GENEL KURUL KONUŞMASI
Konu: 2014 YILI MERKEZİ YÖNETİM BÜTÇE KANUNU TASARISI İLE 2012 YILI MERKEZİ YÖNETİM KESİN HESAP KANUNU TASARISI NEDENİYLE
Yasama Yılı:4
Birleşim:34
Tarih:17.12.2013

MALİYE BAKANI MEHMET ŞİMŞEK (Batman) - Sayın Başkan, değerli milletvekilleri; ben de hepinizi saygıyla sevgiyle selamlıyorum.

Müsaade ederseniz, bu konuşmamda, Maliye Bakanlığındaki gelişmelerden çok, değerli milletvekili arkadaşlarımızın yaptıkları eleştiri, tespit ve değerlendirmeler hakkında ben de görüşlerimi sizlerle paylaşmayı daha faydalı buluyorum.

HAYDAR AKAR (Kocaeli) - Arkadaşlar telefondan son gelişmeleri okuyorlar, dinlemiyorlar.

MALİYE BAKANI MEHMET ŞİMŞEK (Devamla) - Değerli arkadaşlar, önemli eleştirilerden bir tanesi Sayıştayla ilgili eleştirilerdir. Ben hem Plan Bütçe Komisyonunda hem de Genel Kurula sunuş konuşmamda açık ve net olarak ifade ettim. Sayıştay denetimi çok önemlidir. Sayıştay denetimi, özellikle biz yani kamu idarecileri açısından dış denetim olarak yol gösterici olması anlamında büyük değer katan bir denetimdir ve dolayısıyla, Sayıştay denetiminin kaliteli ve kapsamlı bir şekilde yapılması ülkemizin faydasınadır. Burada birtakım sıkıntılar yaşandı fakat müsaade ederseniz şunu söyleyeyim: Harcama denetimi anlamında en ufak bir eksiklik yok. Biz Sayıştaya Maliye Bakanlığı olarak 25 milyon kaydı elektronik ortamda verdik, muhasebe birimlerimizde bu kayıtların bütün bilgi, belgelerini hazır tuttuk. Dolayısıyla, harcama denetimi yapılması gereken yerde yapılmıştır.

Şimdi, Türkiye Büyük Millet Meclisine Sayıştay tarafından 4 rapor sunulmuştur: Genel uygunluk bildirimi, dış denetim genel değerlendirme raporu, faaliyet genel değerlendirme raporu, mali istatistikler değerlendirme raporu. Bu raporların tamamı Sayıştay tarafından Meclisimize sunulmuştur ve bunlarda -iddia edildiği gibi- fikir, görüş vermeme hususu da yaşanmamıştır.

Peki, sorun nereden kaynaklanıyor? Sorun, kamu idareleri bazında mali tablo denetiminden kaynaklanıyor. Burada da sorun şuradan kaynaklanıyor: Türkiye'de borçlanmayı hazine yapar. Borçlanmayı hazine yaparken idarelerin kodunu girerek yapmaz yani bütçe açığına, kamunun genel borçlanma ihtiyacına binaen hazine borçlanma yapar. Gelirleri kurumlar toplamaz. Gelirlerin tamamını Maliye Bakanlığı, işte, Gelir İdaresi toplar. Dolayısıyla, mesela mülkler. Bakanlıkların mülkiyet sahibi olması söz konusu değildir. Mülklerin tamamı, işte, hazine mülküdür, Maliye Bakanlığı Millî Emlak Genel Müdürlüğü tarafından yönetilir ama kamu kurumlarına tahsis edilir.

Şimdi, idareler bazında mali tablo denetimi dediğimiz denetim şudur: İdareler bazında, bizim, bilanço, mizan vesaire gibi tabloları üretip vermemizdir. Biz bu işin başından beri Sayıştaya dedik ki: Mevcut devlet yapısıyla bizim sizlere anlamlı, tutarlı, bu türden rapor üretmemiz mümkün değil. Çünkü hazine borçlanıyor, Maliye gelir topluyor, Maliye, Millî Emlak, işte, hazine mülklerini yönetiyor. Dolayısıyla, idareler bazında bir tek yapılmayan bu mali tablo denetimi buradan kaynaklanıyor.

