| Konu: | KOCAELİ İLİ DERİNCE İLÇESİNDE BULUNAN TEHLİKELİ ATIKLARIN ARAŞTIRILMASI HAKKINDA MECLİS ARAŞTIRMASI ÖNERGESİNİN GENEL KURULUN 17/11/2011 PERŞEMBE GÜNKÜ BİRLEŞİMİNDE SUNUŞLARDA OKUNMASINA VE GÖRÜŞMELERİNİN AYNI TARİHLİ BİRLEŞİMDE YAPILMASINA İLİŞKİN CHP GRUBU ÖNERİSİ |
| Yasama Yılı: | 2 |
| Birleşim: | 20 |
| Tarih: | 17.11.2011 |
İLYAS ŞEKER (Kocaeli) - Sayın Başkan, çok değerli milletvekilleri; hepinizi öncelikle saygıyla sevgiyle selamlıyorum.
Evet, Kocaeli, gerçekten Türkiye'de çok önemli kentlerden bir tanesi ve Cumhuriyet Halk Partisi milletvekili arkadaşlarımızın da Kocaeli'yle ilgili bir önergeleri vardı. Ben çok detayına girmeyeceğim ama Sayın Doktorumuzun, Mehmet Hilal Kaplan Bey'in anlattığı konu üzerine ben de Kocaeli'de yapılanları anlatacağım ama asıl önergenin konusu o değildi bildiğim kadarıyla, tahmin ediyorum kendileri de unuttu.
Kendileri bir şeyi daha unutmuş, kendileri iyi bir doktordur, gerçekten, özellikle Gebze bölgesinde bu mesleki faaliyetlerini yürütmektedir ve oradan da iyi intibalar alıyoruz, mesleğiyle ilgili. Hastalarla çok haşir neşir olduğu içinKocaeli'de, özellikle çevre ile yapılan konular hakkında çok fazla bilgisi yok. Söyledikleri, çevreyle ilgili Kocaeli'de doğruydu ama on yıl önce doğruydu. Bugün Kocaeli'de çok şeyler yapıldı, derelerden çok sular aktı Sayın Milletvekilim.
Evet, Kocaeli önemli bir kent dedik, Avrupa'yı Asya'ya bağlayan ve Avrupa'dan Asya'ya, Asya'dan Avrupa'ya geçmek için mutlaka Kocaeli'ye selam vermek zorundasınız. Araçla geçin, neyle geçerseniz geçin, mutlakaKocaeli'den geçmek zorundasınız. Sayın Milletvekilimin söyledikleri on yıl önce öyleydi, inanıyorum ki buradaki milletvekillerimizin birçoğu bir vesileyle Kocaeli'den geçmiştir veya Kocaeli'ye gelip bir misafir olmuş olabilir. Şimdi kendileri hatırlayacak, şöyle bir on yıl önce Kocaeli'den geçen tüm milletvekillerimiz, Kocaeli'den geçen, Kocaelili olmayan bütün vatandaşlarımız maalesef Kocaeli'den geçerken burnunu tıkayarak geçmek zorundaydı. Kocaeli'de o kadar pis kokular vardı ki çevreyle ilgili ama bunlarla ilgili son on yıla kadar hiçbir çalışma yapılmadı. Ne yerel yönetimler tarafından ne de Hükûmet tarafından maalesef hiçbir çalışma yapılmadı. Tabii, bunların en önemli nedenlerinden bir tanesi plansızlık. Bu maalesef Türkiye'nin başının belası plansızlık. Önceden Türkiye'deki anlayış şuydu: Sanayici gelsin fabrikasını yapsın istediği yere, vatandaş gelsin istediği yere binasını yapsın, gecekondusunu yapsın, sonra belediye ve devlet de bu yapılaşmalara göre plan yapmaya çalışsın. Yani günü kurtarmak amacıyla yapılan çalışmalardı. Hatırlayın, ne demişti devlet büyüklerimizden bir tanesi -işte bu plansızlığın bir sonucu- "Ben istersem Çankaya'nın Köşkü'ne bile fabrika yaptırırım." İşte, Çankaya'nın Köşkü'ne fabrika yaptırılınca ülkede bu sıkıntılar oluyor. Bunlar hep geçmişte yapılan hatalar ama bugün, Allah'a şükür, bu konularda ciddi adımlar atıldı. Gerek belediyeler tarafından gerekse Hükûmetimiz tarafından çevreyle ilgili çok önemli çalışmalar yapıldı. Kocaeli'de önce il bazında planlama çalışmaları yapıldı.
