GENEL KURUL KONUŞMASI
Konu: SÖZLÜ SORU ÖNERGELERİ
Yasama Yılı:3
Birleşim:111
Tarih:28.05.2013

MALİYE BAKANI MEHMET ŞİMŞEK (BATMAN) - Sayın Başkan, saygıdeğer milletvekilleri; sözlü soru önergelerine cevap vermek üzere huzurlarınızdayım. Hepinizi saygıyla, sevgiyle selamlıyorum.

Cevaplarıma Sayın Ensar Öğüt'ün İçişleri Bakanımıza yönelttiği (6/87) sıra numaralı soruyla başlıyorum. Mevcut mevzuatımıza göre "işporta" olarak adlandırılan satış yerleri usulsüz olup yasal boyut kazandırılması mümkün değildir, uygun da değildir.

Sayın Mesut Dedeoğlu'nun (6/1348) esas numaralı sorusu: Mevcut düzenlemelere göre arızalı bir cihazın tamir edilememesi nedeniyle yerine yenisinin ithalinde ÖTV alınmaktadır. Garanti kapsamındaki arızalı cihaza ait önceden alınan ÖTV'nin iadesine ilişkin şu an itibarıyla bir çalışmamız bulunmamaktadır.

Sayın Ensar Ögüt'ün iki sorusu? (6/1401) esas numaralı sorusu: Bakanlığımızın taşra teşkilatının personel ihtiyacı imkânlar ölçüsünde giderilmeye çalışılmaktadır. (6/1403) esas numaralı sorusu: 2003-2012 döneminde 108 adet lojman toplam 24,9 milyon lira bedelle satılmıştır.

Sayın Ali Halaman'ın (6/1447), (6/3353), Sayın Mehmet Erdoğan'ın (6/1915), Sayın Mesut Dedeoğlu'nun (6/2220) ve Sayın Ensar Öğüt'ün (6/2367) ve Sayın Cemalettin Şimşek'in (6/3026) esas numaralı soru önergeleri: Mevcut mevzuatımıza göre ecrimisil gelir getirsin getirmesin izinsiz ve  hukuksuz tasarrufun karşılığı olan bir tazminattır, tabii ki devam edecektir. 2/B taşınmazlarının satış bedellerinden ecrimisil bedelleri mahsup edilmektedir. 2/B'de rayiç bedeller 2886 ve 4706 sayılı Kanunlar çerçevesinde, belediye, ticaret ve sanayi odaları gibi kuruluşlardan veya bilirkişilerden soruşturulmak ve mahallinde gerekli incelemeler yapılarak konumu emsal taşınmazların metrekare birim değerleri, İnternet araştırmaları, imar ve kullanım durumları, verim gücü ve altyapı imkânları gibi unsurlar dikkate alınarak tespit edilmiştir. Kıymet takdirlerinde kontrol aşaması tamamlanmıştır. Bedeller başvuru yapan hak sahiplerine İnternet'ten sorguya açılmıştır. Satın almaların başlaması için tebligatlara başlanmıştır. Başvurularda taahhüt ve başvuru bedeli alınmamaktadır.  Mevzuatımızda tarım arazilerinin bedelsiz devri yönünde bir düzenleme bulunmamakta olup 6292 sayılı Kanun'la hak sahiplerine satış imkânı getirilmiştir. Tamamen ve münhasıran, bilfiil tarımsal amaçlı kullanılan ve üzerinde tarımsal amaçlı yapılar ile sürekli ikamet amacıyla kullanılan, konut hariç yapı bulunmayan yerler için satış bedelinin rayiç bedelin yüzde 50'si olarak hesaplanması öngörülmüştür. Peşin satışlarda ayrıca yüzde 20 indirim uygulanmaktadır. 6444 sayılı Kanun'la taksit süreleri uzatılmıştır.

2012 Haziran itibarıyla 2/B taşınmazı bulunan illerimizde toplam 70 bin civarında doğrudan satın alma ve iade başvurusu yapılmıştır. Bugün itibarıyla başvuru sayısı 57 ilimizde toplam 611 bin civarındadır. 57 ilin başvuru dağılımını süre itibarıyla burada ifade edemiyorum ama isterlerse Sayın Dedeoğlu'na bunun bütün detaylarını verebilirim. 2/B alanlarının satışından 9,8 milyar liralık gelir beklenmektedir. Adana ilindeki 2/B taşınmazı sayısı 11.943'tür, toplam 5.710 hektardır. Bunların 2.121 adedi 400 metrekarenin altında olup toplam alanı 46 hektardır.

Sayın Kamer Genç'in (6/1454) esas numaralı soru önergesi: Limanların özelleştirildiği tarihten 30 Nisan 2013'e kadar işletme hakkı devir sözleşmeleri kapsamında Türkiye Denizcilik İşletmelerinin 13,7 milyon dolarlık hasılat payından 11,8 milyon doları tahsil edilmiştir. Kalan payla ilgili gerekli yasal işlemler başlatılmıştır, davalar derdesttir. Tekirdağ Limanının özelleştirilmesi 12 Mart 2012 tarih ve 2012/34 sayılı Özelleştirme Yüksek Kurulu kararıyla feshedilmiş ve ertesi gün fiilen devralınmıştır. Bahse konu liman işletmelerinin yönetimi ve denetimi, işletme hakkı devir sözleşmesinin 7'inci maddesinde düzenlenmiştir. Buna göre, yönetim kurullarına üye olarak TDİ'den 1 personel ve denetim kurullarına, limanların bağlı olduğu ilgili valilik personelinden 1 üye alınmaktadır. Bütün bu üyelerin isimlerini şu anda saymam zor ama isteyen milletvekilimize tabii ki bunları sunabilirim.

Özelleştirme İdaresi Başkanlığına intikal eden bir, görevini yapamama durumu söz konusu değildir. Karadeniz sahil yolu yapımı çalışmaları kapsamında Giresun liman sahasında bulanan 424 metrekarelik bina dâhil olmak üzere 14.562,69 metrekarelik alan 1,7 milyon lira kamulaştırma bedeliyle Karayolları Genel Müdürlüğüne devredilmiştir. İşletme hakkı devir sözleşmesi çerçevesinde kamulaştırma bedeliyle ilgili TDİ'nin bir alacağı söz konusu değildir. Üyelik bilgilerini ve kâr paylarını tek tek burada okumam süre nedeniyle mümkün değildir ama yine isteyen arkadaşlarımıza yazılı olarak verebilirim.

Sayın Alim Işık'ın (6/1721) esas numaralı sorusu: 666 sayılı Kanun Hükmünde Kararname'yle eşit işe eşit ücret politikasıyla aynı hizmet sınıfında aynı veya benzer unvanlı kadrolarda istihdam edilen personel arasındaki ücret dengesizliği ortadan kaldırılmıştır. Bu çerçevede farklı idarelerdeki avukatların aynı tutarda ek ödemeden yararlandırılması suretiyle mali hakları arasındaki farklılığa son verilmiştir. Ayrıca avukatlarımıza vekâlet ücreti de ödenmektedir. Gündemimizde bu konularda bir çalışma yoktur.