Şimdi bu problemi çözmemiz lazım. Bu problemi çözmek için Sayıştayla birlikte ortak bir komisyon kurduk ve bu komisyon şimdi bakacak, eğer Sayıştayın Yönetmeliği çerçevesinde bundan sonra denetim yapılması konusunda karar çıkarsa, biz oturacağız, buna göre kanun yani her türlü mevzuat değişikliğine gideceğiz veya sistem değişikliğine gideceğiz ve bunu mümkün kılacak ne gerekiyorsa yapacağız ama olur da Sayıştay, idare bazında bu mevcut sistemle mali rapor üretilmesi yani bilanço, mizan vesaire üretilmesi noktasında diğer ülke uygulamalarına paralel olarak -bunun istisnaları var, Avustralya, İngiltere gibi birkaç istisna var- "Bu raporlara artık ihtiyaç yoktur, ben zaten diğer bütün denetimleri yapıyorum." derse de zaten o zaman da ona göre yönetmelik değiştirilir.

Yani özetle, bu çalışma grubu, bu komisyon ne karar verirse o çerçevede gereğini yapacağız.

Şimdi, diğer önemli bir eleştiri, Sayıştay raporlarıyla ilgili olarak, denildi ki mesela: "Sayıştay denetim raporlarında yer alan bulguların tamamı nihai raporda yer almıyor. Yani Meclise gönderilen rapordaki tespitler, eleştiriler vesaire, bunlar niye ham rapordan olduğu gibi Meclise gelen raporlarda yok?"

Şimdi, değerli arkadaşlar, Sayıştay Kanunu'nun 38'inci maddesi ve Denetim Rehberi uyarınca Sayıştayca hazırlanan ön raporlar birer taslak denetim raporudur. Bunlar idareye gönderiliyor. İdare otuz gün içerisinde cevap veriyor. Örneğin Maliye Bakanlığının raporu yazıldı. Maliye Bakanlığıyla ilgili olarak, bakın, "Denetim yapılmadı." deniyor, Maliye Bakanlığıyla ilgili denetim yapıldı; Maliye Bakanlığıyla ilgili olarak 35 tane eleştiri, tespit var. Demek ki denetim yapıldı.

Peki, nihai yani Meclisimize gelen raporda niye 15 tane bulgu var, niye 15 tane tespit var da 35'i yok? Şundan dolayı: Şimdi, bu raporları -bunlar ham rapor- Maliye Bakanlığına gönderdiler. Maliye Bakanlığı otuz gün içerisinde cevaplar verdi. Bu cevapların bir kısmı tatmin edici bulundu veya düzeltici işlem yapıldı. Mesela, hatalı bir uygulamamız varsa hemen düzeltmişiz, dolayısıyla raporlamaya gerek kalmamış veya idare... Onların hepsi var arkadaşlar.

AYKUT ERDOĞDU (İstanbul) - İnanıyor musunuz buna?

MALİYE BAKANI MEHMET ŞİMŞEK (Devamla) - Bu arada şunu da söyleyeyim: Maliye Bakanlığıyla ilgili ham denetim raporundaki 35 tespitin tamamını sizinle paylaşacağım.

OKTAY VURAL (İzmir) - Var zaten, onları açıkladık.

AYKUT ERDOĞDU (İstanbul) - Bizde var zaten, paylaşmanıza gerek yok.

MALİYE BAKANI MEHMET ŞİMŞEK (Devamla) - Yani, ben arkadaşlara söyledim, o tespitleri, bizim cevapları... Yani bizim hiç gizli saklımız yok.

OKTAY VURAL (İzmir) - Var zaten elimizde.

MALİYE BAKANI MEHMET ŞİMŞEK (Devamla) - E, tamam, varsa o zaman sorun yok.

AYKUT ERDOĞDU (İstanbul) - Sayın Bakan ama...

MALİYE BAKANI MEHMET ŞİMŞEK (Devamla) - Şimdi, değerli arkadaşlar...

OKTAY VURAL (İzmir) - Ama siz niye göndermiyorsunuz?

MALİYE BAKANI MEHMET ŞİMŞEK (Devamla) - Ama müsaade edin, ben konuşayım. Bak, şimdi, karşılıklı konuşursak...

AYKUT ERDOĞDU (İstanbul) - Ama doğruyu, gerçekleri söyleyelim Sayın Bakan. Siz Maliye Bakanısınız.

MALİYE BAKANI MEHMET ŞİMŞEK (Devamla) - Sayın Erdoğdu, ben sizi dinledim.

AYKUT ERDOĞDU (İstanbul) - Tamam ama burada oturuyorum.

