GENEL KURUL KONUŞMASI
Konu: SOSYAL SİGORTALAR VE GENEL SAĞLIK SİGORTASI KANUNU İLE BAZI KANUNLARDA DEĞİŞİKLİK YAPILMASINA DAİR KANUN
Yasama Yılı:3
Birleşim:104
Tarih:15.05.2013

AHMET ÖKSÜZKAYA (Kayseri) - Sayın Başkan, çok değerli milletvekilleri; 460 sıra sayılı Sosyal Sigortalar ve Genel Sağlık Sigortası Kanunu ile Bazı Kanunlarda Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun Tasarısı üzerine şahsım adına söz almış bulunuyorum. Bu vesileyle yüce heyeti saygıyla selamlıyorum.

Kanun tasarısı ve maddeleri incelendiğinde, tasarının ilk bölümünün, sosyal güvenlik uygulamalarında zamanla ortaya çıkan ihtiyaçların karşılanması amacı taşıdığı görülmektedir. Sizlerin de takdir edeceği gibi, Sosyal Güvenlik Kurumu bütün vatandaşlarımızın çalışma ve sosyal güvenlik hayatını düzenleyen, 75 milyon milletimizi ilgilendiren bir kurumdur. Bu bağlamda, herkesi doğrudan ilgilendiren bir kurumun ülkemizde yaşanan gelişmelere paralel olarak sürekli kendini yenilemesi ve bu doğrultuda mevzuat altyapısını sürekli değiştirmesi büyük önem arz etmektedir.

Sayın milletvekilleri, bu tasarının Sosyal Güvenlik Kurumunu ilgilendiren ilk 7 maddesiyle, 18 yaş altındaki çocuklarımızın herhangi bir şart aranmaksızın sağlık hizmeti alabilmeleri; yabancı uyruklu öğrenciler ile ülkemizde bir yıldan daha fazla ikamet eden yabancılara, sağlık, genel sağlık sigortası olması hususunda seçim hakkı verilmesi; Sosyal Güvenlik Kurumu tarafından satın alınan sağlık hizmetlerinin belirlenmesi hususunda paydaşların da katkılarının sağlanması ve kurumda karar alma mekanizmalarının şeffaflığının artırılması; özel sağlık hizmetleri sunucuları ile vakıf üniversitelerinde alınan ilave ücretlerin yeniden belirlenmesi ve düzenleme yapılması; 2547 sayılı Yükseköğretim Kanunu'na tabi olarak görev yapan öğretim üyelerince mesai saatleri dışında sunulacak sağlık hizmeti ve ilave ücret konusunda düzenleme yapılması; yurt dışında işçi çalıştıran işverenlerin de 5 puanlık sigorta prim teşvikinden yararlanması ve bölgesel istihdam teşviki uygulaması kapsamında Bakanlar Kuruluna 6 puana kadar indirim oranı, indirimin süresi ve uygulanacak illeri belirleme yetkisi verilmesi; sağlık hizmeti sunucularının faturalarının iş yükünden dolayı zamanında incelenememesi neticesinde, sonradan yersiz olarak ödendiği tespit edilen rakamlara tahakkuk ettirilecek faizin kaldırılması düzenlemesi yapılmıştır.

Sayın Başkan, değerli milletvekilleri; bu yasada ayrıca sözleşmeli personel ile yükseköğretim kurumlarının ikinci öğretim yapan birimlerine mesai saatleri dışında fazla çalışma yapan personele fazla çalışma ücreti ödenmesi, Tarım İşletmeleri Genel Müdürlüğünün Şanlıurfa ilindeki arazilerinde, mahallinde "göçer" olarak adlandırılanların iskân edilecekleri taşınmaza ilişkin düzenleme yapılması öngörülmektedir.

Sayın Başkan, değerli milletvekilleri; tasarıda sosyal güvenlik alanına ilişkin düzenlemelerin yanında varlık barışına ilişkin düzenleme de yer almaktadır. Varlık barışı düzenlemesinin asıl maksadı vergi toplanması değil, yurt dışında bulunan varlıkların millî ekonomiye kazandırılmasıdır. Varlık barışı kara paranın aklanması anlamına gelmemektedir. Ayrıca, varlık barışı uygulaması, devam eden soruşturmaları da etkilemeyecektir.

