| Konu: | BAZI KANUN VE KANUN HÜKMÜNDE KARARNAMELERDE DEĞİŞİKLİK YAPILMASINA DAİR KANUN TEKLİFİ VE DEVLET MEMURLARI KANUNU İLE BAZI KANUN VE KANUN HÜKMÜNDE KARARNAMELERDE DEĞİŞİKLİK YAPILMASINA DAİR KANUN TASARISI |
| Yasama Yılı: | 3 |
| Birleşim: | 133 |
| Tarih: | 07.07.2013 |
S. NEVZAT KORKMAZ (Isparta) - Sayın Başkan, değerli milletvekilleri; yüce heyetinizi saygıyla selamlıyorum.
Değerli milletvekilleri, bir kurum ya da kurul oluşturmak, bir teşkilat kurmak için yasa çıkarmak ile Meclisin sorumluluğu ortadan kalmaz, kalkmamalıdır. Bu yasaların nasıl neticeler ortaya çıkardığını izlemek, gerekirse ek tedbirler üretmek bugün çağdaş yasama anlayışının bir gereğidir. Artık, birçok parlamentoda, yasaların uygulamasını izleme komisyonları var.
Kamu yönetimindeki gereklilikler ve güvenlik anlayışındaki değişimler sonrası oluşturulmuş bir teşkilat var hepinizin bildiği gibi, özel güvenlik teşkilatı. Sayıları 170 bin civarında, aileleriyle birlikte 1 milyonu buluyorlar. Sektörde özel güvenlik eğitimi veren kuruluşların eksikliklerinden tutun, mensuplarının haklarının yeniden tanzimine kadar mevzuatın gözden geçirilmesine ihtiyaç var. Düne göre özel güvenlik, bugün daha da önem kazanmıştır. Polis ve jandarmanın vereceği koruma ve önleme hizmetini verdiği ölçüde de artık terörün de hedefi hâline gelmiştir. Ancak, firmaların kıyasıya rekabet etmesinin sonucu, maliyetlerin aşağıya çekilmesi gereğinin faturası özel güvenliğe çıkmakta, olumsuz şartlarda çalışma ve düşük ücretlerle karşı karşıya kalmaktadırlar. Âdeta köle statüsünde çalışmak kaderleri hâline gelmiştir. Bu alanda yaşanan vahşi kapitalist anlayış ve kârın maksimize edilmesi gayretleri karşısında Hükûmet emeğin, alın terinin yanında yer almak yerine, sessiz kalarak sermayenin, gücün yanında yer almaktadır.
Bu Mecliste daha önce de ifade ettim, 170 bin kişilik silahlı bir güç özel güvenlik gücü. Birçok ülkenin ordusundan daha büyük bir rakam. Ancak piyasada aktif hizmet veren 300 özel güvenlik kuruluşunun yüzde 60'ı da yabancıların elinde. Bunun, millî güvenliğimiz açısından, üzerinde ciddiyetle durulması gereken bir husus olduğunu telakki ediyoruz. Ayrıca bu teşkilatın mensuplarının Meclisten beklediği, atılması gereken adımlar vardır. Nedir bunlar?
Bir yerin korunmasına memur edilen özel güvenlik sade vatandaşa tanınan silah kullanma yetkisiyle ancak yetki kullanabilmektedir. Bu yetki özel olarak yeniden düzenlenmelidir.
Sektördeki KDV oranının yüzde 8'e düşürülmesi icap etmektedir. Eğer böyle yapılmazsa şirketlerin üzerindeki yük devam edecek ve bu da hem eğitim kalitesinin düşük kalmasına hem de düşük ücretlerin devamına vesile olacaktır.
Ücretleri sefalet ücreti olmaktan çıkarıp, mesleki olarak taşıdıkları risk ve tehlikelerle doğru orantılı bir seviyeye çıkarmak lazımdır.
Yine, kıyafet ve logoları standart hâle getirilmelidir.
Kıdem tazminatı sorunları çözülmelidir. İşveren ile hizmet satın alan kurumlar arasında pinpon topuna döndürülen özel güvenlik bundan kurtarılmalıdır.
Yıllık ücretli, izin hakkı zaman zaman kullandırılmamaktadır. Özellikle işverenin ve hizmet verilen kurumun bu konudaki keyfîliğinin önüne geçilmelidir.
Özel güvenlik mali sorumluluk sigortası genel şartları yeniden tanzim edilmeli, mensuplarının kasti olmayan şahsi zararından dolayı bu tazminat sistemi devreye girmelidir. Aldıkları zaten üç kuruş ücretlerinin üzerinde sallanan bu tazminat tehdidi ortadan kaldırılmalıdır.
Sektörde uzmanlaşmanın ve sendika üyeliğinin önü açılmalıdır.
Özel güvenlik teşkilatının bu sorunları yıllardır Milliyetçi Hareket Partisi tarafından dile getirilmektedir. Ancak maalesef kendimiz çalıp kendimiz söyler duruma gelmekten şikâyetçiyiz. Sorunları katlanarak artmaktadır. Artık yuvalarının daimî olup olmaması hususuna gelip dayanmıştır bu sorunlar.
Bu haklı sorunların çözümü yönünde Hükûmetin artık daha fazla geciktirmeden adım atmasını beklediğimizi ve onların insanca bir ücret seviyesine ve insanca çalışma şartlarına sahip kılınmasını beklediğimizi ifade ediyor, hepinizi saygıyla selamlıyorum.