MALİYE BAKANI MEHMET ŞİMŞEK (Devamla) - Lütfen, bir bitireyim yani bakın çünkü karşılıklı konuşursak konuşmamı yapamam ve bakın, dikkat edin, ben "Maliye şunu yaptı bunu yaptı." demiyorum. Burada yapılan eleştirilere sadece cevap vereceğim. Niye? Siz bunu hak ediyorsunuz. Ben sizin eleştirilerinize cevap vereceğim ama müsaade edin bitireyim.

OKTAY VURAL (İzmir) - Ama Sayın Bakan, operasyonlar onu göstermiyor.

MALİYE BAKANI MEHMET ŞİMŞEK (Devamla) - Şimdi, değerli arkadaşlar...

OKTAY VURAL (İzmir) - Operasyonlar birçok şeyin olduğunu gösteriyor.

MALİYE BAKANI MEHMET ŞİMŞEK (Devamla) - Değerli arkadaşlar, özetle şunu anlatmaya çalışıyorum: Ham raporla Türkiye Büyük Millet Meclisine sunulan raporlar arasındaki farklılıkların temelinde; bir, o raporlar buraya gelmeden önce yapılmış ve dolayısıyla işlevselliğini yitirmiş tespitler Sayıştayın tabii ki takdirinde olan bir konu olarak konulmamış veya...

EMİN HALUK AYHAN (Denizli) - Gel bir araştırma komisyonu kuralım, gel!

MALİYE BAKANI MEHMET ŞİMŞEK (Devamla) - Şimdi, değerli arkadaşlar, bakın, oradan...

EMİN HALUK AYHAN (Denizli) - Araştırma komisyonu kuralım.

MALİYE BAKANI MEHMET ŞİMŞEK (Devamla) - Öyle bir usul yok.

MUSTAFA ELİTAŞ (Kayseri) - Sayın Bakan, siz Genel Kurula hitap edin.

MEHMET GÜNAL (Antalya) - Ham raporla ham yapmak aynı şey mi!

MALİYE BAKANI MEHMET ŞİMŞEK (Devamla) - Şimdi, ikinci önemli...

AYKUT ERDOĞDU (İstanbul) - Sayın Bakan, milyarlarca liralık vergi yolsuzluğu çıkarılabilir bir tespit değildir, rica ediyorum.

BAŞKAN - Sayın milletvekilleri, dinleyiniz lütfen.

MALİYE BAKANI MEHMET ŞİMŞEK (Devamla) - Özetle şöyle: Sayıştay denetimini yapmıştır. Sayıştay denetim yapmasaydı bu kadar tetkikte bulunamazdı. Sayıştayın tespit yapabilmesi için bütün kayıt, bilgi, belge ve raporlar verilmiştir.

AYKUT ERDOĞDU (İstanbul) - Sayın Bakan, uzlaşma tutanakları verildi mi Sayıştaya?

MALİYE BAKANI MEHMET ŞİMŞEK (Devamla) - Hatta üretilmesi anlamlı olmayan kurumlar bazında mizan dahi üretilip verilmiştir ama tabii ki istenilen formatta olmadığı için görüş vermemiştir.

EMİN HALUK AYHAN (Denizli) - Gel hep beraber yapalım, siz de biz de.

MALİYE BAKANI MEHMET ŞİMŞEK (Devamla) - Şimdi, gelelim ikinci konuya. Kamu İhale Kurumuyla ilgili eleştiriler yapıldı, istisnalar konusu gündeme getirildi.

AYKUT ERDOĞDU (İstanbul) - Sakın yüzde 7,5 demeyin, yüzde 30'u yüzde 7,5 yapmayın.

MALİYE BAKANI MEHMET ŞİMŞEK (Devamla) - Şimdi, 2012 yılında mevcut bütün istisnalar çerçevesinde yapılan kamu alımlarının toplam alımlara oranı yüzde 7,6.

AYKUT ERDOĞDU (İstanbul) - Bu doğru değil ama Sayın Bakan. Avrupa Birliği raporu bile yüzde 30 diyor.

MALİYE BAKANI MEHMET ŞİMŞEK (Devamla) - Türkiye'de 2012 yılında 94,4 milyar liralık ihale yapılmış. Bunun 7,2 milyar lirası istisna ve kapsam dışı alımlardan oluşmaktadır.

AYKUT ERDOĞDU (İstanbul) - Sayın Bakan, bu bilgi doğru değil. Yakışmıyor.

HAYDAR AKAR (Kocaeli) - Doğrudan devri ne kadar?

