| Konu: | YARGI HİZMETLERİNİN ETKİNLEŞTİRİLMESİ AMACIYLA BAZI KANUNLARDA DEĞİŞİKLİK YAPILMASI VE BASIN YAYIN YOLUYLA İŞLENEN SUÇLARA İLİŞKİN DAVA VE CEZALARIN ERTELENMESİ HAKKINDA KANUN TASARI VE TEKLİFLERİ |
| Yasama Yılı: | 2 |
| Birleşim: | 128 |
| Tarih: | 30.06.2012 |
KAZIM KURT (Eskişehir) - Sayın Başkanım, sayın milletvekilleri; 278 sıra sayılı Tasarı'nın 22'nci maddesiyle ilgili vermiş olduğumuz önerge üzerine söz aldım. Hepinizi saygıyla selamlıyorum.
Bu madde, yargı hizmetlerinin ve özellikle icra iflas hizmetlerinin hızlandırılması amacı taşıyan, bu tasarıda olmaması gereken bir madde bize göre çünkü taşınır mal satışlarıyla ilgili bir aylık süreyi iki aya çıkaran bir madde. Eğer hızlandırmak amacı taşıyor isek bu süreyi daha da kısaltmamız gerekir aslında ama hangi mantıkla iki aya çıkarıyoruz bunu anlamayabilmiş değilim. Aslında icra işlerinin hızlandırılabilmesinin en temel yollarından birisi icra iflas dairelerindeki çalışanların ekonomik ve sosyal durumlarını düzeltmek, düzenlemekten geçer. İcra müdürleri, icra müdür yardımcıları ve icrada çalışan diğer zabıt kâtiplerinin almakta oldukları harcırah ve yolluklarda Hükûmetiniz döneminde bir sınırlama, bir kısıtlama getirildi. Dolayısıyla, icra iflas dairelerindeki memurların haciz işlemlerinde bu işi hızlandırması, çok çalışması onlar adına ekonomik bir katkı getirmediği için iş yavaşladı. Bir icra memuru bir ay boyunca kaç dosyaya giderse gitsin aldığı harcırahın sabit olması nedeniyle işi yavaşlattı ve normal memur çalışmasını sürdürdü. Dolayısıyla da bir günde on tane, yirmi tane dosyaya haciz yapabilen icra memuru artık iki tane yapmaya başladı, üç tane yapmaya başladı. Esas sıkıntılardan birisi budur.
Zaten yapmış olduğunuz bu yasada, getirmiş olduğunuz tasarıda da adliye hizmetlerinin hızlandırılması temel amaç ama adliye çalışanlarıyla ilgili hiçbir iyileştirme söz konusu değil, ne memurların maaşlarına artı bir ücret veriyorsunuz ne icra müdürlerinin çalışmalarından dolayı ödüllendiriyorsunuz, böyle bir mantık olmadığı için de işler zaten yavaş yürüyor. Bir de buna kapanan adliyeler, kapanan icra daireleri eklendiği zaman işlerin çözümü gerçekten zorlaşıyor, gerçekten yavaşlıyor. Örneğin kapatılan adliyelerin olduğu yerdeki icra dairelerinde alacağı olan yurttaşlarımız şu anda nasıl hızlı bir biçimde adli hizmetlerden yararlanacak? Nasıl normal, en ucuz ve en hızlı bir şeklide haciz yapıp alacağını alma olasılığını yakalayacak? Bunlar söz konusu değil.
Kapanan adliyelerin başka bölgelerdeki adliyelerle birleştirilmesi suretiyle meydana gelen yargı alanı içerisinde 100 kilometrelik, 50 kilometrelik mesafelerde gelme gitme ve haciz ya da diğer işlemleri yapma söz konusu olduğu için bu işlerin etkinliği ve hızı gerçekten yavaşlayacak. Bu nedenle, burada hiç değilse bu bir aylık süreyi de ya normal bırakmakta yarar var ya da kanun maddesinden çıkarmakta yarar var, çünkü hızlandırmayı sağlayacak bir yapı, hızlandırmayı sağlayacak bir uygulama asla söz konusu olamayacak.
Bu nedenle, bu hizmetlerin hızlandırılması için, öncelikle adalet ve hakkaniyet kuralları içerisinde yargı çalışanlarına, gerçek anlamıyla yaşayabileceği, insanca organizasyonlara katılabileceği bir yaşam standardını sağlamamız, bir eğitim standardını sağlamamız ve onlardan, bundan sonra etkili ve hızlı hizmet beklememiz söz konusu olabilir. Başka türlü, adliyede yargı hizmetlerinin hızlandırılması ve etkinleştirilmesi mümkün olmayacaktır.
Bu nedenlerle önergemize destek vermenizi bekliyoruz.
Hepinize saygılar sunuyorum, teşekkür ediyorum. (CHP sıralarından alkışlar)
BAŞKAN - Teşekkür ederim Sayın Kurt.