Sayın Alim Işık'ın (6/1723), Sayın Mahmut Tanal'ın (6/2542) esas numaralı önergeleri: Standard&Poor's'un geçen yıl mayıs ayında yaptığı Türkiye değerlendirmesi ülkemizin görünümünü doğru bir şekilde yansıtmamıştır. Zira, Mayıs 2012'den bu yana hem SNP hem de dört ayrı uluslararası kredi derecelendirme kuruluşu Türkiye'nin kredi notunu yükseltmiştir. Fitch, Kasım 2012'de Türkiye'nin kredi notunu yatırım yapılabilir seviyeye yükseltmiştir. Fitch'in ardından Moody's, Japan Credit Rating Agency ve Dominion Bond Rating Service de ülkemizin kredi notunu yatırım yapılabilir seviyeye çıkartmıştır. Böylece Türkiye uluslararası dört kredi derecelendirme kuruluşu tarafından yatırım yapılabilir seviyede kredi notuna sahip bir ülke konumuna gelmiştir. Bu gelişme ekonomimizi, dolayısıyla vatandaşımızı oldukça olumlu yönde etkileyecektir, ülkemize uzun vadeli yatırım girişlerini hızlandıracak, sermaye girişlerindeki oynaklığı azaltacaktır; hazinemizin ve şirketlerimizin uluslararası finansmana erişimini artıracak, borçlanma maliyetini azaltacak ve ülkemizin uzun vadeli büyümesine katkı sağlayacaktır. Tüm bunlar istihdam artışını destekleyecek, ülkemizin kalkınmasına ve sosyal refahın artmasına destek olacaktır.

Kredi notu artırımının ardında yatan temel unsur hükûmetlerimiz döneminde sağlanan siyasi istikrar, uygulanan ihtiyatlı makroekonomik politikalar ile gerçekleştirilen yapısal reformlar olmuştur. Kredi notu artırımından dolayı vergilerin sıfırlanmasını beklemek gerçekçi bir bakış açısı değildir. Zira yatırım yapılabilir seviyede kredi notu olsun olmasın her ülke kamu harcamalarını finanse etmek için vergilendirme yoluna gitmektedir.

Sayın Ali Öz'ün (6/1737) esas numaralı soru önergesi: Türk Silahlı Kuvvetleri personelinin özlük haklarıyla ilgili çalışmalar personel ayrımı gözetilmeksizin bir bütün olarak yürütülmektedir. Bu kapsamda geçen yıl emsallerine göre daha zorlu şartlarda veya mahrumiyet yerlerinde görev yapanlara, patlayıcı madde imhası gibi risk seviyesi yüksek görevleri yapanlara ve mesleki gelişimi teşvik etmek amacıyla eğitim alan personele ödenmekte olan yan ödeme puanlarında artış yapılmıştır. Ayrıca terörle yaygın ve yoğun bir şekilde mücadele eden askerî personele "görev yaptığı yer, görevin riski ve zorluğu" gibi kriterler esas alınmak suretiyle ilave bir ek tazminat ödenmesi yönünde düzenleme yapılmıştır. Kadro unvanına bağlı olmadan yapılan bu tür ödemelerden yararlanan personelin sayısı hakkında bilgi vermek teknik olarak mümkün değildir. Diğer bir düzenlemeyle de 2629 sayılı Kanun kapsamında  "uçucu, paraşütçü, denizaltıcı, dalgıç ve kurbağa adam" gibi niteliklere sahip personelin tazminatlarında artış yapılmıştır. Şu an itibarıyla gündemimizde başka bir çalışma yoktur.

Sayın Mesut Dedeoğlu'nun (6/1757) esas numaralı önergesi: 6322 sayılı Kanun'la yeni konut teslimlerinde inşaatın yapıldığı arsa veya konutun vergi değerini ve bulunduğu yeri esas alarak katma değer vergisi oranını farklılaştırabilme konusunda Bakanlar Kuruluna yetki verilmiştir. (2012/4116) sayılı kararla da büyükşehirlerde inşaat ruhsatı 01/01/2013 tarihinden itibaren alınan 150 metrekareye kadar lüks ve birinci sınıf konutlarda Emlak Vergisi Kanunu'na göre belirlenen arsa birim metrekare değerlerine göre vergilendirmeye geçilmiştir. Buna göre, söz konusu konutlarda arsa birim metrekare değeri 500 liranın altında olanlarda KDV yüzde 1; 500 lira ile 1.000 lira arasında olanlar için yüzde 8; 1.000 liranın üzerinde olanlar için de yüzde 18 KDV uygulanacaktır. Bunların dışında kalan konutlarda eskiden olduğu gibi 150 metrekarenin altındakilere yüzde 1; 150 metrekarenin üzerindekilere ise yüzde 18 olarak uygulanmaya devam edilecektir.

 Sayın Ensar Öğüt'ün (6/2170), Sayın Mahmut Tanal'ın (6/2739) esas numaralı önergeleri: Türk Hava Yolları Anonim Ortaklığı, kamu payı yüzde 49,12 olan, özel hukuk hükümlerine göre faaliyet gösteren bir kuruluştur. Söz konusu soru önergelerinde yer alan hususlar, Türk Hava Yolları tarafından şu şekilde cevaplandırılmıştır: Türk Hava Yolları, sorulardaki konulara ilişkin her türlü bilgiyi Kamuyu Aydınlatma Platformu'na bildirmiştir. Bu aşamada verilebilecek ilave bir bilgi bulunmamaktadır. İşten çıkarılanlarla ilgili olarak konu yargıya intikal etmiştir, verilecek karar doğrultusunda hareket edilecektir.

Sayın Ali Halaman'ın (6/2171), Sayın Levent Tüzel'in (6/2267), Sayın Alim Işık'ın (6/2282) ve Sayın Mesut Dedeoğlu'nun Sayın Başbakanımıza (6/2472) ve (6/2817) esas numaralı soru önergeleri: Mali disiplinle bütçe hedeflerini gerçekleştirmek için cari işlemler açığının azaltılmasına katkı sağlamak amacıyla ekonomik ve sosyal gelişmeler, verginin kendine özgü yapısı ile gelir gruplarının harcamalar içindeki payı gibi unsurlar da dikkate alınarak zaman zaman vergi düzenlemeleri yapılmaktadır. 2012 Eylül ayında akaryakıt ürünleri üzerinden alınan maktu ÖTV tutarları artırılmıştır. Bu düzenlemeden önce iki buçuk yılı aşkın bir süre zarfında akaryakıt ürünleri üzerindeki maktu vergi tutarlarında herhangi bir değişiklik yapılmamıştır. 31/12/2009 tarihinden 22/09/2012 tarihine kadar "Brent" tipi petrolün varil fiyatı 77,9 dolardan yüzde 43 artışla 111,4 dolar seviyesine çıkarken aynı dönemde TÜFE yüzde 21,4 oranında artmıştır, maktu ÖTV ise sadece 30 kuruş artırılmıştır.

2012 yılının son çeyreğinde alkollü içecek ve 1600 santimetreküpü geçmeyen motorlu araçlar üzerinden tahsil edilen ÖTV ile tapu işlemlerinden alınan tapu harç oranları da artırılmıştır. Akaryakıt, motorlu taşıt ve alkollü içki ÖTV'si ile tapu harçlarında yapılan düzenlemelerin 2012 yılı merkezî yönetim bütçe gelirlerine etkisi yaklaşık 2,5 milyar liradır. 31/12/2002 tarihinde 100 liralık benzin fiyatının içerisinde vergi yükü 70,2 lira iken bu, 22/05/2013 tarihi itibarıyla 61,4 liraya kadar düşmüştür. Aynı şekilde, 01/01/2005 tarihinde 100 liralık motorin fiyatının içerisindeki vergi yükü 65,1 lira iken 22/05/2013 tarihi itibarıyla 53,7 liraya düşmüştür.

Diğer taraftan, uluslararası piyasalarda fiyatların yükselmesine bağlı olarak doğal gaz maliyetlerinde meydana gelen artışlar nedeniyle BOTAŞ tarafından doğal gaz satış fiyatları Ekim 2012'den geçerli olmak üzere nihai tüketici fiyatlarına yüzde 9,8 oranında yansıyacak şekilde artırılmıştır. Enerji maliyetlerinde meydana gelen artışlar nedeniyle de Enerji Piyasası Düzenleme Kurumu tarafından perakende elektrik fiyatları yüzde 4,03 ile yüzde 9,81 arasında değişen oranlarda artırılmıştır.