AYKUT ERDOĞDU (İstanbul) - İstisna sadece 3/g diyorsunuz, pazarlık usulü...

MALİYE BAKANI MEHMET ŞİMŞEK (Devamla) - Değerli arkadaşlar, kanunun yürürlüğe girdiği 1/1/2003 tarihinden önce var olan yedi istisnanın ki bunlar KİT'lerle ilgilidir...

AYKUT ERDOĞDU (İstanbul) - Sayın Bakan, istisna sadece 3'üncü madde değildir.

MALİYE BAKANI MEHMET ŞİMŞEK (Devamla) -...2012 yılı itibarıyla değeri 7,2 milyar liradır.

AYKUT ERDOĞDU (İstanbul) - Ya, Avrupa Birliği yüzde 30 diyor Sayın Bakan, lütfen ya!

MALİYE BAKANI MEHMET ŞİMŞEK (Devamla) - Ve bütün istisnalar içerisindeki payı yüzde 87'dir. Yani, 2003 yılından önce var olan istisnalar, bugün devam eden istisnalar, bugün istisnaların yüzde 87'sini oluşturmaktadır. Dolayısıyla, AK PARTİ iktidarı döneminde ilave edilen istisnaların toplam tutarı 2012 yılı için 900 milyon lira civarındadır yani yüzde 1 civarındadır.

AYKUT ERDOĞDU (İstanbul) - Bu rakam doğru değil.

MALİYE BAKANI MEHMET ŞİMŞEK (Devamla) - Kanunun "İstisnalar" başlıklı maddesinde yer alan bent sayısı çoktur, doğrudur, birçok değişiklik yapmıştır. Benim şahsi görüşüm şu: Avrupa Birliği mevzuatı neyse biz aynı mevzuatı, aynı istisnaları, aynı eşit değerleri getirelim, bütün istisnaları da kaldıralım.

AYKUT ERDOĞDU (İstanbul) - Neden yapmıyorsun?

MALİYE BAKANI MEHMET ŞİMŞEK (Devamla) - Benim tercihim bu yönde ve bu yönde de şu anda çalışma yaptırıyorum.

EMİN HALUK AYHAN (Denizli) - Gel, bir araştırma komisyonu kuralım Sayın Bakan.

MALİYE BAKANI MEHMET ŞİMŞEK (Devamla) - Ve şu anda bu yönde de çalıştırma yaptırıyorum, şu anda Kamu İhale Kurumu bütün kanunu bu çerçevede gözden geçiriyor.

AYKUT ERDOĞDU (İstanbul) - Yedi yıldır bu çalışma hazır, bürokraside Sayın Bakan, biz yazdık, kendimiz çalışırken.

EMİN HALUK AYHAN (Denizli) - Araştırma komisyonu kuralım, gel ya!

MALİYE BAKANI MEHMET ŞİMŞEK (Devamla) - Şimdi, değerli arkadaşlar, bakın, "İstisnalar" başlığı altında yapılan alımların yüzde 95,57'si kamu teşebbüslerinin ticari faaliyetlerle ilgili alımları, savunma, güvenlikle ilgili alımlar, AR-GE'yle ilgili faaliyetlerden oluşmaktadır ve bunların çoğu Avrupa Birliğinde zaten istisnadır. Dolayısıyla, aslında burada istisna, bu kanunlara, bu düzenlemelere de gerek yoktur ve o nedenle de düzeltilmelidir.

AYKUT ERDOĞDU (İstanbul) - Bu da doğru değil, Avrupa Birliğinde sivil toplum örgütleri de kamu ihale kanununa tabidir.

MALİYE BAKANI MEHMET ŞİMŞEK (Devamla) - Öte yandan, alımların istisna kapsamında olması herhangi bir düzenlemeye bağlı olmaksızın alımların yapılabileceği anlamına gelmiyor. İstisna kapsamındaki alımlar da kurallara tabidir.

AYKUT ERDOĞDU (İstanbul) - Evet ve kanunidir kökenleri.

MALİYE BAKANI MEHMET ŞİMŞEK (Devamla) - Bakın, bu kuralların usul ve esasları idarece hazırlanır, Maliye Bakanlığı, Kamu İhale Kurumu, Sayıştayın görüşleri alınarak yürürlüğe konulur. Bunların hepsi denetime tabidir.

AYKUT ERDOĞDU (İstanbul) - Doğru değil, sektörler kanunu...

