GENEL KURUL KONUŞMASI
Konu: BAZI KANUN VE KANUN HÜKMÜNDE KARARNAMELERDE DEĞİŞİKLİK YAPILMASINA DAİR KANUN TEKLİFİ VE DEVLET MEMURLARI KANUNU İLE BAZI KANUN VE KANUN HÜKMÜNDE KARARNAMELERDE DEĞİŞİKLİK YAPILMASINA DAİR KANUN TASARISI
Yasama Yılı:3
Birleşim:131
Tarih:05.07.2013

REŞAT DOĞRU (Tokat) - Sayın Başkan, sayın milletvekilleri; 478 sıra sayılı Kanun Tasarısı'nın 25'inci maddesi üzerinde vermiş olduğumuz önerge üzerine söz almış bulunuyorum. Bu vesileyle yüce heyetinizi saygıyla selamlıyorum.

Bu madde, ticari araç olan minibüsün tanımıyla ilgilidir.

Tabii, ülkemizin önemli sorunlarının başında trafik konusu gelmektedir. Tabii, bunların yanında, şoförlerin ve özellikle taşıyıcı esnaflarımızın, taksicisinden şoförüne kadar, onların yanında o tür insanların da çok büyük sorunları vardır. Tokat Reşadiye Şoförler ve Otomobilciler Esnaf Odası Başkanlığı tüm esnaflarımızı ilgilendiren, yani şoförlerimizi, taksi şoförlerimizi, kamyon şoförlerimizi ve diğer taşıyıcı esnaflarımızı ilgilendiren bu önemli konularda kendi görüşlerini iletmek üzere bizlere bildirmiştir. Bu arkadaşlarımızın ve tüm esnaflarımızın bazı görüşlerini sizlere iletmek istiyorum ve paylaşmak istiyorum.

Saygıdeğer milletvekilleri, son zamanlarda, tabii, şoför esnafı devamlı kaybetmektedir. Özellikle, kamyon şoförlerinin bazıları neredeyse iki ay, üç ay kontak açmadan hayatlarını devam ettirme mücadelesini vermeye çalışıyorlar. Aynı şekilde, taksici esnaflarının ve minibüs esnaflarının da birçok sorunlarla boğuşmakta olduğunu görüyoruz.

Yaklaşık olarak on beş yıldan beri, periyodik bir şekilde, özellikle şoför odalarının gelir kalemleri bir bir ellerinden alınıyor. Araç ruhsatları satışından tutun da mesleki yeterlilik belgeleri, araç dosyası ve plakası, neredeyse bunların hepsi bir bir şoförler odasının elinden alınarak başka şekilde değerlendirilmeye çalışılıyor.

Bakınız, bunlarla ilgili olarak, özellikle odada çalışan kardeşlerimizin, oda yöneticilerimizin istekleri şu şekildedir, deniyor ki: "K1 ve K2 belgelerini Ulaştırma Bölge Müdürlüğü ve son zamanlarda il ve ilçelerde ticaret odaları birçoğu üyesi olmadığı hâlde yapıyor ise bu hakkın en azından odamıza verilmesi veya ilçe sınırları içerisinde bizim esnaf, sanatkâr ve nakliyecilerin belgelerinin tarafımızdan düzenlenmesi?" Bu noktada bir talepleri var.

Değerli milletvekilleri, bu, doğru bir taleptir. Hakikaten, odaların şu anda gelir kalemlerinin birçoğunun azalmış olduğu ve kapanma durumuna geldiği düşünülürse, bu yönlü olarak haklı bir talepleri olduğu değerlendirilmelidir.

Ayrıca, ticari araç kullanan şoförlerden istenen mesleki yeterlilik belgelerinden SRC belgesinin esnaf odası tarafından verilmesinin sağlanması, hantal yapının değişmesi, hizmetin yerinde ve sağlıklı verilmesini sağlayacaktır. Kaldı ki, odanın vermemesinden dolayı on yıldır belgesi eline ulaşmayan bir sürü esnaf vardır.

Şehir içi yolcu taşımacılığı yapan -köy minibüsleri dâhil olmak üzere- minibüsçü esnafının alması zorunlu olan D4 yekti belgesinin kilometrelerce uzak olan ulaştırma bölge müdürlükleri yerine odalar tarafından verilmesi, esnafın hem zaman kaybını hem de iş kaybını önlemiş olacaktır.

Ayrıca, ilçe millî eğitim müdürlüğü uhdesinde gerçekleştirilen öğrenci taşıma ihalelerinde yaklaşık maliyet hesaplamasında hata yapıldığı? Ve gerekli yerlere ikazların yazılı ve sözlü yapılmış olmasına rağmen bunlar maalesef giderilmemektedir.

Öğrenci taşıması bir hizmet alımı olduğuna göre, Hizmet Alımı Yönetmeliği'nin 9'uncu maddesinde "yüzde 20'yi geçmemek üzere yükleniciye kâr eklenir" ibaresine rağmen millî eğitim müdürlükleri maalesef bunu uygulamamaktadır. Dolayısıyla da taşıyıcı esnafı ciddi manada mağdur olmaktadır.

Ayrıca, taşımacı, akaryakıtı pompadan alırken, işletmeye yüzde 18 KDV içinde esnaf bunu öderken, yaklaşık maliyetler hesaplanırken mazot birim fiyatı KDV'siz girilmektedir. İdareden hak edişini yaparken de faturasını yüzde 8 KDV'yle kesmektedir. Dolayısıyla, arada yüzde 10 gibi çok önemli bir fark, maalesef, eksik ödeme şeklinde insanlarımıza ödenmektedir. Dolayısıyla, esnaflar bu yönlü olarak çok ciddi manada sıkıntı içerisindedir.

Ama diğer bir konu da? Özellikle şunu söylememiz gerekmektedir ki, ülkemizde trafik kazaları çok yoğun bir şekilde maalesef can yakmaktadır. 2013 yılının Şubat ayı sonu itibarıyla ülkemizde yaklaşık olarak 7 milyon 191 bin 105 araç bulunmaktadır. Geçen yıl 3.750 kişi kazalarda hayatını kaybetmiştir. Bununla ilgili olarak da yaklaşık 1 milyar 393 milyon lira civarında maddi hasar, maddi kayıp vardır.

Ama bir diğer konu da, yaklaşık olarak 270 bin, 300 bin civarında insan da kazadan dolayı yaralanmaktadır. Yani 300 bin kişilik bir şehir düşünün, yaralılardan ve engelli vatandaşlardan oluşan bir şehir düşünün. Trafik kazalarından hem ölüm oranlarının artmış olması hem de yaralıların artmış olması bu konunun ne kadar önemli olduğunun ifadesidir.

Bu manada da bu konuda İçişleri Bakanlığına, bilhassa emniyet teşkilatımıza çok önemli görevler düşmektedir.

İşin başı eğitimdir diyor ve yüce Meclisi saygıyla selamlıyorum. (MHP sıralardan alkışlar)