Diğer taraftan, Sayın Tüzel'in sorusundaki törenlerle ilgili bir istatistik üretilmemektedir. Bu konudaki iddialarına da katılamıyorum. Esasen bu konularda Başbakanlığın tasarrufa ilişkin 2007/3 sayılı Genelgesi'yle gerekli tedbirler alınmış olup, uygulama buna göre sürdürülmektedir.

Akaryakıt ürünleri üzerindeki vergilerde herhangi bir indirim gündemde değildir.

Sayın Mahmut Tanal'ın (6/2209) ve (6/2210) esas numaralı önergeleri: Sorularla ilgili olarak Cumhurbaşkanlığı Genel Sekreterliğinden alınan yazılarda Cumhurbaşkanlığı Genel Sekreterliğinin tüm eylem ve işlemlerinin yüce makamın ihtiyaçları doğrultusunda, yürürlükteki mevzuat hükümlerine uygun ve tasarruf prensiplerine dikkat edilerek yapıldığı, önergelerde dile getirilen hususların da bu kapsamda olduğu, Cumhurbaşkanlığı Genel Sekreterliğinin 5018 sayılı Kamu Mali Yönetimi ve Kontrol Kanunu'na tabi olup, her türlü işlemlerinin Sayıştayca denetlendiği, Sayın Cumhurbaşkanımızın ikamet ettikleri konutun Dışişleri Bakanlığıyla yapılan protokol çerçevesinde kullanıldığı, ayrıca Çankaya yerleşkesinde bulunan Cumhurbaşkanlığı konutuna bugüne kadar herhangi bir onarım, tadilat yapılmadığı ve Köşk'ün korunmasına yönelik rutin bakımların Genel Sekreterlikçe yapıldığı belirtilmiştir.

Sayın Ensar Öğüt'ün dört sorusu, (6/2245), (6/2315) esas numaralı sorusu: Öncelikle belirteyim ki bankaların alacaklarının; elektrik, telefon, İnternet ve su alacaklarının taksitle ödenmesine veya ertelenmesine ilişkin Bakanlığımın bir yetkisi bulunmamaktadır.

Van ilindeki borçluların 6111 sayılı Kanun kapsamında ödenmesi gereken bir taksit tutarı bulunmamaktadır. Ayrıca 6183 sayılı Kanun'da yapılan değişiklik neticesinde, doğal afetler nedeniyle ilan edilen mücbir sebep hâlinin sona erdiği tarihe kadar ödemeleri gereken veya ertelenen amme borçlarını faiz alınmaksızın veya yürürlükteki oranından daha düşük faizle tecil etmeye ilgili makam yetkilendirilmiştir.

(6/2273) ve (6/2579) ile Sayın Mesut Dedeoğlu'nun (6/3522) esas numaralı soruları: Hükûmetlerimiz döneminde gerek çalışanların gerekse emeklilerin aylıklarında enflasyonun oldukça üzerinde bir artış gerçekleştirilmiştir. Aylıklar reel olarak 1 ila 6 kat arasında artmış ve ekonomik büyüme tabana yayılmıştır. 2002 Aralık -2013 Nisan döneminde aile yardımı dâhil en düşük memur maaşı yüzde 364, en düşük memur emekliği aylığı yüzde 197, en düşük işçi emekliği aylığı yüzde 259, en düşük BAĞ-KUR'lu esnaf emekli aylığı yüzde 403 ve en düşük BAĞ-KUR'lu tarım emekli aylığı yüzde 748 oranında arttırılmıştır. Aynı dönemde TÜFE'deki artış yüzde 150 oranında gerçekleşmiştir.

Diğer taraftan, intibak sistemiyle, 2000 yılından önce aylık bağlanmış olan 2 milyon 743 binin üzerindeki SSK emeklisi ile Nisan, Haziran 2000 döneminde aylık bağlanmış olan 12 binin üzerindeki BAĞ-KUR emeklisinin aylıkları yeniden hesaplanarak 2013 yılı Ocak ayından itibaren aylıkların yükseltilmesi sağlanmıştır. Diğer taraftan, emekli keseneğine esas aylık tutarına dâhil edilmeksizin ödenen aylık unsurları kadro unvanı aynı olsa bile görev yapılan coğrafi yer, görevin yürütüldüğü mekân -fabrika, şantiye, maden ocağı, büro, arazi gibi- kadronun bulunduğu kurum gibi bazı kriterler çerçevesinde farklılaştırılmaktadır. Bu farklılaşma kamu personelinin görevi sırasında emsallerine göre katlanmakta olduğu zorlukların telafi edilmesi amacından kaynaklanmaktadır. Çalışma dönemindeki fiilî zorluklara göre farklılaştırılmış olan unsurların emekli aylığına yansıtılması statü hukukuna uygun düşmediğinden, bu unsurlar emekli keseneğinin ve emekli aylığının hesabında dikkate alınmamaktadır. Emekli keseneği yatırılmamış tutarlarının emekli aylıklarına dâhil edilmesi sosyal güvenlik sisteminin nimet-külfet ilkesiyle örtüşmemekte ve sosyal güvenlik sisteminin açıklarını artırmakta olup yansıtılması yönünde bir düzenlemeye gidilmesinin uygun olmadığı değerlendirilmektedir.

Sayın Reşat Doğru'nun (6/2363) esas numaralı önergesi:               2002 Aralık-2013 Nisan döneminde TÜFE artışı yüzde 150 iken aynı dönemde 1005 sayılı Kanun çerçevesinde ödenen şeref aylıklarında sosyal güvencesi olanlarda yüzde 257, sosyal güvencesi olmayanlarda ise yüzde 457 oranlarında artış yapılmıştır. Görüleceği gibi aylıklarda bir düşüş söz konusu değildir, aylıklar hem nominal olarak hem de reel olarak artmıştır.

Sayın Ensar Öğüt'ün (6/2441) esas numaralı önergesi: 5084 sayılı Kanun'un uygulama süresi 31/12/2012'de sona ermiştir. 19 Haziran 2012 tarihinde yürürlüğe giren Yatırımlarda Devlet Yardımları Hakkında Bakanlar Kurulu Kararı'yla uygulamaya geçirilen yeni teşvik sistemimiz ise cumhuriyet tarihimizin en kapsamlı teşvik sistemidir. 5084 sayılı Kanun'la 49 ildeki yatırımlar desteklenirken, yeni teşvik sistemiyle, gelişmişlik düzeyine göre 6 bölge itibarıyla 81 ilde yapılacak yatırımlar desteklenmektedir. Teşvik uygulamalarına ilişkin çalışmalarımız devam etmektedir.

Sayın Mahmut Tanal'ın (6/2485) esas numaralı soru önergesi: 2012 yılı itibarıyla tüketici vergileri olarak dâhilde alınan KDV ve ÖTV vergilerinin toplamı 103 milyar 277 milyon lira, kurumlar vergisi 29 milyar 17 milyon lira, gelir vergisi tahsilatı 56 milyar 493 milyon liradır. Bunların toplam vergi gelirlerine oranı sırasıyla; yüzde 37, yüzde 10,4 ve yüzde 20,3'tür. 2012 için vergi gelirlerinin gayrisafi yurt içi hasılaya oranı yani dar anlamda vergi yükü yüzde 19,7 olarak hesaplanmaktadır. Toplam vergi yükü ise yüzde 27,4'tür, bunun içinde sosyal güvenlik primleri de vardır. Sosyal Güvenlik Kurumunun 2012 itibarıyla 103 milyar 385 milyon lirası prim tahsilatı gelirleri olmak üzere toplam gelirleri 135 milyar 695 milyon liradır. Prim tahsilatlarının toplam gelirlere oranı yüzde 76,2'dir. İlgili tabloyu isterlerse Sayın Tanal'a verebilirim.

