi koşulları, birleştirilmiş sınıf uygulamasını zorunlu kılmaktadır. Avrupa Birliği ülkelerinin hemen hepsinde, Amerika Birleşik Devleti, Japonya ve Kanada gibi pek çok ülkede birleştirilmiş sınıf uygulaması bulunmaktadır. Diğer taraftan, birleştirilmiş sınıf uygulaması tüm bölgelerimizde uygulanmaktadır. Öğrenci sayıları okul yapımı için yeterli olmayan yerleşim birimlerindeki zorunlu öğrenim çağındaki öğrencilerin okula erişimlerini sağlamak amacıyla taşımalı eğitim gereklilik arz etmektedir. Bu sebeple, ülke genelinde taşımalı eğitime de devam edilecektir.
Ardahan Milletvekili Ensar Öğüt'ün (6/78) esas numaralı soru önergesine cevap?
(Mikrofon otomatik cihaz tarafından kapatıldı)
BAŞKAN - Sayın Bakan, lütfen tamamlayınız.
MİLLÎ EĞİTİM BAKANI ÖMER DİNÇER (Devamla) - Bu cevabı tamamlayayım Başkanım, izin verirseniz.
BAŞKAN - Buyurun.
MİLLÎ EĞİTİM BAKANI ÖMER DİNÇER (Devamla) - Bakanlığımız bütçesi hazırlanırken Maliye Bakanlığı tarafından hazırlanan ve gelecek üç yıla ilişkin toplam gelir ve gider tahminleriyle birlikte hedef açık ve borçlanma durumuyla kamu idarelerinin ödenek teklif tabanlarını içeren orta vadeli mali plan dikkate alınmaktadır. Bakanlığımızın 2010-2014 Stratejik Planı'nda, Bakanlığımıza bağlı okul ve kurumların bölgesel farklılıklarının giderilmesi için hedefler belirlenmiştir. Bakanlığımızın yatırım programları, bölgelerarası dengesizliklerin giderilmesi amacıyla GAP ve DAP illerine öncelik verilerek yatırımlar hazırlanmaktadır. Millî Eğitim Bakanlığı Öğretmenlerinin Atama ve Yer Değiştirme Yönetmeliği'ne göre, Bakanlığımıza bağlı resmî eğitim kurumlarında görev yapan öğretmenler dört, beş ve altıncı hizmet alanlarında zorunlu hizmet yükümlülüklerini yerine getirmekte ve zorunlu hizmet yılları, eğitim kurumunun bulunduğu yerin mahrumiyet derecesine göre üç ile yedi yıl arasında değişmektedir. Ayrıca, 14/9/2011 tarihinde yürürlüğe giren 652 sayılı Millî Eğitim Bakanlığının Teşkilat ve Görevleri Hakkındaki Kanun Hükmünde Kararname'nin 3'üncü maddesinde "Öğretmenlerin Bakanlıkça belirlenen hizmet bölge veya alanlarında en az üç yıl eğitim ve öğretim yılı görev yapması esastır." hükmü yer almaktadır. Anılan Kanun Hükmünde Kararname uyarınca hâlen yürürlükte bulunan Millî Eğitim Bakanlığı Öğretmenlerinin Atama ve Yer Değiştirme Yönetmeliği'yle ilgili güncelleme çalışmaları da devam etmektedir.
Çok teşekkür ediyorum ve hepinize saygılar sunuyorum. (AK PARTİ sıralarından alkışlar)
BAŞKAN - Teşekkür ediyorum Sayın Bakan.
----------------------------------
MİLLÎ EĞİTİM BAKANI ÖMER DİNÇER (İstanbul) - Teşekkür ediyorum.
Sayın Başkan, değerli arkadaşlar; demokrasi dersiyle ilgili -yanlış anlamış olabilirim, lütfen düzeltin beni- "İlk 4'ten sonra ayrılırsa bu dersi nasıl alacak?" diye bir soru tevcih edildi diye anladım. Bu, teorik olarak bile mümkün değil çünkü eğitim, on iki yıl zorunlu eğitim hâline geldikten sonra, sadece ilk 4'ten sonra değil, liseyi bitirene kadar çocuklar mecburen eğitim alacaklar ve biz bu tip dersleri müfredatımızdan zaten çıkarmıyor ve değiştirmiyoruz. Bu sebeple çocuklar, benim size verdiğim cevapta yer alan sınıflarda zorunlu veya seçimlik olarak yeri geldiğinde dersini almaya devam edecekler, orada herhangi bir değişiklik söz konusu değil.
Ayrıca dile getirdiğiniz demokrasi ve insan haklarıyla alakalı müfredat konusunda Avrupa Birliği projesi olarak yaptığımız çalışma devam ediyor, bitirilmek üzere, bu bitirildikten sonra da müfredatımızda da ona göre, ona uyum sağlayacak türden değişiklik yapacağız. Bu açıdan bakıldığında konuyla ilgili herhangi bir aksama da söz konusu değil.