Ben şunu da özellikle burada belirtmek istiyorum: Gerçekten özellikle başta Başbakanımız olmak üzere ve o dönemde burada milletvekili olarak görev yapan tüm milletvekili arkadaşlarıma çok çok teşekkür ediyorum. Niye teşekkür ediyorum? Kocaeli'yi İstanbul gibi il sınırlarında büyükşehir yaptığı için. Eğer il sınırlarında büyükşehir yapılmamış olsaydı bugün bu hizmetlerin hiçbirisi Kocaeli'de yapılamazdı. Bu anlamda ben tekrar Başbakanımıza ve o günkü milletvekillerimizin hepsine çok teşekkür ediyorum ve o Büyükşehir Yasası'na dayanarak, o yetkiye dayanarak Kocaeli'nin şu anda tamamı planlandı. Artık Kocaeli'de sanayici kendi kafasına göre gelip bir yere fabrika kuramıyor, vatandaş kendi kafasına göre gidip bir yeri işgal edemiyor. Kocaeli'de artık tüm 3.505 kilometrekarelik bir alanın tamamında, yani il sınırları itibarıyla tamamında sanayi alanları neresi, ticaret alanları neresi, konut alanları neresi, tarım alanları neresi, orman alanları neresi, bunların hepsi belirlenmiş durumda. Artık keyfî uygulamalara son verilmiş.
Milletvekilim anlattı Gebze bölgesini. Gerçekten geçmiş yıllarda Gebze'de o kadar çarpık bir yapılaşma olmuş ki büyükşehir olduğumuzda Gebze'yi şöyle bir masaya yatırdık, bir baktık ki Gebze, Dilovası, Çayırova, Darıca bölgelerinde o kadar çok imar planlarında sanayi alanı konulmuş ki bu sanayi alanları faaliyete geçtiği zaman burada çalışacak olan insanları ikamet ettirecek konut alanlarını bu bölgede bulamıyorsunuz ve planlamamızda biz burada çalışanların konut ihtiyacını ya İstanbul'dan karşılayacaksınız ya Kocaeli'den karşılayacaksınız -İzmit'ten- veya yeni yapılacak olan köprüyle geçerek Karamürsel'de karşılayacaksınız ve bunu yönlendirmek zorunda kaldık ve bununla birlikte Kocaeli'de bu çalışmalar bitti. Tabii, az önce söyledim, Avrupa'yı Asya'ya bağlayan önemli bir kentti.
Şu anda Kocaeli içerisinde D-100 ve otoyolu geçiyor ve bu Kocaeli'nin İstanbul sınırından Adapazarı ve Yalova sınırına kadar D-100 üzerinde yaklaşık 50 tane trafik ışığı var arkadaşlar ve bu yoldan, Karayollarının istatistik bilgilerine göre günde 100 bin araç geçiyor. Bir an için şöyle bir hesap yapın: 100 bin araçtan sadece ve sadece 1 tanesinin trafik ışıklarına takıldığını düşünün ve sadece yirmi saniye bu ışıklarda beklediğini düşünün, bu yirmi saniye boyunca o bütün araçların tamamının kente vermiş olduğu karbondioksit gazını düşünün, egzoz gazını düşünün. İşte, çevreyle ilgili?
HAYDAR AKAR (Kocaeli) - Yanlıştı!
İLYAS ŞEKER (Devamla) - Bunlar geçmişte yapıldı.
Şimdi Hükûmetimiz ne yaptı? Bu problemi ortadan kaldırmak için Kuzey Marmara otoyolunu gündeme getirdi. Planları yapıldı, projeleri yapıldı ve şu anda ihale aşamasında, yıl sonuna kadar teklifler alınıyor. Kuzey Anadolu otoyolu yapıldığı zaman, yani İzmit'in daha da kuzeyinden geçen otoyol yapıldığı zaman İzmit ciddi anlamda rahatlamış olacak.
Diğer taraftan, özellikle bu bölgede Marmara Denizi'miz vardı, denizimize giremiyorduk. Denizin her tarafına maalesef Kocaeli'nin lağımları akıyordu, arıtma tesisleri yoktu. Şu anda, burada, Kocaeli'de 13 tane arıtma tesisini Büyükşehir Belediyesi işletiyor. Hükûmetin yapmış olduğu önceki dönemlerde ve son dönemlerde Büyükşehrin yapmış olduğu arıtma tesislerinin 13 tanesi devrede, 5 tanesi de inşaat hâlinde. Kocaeli'de artık köylerde bile arıtma tesisi yapılmaya başlandı arkadaşlar. Şu anda 4 tane köyümüzde arıtma tesisi var ve diğer köylere de yapılıyor. Hedef 2012 yılı sonuna kadar bütün köylerde bunu bitirmek, amaç o. Bu arıtma tesislerinden günde 137 bin ton çamur çıkıyor arkadaşlar. Bu arıtma tesisleri olmasaydı, günde 137 bin ton çamur Körfez'e gidecekti. Düşünün Körfez'in gelecekteki hâlini. Ama bu AK PARTİ İktidarıyla birlikte, AK PARTİ yerel yönetimleriyle birlikte bunların hepsi ortadan kaldırıldı ve şu anda Kocaeli'deki nüfusun yüzde 93'ünün atık suları arıtıldıktan sonra artık deşarj edilmeye başladı. Bunlar gerçekten AK PARTİ İktidarının özellikle Kocaeli bölgesinde yapmış olduğu önemli çalışmalardan bir tanesidir.
