GENEL KURUL KONUŞMASI
Konu: CHP GRUBUNUN, İZMİR MİLLETVEKİLİ ALAATTİN YÜKSEL VE 21 MİLLETVEKİLİ TARAFINDAN SİGORTA ACENTELERİNİN VE SİGORTALILARIN SORUNLARININ ARAŞTIRILMASI VE ÇÖZÜM YOLLARININ BULUNMASI AMACIYLA 5/6/2013 TARİHİNDE TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ BAŞKANLIĞINA VERİLMİŞ OLAN MECLİS ARAŞTIRMASI ÖNERGESİNİN, GENEL KURULUN 5 HAZİRAN 2013 ÇARŞAMBA GÜNKÜ BİRLEŞİMİNDE SUNUŞLARDA OKUNMASINA VE GÖRÜŞMELERİNİN AYNI TARİHLİ BİRLEŞİMİNDE YAPILMASINA İLİŞKİN
Yasama Yılı:3
Birleşim:116
Tarih:05.06.2013

SADIK BADAK (Antalya) - Teşekkür ederim Sayın Başkan.

Sayın Başkan, değerli milletvekilleri; Cumhuriyet Halk Partisi tarafından verilen sigorta acentelerinin sorunlarıyla ilgili Meclis araştırması açılması konusundaki teklifin aleyhinde söz aldım. Öncelikle yüce heyetinizi saygıyla selamlıyorum.

Teklifte sigorta acentelerinin bazı meseleleri sayılmakla beraber konunun bütününe temas edilmediğini görüyoruz. Bu sebeple ben birazcık Sigortacılık Kanunu'ndan başlamak istiyorum. Burada 5684 sayılı Sigortacılık Kanunu'yla acenteliğin bir meslek hâline dönüştüğü ifade ediliyor da nedense o güne kadar, AK PARTİ iktidarlarına kadar hiç gündeme gelmeyen sigortacılığın meslek hâline getirilmesi konusunun 2007 yılında yine AK PARTİ hükûmetleri iktidarı tarafından gündeme getirildiği bahsedilmiyor. Bu kanunla sigorta acenteliği Türkiye'de yasal, kayda tabi, staja tabi, dört yıllık lisans seviyesinde üniversite eğitimi almış olanların iki yıllık stajdan sonra girecekleri bir sınavdan sonra alacakları belgeyle yapabilecekleri bir yasal meslek hâline getirilmiştir. Ne yazık ki önergede bunlardan hiç bahsedilmiyor.

Sadece bu olmadı. Odalar Borsalar Birliği bünyesinde, sigorta acentelerinin sürekli olarak, hafta içinde, ay içinde, yıl içinde, mesleki problemlerinin çözülmesi için, yine çoğunluğu kendilerinden oluşan Sigorta Acenteleri İcra Kurulu oluşturuldu. 9 üyeden oluşan bu İcra Kurulunun 7 üyesi tamamen serbest çalışan acenteler arasından kendileri tarafından seçilir ve aylık gündemli toplanarak sektörlerinin meselelerini burada müzakere ederler, tutanaklara bağlarlar, ilgili mercilere gerek doğrudan doğruya gerek TOBB vasıtasıyla aktarırlar. İlgili mercilerden en yüksek olanı, tabii ki, yüce Meclistir. Nitekim Meclisimize Sigorta Acenteleri İcra Kurulundan gelen teklifler Meclisimizin ilgili kurullarında değerlendirilir. Nitekim, nisan ayında çeşitli kanunlar üzerinde yapılan değişiklik sırasında, Plan ve Bütçe Komisyonunda, saik bünyesinde görüşülen pek çok konu da değerlendirilmiştir ve birkaç önemli husus, acentelerin lehine, sigortacılık mesleğinin güçlenmesi adına yasalaştırılmıştır yüce Meclisimiz tarafından.

