GENEL KURUL KONUŞMASI
Konu: CHP GRUBU ÖNERİSİ
Yasama Yılı:3
Birleşim:35
Tarih:06.12.2012

İDRİS GÜLLÜCE (İstanbul) - Sayın Başkan, değerli arkadaşlar; hepinizi saygıyla, muhabbetle selamlıyorum.

Efendim, biraz önce öyle bir tablo çizildi ki, neredeyse, sigortanın ödemediği, 21 milyon yerine niye 6 milyon yaptı diye sigortanın hesabı da Tayyip Erdoğan'dan sorulacak.

FERİT MEVLÜT ASLANOĞLU (İstanbul) - Bak, bir kere kişiden bahsetmedim İdris Bey, yapmayın bunu. Ben kişiden bahsetmedim, siz benden bahsettiniz, yapmayın.

İDRİS GÜLLÜCE (Devamla) -  Şimdi, Sayın Tanal'ın bir konuşması vardı. Yılbaşından birkaç gün önce Sayın Tanal çok güzel bir konuşma yapmıştı, demişti ki: "Eğer birisi, konuşurken, buralardan bağırıp çağırıp bir şey yapıyorsa, o, boş adamdır, hiçbir şey konuşmaması gerekir, burada gelip konuşur, dağarcığında bir şey varsa." O yüzden de çok takdir etmiştim onu.

Değerli arkadaşlar, konu teknikse?

FERİT MEVLÜT ASLANOĞLU (İstanbul) - Yani "boş adam" mı diyorsun?

İDRİS GÜLLÜCE (Devamla) - Ben kimseye bir şey söylemiyorum, Sayın Tanal'ı takdir ediyorum.

FERİT MEVLÜT ASLANOĞLU (İstanbul) - Bir dakika? O zaman lafını doğru söyle.

İDRİS GÜLLÜCE (Devamla) - Sayın Tanal'ı takdir ediyorum ve "O konuşma, çok doğru bir konuşmaydı." diyorum. Açın bakın, 30 Aralıkta takvimde var, zabıtlarda var.

FERİT MEVLÜT ASLANOĞLU (İstanbul) - İdris Bey, size yakışmıyor. Ben aslanlar gibi konuşurum, senden de daha doluyum.

İDRİS GÜLLÜCE (Devamla) - Şimdi?

FERİT MEVLÜT ASLANOĞLU (İstanbul) - Sizlerden daha doluyum.

İDRİS GÜLLÜCE (Devamla) - Valla Sayın Tanal, çok güzel konuşmuşsunuz.

FERİT MEVLÜT ASLANOĞLU (İstanbul) - Sayın Başkan? Sayın Başkan?

BAŞKAN - Sayın Aslanoğlu, lütfen?

İDRİS GÜLLÜCE (Devamla) - Konu teknikse?

BAŞKAN - Sayın Güllüce, lütfen Genel Kurula hitap edin.

İDRİS GÜLLÜCE (Devamla) - Konu teknikse -bu teknik için de bir eleştiri yapmak istiyorum- bizler bürokrattan, bakanlıktan bilgi alırız elbette; gelip burada kaç metre olduğunu, ne olduğunu nasıl söyleyeceksiniz, hafızanızda o kadar tekniği nasıl tutacaksınız?

FERİT MEVLÜT ASLANOĞLU (İstanbul) - Siz yaşamadınız onu.

İDRİS GÜLLÜCE (Devamla) - Biz gideriz bürokrattan da bilgi alırız, bakandan da bilgi alırız. Bilgiye ulaşmak için nereler varsa ulaşırız, o bilgilerle de milletin karşısına çıkar, söyleriz yani bürokrattan bilgi alarak konuşmanın, elimizde not kâğıdı olmasının ne sakıncası var, bunu da anlamakta zorlanıyorum.

Dere ıslahı oldukça zor bir iştir. Bu işin içinden gelen, bu işi bilen ve yapan birisi olarak konuşuyorum, çilesini çeken birisi olarak konuşuyorum. Öyle hemen "Islah edelim.", denildiği kadar, dört kelimeye sığacak kadar basit bir şey değil, çok zor bir iştir; bu iş, hem maddi bakımdan zordur hem imar bakımından zordur hem teknik bakımdan zordur.