MALİYE BAKANI MEHMET ŞİMŞEK (Devamla) - Şimdi, değerli arkadaşlar, uzlaşma müessesesi... Uzlaşma müessesi, 1961 yılından beri Türkiye'de devam eden bir uygulamadır. Bu müessesenin amacı nedir? Müessesenin amacı, ikmalen, resen veya idarece tarh edilen vergi veya kesilen cezalarda dava yoluna başvurmaksızın vergi idaresiyle mükellefin anlaşması suretiyle vergi alacağının bir an önce hazineye intikal etmesini sağlamaktır. Bunu ben söylemiyorum, kanun çıkartılırken böyle yazılmış. Uzlaşma komisyonlarının tahakkuk etmiş vergi borcunu indirmek ya da sıfırlamak gibi bir yetkisi bulunmamaktadır. Tarhiyat sonrası uzlaşmayla ilgili usul ve esaslar ta 1999 yılında bir yönetmelikle çıkarılmış ve Resmî Gazete'de yayımlanmış.

Şimdi, burada, bu uzlaşma müessesinde, yazılan inceleme raporunun ilgili mevzuata uygun olup olmadığı... Geçmişte gördük, Maliye Bakanlığı tarafından çıkartılan sirküler, tebliğ ve özelgelere aykırı raporlar yazıldığını biliyoruz, mahkemelerden bunların döndüğünü biliyoruz. 2009'a kadar da bu geçerliydi. 2009 yılında bir kanun çıkarttık, mükellefi korumak için bir kanun çıkarttık.

AYKUT ERDOĞDU (İstanbul) - Sayın Bakanım, hep büyük patronların lehine midir? O zaman niye küçük esnafa yüzde 90 yazdınız cezayı?

MALİYE BAKANI MEHMET ŞİMŞEK (Devamla) - Geleceğim ben onlara.

Şimdi, raporda maddi hatanın olup olmadığı, mevzuata uygun olup olmadığı, idarenin bu konudaki uygulamaları, görüşü, olayın yeterince delillendirilip delillendirilmediği, tarhiyatın yargı mercilerinde söz konusu yapılması hâlinde kaybedilip kaybedilmeyeceği gibi yönetmelikte çok açık bir şekilde bunların dikkate alınacağını söylüyor. Bu çerçevede, her bir rapor, yukarıdaki hususlar dikkate alınarak tabii ki değerlendiriliyor.

Şimdi, Sayın Erdoğdu buradalar, çok teşekkür ediyorum geldikleri için.

AYKUT ERDOĞDU (İstanbul) - Rica ederim.

MALİYE BAKANI MEHMET ŞİMŞEK (Devamla) - Hassasiyeti için de teşekkür ediyorum.

AYKUT ERDOĞDU (İstanbul) - Ben teşekkür ederim.

MALİYE BAKANI MEHMET ŞİMŞEK (Devamla) - Gündeme birkaç şey getirdiler ama bir müsaade etsin, nezaket göstersin, ben bitireyim ondan sonra, tekrar, müdahalesi varsa konuşsun çünkü on dakikam var.

Şimdi, Sayıştay denetçileri vergi uzlaşma tutanaklarını istediler, doğrudur. Sayıştay denetçileri Merkezî Uzlaşma Komisyonu, Koordinasyon Uzlaşma Komisyonu ve Ankara Vergi Dairesi Başkanlığı bünyesindeki Uzlaşma Komisyonunda da incelemelerde bulundular. Dolayısıyla, birinci soruya evet.

Şimdi, 213 sayılı Vergi Usul Kanunu'nun 5'inci maddesi gereğince, kimlere mahrem bilgilerin verilebileceği, bu mahrem bilgilerin yayınlanması hâlinde, vergi mahremiyeti ihlali hâlinde yani ne tür yükümlülükler olacağı açık ve net bir şekilde kanunlarda ifade edilmiştir. Şimdi, Gelir İdaresi...

AYKUT ERDOĞDU (İstanbul) - Sayın Bakan, verginin aleniyeti de vardır, değil mi?

MALİYE BAKANI MEHMET ŞİMŞEK (Devamla) - Bakın, müdahale etmeyin dedim. Yani böyle bir usul yok, yani lütfen... Ben size saygı gösteriyorum, sorunuza cevap veriyorum. Gelip burada Maliye Bakanlığının yaptığı şeyleri anlatabilirdim. Size saygı gösterdiğim için anlatıyorum ama böyle bir şey yok ki arkadaşlar.