Atama bekleyen öğretmenlerle ilgili, yine bir vekilimizin ismini maalesef kaydedemedim, beni affetsin, "Atama bekleyen öğretmenler velilerinin yanında çalışıyor ve çiftçilik yapıyorlar?" Taban fiyatı sordular. Doğrusu, konu benimle doğrudan ilgili olmadığı için kendisinden bunu ilgili bakanımıza sormasını rica ediyorum.
Sayın Dedeoğlu'nun "Derslik sayısı ve öğretmen eksiği ne zaman tamamlanacak?" diye bir sorusu var. Çok değerli arkadaşlar, aslında derslik sayısı ve öğretmen ihtiyacıyla ilgili "şu zaman tamamlanacak" diye bir şey söylemek yanıltıcı olabilir, öyle bir şeyi size söylemek istemem ama özellikle derslik sayısının tamamlanması, donanım ihtiyacının hızla giderilmesi konusunda biz yeni bir düzenleme yaptık, sizlerin de desteğiyle. O da, şimdiye kadar biliyorsunuz ki bizler sadece Millî Eğitim Bakanlığına verilmiş yatırım bütçesini yatırım projeleri için kullanabiliyor, ayrıca da, hayırseverlerin desteğiyle derslik ihtiyacımızı karşılamaya çalışıyorduk. Bundan sonraki süreçte çok modern iki yeni finansman yolunu da derslik ihtiyacını karşılamak üzere kullanabileceğiz. Onlardan bir tanesi kamu-özel ortaklığı, bir tanesi de kiralama yöntemi. Kamu-özel ortaklığında düşüncemiz şu: Mesela sizin ilinizde, Maraş'ta ilçe ilçe, Ardahan'da diyelim ilçe ilçe o ilçenin veya merkezî yerleşim biriminin ne kadar okula ihtiyacı varsa, hepsine tek seferde ister bir kampüs şeklinde isterse belediyelerin ayırdığı eğitim alanları parça parça belirlenerek hepsi için bir proje yapılacak, bunların hepsi birden ihaleye çıkacak ve özel sektör sermayesini bu sürece dâhil etmiş olacağız. Onlar fiziki altyapıyı oluşturacaklar ve eğitim için gerekli diğer hizmetleri sunacaklar, bizse orada öğretim hizmeti yapacağız ve böylece daha hızlı bir şekilde eğitim için altyapı sorunlarını çözmeyi planlıyoruz. Bu sizin hatırınızda olsun, illerinizde konuyla ilgili il millî eğitim müdürlerimizi de motive ederseniz, zannediyorum, daha çabuk çözme şansımız olacak.
"Öğretmen eksiği ne zaman tamamlanacak?" sorusu da yine benzer şekilde. Şunu tekrarlamak istiyorum, yani buradan bir şekilde atama bekleyen öğretmenlerimize veya öğretmen olmak isteyen gençlerimize âdeta haykırıyorum, o da şu: Bizim toplam 116 bin öğretmene ihtiyacımız var. Maliye Bakanlığı bunu ister iki yılda, ister üç yılda, ister tek yılda karşılamış olsun, bunu karşıladıktan sonra yıllık olarak bizim 8 bin ila 10 bin öğretmene ihtiyacımız olacak, emekli olanlar ve başka kurumlara geçenler için. Artık Türkiye'de Millî Eğitim Bakanlığının öğretmen sorunu, okullaşma oranlarının artık limitlerine çok yaklaşmış olmamız sebebiyle çok büyük miktarlarda oluşmayacak. Hâlbuki şu anda bile 247.500 öğretmen adayı bekliyor. Tekrarlıyorum, 658 bin civarında da öğretmen olabilecek, öğretmenlik yapabilecek türden bölümlerde okuyan çocuklarımız var. Sadece eğitim fakültelerinde 200 bine yakın öğrenci okuyor.
Bütün bunları üst üste koyduğunuzda, bu insanların öğretmen olmalarına dair bütün motivasyonun devlete kanalize edilmesi ve onların öğretmenlik mesleğinin dışında başka hiçbir alternatif ortaya konulmaksızın konu üzerinden siyaset yapılması, çocuklarımıza yönelik yapılmış en büyük kötülük olacaktır. Ben sizden rica ediyorum, on yıldır 360 bin öğretmen alındı.
HASAN HÜSEYİN TÜRKOĞLU (Osmaniye) - On yıldır iktidardasınız Sayın Bakan! Siz planlayacaksınız bunu, biz mi planlayacağız!
MİLLÎ EĞİTİM BAKANI ÖMER DİNÇER (Devamla) - Arkadaşlar, bunu tekrar ediyorum, on yıldır bizim şu ana kadar aldığımız öğretmen sayısı 320 binden fazla, ama?
