GENEL KURUL KONUŞMASI
Konu: BAZI KANUN VE KANUN HÜKMÜNDE KARARNAMELERDE DEĞİŞİKLİK YAPILMASINA DAİR KANUN TEKLİFİ VE DEVLET MEMURLARI KANUNU İLE BAZI KANUN VE KANUN HÜKMÜNDE KARARNAMELERDE DEĞİŞİKLİK YAPILMASINA DAİR KANUN TASARISI
Yasama Yılı:3
Birleşim:133
Tarih:07.07.2013

KAZIM KURT (Eskişehir) - SayınBaşkanım, sayın milletvekilleri; 478 sıra sayılı torba teklifin 73'üncü maddesibu tekliften daha geniş bir madde ve bu torba bir madde. Dolayısıyla, buradaçok değişik konularda yorumlar yapmamız gerekiyor.

Bir kere, 73/a-4'üncü bent,Cumhurbaşkanlığında çalışan ve Cumhurbaşkanlığı Genel Sekreterliğinin talebiüzerine Başbakanlık aracılığıyla başka kurumlara gönderilen üst düzeygörevlilerinin almakta oldukları ücretleri gittikleri yerde de alsınlar diyedüzenlenmiş bir hüküm. Ancak bunu değerlendirmeden önce, işin dayanağı olan6223 sayılı Yetki Kanunu ve o Yetki Kanunu'na dayalı olarak değiştirilen 375sayılı Kanun Hükmünde Kararname ve diğerlerini bir değerlendirmek gerekir diyedüşünüyorum.

4 maddeden ibaret bir yetki kanunuyla30 küsur kanun hükmünde kararname düzenlenmiş ve bunlar Meclis çalışırken düzenlenmiş.Yani, Türkiye Büyük Millet Meclisi faaliyetteyken milletvekillerinin yasayapması yerine kanun hükmünde kararnameyle bir düzenleme yapmayı tercih etmişHükûmetimiz. Bu kararnamelere karşı açılan davalar da Anayasa Mahkemesindeniptal edilmiş ve bu iptal üzerine "Eşit işe eşit ücret, herkes çalıştığı orandahak ettiği ücreti alacak." mantığıyla hareket ettiğinizi iddia etmiş olmanızarağmen ücret sistemi daha da karışmış, daha da karmaşık bir hâle gelmiş ve şuanda o iptalden sonraki dönemleri düzeltmeye çalışıyoruz.

Anayasa Mahkemesinin iptal kararındansonra verilmiş olan süre içerisinde ne Hükûmet ne iktidar partisi ne debürokrasi bu konuda bir adım atmamış, çeşitli konularda bizim kanunönerilerimiz de kabul edilmediği için bu kargaşa, bu bozukluk, ücretlerarasındaki dengesizlik devam etmiş. Şimdi, belki bir kısmı gerçekten yetkiliolmadan bu düzenleme devam ediyor. Onun için de son gece, son çalışmahaftasında şişirmek suretiyle torbaya dolduruyoruz. Şu andaki düzenlemeCumhurbaşkanlığının çalışanları içerisinde bir değişiklik yapılmak ihtimalinegöre düzenlenmiş gibi algılanıyor. Yani, Cumhurbaşkanlığı Genel Sekreterliğibazı çalışanları başka yerlere gönderecek ve "Oralarda hak kaybı olmasın,ekonomik anlamda zarar etmesin." ya da "Açacakları idari davalarda mahkemedavacılar lehine karar vermesin." mantığıyla bir düzenleme getiriliyor. Bunun daAnayasa'ya ne kadar uygun olduğu şu anda belli değil. Milletvekilleriningerçekten bu olumsuz çalışma koşulları içerisinde bunları incelemeye zamanınınolmadığını, inceleme imkânı bulamadığını zannediyorum. Ama, buna rağmen buolumsuzlukları, özellikle kadrolaşma kokusu getiren bu olumsuzlukları geriçekmenizde yarar olduğunu düşünüyorum. Çünkü hem personel rejiminde biryanlışlık olduğunu tespit ediyorsunuz hem bunu zamanında düzenlemiyorsunuz vehem de şimdi yapılırken yeni yeni haksızlıkların doğmasına neden oluyorsunuz.Bu nedenlerle bu önergeyi verdik. Önergemize destek verir ve değerlendirmeyidüzgün yaparsanız belki bazı haksızlıklar ortadan kalkabilir, kalkacaktır, bunainanıyorum.

Hepinize saygılar sunuyorum.

Teşekkür ediyorum. (CHP sıralarından alkışlar) 

KAZIM KURT(Eskişehir) - Teşekkür ederim Sayın Başkanım.