Sayın Ali Halaman'ın (6/2490) esas numaralı soru önergesi: Aynı soruları (7/12309) esas numaralı yazılı soru önergenizde de sormuştunuz, ben de 11/12/2012 tarihinde cevaplamıştım. Hükûmet Programı'mız, Dokuzuncu Kalkınma Planı ve Orta Vadeli Program ekonomide kayıt dışılığın azaltılmasının temel amaç olduğunu vurgulamakta ve kayıt dışılıkla mücadeleye kararlılıkla devam edilmesini öngörmektedir. Bu çerçevede, 2008'den itibaren üçer yıllık kayıt dışı ekonomiyle mücadele stratejisi eylem planlarını uygulamaya koyduk.

2011-2013'ü kapsayan ikinci planın, gönüllü uyumun artırılması, denetim kapasitesinin güçlendirilmesi, yaptırımların caydırıcılığının artırılması, veri tabanı paylaşımı ve toplumsal farkındalığın artırılması doğrultusunda, 14 kamu kurum ve kuruluşuyla birlikte çalışmalarımız devam etmektedir. Gelişmeler, Başbakanımızın Başkanlığındaki Kayıt Dışı Ekonomiyle Mücadele Yüksek Kurulunca da değerlendirilmekte ve gereken üst düzey kararlar alınmaktadır. Bu çalışmalar neticesinde, ülkemizde kayıt dışılık oranlarında önemli ölçüde azalma yaşanmıştır.

2002 yılında kayıt dışı istihdamın toplam istihdam içerisindeki payı yüzde 52,1 iken, bu oran, Şubat 2013 tarihinde yüzde 36,4'e gerilemiştir. Benzer şekilde, Avusturya Linz Üniversitesi tarafından yapılan uluslararası bir çalışma -ki, bu 38 ülkeye ilişkin çalışmadır- ülkemizde kayıt dışılığın millî gelir içerisindeki payının son on yıl içerisinde yaklaşık 6 puan azalarak bu yıl yüzde 26,5'e gerilediğini göstermektedir.

Sayın Mesut Dedeoğlu'nun (6/2511) esas numaralı önergesi: Hükûmetimizin işbaşına geldiği 2002 yılından bu yana, ülke refahının artırılması, gelir dağılımının iyileştirilmesi ve yoksulluğun azaltılması yönünde büyük bir çalışma başlattık. Yoksul vatandaşlarımızın düşük taksitlerle ev sahibi yapılması, sosyal güvenliği olmayanlara sağlık primi ödemeleri, Sosyal Yardımlaşma ve Dayanışmayı Teşvik Fonu'na ilave kaynak ayrılması, özürlü istihdamına özel önem verilmesi; ilköğretim, lise ve yükseköğretim öğrencilerinin eğitim düzeyine göre kredi, burs, yurt, kitap, süt ve iaşe imkânlarının genişletilmesi, artırılması; tarım ürünleri üretiminin desteklenmesi; kimsesiz yaşlıların ve çocukların koruma altına alınması; refahın artırılması, yoksulluğun ve çaresizliğin bertaraf edilmesi amacıyla gerçekleştirilen ve yürütülen politikalarımızın sadece birkaç tanesini oluşturmaktadır.

Az gelişmiş bölgelerimizin kalkınmasının sağlanması için bu bölgeleri bölgesel kalkınma projeleriyle destekliyoruz.

Yoksullukla mücadelenin başında istihdamın geldiği düşüncesiyle ülke çapında istihdamı artırıcı kısa, orta ve uzun vadeli politikalar uyguluyoruz.

Nitekim, yürüttüğümüz bu politikalar sonucunda, Türkiye İstatistik Kurumu rakamlarına göre hane halkı gelirlerinin yüzde 20'lik nüfus dilimlerine göre dağılımında en alt yüzde 20'lik grubun toplam gelirlerden aldığı pay 2002 yılında yüzde 5,3 iken 2011 yılında yüzde 5,8'e yükseldiği görülmektedir.

Yine, gelir dağılımının bozulup bozulmadığını, adil olup olmadığını gösteren gini katsayısı 2002 yılında 0,44 iken 2011 yılında iyileşerek 0,40'a gerilemiştir.

Mutlak yoksulluk düzeyini gösteren kişi başına günlük harcaması 1 doların altında kalan fert sayısı 2005 yılından bu yana sıfırlanmıştır.

Kişi başı günlük harcaması 2 dolar 15 sentin altında kalan fert oranı 2002 yılında yüzde 3,04 iken bu oran 2011 yılında yüzde 0,14'e kadar gerilemiştir yani neredeyse bu da sıfırlanmıştır.

Kişi başı günlük harcamada 4,3 dolar sınırı esas alındığında ise, 2002 yılında, bu kritere göre yoksulluk oranı yüzde 30,3 iken 2011 yılında yüzde 2,79'a düşmüştür.

Görüleceği gibi, hükûmetlerimiz döneminde gelir dağılımında iyileşme olmuş, yoksullukta da azalma söz konusudur.

Sayın Ensar Öğüt'ün (6/2552) esas numaralı soru önergesi: Mektup uygulamalarında 50 lira üzeri borçlular hedef kitle olarak tespit edilmiştir. 1 lira gibi bir tutar için takip veya mektup uygulaması yapılmamaktadır, eğer var ise sehven yapılmıştır.

Sayın Ensar Öğüt'ün (6/2688) esas numaralı soru önergesi: Türk TELEKOM ve Bilgi Teknolojileri ve İletişim Kurumu arasında imzalanan imtiyaz sözleşmesi ile Türk TELEKOM'a, sözleşmesinin süresinin sona ermesi veya yenilenmemesi hâlinde sistemin işleyişini etkileyen tüm teçhizatı bütün fonksiyonlarıyla çalışır vaziyette ve bu teçhizatın kurulu bulunduğu kendi kullanımında olan taşınmazları kuruma veya kurumun göstereceği kuruluşa bedelsiz olarak devretme yükümlülüğü getirilmiştir. Türk TELEKOM ana sözleşmesi çerçevesinde, amacı ve amacıyla ilgili olmak üzere gayrimenkulleri üzerinde gerekli gördüğü tasarruflarda bulunma hakkına sahiptir. Türk TELEKOM'un mülkiyeti kendisine ait olan bütün taşınmazları en etkin ve verimli şekilde kullanımı amacıyla başta kendi grup şirketleri olmak üzere üçüncü şahıslara da kiraya verilmektedir. Böylelikle, hem gelir elde edilmekte hem kiraya verilen alanların bakım, onarım ve işletme giderleri kiracıya yüklenerek bu giderlerden tasarruf edilmektedir. Kaldı ki, gayrimenkul satışlarına ilişkin suç duyurularına ilgili mahkemelerce takipsizlik kararı verilmiş olup yapılan itirazlar da reddedilmiştir.

Sayın Arif Bulut'un (6/2715) esas numaralı soru önergesi: Söz konusu felaketle ilgili olarak Bakanlığımıza bir talep intikal etmemiştir. Ecrimisil konusuyla ilgili olarak ise, ödeme güçlüğü çekenlere belirli şartlarla üç yıla kadar taksitlendirme yapılmaktadır. Peşin ödemelerde yüzde 35, taksitli ödemelerde yüzde 20 indirim uygulanmaktadır. Söz konusu köyde yerel idarece gerekli anlayışın gösterilmesi neticesinde bir ödeme güçlüğü başvurusu olmamıştır.

Sayın İsmet Büyükataman'ın (6/2815) esas numaralı soru önergesi: 5393 sayılı Belediye Kanunu'nun 49 ve 5302 sayılı İl Özel İdaresi Kanunu'nun 36'ncı maddesine göre, mahallî idarelerde istihdam edilen sözleşmeli personelin devlet memurluğuna geçirilmesine yönelik çalışmalar Çalışma ve Sosyal Güvenlik Bakanlığı tarafından yürütülmektedir. Diğer taraftan, soru önergesinde bahsedilen diğer personelin kadroya geçirilmesi hususunda Bakanlığımız nezdinde yürütülen bir çalışma bulunmamaktadır.

