| Konu: | TÜRKİYE CUMHURİYETİ HÜKÜMETİ İLE YENİ ZELANDA HÜKÜMETİ ARASINDA HAVA HİZMETLERİNE DAİR ANLAŞMANIN ONAYLANMASI HAKKINDA (S.S.21) |
| Yasama Yılı: | 2 |
| Birleşim: | 20 |
| Tarih: | 17.11.2011 |
ALİ UZUNIRMAK (Aydın) - Sayın Başkanım, teşekkür ediyorum. Başka soru olmadığı için biraz geniş bir vakit verirseniz çok teşekkür borçlu olurum.
Sayın Bakanım, bir Hükûmet üyesi olarak burada yüce Meclisin kanun hükmünde kararnamelerle ilgili ne kadar uzun tartışmalar yaşadığına şahit oluyorsunuz. Kanun hükmünde kararnamelerdeki genel itiraz da şurada birleşiyor: Kanun hükmünde kararnameler -bir- istisna olarak kullanıldığında elbette ki bütün hükûmetlerin ihtiyacıdır ve cumhuriyet hükûmetleri hep kullanmıştır ama kanun hükmünde kararnameyi eğer Hükûmet bir istisna olmaktan çıkartıp bir esas hâline getirirse, o zaman, Meclisi baypas ederek bunu bir esas hâline getirdiğinde burada tartışmalar olmaktadır ve bu demokrasimiz için de iyi değildir, halk iradesi açısından da iyi değildir.
İkinci olarak, kanun hükmünde kararnameler sayıyla ölçülmemelidir, kanun hükmünde kararnameler içerik olarak daha nitelikli bir şekilde değerlendirilmelidir. Eğer kanun hükmünde kararnameler Meclis iradesini baypas ederek devletin yapısını değiştiren, kurumsal hiyerarşiyi değiştiren bir yapı niteliğindeyse, böyle kanun hükmünde kararname içerikli hükümler mutlaka Meclise getirilmelidir ve tartışmalar da bu nitelikte aslında burada cereyan etmektedir.
Bu açıdan, bir Hükûmet üyesi olarak sizlerden istirhamım, buradaki bu psikolojinin Bakanlar Kuruluna yansıması ve kanun hükmünde kararnamelerin içerik olarak, nitelik olarak -sayı olarak değerlendirilmesi yerine, hangi hükûmette ne kadar kullanılmış- bunun içerik olarak mutlaka değerlendirilmesi gerektiği ve demokrasimiz açısından faydalı olacağı, bir istisna olarak kullanılmasının elbette hakkınız olduğu, ama bunun bir esas durumuna getirilmesinin demokrasiyi yaraladığını iletmenizi rica ediyorum.
Çok teşekkür ediyorum. Bunu düşünürseniz memnun oluruz.