GENEL KURUL KONUŞMASI
Konu: BAZI KANUN VE KANUN HÜKMÜNDE KARARNAMELERDE DEĞİŞİKLİK YAPILMASINA DAİR KANUN TEKLİFİ VE DEVLET MEMURLARI KANUNU İLE BAZI KANUN VE KANUN HÜKMÜNDE KARARNAMELERDE DEĞİŞİKLİK YAPILMASINA DAİR KANUN TASARISI
Yasama Yılı:3
Birleşim:130
Tarih:04.07.2013

ENVER ERDEM (Elâzığ) - Sayın Başkan, değerli milletvekilleri; 478 sıra sayılı Teklif'in 14'üncü maddesi üzerine verilen önerge nedeniyle söz almış bulunmaktayım. Yüce heyetinizi saygıyla selamlıyorum.

Değerli milletvekilleri, tasarının 14'üncü maddesi, Karayolları Trafik Kanunu'nun 3'üncü maddesinde değişiklikler öngörmektedir. Bu vesileyle ben de sizlerle nakliyeci, kamyoncu, minibüsçü ve taksici esnaflarının sorunlarını paylaşmak istiyorum. AKP iktidarları döneminde, nakliyeci ve kamyoncu esnafına sektörde çalışabilmesi için öncelikli şart olarak sunulan K belgesi çile hâline gelmiş, 20 bin TL'ye yaklaşan belge maliyeti sektör çalışanlarını hayatından bezdirmiştir. Küçük esnafa zorluklar yaşatan bu belge ilk çıkarıldığında, minibüs hatları ve taksi plakaları gibi değerli olacağı söylenmiş ancak değerli olmadığı, sadece AKP hükûmetlerine gelir kaynağı olduğu geçen süre içerisinde anlaşılmıştır.

Söz konusu K belgeleri için beş yılda bir -vize yenileme bahanesiyle- 2.500 TL'ye yaklaşan ücretler talep edilmekte, ayrıca, vizesini yaptırmayan kamyoncu esnafı aracını muayene yaptıramamakta, bundan dolayı da araçları trafikten menedilmektedir. Kamyoncu esnafının hayatı yollarda geçtiğinden, K belgesinin vize tarihini geçirdiği için belge iptal edilmekte ya da aynı belge 4.500 lira gibi yüksek rakamlarla cezalı olarak yenilenmektedir.

Değerli milletvekilleri, her vesile ile ekonominin çok iyi yolda olduğunu söyleyen iktidar mensuplarına, ekonominin ne kadar iyi gittiğini görmeleri için bir de nakliyecilik sektörü açısından bakmalarını tavsiye ediyoruz. Kamyon garajlarına baktığınızda eğer az sayıda kamyon görüyorsanız korkmayın, ekonomi iyi yoldadır. Yok, bugünkü gibi kamyon garajlarında yer bulunamıyorsa ekonominin iyi gittiğine dair fikirlerinizi tekrar gözden geçirmenizi tavsiye ediyoruz.

Nakliye sektörünün ve kamyoncu esnafının diğer bir sorunu da, akaryakıt fiyatlarının pahalılığına karşılık nakliye fiyatlarının düşük olmasıdır. 2002 yılında mazotun litre fiyatı ortalama 1,25 lira civarında iken bugün 1 litre mazot 4 lira 50 kuruş seviyesine yükselmiştir. Sadece mazot fiyatlarına bakarak bile ekonominin ne kadar iyiye gidip gitmediğini, enflasyonun hangi düzeyde olduğunu tahmin etmek güç olmayacaktır.

Değerli milletvekilleri, AKP iktidarları, tüm sektörlerde olduğu gibi nakliye sektöründe de küçük esnafı yani kamyoncuyu yok ederek ekmeğe muhtaç edip bu işi de nakliye baronlarına teslim etmiştir aynen bakkalları ve küçük esnafları market ve hipermarket baronlarına teslim ettiği gibi.

Bugün, kamyoncu esnafı geçim sıkıntısı çekmektedir, ağır vergiler altında ezilmektedir, BAĞ-KUR ve vergi borcunu ödeyemedikleri için kamyonları Maliye ve İçişleri Bakanlığının ortak kararıyla trafiğe çıkarılmamaktadır. Yine, zorunlu trafik sigortası ve kasko fiyatlarının aşırı derecede yüksek olması nedenleriyle çok büyük sıkıntılar çekmektedir. Şimdi ise Avrupa Birliği standartlarına uygun ehliyet ve takograf cihazı takılması zorunluluğu getiriyorsunuz. Yaşam standartlarında Avrupa Birliği standartları getirmek yerine, şekilde Avrupa Birliği standartları getirmek sorunları elbette çözmeyecektir.

Taksici ve minibüsçü esnafı da ciddi sorunlarla karşı karşıyadır. Taksici ve minibüsçü esnafını en çok etkileyen hususlar şunlardır: Birincisi, yüksek akaryakıt ve yedek parça fiyatları; ikincisi, süreklilik arz eden yüksek trafik cezaları. Ayrıca, taksici ve minibüsçüler çoğunlukla kayıt dışı çalıştıkları için sosyal güvenceden mahrum kalmaktadır. Bu sorunun çözümü için de mutlaka tedbir alınması gerekmektedir.

Yine, taksi şoförlerinin hırsızlık ve gasp gibi suçlara daha çok muhatap olmaları nedeniyle can ve mal güvenliklerinin korunması için, uluslararası uygulamalarda olduğu gibi, özel donanımlı ve güvenlikli araçlarla değiştirilmesi için bir seferliğe mahsus KDV ve ÖTV muafiyeti getirilmesi önem arz etmektedir.

Değerli milletvekilleri, nakliyeci esnafının sorunlarına çözüm bulunmasını diliyor, yüce Meclisi saygıyla selamlıyorum. (MHP ve CHP sıralarından alkışlar)