Sayın Kamer Genç'in (6/2836) esas numaralı soru önergesi: Hazine taşınmazlarının kiralanması işlemleri 2886 sayılı Devlet İhale Kanunu ile Hazine Taşınmazlarının İdaresi Hakkında Yönetmelik ve ilgili tebliğler çerçevesinde yürütülmektedir.

Bu çerçevede, Bakanlığımız ve Diyanet İşleri Başkanlığı arasında Hazineye ait taşınmazlar üzerinde bulunan cami, mescit ve bunların müştemilatının kiralanmasına imkân sağlayan 21/12/2006 tarihli bir protokol düzenlenmiştir. Bu protokol, cami ve mescitlerin onarım, tadilat ve genel giderlerinin yerinde karşılanması amacıyla imzalanmıştır ancak açılan dava sonucu, 2012 yılında, Danıştayca, Bakanlığımız protokolünün sadece baz istasyonu kurulmasına ilişkin hükümleri ile alt protokollerin iptaline karar verilmiştir. Protokolün Danıştayca iptal edilen kısımlarına ilişkin olarak, daha önce yapılmış kira sözleşmeleri genel hukuk kuralları gereğince geçerliliğini korumaktadır. 2012 yılından sonra vakıf devreden çıkmış, işlemler Diyanet İşleri Başkanlığınca yürütülmektedir.

Diyanet İşleri Başkanlığından alınan bilgiler çerçevesinde, mülkiyeti Hazineye ait olan 946 adet cami müştemilatı kiralaması yapılmıştır. Kiralama yapılan camilere ve kiralayanlara ait bilgileri süre nedeniyle burada ifade etmeme imkân yoktur. Bu kiralamalardan bugüne kadar sağlanan 54 milyon liranın 11,6 milyon lirası Hazineye aktarılmıştır.

Sayın Genç'in (6/2837) esas numaralı soru önergesi: Söz konusu derneğe, yani Deniz Feneri Derneğine, Hazine mülkiyetinde veya devletin hüküm ve tasarrufu altındaki taşınmazlardan bedelli veya bedelsiz herhangi bir tahsis, mülkiyet devri, kiralama veya irtifak hakkı tesisi yapılmamıştır.

Sayın İsmet Büyükataman'ın (6/2856) esas numaralı soru önergesi: Otoyollar ve köprülerin işletme haklarının verilmesi yöntemiyle özelleştirilmesine ilişkin ihale Özelleştirme Yüksek Kurulunca iptal edilmiştir.

Sayın Ensar Öğüt'ün (6/2875) esas numaralı soru önergesi: Bu konuda, 21 Ocak 2013 tarihinde basında çıkan haberler üzerine bir basın açıklaması yapmıştık. Önergedeki 1'inci sorudaki konu sistemde kullanıcının yanlış kodlanmasından kaynaklanan bir durum olup mükerrer ödeme yoktur. Görev yeri değişenler için de mükerrer ödeme söz konusu olmamaktadır.

3'üncü soruyla ilgili olarak ise, sehven yapılan fazla ödeme fark edilerek zaten ertesi ay geri alınmıştır.

Sayın Mesut Dedeoğlu'nun Sayın Başbakanımıza yönelttiği (6/2887) ve (6/2888) esas numaralı soru önergeleri: 2009 yılında uygulamaya başlanan yeni teşvik sistemi 2012/3305 sayılı Yatırımlarda Devlet Yardımları Hakkında Bakanlar Kurulu Kararı ile daha kapsamlı hâle getirilmiştir. Yeni yatırım teşvik sistemiyle rekabet gücünün, üretimin ve özellikle istihdamın artırılması, katma değeri, teknoloji ve AR-GE değeri yüksek stratejik yatırımların teşviki, bölgesel gelişmişlik farklarının giderilmesi ve ekonomimizin ithalata olan bağımlılığının azaltılması hedeflenmektedir.

Otomotiv ve yan sanayi sektörüne ilişkin olarak 2012 yılında toplam 45,3 lira vergi tahsilatı yapılmış, motorlu taşıtlardan alınan vergi gelirlerinde bütçe hedefinin üzerinde bir gerçekleşme olmuştur. Bu çerçevede, önergede sorulan mahiyette ticari araçlar için KDV ve ÖTV indirimine ilişkin hâlihazırda bir çalışmamız bulunmamaktadır.

Sayın Ali Halaman'ın (6/2968) esas numaralı soru önergesi: Ek göstergesi olmayanların 3600 ek göstergeden emekli olmaları konusunda Bakanlığımız tarafından yürütülmekte olan herhangi bir çalışma bulunmamaktadır.

Sayın Ensar Öğüt'ün (6/3081) esas numaralı soru önergesi: 6306 sayılı Afet Riski Altındaki Alanların Dönüştürülmesi Hakkında Kanun kapsamında, Ocak 2013'te seksen bir ilimizden bilgi istedik. Tamamından cevap gelmemekle birlikte, gelen bilgilerden, doğu ve güneydoğu bölgelerinde bulunan illerde, Bakanlığımıza bağlı yıkılması gereken veya yıkılan bina bulunmadığı anlaşılmıştır.

Sayın İsmet Büyükataman'ın (6/3126), Sayın Ali Halaman'ın (6/3355) esas numaralı soru önergeleri: Bakanlığımızda engelli personel açığı bulunmamakta olup 848 engelli personel görev yapmaktadır. Engellilerin ulaşım kolaylığı için gerekli düzenlemelere 2005 yılından itibaren başlanmış olup 2008 yılında tamamlanmıştır. 2012 yılında da asansör yapım ihalesi yapılmış ve bu yıl tamamlanması öngörülmektedir. Millî Piyango İdaresi Genel Müdürlüğünce de bedensel engelliler için 2.591 adet tekerlekli sandalye ve 500 çift koltuk değneği, görme engelliler için ise 1.000 adet yazı takımı ve 5.500 adet beyaz baston yaptırılmıştır. Engellilere yönelik mesleki eğitim veren bir iş okulu yaptırılmıştır. Engelli vatandaşlarımız için vergi kanunlarında da gerekli değişiklikleri yaptık. Bunların daha kolay rapor almaları, raporun kısa sürede değerlendirilmesi için ilgili bakanlıklarla birlikte çalışma yapmaktayız.

Sayın İsmet Büyükataman'ın yedi sorusuna cevap veriyorum:

 (6/3131): 2002-2012 yılları arasında Bakanlığıma 657 sayılı Devlet Memurları Kanunu'nun 59'uncu maddesine istinaden, istisnai kadro olarak 4 özel kalem müdürü, 2 bakanlık müşaviri, 3 basın ve halkla ilişkiler müşaviri olmak üzere toplam 9 atama yapılmıştır. Bunlardan 4'ü memurluğa atanmış olup 3'ü ayrılmıştır.

(6/3132) esas numaralı  soru önergesi: Bakanlığımız merkez ve taşra birimlerinin ihtiyaçları için 2002-2005 yıllarında araç kiralanmamıştır. 2006'da 29, 2007'de 40, 2008'de 35, 2009'da 29, 2010'da 78, 2011'de 133, 2012'de 132, 2013'ün ilk dört ayında ise 82 araç kiralanmıştır. Şu son yıllardaki araç kiralamalarındaki artış, 2/B'yle ilgili çalışmalar kapsamında duyulan ihtiyaç üzerine yapılmıştır. Bunlar için aynı yıllarda, sırasıyla, 262, 475, 485, 712, 728, 850, 1 milyon 313 ve 468 bin lira ödenmiştir.

