| Konu: | 2012 YILI MERKEZÎ YÖNETİM BÜTÇESİ VE 2010 YILI MERKEZÎ YÖNETİM KESİN HESAP KANUNU TASARISI |
| Yasama Yılı: | 2 |
| Birleşim: | 36 |
| Tarih: | 13.12.2011 |
AK PARTİ GRUBU ADINA AYŞENUR İSLAM (Sakarya) - Sayın Başkan, değerli milletvekilleri; Kültür ve Turizm Bakanlığı Devlet Opera ve Balesi Genel Müdürlüğü bütçesi hakkında söz almış bulunmaktayım. Yüce Meclisimizi, aziz milletimizi saygıyla selamlıyorum.
Modernleşme hareketleri sırasında tanıştığımız çok sesli müzik ve bu temele dayanan sanat dallarının ülkemizde kurumlaşması bir hayli eskiye dayanır. Ülkemizde opera ve balenin ilk nüvesi 1924'te kurulan Musiki Muallim Mektebidir. İlk opera temsilleri ise 1941-42 sezonunda, sonradan konservatuvar olan bu okulun öğrencileri tarafından verilmiştir. Çok sesli müziğin insan ruhunu, vicdanını, zihnini ve düşüncesini etkileyen bir gücü vardır. Bu bakımdan çok sesli müziğin kullanıldığı sanat dallarını bir eğitim aracı olarak da son derece de önemsemek gerekir. Böyle bir bilinçle çalışmalarına devam eden Devlet Opera ve Balesi Genel Müdürlüğü toplumun üst kültür göstergeleri olan bu sanat dallarını hayatın geneline yaymak amacıyla toplumun her kesimine müzikli, danslı ve dramalı eserler götürmeye gayret göstermektedir.
Devlet Opera ve Balesi Genel Müdürlüğü, bugün, altı ildeki müdürlükleri ile yerleşik sahne faaliyetlerini sürdürmektedir. 2008 yılında yapılan bazı düzenlemelerle Genel Müdürlük yapılanması daha işlevsel bir hâle getirilmiş, kurumun genel hedefleri güçlendirilmiş, büyük ve önemli projeler uygulanmaya koyulmuştur. Son on yılda bu konuda katedilen mesafeyi görmek için birkaç istatistiki veri vermek isterim size: Mesela sahnelenen temsil sayısı 2002 yılında 584'tür, 2010-2011 sanat sezonunda 752'ye çıkmıştır, artış oranı yüzde 30'dur yaklaşık olarak. Seyirci sayısı, keza, 232.760'tan 305 bine yükselmiştir, yine yükselme oranı yüzde 31'dir. Yurt içi turne sayısı 98'den 380'e yükselmiştir, oran yüzde 288'dir. Yurt dışı turne sayısı 11'den 31'e yükselmiştir, yine yükseliş oranı yüzde 182'dir. Yerli eser temsil sayısı -ki bunun altını önemle çizmek isterim- 169'dan 568'e yükselmiştir, bunun da yükselme oranı yüzde 236'dır. Uluslararası opera, bale festivalleri ise 2002 yılında 1 olan bu festivallerin sayısı günümüzde 6'ya yükselmiştir. Bu festival ve yarışmalar bir yandan sanat hayatını canlandırmakta, bir yandan da ülkemizin uluslararası alanda tanıtımına katkı sağlamaktadır.
Yine, geçtiğimiz yıllarda Ankara Leyla Gencer Sahnesi ülkemizde ilk defa çocuk opera ve balesi olarak düzenlenmiştir. Bu tür düzenlemeler ve etkinlikler bütün diğer il müdürlüklerinde de artarak devam etmektedir.
Anadolu turnelerine çok büyük önem veren Genel Müdürlük halka dönük temsil ve etkinlikleri çoğaltmaya devam etmektedir. Bu amaç doğrultusunda bu yıl uygulamaya koydukları bir yenilik var. 6 olan il müdürlük sayısını âdeta 12'ye çıkarmak üzereler çünkü 6 il, her biri kendisine bir pilot il seçerek yerleşik etkinliklerini 12 ilde devam ettirecek bu yıl. Dolayısıyla şunu söylemek istiyorum: Ankara Devlet Opera Balesi Müdürlüğü Sivas'ta, İstanbul Bursa'da, İzmir Denizli'de, Mersin Gaziantep'te, Antalya Konya'da, Samsun da Trabzon'da sürekli temsiller verecek.
Samsun Devlet Opera ve Balesi Müdürlüğünün açılması çok önemli bir yenilik, Karadeniz Bölgesi için de çok önemli bir kazanım. Biraz önce sözünü ettiğim bu pilot uygulamalarının sonuçları değerlendirildikten sonra önümüzdeki dönemde Sivas'ta, Van'da ve Gaziantep'te de birer küçük sahnenin açılması söz konusu olabilecektir.
Son olarak, sanat kurumlarının daha iyi işleyebilmesi için sanatçıların özlük haklarına, özellikle de emekliliklerine yönelik düzenlemelerin yapılabilmesini dilediğimi belirtmek isterim.
Ayrıca, estetik ve kültürel ihtiyaçlara cevap vermek üzere modern tiyatro, konser ve opera binalarının da çoğaltılması gerekmektedir. Bunlar da inşallah önümüzdeki süreçte birer birer yapılacaktır.
Bu temennilerle bütçenin bütün kurumlarımıza hayırlı olmasını diler, yüce Meclisinize saygılarımı sunarım. (AK PARTİ sıralarından alkışlar)
BAŞKAN - Sayın İslam, teşekkür ediyoruz.