| Konu: | KAMU FİNANSMANI VE BORÇ YÖNETİMİNİN DÜZENLENMESİ HAKKINDA KANUN İLE BAZI KANUN VE KANUN HÜKMÜNDE KARARNAMELERDE DEĞİŞİKLİK YAPILMASINA DAİR KANUN TASARISI |
| Yasama Yılı: | 3 |
| Birleşim: | 86 |
| Tarih: | 02.04.2013 |
MEHMET GÜNAL (Antalya) - Teşekkür ederim Sayın Başkan.
Değerli arkadaşlar, bu maddede ve önceki maddelerde de Merkez Bankasının Denetleme Kuruluyla ilgili hükümler var. Tabii eski bir Merkez Bankacı olarak değil sadece, Merkez Bankasının bağımsızlığıyla ilgili ders veren bir akademisyen olarak da bu maddenin doğru olmadığını düşünüyorum. Arkadaşlara, Sayın Bakana da yukarıda ifade ettim. Neden derseniz, burada Merkez Bankası hisseleri sınıf sınıf ayrılmış A, B, C, D grubu olarak ve Denetleme Kurulu üyelerini de bu sınıflar seçiyor. Getirdiğimiz düzenlemelerle tamamını hazinenin seçmesini öneriyoruz yani "genel kurul" diyor da kibarca hazinenin seçmesini öneriyoruz.
Burada yaptığımız şey, arkadaşlarımız bize gerekçe olarak, gerçek kişi ortaklara ulaşılamadığını dolayısıyla bunun da genel kurulun iptaline yol açabilecek gelişmelerle sonuçlanabileceğini söylediler ama onu, diğer maddede zaten tebligat zorunluluğunu kaldırarak ortadan kaldırmış olduk. Bu durumda, kalan düzenleme, sadece Denetleme Kurulu üyesinin seçim şeklini belirliyor. Onun için, o maddeye itiraz etmedik ama burada D sınıfı hissedarların bu sakıncası kalktıktan sonra geriye ne kalıyor? Millî bankalar ve özel ve tüzel kişi olarak seçecek ortaklar kalıyor. Yani, zaten 3 tanesini seçiyorsunuz. Millî bankalar adına da zaten Ziraat Bankasına söylüyorsunuz onlar belirliyor. Kalıyor 1 tane Denetleme Kurulu... 4 kişiden 1'isini, onu seçseler ne olur, bunu seçseler? Seslerini duyurma hakkı olsun diyoruz. Dolayısıyla, bu madde burada gereksiz kalıyor. Söyledikleri madde, diğer, önceki maddede tebligat yükümlülükleri ortadan kalktığı için, Türk Ticaret Kanunu'na tabi olmadığı için, zaten Genel Kurulun yapılmasına bir engel kalmadı.
Bunu niye söylüyoruz değerli arkadaşlar? Burada bazı arkadaşlarımız bize Türk Ticaret Kanunu'ndan ve şirketlerle ilgili denetim kurulunun kalktığından bahsediyor ama Merkez Bankası Kanunu'nun diğer maddeleri duruyor, okudum, vaktinizi almamak için burada okumuyorum yani Denetleme Kurulunun görevleri devam ediyor. Denetleme Kurulu da Merkez Bankasının bağımsızlığı olarak bir gösterge niteliğinde bir kurul yani sadece göstermelik bir denetim değil, gerektiğinde bütün hesapları alıp inceleyebiliyor. Dış denetimle bunun alakası yok, bankanın içerisindeki bir kurul. Onun için, Merkez Bankası bağımsızlığının önemli olduğu ve tartışıldığı, finansal krizlerin her yerde görüldüğü bir ortamda, para politikasının uygulanması açısından, gösterge olarak bile olsa o Denetleme Kurulu üyesinin bu hissedarlar tarafından seçilmesinin sembolik bir değeri var, bunu da kaldırmayalım diyorum. Onun için bu önergeyi verdik. İstenilen maksat bir önceki maddeyle zaten hasıl olmuş oldu yani genel kurulla ilgili bir sorun yok. Dolayısıyla, ben, Sayın Bakanın ve sizlerin takdirlerine sunuyorum.
Bu Merkez Bankası bağımsızlığını eğer önemsiyorsanız, 4 Denetleme Kurulu üyesinden 1'ini D grubu hissedarlarının seçmesinde de zaten çoğunluk olarak herhangi bir şey yok; sadece temsil edilme noktasında bir husus var, onu da burada ellerinden almayalım, gösterme olarak da olsa orada 1 üye olsun. Seçilir, seçilmez, o ayrı konu ama orada bu şeylerin temsil edilmesi gerekir diye düşünüyorum.
Tekrar sizlerin görüşüne sunuyor, önergemize destek vermenizi umuyor, saygılar sunuyorum. (MHP sıralarından alkışlar)