| Konu: | TOPLU İŞ İLİŞKİLERİ KANUNU TASARISI |
| Yasama Yılı: | 3 |
| Birleşim: | 6 |
| Tarih: | 10.10.2012 |
KAZIM KURT (Eskişehir) - Sayın Başkanım, sayın milletvekilleri; önergemizle ilgili söz almış bulunuyorum. Hepinizi saygıyla selamlıyorum.
Bugün, Türkiye'de, Sayın Bakanın söylediği uzlaşma kimlerle yapıldı, kimlerle sağlandı o konuyu da gerçekten merak ediyorum çünkü işçi sınıfının temsilcileri yukarıda, hepsi bu yasaya itiraz ediyor ama Sayın Bakan sosyal taraflar arasında bir uzlaşmadan söz ediyor. Bunun doğru olmadığı bu tavırdan anlaşılıyor.
Şu anda bu yasayı bekleyen binlerce işçinin yanında, Eskişehir Organize Sanayi Bölgesinde örgütlenmesini tamamlayan ve beş aydır sözleşme yapamayan ve o nedenle de işten atılan selüloz işçilerini de saygıyla selamlayarak sözlerime başlıyorum.
Değerli arkadaşlar, genel kurulların toplanma zamanı ve genel kuruldaki uygulamalarla ilgili gerçekten çelişkili bir düzenleme içindeyiz. Sendikal örgütlenmenin demokratik alt yapısını kuramayan, bunu talep edenlere organik biber gazı ve cop kullanarak tavır koyanlar doğru bir sendikal yasa yapma konusunda sınıfı geçemezler. "12 Eylül ürünü Sendikalar Yasası'nı değiştiriyorum." demek "Daha ileri bir yasa yapıyorum." anlamına gelmez çünkü şu anda, sosyal devleti, demokratik devleti gerçekten işletecek bir hükûmet, sendikaları daha da genişletecek, daha da büyütecek altyapıyı sağlamak durumundadır. Merdiven altındaki kaçak işçiyi denetleyemeyen devlet, kamudaki sendikaları bitirmek amacıyla ciddi anlamda bir örgütlenme peşinde koşmaktadır. Bu sendikaların tek tip olması ve genel merkezle şube arasındaki diyaloğu da bozan ve o ilişkileri yanlış yönlendiren bir tasarıyı getiriyoruz.
Değerli arkadaşlarım, çelişkilerle dolu bu tasarıda 12'nci madde mali müşavir denetimini şubelere de zorunlu olarak getirmektedir, oysa şubede mali ibra yetkisi yok. Mali ibra yetkisi olmayan bir kurulun mali müşavir raporuyla zorlanması o ekonomik sıkıntı içindeki sendikalara ayrı bir külfet getirecektir ve üstelik, sendika genel kurulları dört yılda bir yapılırken mali müşavir denetlemesi de iki yılda bir yapılacak ve bu konuda sendikalarımızın sıkıntı içine girmesine sebep olacaktır.
Olağanüstü genel kurulun her beşte 1 imzayı toplayan tarafından gerçekleştirilmesini sağlayacak bir düzenleme sendikalarımız açısından çok büyük bir kaosu yaratacaktır. Haklı bir sebep olmadan, beşte 1 imzayı bulan ve talep edenlere karşı kongreyi gerçekleştirmeyenleri görevden almak, sendika şubelerini ve sendika merkezlerini her daim kongre baskısı altında, kendi işini yapamaz, kendi işlevini yerine getiremez bir duruma düşürecektir, ki bu, demokratik olmayı özleyen bir mantık değildir. Sadece imza sayısını bulmakla olağanüstü kongrenin gerçekleştirilmeye çalışılması, yöneticileri sürekli popülizm içinde ve gerçek işlevini yerine getiremez bir mantık içerisinde bırakacaktır. Böyle bir mâhkumiyetin kabul edilmesi mümkün değildir.
Meclisimizin önergemizi destekleyerek doğru ve demokratik hukuk devletine uygun, ILO standartları çerçevesinde bir örgütlenmeyi sağlayacak yasayı çıkarmak gibi bir görevi olduğunu hepinize hatırlatıyorum ve bu doğrultuda önergemize destek verilmesi gerektiğini ifade ederek saygılarımı sunuyorum.
Teşekkür ediyorum. (CHP sıralarından alkışlar)