(6/3133) ve (6/3134) esas numaralı soru önergeleri: Analitik bütçe sistemi uygulandığı 2004 yılından 2013 Nisan ayına kadar bütçenin 03.6.2.01 tanıtma, ağırlama, tören, fuar, organizasyon giderleri ekonomik kodunda Bakanlığımızca yapılan harcamalar toplamı 88.696 liradır. Aynı dönemde genel bütçeli idarelerce yapılan harcama toplamı 105,3 milyon liradır. Yıllar itibarıyla 2004: 2,8; 2005: 5; 2006: 6,1; 2007: 12,4; 2008: 12,8; 2009: 8,7; 2010: 11,8; 2011: 22,8; 2012: 19,1 ve 2013 Nisan itibarıyla 3,6 milyon liradır.

Bakanlığımız hizmetlerinin gerektirdiği temsil, ağırlama, tören ve organizasyon giderlerini karşılamak amacıyla bütçemizin (036.1.01) ekonomik kodunda yer alan ödeneklerden 2004 yılından 2012 sonuna kadar toplam 3,3 milyon lira harcanmıştır. Bu harcamalar mevcut mevzuat çerçevesinde ve tasarruf tedbirlerine ilişkin Başbakanlık genelgeleri de dikkate alınarak azami tasarruf anlayışı içerisinde yapılmıştır.

(6/3134): 2002-2013 tarihleri arasında görev yeri değişikliği ve benzeri nedenlerle Bakanlık personeli tarafından Bakanlığıma açılan dava sayısı 448 olup 298'i idare lehine, 125'i kişi lehinedir. 25'i için ise henüz karar gelmemiştir. Bu dönemde personele karşı 214 adet hukuk (alacak, tazminat) davası açılmış olup bu davalardan 18'i kabul, 9'u kısmen kabul, 10'u ise retle sonuçlanmış, 177'si ise derdesttir.

(6/3135): Bakan yardımcısı bilgiyi, birikimi, tecrübe ve başarıları dikkate alınarak seçilmiş olup tarafımca verilen görevleri ifa etmektedir. Haziran 2012'den bu yana 16 yurt içi seyahati olmuş, yurt dışı seyahati ise olmamıştır.

(6/3143): Bakanlığımızca gerçekleştirilen yurt dışı ziyaretlerinin tamamı resmî görevlendirme kapsamındadır. Gezi mahiyetinde yapılan herhangi bir yurt dışı ziyareti bulunmamaktadır.

Sayın Erkan Akçay'ın (6/3272) sayılı sorusu: Gelir İdaresi Başkanlığı personelinin yürüttüğü hizmetin gerekliliğini sağlayacak niteliğe erişebilmesini ve bu suretle uzmanlaşabilmesini temin etmek üzere 5 defa gelir uzmanlığı özel sınavı yapılmıştır. Öngörülen şartları taşıyan ve sınavda başarılı olan yaklaşık 14 bin personel uzman olarak atanmıştır. Sınavı kazanıp uzman olanla kazanamayan arasında ücret farkı olması doğaldır. Benzer nitelikli bir özel sınavın açılabilmesi için kanuni düzenleme yapılması gerekmektedir.

Sayın Mesut Dedeoğlu'nun (6/3304) esas numaralı soru önergesi: Vergi incelemeleri, vergi mahremiyeti ilkesini esas alarak mükellef haklarını korumaya dayalı, ayrım yapılmaksızın tüm mükellefleri risk analizleri sonucuna göre vergi kanunlarında belirtilen hükümler doğrultusunda yerine getirilmektedir. Bu kapsamda, 2012 yılında Vergi Denetim Kurulu tarafından 46.845 vergi mükellefi incelenmiştir. Vergi kanunları hükümlerine aykırı hareket edenler hakkında gerekli cezaların uygulanması önerilmiştir.

Sayın Ensar Öğüt'ün üç sorusu?

KAMER GENÇ (Tunceli) - Hayır, ne kadar vergi bulunmuş, Sayın Bakan, ne kadar vergi cezası; bunu niye söylemiyorsun?

MALİYE BAKANI MEHMET ŞİMŞEK (Devamla) - Müsaade ederseniz?

MUSTAFA ELİTAŞ (Kayseri) - Siz devam edin Sayın Bakanım.

MALİYE BAKANI MEHMET ŞİMŞEK (Devamla) - O soruda belki sorulmamıştır da ondan dolayı.

KAMER GENÇ (Tunceli) - Olur mu yani ne kadar vergi matrahı farkı bulunmuş?

MALİYE BAKANI MEHMET ŞİMŞEK (Devamla) - Ama soru sizin soru değil.

MUSTAFA ELİTAŞ (Kayseri) - Sayın Bakanım, siz devam edin.

KAMER GENÇ (Tunceli) - Merkezî Uzlaşmada ne kadarını affettiniz?

MALİYE BAKANI MEHMET ŞİMŞEK (Devamla) - Sayın Genç, soru sizin soru değil.

KAMER GENÇ (Tunceli) - Benim değil ama bende burada dinliyorum. Yani millete yanlış bilgi vermeye gerek yok.

MUSTAFA ELİTAŞ (Kayseri) - Sayın Bakanım, siz Genel Kurula hitap edin.

MALİYE BAKANI MEHMET ŞİMŞEK (Devamla) - Değerli arkadaşımıza cevap verdim. O arkadaşımız yetersiz bulursa o tekrar bana iletir.

Sayın Ensar Öğüt'ün üç sorusu?

(6/3333): Elektronik haciz, 6183 sayılı Kanun uyarınca düzenlenen haciz bildirilerinin ilgililere tebliği usulüne ilişkin bir uygulamadır. Üçüncü kişilere haciz bildirisinin posta vasıtasıyla veya elektronik ortamda tebliğ edilmesi farklı sonuç doğurmamaktadır. Vadesinde ödenmemiş amme alacaklarının takip ve tahsili, yasal bir zorunluluktur. Bunun kayıt dışı ekonomiyi artıracağından bahsetmek ne derece doğru olur, takdirlerinize bırakıyorum.

(6/3335): Türkiye'de dolaylı vergilerin toplam vergi gelirleri içerisindeki payı, sosyal güvenlik primleri de dâhil olmak üzere, yüzde 46 ile nispeten yüksektir. Ancak, asıl konu, dolaylı vergilerin yüksekliğinden çok, dolaysız vergilerin yeterli düzeyde olmamasıdır. Zira, sosyal güvenlik primleri ile mahallî idare vergi gelirlerinin dâhil edildiği OECD sınıflandırılmasına göre, Türkiye'de dolaysız vergilerin gayrisafi yurt içi hasıla içerisindeki payı yüzde 14,8 ile yüzde 23'lük OECD ortalamasının 8,2 puan altındadır. Oysa, dolaylı vergilerin gayrisafi yurt içi hasıla içerisindeki payı Türkiye'de yüzde 12,6'yla OECD ortalamasının sadece 1,6 puan üzerindedir.

(6/3342): Türkiye'de kamu idarelerinin saydamlığı ve elektronik devlet uygulamaları konusunda atılan ilk ve ön önemli adımlardan biri olan İnternet Vergi Dairesi uygulaması Eylül 2004'te hizmete açılmıştır. Bu uygulama çerçevesinde Eylül 2004'ten itibaren bağımsız çalışan 45 bin 766 mali müşavire ve bağımlı çalışan 235 bin 806 mali müşavire şifre verilmiştir.