Şimdi, arkadaşlarımızın ifade ettiği birkaç olumsuz konunun, Meclisimize bu hafta Gümrük ve Ticaret Bakanlığı tarafından intikal ettirilen tüketici haklarıyla ilgili kanun tasarısında zaten teklif edildiğini görüyoruz. Hemen onları sizin bilginize sunmak istiyorum:

29'uncu maddede "Bankadan tüketici kredisi alanlara mudinin yazılı veya kalıcı veri saklayıcısı aracılığıyla açık talebi olmaksızın krediyle ilgili sigorta yaptırılamaz." teklifi var. "Tüketicinin sigorta yaptırmak istemesi hâlinde istediği sigorta şirketinden sağladığı teminat, kredi veren tarafından kabul edilmek zorundadır?" Araştırma önergesinde bahsedilen problemlerden birisi tasarı hâline gelmiş.

Yine, 38'inci madde konut kredilerinde benzer bir hükmü getiriyor: "Tüketicinin yazılı veya kalıcı veri saklayıcısı aracılığıyla açık talebi olmaksızın krediyle ilgili sigorta yaptırılamaz." Detayını okumayacağım. Yepyeni bir konu; hem sigortacılık mesleğini genişletecek, yeni bir portföy alanı oluşturacak hem sigorta acentelerini koruyacak hem de asıl proje üzerinden konut satışlarında ciddiyeti getirecek bir hüküm. Hazine Müsteşarlığınca belirlenen bina tamamlama sigortası yaptırılması zorunluluğu getiriliyor. İnşaat şirketleri yurdun her tarafında, eğer maket üzerinden, tapu vermeden veya inşaata başlamadan konut satmaya başlamışsa, ileride doğabilecek firmanın iflasına karşı, konutu teslim edememesine karşı sigorta teminatı getiriliyor. Bu, araştırma önergesinde bahsedilen konuların çok daha ilerisinde bir yeni uygulamadır. Ben, bu hüküm dolayısıyla sigorta acenteleri adına teşekkür ediyorum. Komisyon umarım bunları uygun görür, yüce Meclisimiz uygun görür ve yasalaşır.

Yine, teklif sahiplerinin henüz kendilerine intikal etmediği veya belki farkında olmadıkları başka konular da Sigorta Acenteleri İcra Kurulunda görüşülüyor. Mesela, nasıl problem var? Hepsi diyemiyoruz fakat bazı banka şubeleri veya telefon merkezleriyle bankaların yaptığı satışlarda, ne yazık ki, yanlış bilgi vermek suretiyle sigortalıların ayda 5 lira, 7 lira, 10 lira gibi fazla prim ödemelerine yol açan uygulamalar olduğu tespit edilmiş. Bu tespitler Sigorta Acenteleri İcra Kurulu gündemine gelmiş ve burada şu anda değerlendiriliyor. Bütün bu konular Hazine Müsteşarlığı Sigortacılık Genel Müdürlüğüyle yeni yayımlanacak sigorta acenteliği ve sigortacılık yönetmeliğine intikal ettirilmek üzere üzerinde çalışılmaktadır. Dolayısıyla, üzerinde zaten çalışılmakta olan konularda veya bir kısmı yasa maddesine dönüştürülmüş, hemen bu hafta, bu haftalarda, bu ay içerisinde yüce Meclisimizde görüşülecek olan konularda bir Meclis araştırma komisyonu kurmak; iki ay, üç ay bunların üzerinde müzakere yapmak, zaten çözülmekte olan konuları ötelemektir, ileri atmaktır, savsaklamaktır.

Zaten, teklif sahiplerinin âdeta "Sigorta acenteleri bahane, siyaset şahane." gibi konuya yaklaştıklarını, sigorta acenteliğini ve sigortacılığı bahane ederek, burada Meclis İçtüzüğü'nün de istismarını yaparak, iki dakika verdikleri önerge üzerinde, sekiz dakika genel siyaset üzerinde konuştuklarını gördük. Bu da teklifleri üzerinde ciddiyetle durmadıklarının bir işaretidir. Bu bakımdan, teklifin tarafımızca benimsenmediğini ifade ediyorum.

Sözlerimi tamamlarken milletimizin ve İslam âleminin Miraç Kandili'ni kutluyorum. Yüce heyetinizi saygıyla selamlıyorum. (AK PARTİ sıralarından alkışlar)