Yabancı ülkelerde yaşanan bankacılık krizleri güveni oldukça sarsmıştır. Buna rağmen, Türk bankacılık sektörü güçlü pozisyonundan dolayı güven vermektedir. Bu anlamda, tasarıyla getirilecek olan varlık barışı uygulamasının ülkemize çok önemli miktarda fon girişi sağlayacağını tahmin etmekteyiz.

Varlık barışı uygulamasına yönelik olarak daha önce çıkan 5811 sayılı Kanun'da yapılan düzenleme sonrasında yaklaşık 47 milyar TL tutarında bir varlık beyan edilmiş, tahakkuk eden vergiyse yaklaşık 1,5 milyar olmuştur.

Bu tasarıdaki varlık barışı düzenlemesi ile gerçek veya tüzel kişilerce sahip olunan ve yurt dışında bulunan para, döviz, altın, menkul kıymet ve diğer sermaye piyasası araçları ile taşınmazların bankalara bildirilmesine veya beyana konu edilmesine imkân sağlanmaktadır. Kanun kapsamında bildirilen veya beyan edilen taşınmazlar yurt dışı varlıklarının bildirim veya beyan tarihini takip eden ayın sonuna kadar Türkiye'ye getirilmesi ve Türkiye'deki banka veya aracı kurumlarda açılacak bir hesaba transfer edilmesi gerekmektedir. Bildirilen veya beyan edilen varlıklar nedeniyle hiçbir surette vergi incelemesi ve vergi tarhiyatı yapılmayacaktır. Bildirim veya beyan dışındaki herhangi bir nedenle maddenin yürürlüğe girdiği tarihten sonra 1/1/2013 tarihinden önceki dönemlere ilişkin vergi incelemesi veya takdir komisyonu kararı uyarınca gelir, kurumlar ve katma değer vergisi yönünden tespit edilen matrah farklarından madde kapsamında bildirilen veya beyan edilen tutarların mahsup edilmesi imkânı verilmektedir.

Yapılan düzenleme ile ayrıca, yurt dışında elde edilen bazı kazançlar gelir veya kurumlar vergisinde istisna edilmektedir. İstisna kapsamına kanuni ve iş merkezi Türkiye'de bulunmayan kurumlara ilişkin iştirak hisselerinin yurt dışında satışından doğan kazançlar, kanuni ve iş merkezi Türkiye'de bulunmayan kurumlardan elde edilen iştirak kazançları, yurt dışında bulunan iş yeri ve daimi temsilci aracılığıyla elde edilen ticari kazançlar; maddenin yürürlük tarihinden 31/12/2103 -bu tarih dâhil- tarihine kadar elde edilen ve yine 31/12/2013 tarihine kadar Türkiye'ye transfer edilen, kanuni ve iş merkezi Türkiye'de bulunmayan kurumların tasfiyesinden doğan kazançlar girmektedir.

Sayın milletvekilleri, bu tasarıda, hekim sayısındaki yetersizlikten ötürü mevcut hekim sayısının daha verimli kullanılması amacıyla öğretim üyelerinin mesai saatleri dışında da hizmet vermelerinin sağlanması öngörülmektedir.

Plan ve Bütçe Komisyonundaki görüşmemizde, tasarının 4'üncü maddesi, yükseköğretim kurumlarına ait sağlık hizmeti sunucularında, öğretim üyeleri tarafından mesai saatleri dışında verilen sağlık hizmetleri için kurumca belirlenmiş sağlık hizmetleri bedelinin poliklinik muayenelerinde 1 katını, diğer hizmetlerde ise yüzde 50'sini geçmemek üzere ilave ücret alınabilmesi ve bu oranlarda 1 katına kadar artırmaya Bakanlar Kuruluna yetki verilmesini teminen değiştirilmek suretiyle kabul edilmiştir.

Çerçeve 12'nci madde, Gelir Vergisi Kanunu'na eklenen geçici 85'inci maddenin birinci ve sekizinci fıkralarında yer alan 22/4/2013 tarihi, varlık barışının kamuoyuna duyurulduğu tarihten sonrasını kapsamamasını sağlamak amacıyla 15/4/2013 olarak değiştirilmiştir.

Sayın Başkan, değerli milletvekilleri; bu bilgiler ışığında sözlerime son verirken yüce Meclisi saygıyla selamlıyor, kanunumuzun hayırlı olmasını diliyorum. (AK PARTİ sıralarından alkışlar)