HASAN HÜSEYİN TÜRKOĞLU (Osmaniye) - Neredeyse ağlayacağız sizin halinize ya! Böyle olmaz ki Sayın Bakanım, çocuklar intihar ediyorlar, intihar mektuplarını okudunuz mu?
MİLLÎ EĞİTİM BAKANI ÖMER DİNÇER (Devamla) - Hayır, orada bir zihniyetten bahsediyorum, hiçbir şeyden bahsetmiyorum.
Türkiye'de üniversitede okumak, eğitim fakültesinden mezun olmak, "illa devlette öğretmen olacağım" diye motive edilecek bir olay değildir, bunu anlatmaya çalışıyorum.
HALUK EYİDOĞAN (İstanbul) - Her aileden üç çocuk istemesinler lütfen!
MİLLÎ EĞİTİM BAKANI ÖMER DİNÇER (Devamla) - Üniversitede bütün iletişim fakültelerinden mezun olanlar gazetecilik mi yapıyorlar bu ülkede? Bütün işletme fakültesinden mezun olanlar pazarlamacılık, bütün maliyeden mezun olanlar Maliye Bakanlığında mı çalışıyorlar? Bu açıdan bakıldığında?
HALUK EYİDOĞAN (İstanbul) - Sayın Bakan, her aileden üç çocuk istiyor Sayın Başbakan!
BAŞKAN - Sayın Bakan, lütfen toparlayınız.
MİLLÎ EĞİTİM BAKANI ÖMER DİNÇER (Devamla) - İstihdam ayrı bir meseledir ama herkesin öğretmen olmasını sağlayacak türden bir motivasyon ve bunun üzerinden bir siyaset yanlış bir meseledir. Bunu söylemeye çalışıyorum.
Ayrıca?
HASAN HÜSEYİN TÜRKOĞLU (Osmaniye) - Efendim, sözü siz verdiniz, bu çocukları siz havalandırdınız.
MİLLÎ EĞİTİM BAKANI ÖMER DİNÇER (Devamla) - Biz verdiğimiz sözleri tutuyoruz.
Sayın Öğüt'ün Doğu ve Güneydoğu'da çalışanlara daha fazla ücret ve onların bu konudaki başarısızlıklarıyla ilgili soruları vardı.
Ben şunu söylemek istiyorum: Öğretmenler üzerinden siyaset yapılıyor. "Ne zaman aile ataması olacak? Ne zaman özür ataması olacak? Vay efendim, öğretmenin hangi ile, ne zaman nakli yapılacak?" Bunun üzerinden siyaset çok güzel yapılıyor.
Ayrıca, atama bekleyen öğretmenler üzerinden siyaset yapılıyor ama ben size bir şey söylemek istiyorum: Bir eğitimin?
ALİM IŞIK (Kütahya) - Sayın Bakan, siz de atanmış olanlar üzerinden siyaset yapıyorsunuz! Bu bir sorun, bu sorunu dile getirmeyelim mi yani?
MİLLÎ EĞİTİM BAKANI ÖMER DİNÇER (Devamla) - Bir eğitim sisteminin aslında öğesi sadece öğretmen midir arkadaşlar? Öğrenciler, az önce bahsettiğiniz fiziki imkânlar, müfredat ve benzeri? Size şunu söylüyorum: Geçtiğimiz günlerde YGS sınavından sonra sıfır çeken öğrencilerle alakalı gazetelerimizin birisinde bir haber vardı ve çocuklardan bir tanesi kendilerine sorulan sorudan sonra şunu söylüyordu, hiç buna ses vermiyor, kulak vermiyor musunuz? "Beş yılda 7 öğretmen değiştirdim. Benden hangi başarıyı bekliyorsunuz?" diyordu.
EMİNE ÜLKER TARHAN (Ankara) - On senedir siz yönetiyorsunuz, biz mi yönetiyoruz? On senedir değiştirseydiniz.
MİLLÎ EĞİTİM BAKANI ÖMER DİNÇER (İstanbul) - Öğretmen üzerinden siyaset yapacağımıza öğretmenlerimizin bulundukları yerde başarılı bir şekilde kalmalarını, sürdürülebilir eğitimi ve çocuklarımızın sınıflarda öğretmensiz kalmamasını sağlayacak politikaları tavsiye etmenizi bekliyorum.
Hepinize teşekkür ederim. (AK PARTİ sıralarından alkışlar)
HASAN HÜSEYİN TÜRKOĞLU (Osmaniye - Eğitim üzerinden ihale yolsuzluğu yapmayın o zaman.
ALİM IŞIK (Kütahya) - Sayın Bakan, bu üslup Millî Eğitim Bakanına yakışmayan bir üslup.
HASAN HÜSEYİN TÜRKOĞLU (Osmaniye) - Tablet bilgisayarda 20 milyarlık ranta el kaldırdınız burada.
BAŞKAN - Teşekkür ediyorum Sayın Bakan.