Sayın Ali Halaman'ın (6/3354) esas numaralı soru önergesi: Hükûmetlerimiz döneminde ekonomimizin gelişmesine önemli katkı sağlayan küçük ve orta büyüklükteki işletmelere, başta 2009 yılında uygulamaya başlanan yeni teşvik sistemi ve 5746 sayılı Araştırma ve Geliştirme Faaliyetlerinin Desteklenmesi Hakkında Kanun olmak üzere, kapsamlı destekler sağlanmıştır. İşletmelerin sermaye yapılarını güçlendirmeleri ve rekabet güçlerini artırmalarına yönelik olarak KOBİ birleşmelerine 2009 yılı sonuna kadar uygulanan vergi teşviklerinin tekrar hayata geçirilmesine ilişkin çalışmalara devam edilmektedir. Ayrıca, mevzuatımızda Gelir Vergisi Kanunu, Kurumlar Vergisi Kanunu, Katma Değer Vergisi Kanunu, Damga Vergisi Kanunu ve Harçlar Kanunu'nda yer alan ve KOBİ'lere vergisel destek sağlayan, çeşitli istisna ve indirim hükümleri bulunmaktadır. KOBİ'ler için ayrı bir sicil kütüğümüz bulunmadığından vergi borçlarına yönelik bir bilgi veremiyorum. Sayın Erkan Akçay'ın 4 sorusunun cevapları:

(6/3566): Görevleri ve taşra teşkilatı yapılanması farklı olan idarelerin, yer değiştirme suretiyle atanmalarına ilişkin yönetmeliklerinin de farklı olması normaldir. Maliye Bakanlığı personelinin, Yer Değiştirme Suretiyle Atamalarına İlişkin Yönetmelik'in güncelleme çalışmalarına başlanmıştır.

(6/3567): Kamu personelinin mali ve sosyal haklarının belirlenmesinde hizmet sınıfı, kadro ve görev unvanı ve derecesi, eğitim durumunun yanında, yapılan görevin önemi, sorumluluğu, riski ve benzeri hususlar dikkate alınmaktadır. Bu nedenle, yapılan göreve bağlı olarak maaşlarda kısmi bir farklılık olabilmektedir. Genel olarak, Bakanlığımızda görev yapan personel ile diğer kamu idarelerinde görev yapan aynı hizmet sınıfı ve aynı kadro unvanında bulunan personelin tazminat oranlarıyla ek ödemeleri aynı düzeydedir. Söz konusu personelin, iş güçlüğü zammı, iş riski zammı, mali sorumluluk zammı puanlarında bir artış yapılmasına ilişkin Bakanlığımızda herhangi bir çalışma söz konusu değildir.

(6/3569): Personelimizin servis, yemek ve giyim yardımları, diğer kurumlardaki uygulamalar, bütçe imkânları ve mevcut mevzuat çerçevesinde yürütülmektedir. İmkânlar el verdikçe iyileştirmelere gidilmesini hedeflemekteyiz.

Diğer taraftan, sosyal tesislerimizden yararlanmada unvan ayrımı yapılmamaktadır.

(6/3571): Bakanlığımızda yıllık izinler ve refakat izni 657 sayılı Kanun ve ilgili mevzuat çerçevesinde uygulanmaktadır. Refakat izni ile ilgili sıkıntıları, 2011 yılında 657 sayılı Kanun'da yapılan değişikliklerle çok büyük ölçüde giderdik. Soruda belirtilen konularda Bakanlığımızca yürütülmekte olan bir çalışma bulunmamaktadır.

Sayın Özcan Yeniçeri'nin (6/3658) esas numaralı sorusu: Türkiye genelinde yirmi yaş ve üzeri otomobil sayısı 2 milyon 66 bindir. Belirli bir yaşın üzerindeki araçların trafikten çekilmesini teşvik etmek amacıyla düzenlemeler yaptık.

Bu çerçevede, model yılı 1990 ve öncesi olup 31/12/2014 tarihine kadar hurdaya çıkarılan taşıtların ödenmemiş motorlu taşıtlar vergisi ile gecikme zammı, faizi ve vergi cezaları ve 28/02/2009 tarihine kadar kesilen idari trafik cezaları terkin edilmektedir. Bunların dışında tamamlanmış herhangi bir çalışmamız bulunmamaktadır.

Sayın Ensar Öğüt'ün (6/3700) esas numaralı sorusu: 2013 yılı bütçesinde özelleştirme geliri olarak 4 milyar liralık bir hedef belirlenmiş, 16/05/2013 tarihi itibarıyla hedef aşılarak 5,1 milyar lira hazineye aktarılmıştır. Ayrıca elektrik ve gaz dağıtım, elektrik üretim, liman işletmeciliği ve taşınmazların satışından oluşan onay ve imza aşamasındaki özelleştirme uygulamalarının toplamı ise 12,8 milyar dolardır.

Sayın Mahmut Tanal'ın (6/3745) esas numaralı sorusu: 2012 IMF verilerine göre Türkiye 186 ülke içerisinde cari açığın gayrisafi yurt içi hasılaya oranı bakımından yani yüzde 6'lık oranı bakımından dünyada 73'üncü sırada, dolar cinsinden cari açığın miktarı yani 47,5 milyar dolar itibarıyla ise 8'inci sırada yer almaktadır.

Geçen sene cari açığın önemli ölçüde aşağıya çekilmesini uyguladığımız politikalarla sağladık. Bu senenin ilk çeyreğinde de cari açıkta istikrarlı bir gidişat söz konusudur. Ama şunu da tabii ki kabul etmek lazım: Geçen sene enerji ithalatına biz 60 milyar dolar ödedik. Türkiye enerjide kendi kendine yeter olsaydı geçen sene Türkiye 13 milyar dolar civarında cari fazla vermiş olacaktı. Ama bu Türkiye'nin bir gerçeği. Bu sorunları aşmak için bir yandan Türkiye'yi katma değer zincirinde yukarılara taşımak, bir taraftan eğitimin kalitesini artırmak, bir taraftan altyapının yani Türkiye'nin rekabet gücünü artırmak için altyapı yatırımlarının, diğer taraftan stratejik yatırımlara çok ciddi teşvikler, bir taraftan enerjide yerli ve yenilenebilir kaynakların harekete geçirilmesi gibi aslında birçok yapısal tedbiri almış durumdayız. İnanıyorum ki orta, uzun vadede Türkiye, enflasyonda olduğu gibi cari açık sorununu da kökten çözme noktasına gelecektir.

Sayın Başkan, değerli milletvekilleri; sözlü sorulara cevaplarımı burada bitirdim. Mümkün olduğunca, arkadaşlarımın sorduğu sorulara cevap vermeye çalıştım. Burada soru soran bütün arkadaşlarıma teşekkür ediyorum. Yüce Meclisi saygılarımla selamlıyorum.

Ayrıca, bazı tablolar vardı, burada benim açıklamamın imkânı yoktu       -değerli 3 arkadaşımızın talep ettiği bilgileri içeren tablolar- kendilerine de o tabloları memnuniyetle ileteceğim.

Tekrar hepinizi saygıyla selamlıyorum. (AK PARTİ sıralarından alkışlar)

----------------

MALİYE BAKANI MEHMET ŞİMŞEK (Batman) - Teşekkür ediyorum Sayın Başkan.

Tekrar hepinizi saygıyla selamlıyorum.

Şimdi, değerli arkadaşlar, bir kere ben sorulara verdiğim cevaplarda çok açık, net olarak Türkiye'de yoksulluğun azaldığını bütün rakamlarıyla ortaya koydum. Birleşmiş Milletlerin kriterleri var, gini katsayısı var. Hangi rakamı isterseniz tamamını verdim. Eğer burada idiyseniz hepsinde Türkiye'de yoksulluğun azaldığını rakamlarla ortaya koydum, gelir dağılımının daha adaletli hâle geldiğini rakamlarla ortaya koydum.

Şimdi, Türkiye'de tabii ki biz tüketim üzerinden yüksek dozda vergi alıyoruz ama bu, sermayeden vergi alınmadığı anlamına gelmiyor. Varlık barışının konusu ayrı bir şey. 1970'li yıllarda, 1980'li yıllarda, 1990'lı yıllarda birtakım korkularla 130 milyar dolar? Şu anda vatandaşlarımızın parası dışarıda, atıl duruyor. Zaman zaman bu parayı Türkiye'ye borç olarak getirip hatta şirketlerde faiz giderleri bile yazabiliyorlar.