Şimdi, oldukça büyük bir maliyettir. Niye? Daha önceki planlarla teknik bir şekilde yapılmamışsa, orada da bir yapılaşma olmuşsa ve o plana uygun bir şekilde yapılaşma olmuşsa o binayı istimlak etmeden yıkamazsınız, Türkiye bir hukuk devletidir. Bunun bedeline gittiğiniz zaman da ne büyükşehir belediyesinin ne de herhangi bir yerin ödemeyeceği kadar büyük paralarla muhatap olursunuz.

1.855 kilometre İstanbul'un derelerinin uzunluğu var. Rakamı bir daha tekrarlayayım -bu rakamı da İSKİ'den aldım, evet, biz bürokrattan bilgi alırız- 1.855 kilometre. Bunun 108 kilometresi bu 108 tane dere, bunun 577 kilometresi şehir içinde -gerek Anadolu yakası gerek Avrupa yakası olarak kastediyorum- bunun 377 kilometresini İSKİ bitirmiş, bir kısmını da              -biliyorsunuz, anlaşmayla büyükşehir yapar derelerin bir kısım ıslahlarını- büyükşehir yapmıştır.

Şimdi, feyezan esnasında bir de şu yanlış genellikle vardır: İlçe belediyeleri veya belediyeler çok eleştirilir, ben belediyeden de geldiğim için biliyorum, belediye başkanlığı yapan, her iki taraftan da, arkadaşlarımız var. Değerli arkadaşlar, altyapıyı ne kadar büyük yaparsanız yapın, feyezan esnasında o altyapı çöker yani siz 60 metre genişliğinde, 300 metre genişliğinde dere yapamazsınız. Eğer bir yılda yağan yağmurun dörtte 1'i dört saat içinde yağmışsa, buna Batı ülkelerinde, Japonya'da, Hollanda'da, Fransa'da, Amerika'da, her yerde de rastlanılır, o artık afettir. Bu şekilde, belediye başkanlarını, sadece büyükşehir başkanını da kastetmiyorum, tüm belediye başkanlarını eleştirirken bu mantıkla bakarak konuşmak lazım.

Ben geçmişte olanları konuşmamak istiyorum ama bir şeyi söyleyeyim: CHP'nin bugünkü önergesinde "İSKİ'den onay alınmadan" diye bir cümle var, bu, doğru değil. Bugünkü şartlarda İSKİ'den onay alınmadan 50 metrekarelik bir yer bile yapamazsınız. Bir kere planları yaparken İSKİ'den onay alırsınız.

FERİT MEVLÜT ASLANOĞLU (İstanbul) - Onlar gökten mi geldi?

İDRİS GÜLLÜCE (Devamla) - İki, inşaatı yaparken alırsınız.

FERİT MEVLÜT ASLANOĞLU (İstanbul) - O binalar gökten mi geldi?

İDRİS GÜLLÜCE (Devamla) - Şimdi, ben deminki sözümü tekrarlayayım gene.

İSKİ'den en küçük binanıza dahi onay almak zorundasınız, onlar? Bu arada İSKİ konusunu araştırma komisyonu başkanlığı yapmış ve İSKİ'yle ilgili araştırmalar yapılmış; o konuları bir incelerseniz, bana bazı soruları sormazsınız. Yani o İSKİ'yle ilgili araştırmalar yapılırken "Planlar nasıl yapılmış, kim yapmış, ne zaman yapmış?" diye soruları, o soruların da cevabını araştırırsanız -ki var bu, Meclisin kayıtlarında- bu soruları sormazsınız.

Şimdi, Ayamama ile ilgili, sürem de kısa, çok hızlı söylüyorum: Bir kere, bazı bilgiler eski bilgiler. Sayın Ayaydın çok güzel şeyler söyledi, katılıyorum ama o bilgiler eski. Bakın, eski menfez bu. Ne olması lazımdı? Böyle olması lazımdı. Nasıl oldu? Böyle oldu. O, havaalanına giden menfez noktasında söylediğiniz yüzde yüz doğru ama bu hâle geldi. Rakamlarla vereyim ki daha ikna edici olsun. E-5, 6 ile TEM otoyolu bağlantı noktasının kritik noktalarında yapılan kesit genişleme çalışmaları ile dere kesiti 4 kat artırılmıştır.

Çobançeşme mevkisinde yürütülen çalışmalarla, daha önce 3 metre olan yükseklik, 25 metre genişliğinde ve 4 metre yüksekliğinde yeni dere inşa edilerek düzenleme yapılmıştır.

Ayamama Deresi'nin E-5 kara yolu altında yapılan çalışmalar ile 12 metre genişliğindeki mevcut kesit 24 metreye çıkartılmıştır.

