GENEL KURUL KONUŞMASI
Konu: POSTA HİZMETLERİ KANUNU TASARISI
Yasama Yılı:3
Birleşim:101
Tarih:08.05.2013

MAHMUT TANAL (İstanbul) - Sayın Başkan teşekkür ederim.

Değerli milletvekilleri, hepinizi saygıyla selamlıyorum.

Tabii önümüzdeki 452 sıra sayılı Tasarı PTT hizmetleriyle ilgili Ancak, yılbaşı nedeniyle, Silivri Cezaevinde tutuklu bulunan İzmir Milletvekilimiz Mustafa Balbay, Zonguldak Milletvekilimiz Sayın Haberal ve Genelkurmay Başkanına yılbaşı kartını gönderdim. Adres aynen şu şekilde Sayın Bakan. Ulaştırma Bakanı olmanız nedeniyle -ve aynı zamanda, müsteşarın da- bu konuda tabii ki cevap vermeniz gerekiyor. Silivri Cezaevindeki aynen adres şu: İsim yazdıktan sonra, "Silivri Cezaevi, Silivri/İstanbul." Bu mektuplar olduğu gibi geri geliyor. Geri gelmesindeki sebep, adres yetersizliğinden dolayı iade ediliyor.

Şimdi ben soruyorum Sayın Bakana ve Sayın Hükûmete: İmralı Cezaevinden Kandil'e adres yazılmadan mektup gidiyor ve Kandil'den İmralı'ya adres yazılmadan mektup teslim ediliyor.

HAYDAR AKAR (Kocaeli) - Bravo ya!

MAHMUT TANAL (Devamla) - Türkiye Büyük Millet Meclisinde görev yapan Mahmut Tanal olarak benim mektubumun adresi mi açık ve net, şeffaf Sayın Bakan, bu gönderilen adres mi açık ve net, şeffaf?

HALUK EYİDOĞAN (İstanbul) - Özel ulak!

MAHMUT TANAL (Devamla) - Bu açıdan, hem haberleşme özgürlüğü açısından, bir milletvekilinin haberleşme özgürlüğü, PTT hizmetleri bu şekilde kısıtlanmış oluyor hem de içeride bulunan tutukluların dışarıyla haberleşme özgürlüğü ihlal ediliyor yani tabii ki bu tasarı geçtiği zaman, herhâlde gelebilecek olan felaketler farklı olur.

Evet, "özelleştirme" derken özelleştirmenin esas amacı nedir? Özelleştirmedeki amaca, kamu hizmetinde kâr, iktisadi kâr getirir amacıyla bakmamak lazım. Kamu hizmetinde eğer zarar da edilmiş olursa kamu hizmetinin meccanilik ilkesi uyarınca bunun yerine getirilmesi lazım.

Özelleştirmelerdeki sebeplerden:

1) İstihdamı yaratmak. Burada istihdam yaratılacak bir alan var mıdır?

2) Vergi toplanmasını arttırmak. Burada, vergi zaten yeteri kadar toplanabiliyor.

3) Kayıt dışı çalışmayı engellemek, verimi arttırmak.

Baktığımız zaman, gerçekten, bu hadisede PTT işletmesi, evet, istihdam alanını zaten yaratmış durumda vergi haddinden fazla orada toplanıyor, bir kayıt dışılığı yok. Buradaki amaçlardan bir tanesi de eğer istihdam alanı yaratmaksa, bugüne kadarki özelleştirmelerin tamamına baktığınız zaman, Türkiye'deki uygulamalarda özelleştirmelerin çoğu zaten arsa fiyatına gidiyor ve o istihdam alanları kapatılıyor, vergi de toplanmıyor, gelir artışı da olmuyor. Bu açıdan, gerçekten sıkıntılı bir olay yaşıyoruz.

Burada, bu tasarıda esas can alıcı nokta, Türk Ticaret Kanunu'nun özel hükümlerine tabi tuttuğumuz zaman... Ticaret Kanunu'nun getirmiş olduğu hükümlerden bir tanesi de iflas hükümleri. İşlemlerin ticari anlamda olması sebebiyle, vatandaşa getirilebilecek olan bir güvence de yok yani bu güvenceden de yoksun olmuş olacak. (2)'nci fıkrada getirmiş olduğunuz "teminattan, harçtan muaf" ilkesi... Anayasa'mızın 10'uncu maddesi uyarınca "Tüm kişi, kurum ve kuruluşlar eşittir." diyoruz. (2)'nci fıkrada, bu teminattan ve bu harçtan muafiyet getirilmesi eşitlik ilkesinin de ihlali anlamına gelecek ki gerçekten kabul edilebilir bir durum değil.

Burada, bunun Türk Ticaret Kanunu'na tabi olmasının getirebileceği başka bir dezavantaj: İflas etmesi bu şirketin veya iflasın erteleme kararının alınması üçüncü şahısları da mağdur edecektir ki bu da kabul edilir bir durum değildir. Bugüne kadar, zaten özelleştirilen kurum ve kuruluşların çoğu özelleştirme amacının dışına çıkmıştır, özelleştirme amacının hiçbirisi gerçekleşmemiştir ve bu anlamda, bu tasarı gerçekten hukuk devletinde olması gereken amaca hizmet etmemektedir.

Hepinizi saygıyla selamlıyorum. (CHP sıralarından alkışlar)