| Konu: | BÜYÜKŞEHİR BELEDİYESİ KANUNU İLE BAZI KANUN VE KANUN HÜKMÜNDE KARARNAMELERDE DEĞİŞİKLİK YAPILMASINA DAİR KANUN TASARISI |
| Yasama Yılı: | 3 |
| Birleşim: | 18 |
| Tarih: | 08.11.2012 |
MEHMET ALİ SUSAM (İzmir) - Sayın Başkan, değerli milletvekilleri; bu kanunla ilgili bazı görüşlerimi sizlerle paylaşmak istiyorum.
Şu kanun Meclise geldiğinde komisyonlarda görüşülürken şöyle bir duyguyu içimden geçirdim: "İnşallah büyükşehir belediyesinin uygulamalarından dersler çıkarılıp daha demokratik, daha yerele önem veren, şu anki büyükşehir uygulamasının tek adam zihniyetini ortadan kaldırıp daha katılımcı, sivil toplum örgütlerini, meslek odalarını ve halkın belediyelerde sözünün geçebileceği düzenlemeleri yapabileceğimiz bir uygulamayı inşallah geçiririz." diye düşündüm. Ama tam tersi bir uygulamayla karşı karşıya olmaktan son derece üzüntülüyüm.
Değerli arkadaşlar, sizlerin pratikte gördüklerinizi bir kez daha süzgecinizden geçirmenizi istiyorum. Şu an, mevcut büyükşehir belediye başkanlıklarında Başkanın karşısında durabilecek mevcut bir yapı var mıdır, elinizi vicdanınıza koyun söyleyin.
YILMAZ TUNÇ (Bartın) - Var.
MEHMET ALİ SUSAM (Devamla) - Büyükşehir belediyesi istediği her şeyi yaptırabilecek noktada. Böyle bir belediye başkanına öyle yetkiler daha veriyorsunuz ki artık kralı daha da kral yapıyorsunuz ve o kral, insanların ulaşamayacağı geniş alanların kralı oluyor.
Size bir örnek vereyim. Arkadaş, Bergama'nın Yuntdağı'nın köyündeki vatandaşın muhtarı olmadıktan sonra bir derdini gidip İzmir Büyükşehir Belediyesine anlatmasının imkânı var mı? Şu an mevcut muhtarlar bana diyorlar ki: "Biz ulaşamıyoruz belediye başkanlarımıza." Size demiyorlar mı?
MİHRİMAH BELMA SATIR (İstanbul) - Demiyorlar.
MEHMET ALİ SUSAM (Devamla) - Çok güzel! Bunu samimiyetle söyleseniz inanırım ama sizin belediye başkalarınıza ulaşamayan onlarca vatandaşı biliyorum ben. Bursa Büyükşehir Belediye Başkanınıza kaç kişi ulaşabiliyor, soruyorum. Onun için değerli arkadaşlar? (Gürültüler) Dinleyin, bir dakika. Hep beraber, aklıselim olarak şunu yapmamız lazım: Bu Büyükşehir Yasası,
1) Köy tüzel kişiliklerini ortadan kaldırmamalı,
2) Belde belediyelerinin yeterli güçte olmak koşuluyla varlıklarını koruması sağlanmalı,
3) Büyükşehir belediyelerinin daha demokratik olabilmek için, başta meslek odalarının tüm büyükşehir komisyonlarına birer temsilci gönderebilecekleri, kontenjan meclis üyelerinin meslek odalarından olabileceği, imar planlarını, kent düzenlemesini sivil toplum örgütlerinin katkısıyla yapabileceği demokratik meclislerin oluşmasına ihtiyaç vardır. Ama bu kanunda bunun bir zerresi bile yoktur.
Şimdi, konuştuğumuz bu maddede de ulaştırmayla ilgili bir konu var. Ulaştırma Koordinasyon Kurulunun 24 tane temsilcisi var. Zamanınızı almamak için okumuyorum. 24 temsilcisinin 10 tanesi; büyükşehrin müdürleri, diğerleri denizcilikten jandarmaya, hava limanlarından ulaştırmaya kadar herkes var. 1 tane de TŞOF'tan, Şoförler Federasyonundan temsilci kondu. Dedim ki "Bir de birliklerden, esnaf odaları birliklerinin temsilcisi olsun." TŞOF esnaf değil mi? Tabii ki şoför esnafı ama o kentte esnafın tümünü kucaklayan birliktir. Birliğin tüzel kişiliği, sivil toplum örgütü, meslek odası olarak o UKOME'de ikinci bir kişi olarak temsil edilmesi 24 kişinin içerisinde gerekli ve zorunludur. Bunu yapmayı Sayın Bakandan rica ettim ama şu ana kadar başaramadım. Sayın AKP temsilcilerinden de gayret gösteren arkadaşlarımız oldu.
Ben şunu söylüyorum: Bu konuda verdiğimiz önergede de bu temsilcilerin ötesinde diğer?
(Mikrofon otomatik cihaz tarafından kapatıldı)
MEHMET ALİ SUSAM (Devamla) - ?kamu kuruluşlarının da temsilcilerinin katılmasına ihtiyaç vardır. Ancak bu yasayı bu şekilde demokratikleştirebiliriz. Demokratik bir büyükşehir belediye yasasıyla köylerin tüzel kişiliğinin korunduğu, beldelerin olduğu ve katılımında sivil toplum örgütlerinin etkin olduğu bir büyükşehir yasasını özlediğimizi söylemek istiyor, saygılarımı sunuyorum. (CHP sıralarından alkışlar)
BAŞKAN - Teşekkür ediyorum.