Basın Ekspres Yolu altındaki yaklaşık 80 metre uzunluğunda, 3 metre yüksekliğinde, 9 metre genişliğindeki mevcut kesit, 3,40 metre ve 30 metre genişliğine çıkarılmıştır.

Havalimanı Köprüsü, 6 metre yükseklik ve 25 metreye çıkartılmıştır.

Dere güzergâhında 6.500 metre daha ıslah çalışmasına gerek var.

Biraz önce açıkladığım sebeplerle, o istimlak meselesinden kaynaklanarak elbette gecikiyor bu iş.

Şimdi, Cendere ve Ayamama derelerinin kalan ıslahları için de kamulaştırma gerek iki sebepten dolayı. Bir, bu kamulaştırmanın önüne geçmek; iki, o bölgenin ve Cendere bölgesinin, çöküntü alanı bölgesinden çıkartılması için bölgede yeni planlar yapılmıştır, prestij planlar hâline getirilmiştir.

Bu prestij planlarıyla ne elde edilecektir? Kamulaştırma maliyeti sıfıra yaklaştırılacaktır çünkü yeni yapılan planda DOP ve KOP alanları yüzde 50'ye yakın hâle getirilmiştir. Dolayısıyla, istimlak edilmeden bilabedel terk edileceği için Büyükşehir Belediyesi, kamuya büyük bir imkân sağlamıştır bu planlarıyla.

Yeni plan yapılmasıyla aynı zamanda o bölgenin eğitim, bilim, teknoloji ve turizm alanı hâline getirilmiş, bölgede prestijli bir alan olması -özellikle Cendere'yi söylüyorum- ve çöküntü alanından çıkması sağlanmış olacaktır.

Daha önce neydi Ayamama Dere bölgesi? Depolama ve sanayi alanıydı. Şimdi ne bölgesi oluyor? Bilişim ve teknoloji bölgesi ve turizm bölgesi hâline dönüyor.

Ayamama Deresi'nde yapılan planda DOP ve KOP oranları yüzde 45'e getirildiği için o bölgede de kamulaştırma bedelleri çok aza indirilecektir ve turizm ve ticaret merkezi ve şehrin prestijli bir bölgesi hâline gelecektir. Ayrıca bu yeni planlarda 60 metre ile 120 metre arasında dere bandı oluşturulacaktır. Bu bantla hem derenin kendisi genişleyecek hem de yürüme bantları, rekreasyon alanları ve tenezzüh alanları oluşturulacaktır.

Ben İstanbul'u biraz biliyorum ve dünyanın yıldızı hâline getiren, dünyanın en güzel şehirleri hâline getiren, artık çöptür, arıtmadır, hava kirliliğidir, ulaşımdır ve daha birçok, gecekondudur gibi sorunların olmadığı, dünyanın, bu gelişmesine gıptayla baktığı, toplu ulaşım araçlarının hızla geliştiği, raylı sistemin 11 kilometreden 100 küsur kilometreye çıktığı, sadece Anadolu yakasında birkaç ay içerisinde metronun yapıldığı bir İstanbul'u yapan, emeği geçen başta Büyükşehir Başkanımıza, onun bürokratlarına ve o desteği sağlayan AK PARTİ Hükûmetinin etkili ve yetkili insanlarına teşekkür ediyorum.

Şimdi, hiç diyebilir miyiz, bugünkü İstanbul, hayal edilebilen bir İstanbul'du? Diyebilir miyiz, İstanbul'un böyle olacağı yirmi sene önce hayal edilebilirdi? Diyebilir miyiz ki insanlar, artık niye Terkos suyunu içmiyor, "Damacana içmeyin kardeşim, Terkos suyunu için." denen bir güne gelebilirdi, hayal edebilirdi? Diyemezdik ama bugün diyoruz ve diyoruz ki: "İçme suyu olarak artık Terkos suyunu kullanın, şebeke suyunu kullanın. "

(Mikrofon otomatik cihaz tarafından kapatıldı)

İDRİS GÜLLÜCE (Devamla) - Bu, nereden nereye gelindiği bakımından oldukça çok ciddi bir parametredir.

Bütün bu duygularla hepinizi saygıyla selamlıyorum. Sayın Mahmut Tanal'ı konuşmasından dolayı tekrar tebrik ediyorum. (AK PARTİ sıralarından alkışlar)

BAŞKAN - Teşekkür ediyorum.