Şimdi,  son birkaç yıldır çok önemli bir gelişme oldu. Nedir bu gelişmeler? Bir: Dünyanın en gelişmiş ülkelerinde bankalar battı, artık güvenli liman hususu değişti, Türkiye güvenli liman hâline geldi. İki: Vergi cennetleri diye bir şey kalmadı. G-20 bünyesinde, OECD bünyesinde, Avrupa Komisyonu bünyesinde vergi cennetlerine yönelik çok ciddi yaptırımlar başladı, artık her şey şeffaflaşıyor. Biz de fırsat bu fırsat, bu para dışarıda kalmasın, Türkiye'ye gelsin, Türkiye'nin sermayesine, Türkiye'nin şirketlerine girsin, Türkiye büyüsün, istihdam artsın, asgari ücretli kardeşlerimize veya işsizlere daha çok imkân çıksın diye yapıyoruz. Dolayısıyla sizin söylediğinizle?

ABDULLAH LEVENT TÜZEL (İstanbul) - Niye yüzde 2 vergi o zaman?

MALİYE BAKANI MEHMET ŞİMŞEK (Devamla) - Şimdi, karşılıklı konuşmayalım lütfen, ben sizi dinledim.

Şimdi, gelelim Sayın Genç'e. Sayın Genç, ben şunu söyledim: Limanların özelleştirildiği 30 Nisan 2013'e kadar işletme hakkı devir sözleşmeleri kapsamında Türkiye Denizcilik İşletmelerinin 13,7 milyon dolarlık hasılat payı?

KAMER GENÇ (Tunceli) - Hayır, hayır, gelir paylaşımıyla...

MALİYE BAKANI MEHMET ŞİMŞEK (Devamla) - Lütfen dinleyin.

KAMER GENÇ (Tunceli) - Benim burada söylediklerim gelir paylaşımı, o öteki kiraları hariç. Gelir paylaşımı yoluyla elde edilen, kira yok.

MALİYE BAKANI MEHMET ŞİMŞEK (Devamla) - Şimdi, bakın, dinleme?

KAMER GENÇ (Tunceli) - Yahu yanlış bilgi veriyorsun!

MALİYE BAKANI MEHMET ŞİMŞEK (Devamla) -  ?zahmetinde bulunmuyorsunuz.

KAMER GENÇ (Tunceli) - Ama sen yanlış bilgi veriyorsun.

MUSTAFA ELİTAŞ (Kayseri) - Nezaketinde bulunmuyor, zahmeti değil.

KAMER GENÇ (Tunceli) - Yahu gelir paylaşımı yoluyla?

MALİYE BAKANI MEHMET ŞİMŞEK (Devamla) - Bakın, ben yanlış bilgi vermiyorum. Lütfen? Sizi nezakete davet ediyorum. Lütfen, beni dinleme nezaketini gösterin.

KAMER GENÇ (Tunceli) - ?Rize, Hopa, Giresun?

MUSTAFA ELİTAŞ (Kayseri) - Sayın Bakan, biz dinliyoruz, siz bize hitap edin.

MALİYE BAKANI MEHMET ŞİMŞEK (Devamla) - Şimdi, değerli arkadaşlar, ben bugüne kadar?

KAMER GENÇ (Tunceli) -  Yanlış bilgi veriyorsun.

MALİYE BAKANI MEHMET ŞİMŞEK (Devamla) - ? ne kadar hasılat payı tahakkuk etmiş, onu veriyorum. 11,8 milyon dolar tahsil edilmiş diyorum.

KAMER GENÇ (Tunceli) - O ayrı.

MALİYE BAKANI MEHMET ŞİMŞEK (Devamla) - Geriye kalanla, bakın, kalan paylarla ilgili yasal işlemler devam etmektedir, davalar derdesttir diyorum.

KAMER GENÇ (Tunceli) - Zaman aşımına uğratmışsınız, zaman aşımına.

MALİYE BAKANI MEHMET ŞİMŞEK (Devamla) - Şimdi, kalalım, zaman aşımına uğratan varsa onlar hakkında da soruşturma açalım.

KAMER GENÇ (Tunceli) - Var işte, oradaki valileriniz zaman aşımına uğratmış.

MALİYE BAKANI MEHMET ŞİMŞEK  (Devamla) - Şimdi gelelim Sayın Tanal'ın sorularına: Sayın Tanal, Türk Hava Yollarında kamunun payı yüzde 50'nin altına düşmüş durumda. Türk Hava Yollarının bana gönderdiği cevabı buradan okudum. Özel hukuk hükümlerine tabi bir şirkettir. Bana verdikleri cevabı ben size aktardım, keşke daha detay verselerdi ben size aktarırdım.

Cumhurbaşkanlığı Genel Sekreterliğinden sizin sorduğunuzun soruların cevaplarını biz istedik. Cumhurbaşkanlığı Genel Sekreterliğinin bana gönderdiği cevapların tamamını ben buradan yine okudum, size onları aktardım. Şimdi, buna rağmen "Bizim sorulara cevap vermiyorsunuz." demeniz hakikaten haksızlık çünkü?

MAHMUT TANAL (İstanbul) - Özür dilerim.

Karşılığı değil ama, verdiğiniz cevapla sorunun karşılığı örtüşmüyor ki.

MALİYE BAKANI MEHMET ŞİMŞEK  (Devamla) - O zaman şöyle, eğer bir hata yaptıysak onu düzeltiriz.

MAHMUT TANAL (İstanbul) - Onu ben düzeltmeyeceğim ama, siz düzelteceksiniz.

MALİYE BAKANI MEHMET ŞİMŞEK (Devamla) - Bakın ne diyorum, olabilir, burada, değerli arkadaşlar, yüzlerce soruya cevap hazırlanmış. Oturduk, burada bu cevapları verdim. Bu sorular karışmış olabilir.

MAHMUT TANAL (İstanbul) - Karışma değil ama hiç ilgisi yok ki Sayın Bakan.

MALİYE BAKANI MEHMET ŞİMŞEK (Devam) - Hayır, hayır, şöyle: Belki biz başka bir soruya Cumhurbaşkanlığı Genel Sekreterliğinden gelen? Bakın, konutla ilgili, isterseniz, cevabı çıkartayım bilgisayardan.

MAHMUT TANAL (İstanbul) - Çıkarın, bir bakın örtüşüyor mu. Hiç örtüşmüyor.

MALİYE BAKANI MEHMET ŞİMŞEK  (Devamla) - Örtüşüyor tabii, şöyle?

 KAMER GENÇ (Tunceli) - O yazıyı bir gönderin bize, araştıralım.

MALİYE BAKANI MEHMET ŞİMŞEK  (Devamla) - Cumhurbaşkanlığı Genel Sekreterliğinden gelen cevap şu: "Dışişleri Bakanlığıyla bir protokol yaptık, Dışişleri Bakanlığının konutunu kullanıyoruz."

KAMER GENÇ (Tunceli) - Niye Çankaya'yı kullanmıyor?

MALİYE BAKANI MEHMET ŞİMŞEK  (Devamla) - Bir müsaade edin arkadaşlar.

"Cumhurbaşkanlığı kompleksindeki köşke ilişkin herhangi bir tadilat yapılmamıştır, para harcanmamıştır." diyor. Bunu ben söylemiyorum ki, bunu Cumhurbaşkanlığı Genel Sekreterliği söylüyor. Bu sizi tatmin etmiyorsa bir daha sorarsınız ama Cumhurbaşkanlığı Genel Sekreterliğinin bu konuda bana gönderdiği cevabı olduğu gibi ben size aktardım.

Tekrar hepinizi saygıyla selamlıyorum. (AK PARTİ sıralarından alkışlar)