| Konu: | MHP GRUBUNUN, MESLEKİ VE TEKNİK EĞİTİM SORUNLARININ ARAŞTIRILARAK ALINMASI GEREKEN ÖNLEMLERİN BELİRLENMESİ AMACIYLA TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ BAŞKANLIĞINA VERİLMİŞ OLAN MECLİS ARAŞTIRMASI ÖNERGESİNİN, GENEL KURULUN BİLGİSİNE SUNULMAK ÜZERE BEKLEYEN DİĞER ÖNERGELERİN ÖNÜNE ALINARAK GENEL KURULUN 30 MAYIS 2013 PERŞEMBE GÜNKÜ BİRLEŞİMİNDE SUNUŞLARDA OKUNMASINA VE GÖRÜŞMELERİNİN AYNI TARİHLİ BİRLEŞİMİNDE YAPILMASINA İLİŞKİN |
| Yasama Yılı: | 3 |
| Birleşim: | 113 |
| Tarih: | 30.05.2013 |
NURDAN ŞANLI (Ankara) - Sayın Başkanım, değerli milletvekilleri; Milliyetçi Hareket Partisinin mesleki ve teknik eğitimin sorunlarının araştırılarak gereken önlemlerin alınması amacıyla vermiş olduğu grup önerisi üzerinde söz almış bulunuyorum ve Genel Kurulu saygılarımla selamlıyorum.
İktidara geldiğimiz günden başlayarak genelde eğitimi, özelde ise mesleki ve teknik eğitimi ülkemizin kalkınması ve gelişmesinin en temel unsuru olarak kabul ettik. Bu kapsamda, mesleki ve teknik eğitimin sektörün ihtiyaçları doğrultusunda yeniden yapılandırılması için çalışmalar gerçekleştirdik ve bu, tüm kamu kurum ve kuruluşları, sivil toplum kuruluşları, üniversiteler ve özel sektör iş birliği içerisinde yürütüldü. Bu projelerden Mesleki Eğitim ve Öğretim Sisteminin Güçlendirilmesi Projesi 2002-2007 yılları arasında gerçekleştirildi. Mesleki eğitimin yeniden yapılandırılması konusunda önemli kriter ve basamak oluşturularak bir dizi politika belgesinin hazırlanması sağlanmış oldu. Projenin en önemli çıktılarından biri de Mesleki Yeterlilik Kurumunun kurulmasına katkı olmuştur. Ve yine, 2002-2007 yıllarını kapsayan Mesleki ve Teknik Eğitimin Modernizasyonu Projesi, 2008-2010 yılları arasında gerçekleştirilen İnsan Kaynaklarının Mesleki Eğitim Yoluyla Geliştirilmesi Projesi, son olarak da 2006 yılında hayata geçen ve hâlen sürdürülmekte olan Ortaöğretim Projesi ile Bakanlığımızca devredilen meslek liselerinin klasik programları yerine iş gücü piyasasının ihtiyaçlarına duyarlı, esnek ve yeterliliğe dayalı yeni eğitim programları hazırlanarak uygulamaya konulmuştur. Bunun yanında havacılık, tarım, sağlık, adalet gibi mesleki eğitim oranlarının donatımı sağlanmış ve 13 yaş ve üstü tüm bireylere rehberlik etmeyi amaçlayan web tabanlı Ulusal Mesleki Bilgi Sistemi kurulmuştur. Ve böylece son on yılda hem mesleki eğitimde okullaşma oranlarının artırılması hem de mesleki eğitimin niteliğinin yükseltilmesi gibi son derece önemli adımlar atılmıştır.
Mesleki ve teknik okul yapım bütçesine baktığımızda, 2009 yılında 57 milyon Türk lirası iken 2010 yılında bu 118 milyon TL'ye, 2011 yılı bütçesinde 132 milyona, 2012 yılında ise 282 milyon 900 bine yükseltilmiştir.
Türkiye'nin en önemli ve öncelikli gündem maddesi olan işsizliğin azaltılması ve nitelikli eleman ihtiyaçlarının karşılanması için tüm kurumlarımız seferber edilmiş durumdadır ve bu kapsamda 2011 yılında başlatılan Uzmanlaşmış Meslek Edindirme Merkezleri Projesi'yle TOBB ve İŞKUR iş birliğinde genel bütçeden finanse edilen 119,3 milyon TL kaynakla 1 milyon gencimizin beş yıl süreyle mesleki eğitim alması amaçlanmaktadır.
4+4+4 yasası sonrası ilk yıl değerlendirilmesine bakacak olursak, yasayla, mesleki eğitim veren okulların önündeki katsayı engeli tamamen kaldırılmıştır ve 4+4+4 yasası ile mesleki eğitimin payı lise 1'inci sınıflarda yüzde 50,53'ten yüzde 57,74'e çıkarılmıştır ve 2012 yılında liseyi bitiren öğrencilerin yüzde 46,6'sının meslek lisesi mezunu, 2004 yılında liseyi bitiren öğrencilerin yüzde 33,9'unun meslek lisesi mezunu olduğu görülmektedir.
Yine, öğrencilerin okul ve işletmelerdeki eğitimlerine şöyle bir baktığımızda, meslek lisesi ve Anadolu meslek lisesi 12'nci sınıf öğrencileri haftada üç gün işletmelerde beceri eğitimi almaktadır. Teknik lise ve Anadolu teknik lisesi 11'inci ve 12'nci sınıf öğrencileri yaz dönemlerinde işletmelerde toplam üç yüz saat staj yapmaktadır. Otelcilik ve turizm meslek lisesi öğrencileri nisan-ekim ayları arasında işletmelerde altı ay süreyle yoğunlaştırılmış beceri eğitimi almaktadır. Sağlık meslek lisesi 11'inci ve 12'nci sınıf öğrencileri haftada iki gün işletmelerde beceri eğitimi almakta ve yüz altmış saatlik staj eğitimi yapmaktadır. Öğrencilerin toplam eğitimde işletmelerde yapılan eğitim payı ortalama yüzde 35'tir.