Yine, bu bölgede eskiden yeşillik yoktu. Yine Kocaeli'den geçenler bilir, 1 metrekare yeşil alan yoktu. Kentlerimizde planlama yapılırken, normal standartlara göre kişi başına 10 metrekare yeşil alan olması gerekiyordu, maalesef 2002 yılında bu kişi başına 1 metrekareydi yeşil alan. Şu anda ne kadar oldu yeşil alan? Kişi başına 10 metrekareye çıktı. Yani AK PARTİ İktidarıyla birlikte kişi başına 9 metrekare yeşil alan artırıldı arkadaşlar.
Bununla birlikte, yine bu dönem içerisinde Kocaeli'de 5 milyon ağaç dikildi. Bu ne demektir biliyor musunuz? Kocaeli'de yaşayan herkesin artık en az 3,5 tane ağacı var yani Kocaeli'de yaşayan insanlar artık rahat. "Benim bir tane dikili ağacım yok" hiç kimse demiyor, bir tane değil, herkesin en az belediye tarafından ve Hükûmet tarafından yapılan çalışmalarla 3,5 tane dikili ağacı var.
Bununla birlikte, özellikle otoyoldan dolayı, egzoz gazından dolayı kenti zararlı gazlardan korumak için otoyolun tamamı, Adapazarı sınırından İstanbul sınırına kadar tamamının sağ ve sol şeritleri ağaçlandırıldı. Otoyoldan geçen arkadaşlarımız varsa mutlaka görmüşlerdir o yeni dikilen fidanları; 1 metre 1,5 metre boyunda. İnanıyorum ki, şöyle bir on yıl sonra en geç, otoyolla Ankara istikametinden İstanbul'a giderken Kocaeli'yi fark edemeyeceksiniz. Niçin? Ormanlık bir alan içerisinden geçiyor olacaksınız. İşte bunların hepsi AK PARTİ İktidarı sayesinde ve yerel yönetimler sayesinde oldu.
Deniz kullanılmıyordu, deniz kullanılmaya başlandı. 2002 yılında büyükşehir belediyesi göreve geldiği zaman 2 tane deniz aracı vardı. Çok üzülerek söylüyorum, birisinin adı Atatürk gemisiydi, birisinin adı İnönü gemisiydi ama 2 tane gemi de maalesef, o günkü parayla 50 milyar lira bulunamadığı için?
(Mikrofon otomatik cihaz tarafından kapatıldı)
BAŞKAN - Lütfen sözlerinizi tamamlayınız.
İLYAS ŞEKER (Devamla) - ? ulaşımda kullanılamıyordu ve yatıyordu ama bugün, artık işte geçenlerde hepiniz de şahit oldunuz, Kocaeli'de 10 tane deniz aracıyla deniz ulaşım hizmetleri verilmeye başlandı. Kocaeli'de, Körfez'de, artık yunus balıkları geldi, oynaşmaya başladı. Körfez'de balık cinsi 40'ın üzerine çıktı. Bunlar, resmî kurumların vermiş olduğu sayısal rakamlar.
Evet, Kocaeli işte bu kadar güzel bir hâle geldi ama buna rağmen, geçmişle kıyaslanmayacak kadar gerçekten büyük bir çalışma yapıldı.
İlk defa, Kocaeli Büyükşehir Belediyesi olarak uçak kiralandı ve denizin denetimi yapılmaya başlandı. Bu denetim sayesinde gerçekten artık denize sintine atıkları gemiler aracılığıyla dökülemiyor. Anında tepesine geliyor, görüntüsünü çekiyor, resmini çekiyor, kayıtlara alıyor ve karşı tarafın buna itiraz etme şansı da kalmıyor.
Bununla birlikte yine denizin üzerinde 4 tane gemi diğer atıkları toplamak üzere görevlendirilmiş ve çalışıyor.
(Mikrofon otomatik cihaz tarafından kapatıldı)
İLYAS ŞEKER (Devamla) - Çevre bizim için her şey.
AHMET DURAN BULUT (Balıkesir) - Körfez'in dibi çamur Sayın Vekilim!
İLYAS ŞEKER (Devamla) - Çevre için ne gerekiyorsa, her türlü fedakârlığı yaparız.
Hepinize saygılar sunuyorum. (AK PARTİ sıralarından alkışlar)