Sayınmilletvekilleri, 478 sıra sayılı Kanun Teklifi'nin 73/a-5'inci bendiyle ilgilisöz aldım. Hepinizi saygıyla selamlıyorum.

Yine, bu bölümde,gerçekten bir yetki kanununa dayalı olarak yapılmış ve onun üretimi sonucumeydana gelen kararnamelerde iptaller nedeniyle yeni bir düzenleme yapıyoruz.Aslında, bu düzenlemeleri yani kanun hükmünde kararnameleri yaparkenHükûmetiniz şunu söyledi: "Personel rejimini düzenliyorum, eşit işe eşit ücretuyguluyorum ve çalışanlar arasındaki dengesizliği ortadan kaldırıyorum." Amamaalesef, bunun böyle olmadığı çok net bir biçimde ortaya çıktı ve sonuçta, bueksiklikleri tamamlama ihtiyacı duyduk. Oysa, Türkiye'de şu anda, gerçektençalışanlar arasındaki dengesizliği bir ölçüde düzeltebilmek için başkadüzenlemeler yapmak gerekiyor.

657 sayılıYasa'da toptan bir değişiklik mutlaka ve zorunlu olarak bir an öncegerçekleştirilmelidir. Aksi hâlde, derecesi ve kademesi düşük olanmemurlarımızın tümü ciddi sıkıntılar yaşamaktadır, ciddi ekonomik sorunlaryaşamaktadır ve buna bağlı olarak sosyal sorunlar yaşamaktadır. Biraz öncearkadaşlarımız anlatmaya çalıştı; işte, intihar eden memurlar, intihar edengüvenlik görevlileri. Bunların nedeninin başında ekonomik sıkıntılar yatmaktaama 73'üncü maddede 50 küsur madde hâlinde düzenlenen bu düzenlemelerinhiçbirinde düşük ücretle çalışan memurlarımıza artı hiçbir şey yok. Yani,gerçekten dar gelirli olan, devletin resmî rakamlarına göre yoksulluk sınırınınaltında ücret alan memurlarımızı iyileştiren hiçbir düzenleme yapılmamış. Bununnedeni nedir, bunun sebebi nedir, gerçekten bu merak konusu ve tabii ki birpolitik tercih konusu.

Üst düzeymemurların birçoğu yeterince nemalanıp yeterince ekonomik anlamda sıkıntıyıortadan kaldırıyor ama pek çok noktada eksik kalmış bu maddede düzenlenmesigerekenler ne yazık ki yine düzenlenmiyor. Örneğin, belediyelerimizde çalışanbelediye başkan yardımcılarının ekonomik durumu sıkıntılı, onlarla ilgiliherhangi bir ek ödeme, tazminat söz konusu değil ama ne yazık ki budüzenlemenin içerisinde o yok. Üniversitelerde çalışan daire başkanlarınınbirçoğunun bu konuda haksızlığa uğradığı çok net bir biçimde ortada iken çözümönerilmiyor. Yine, Türkiye Büyük Millet Meclisinde çalışan arkadaşlarımızın pekçoğu eşit işe eşit ücret alamamakta, üniversite mezunları kadro sorunuyaşamakta, sözleşmeli olanların iş güvencesi sıkıntılı bir biçimde devametmekte.

Yine, Türkiye'deen önemli unsur diye öne çıkardığımız, güvenlik güçlerimizin kadro ve özlükhaklarıyla ilgili bir çalışma söz konusu olmamakta, onların şu anda almışoldukları ücretlerin yüzde 50'si emeklilik maaşlarına yansımamakta ve onlaremekli olduktan sonra çok ciddi sıkıntılar çekmektedir ama ne hikmetse on yıldır, on bir yıldır AKP hükûmetleribu konuda olumlu adım atmamakta direnmektedir. Bu yanlışı da düzeltmek, buyanlışı da düzene sokmak bu Parlamentonun görevi. Onu da neden yapmayız, niçinısrarla üstünde durmayız? Bu konuyu tekrar tekrar kamuoyunun ve sizinbilgilerinize sunmak istiyorum.

Burada, bumaddede, Kamu Düzeni ve Güvenliği Müsteşarlığında ve Ölçme, Seçme veYerleştirme Merkezinde çalışanların ekonomik durumlarını düzeltmeyeçalışıyoruz. Oysa, bu konuda daha önce bir şirket kurmaya karar verdik ve oşirkette özel bir çalışma sistemi yürüyor. Şimdi, bu maddeye niye gerek var,neden tekrar bu madde konuldu? Bunu da anlamakta zorlanıyorum ve önergemizedestek bekliyorum.

Teşekkür ederim.