AYKUT ERDOĞDU (İstanbul) - Sayın Bakan, ben de size saygı gösteriyorum. Vergi aleniyetinden de bahsediliyor. Ben nezaketsizlik etmedim.

MALİYE BAKANI MEHMET ŞİMŞEK (Devamla) - Şimdi, ama, bakın, müdahale ediyorsunuz.

AYKUT ERDOĞDU (İstanbul) - Bu Meclisin...

MUSTAFA ELİTAŞ (Kayseri) - Sayın Bakan, siz Genel Kurula hitap edin.

MALİYE BAKANI MEHMET ŞİMŞEK (Devamla) - Şimdi, değerli arkadaşlar, bizden bu tutanaklar istenmiştir. Maliye Bakanlığı Gelir İdaresi Başkanlığı -benim bir bilgim dahi olmamıştır, "Bakan engelledi." diyor, benim haberim dahi olmadı böyle bir talepten çünkü idareden talep edilmiş- idare de demiş ki: "Vergi mahremiyeti nedeniyle biz bunu veremeyiz, verirsek suç olur." Ama kendilerine, toplulaştırılmış hâlde, uzlaşmaya konu tutarlar, uzlaşma sonucu tutarlar, uzlaşılmayan tutarların bilgisi verilmiştir Sayıştaya. Az önce sordum: "Uzlaşmalarda, küçük ölçekli, büyük ölçekli mükellef ayrımı yapılıyor mu? Bu yönde istatistikler üretiliyor mu? Sayın Erdoğdu'nun ortaya koyduğu yüzde 90, yüzde 10 anlamında bir istatistik var mı?" Arkadaşlar "Yok öyle bir şey." diyorlar.

AYKUT ERDOĞDU (İstanbul) - Sayıştay raporu var.

MALİYE BAKANI MEHMET ŞİMŞEK (Devamla) - Bu çerçevede tutulan istatistik yok. Dolayısıyla eşitlik ilkesine bir aykırılık söz konusuysa ben gereğini yaparım.

Benim 3 tane önerim var bu konuda yüce Meclisimize:

1) Gelecek sene Vergi Usul Kanunu'nu buraya getireceğim. Uzun bir süreden sonra Vergi Usul Kanunu'nu gözden geçiriyoruz.

Gelin, hep beraber eğer bu konunun, uzlaşma müessesesinin kaldırılmasına sizler inanıyorsanız ben Bakan olarak dünden razıyım. Bakın, Bakan olarak ben uzlaşma müessesesinin kaldırılmasından yanayım.

OKTAY VURAL (İzmir) - Seneye Hükûmet olmayacak ki efendim.

MALİYE BAKANI MEHMET ŞİMŞEK (Devamla) - 2) Peki, "Bunu kaldırmayalım, Sayıştaya bu bilgilerin verilmesinin önünü açalım." diyorsanız onu da açalım.

MEHMET GÜNAL (Antalya) - Zaten açık, vermiyorsunuz. Onun önü açık.

MALİYE BAKANI MEHMET ŞİMŞEK (Devamla)- Peki. "Vergi mahremiyetini kaldıralım." diyorsanız vergi mahremiyetini de kaldıralım.

EMİN HALUK AYHAN (Denizli) - Usulü niye yapmıyorsunuz?

MALİYE BAKANI MEHMET ŞİMŞEK (Devamla) - Çünkü ben Kuzey Avrupa ülkeleri gibi Türkiye'de herkesin şeffaf olması gerektiğine...

MEHMET GÜNAL (Antalya) - Dışarıya açık değil, Sayıştaya açık.

MALİYE BAKANI MEHMET ŞİMŞEK (Devamla) - ...kimin ne kadar vergi vermesi gerekiyorsa her şeyin ortaya çıkmasını istiyorum. Benim o açıdan en ufak bir tereddüdüm yok.

OKTAY VURAL (İzmir) - Rant lobilerini de açıklayın. Hodri meydan!

MEHMET GÜNAL (Antalya) - Sayıştay denetim kurumu.

BAŞKAN - Sayın milletvekilleri, lütfen dinleyiniz.

MALİYE BAKANI MEHMET ŞİMŞEK (Devamla) - Değerli arkadaşlar, diyelim ki, şimdi, Sayın Erdoğdu dedi ki: "Elimde bir tane 4 sayfalık ihbar mektubu var." Ben, Sayın Erdoğdu'yu davet ediyorum, lütfen bunu savcılarımızla paylaşın.

Kim, nerede, ne hata yapıyorsa onun sonuçlarına katlanır.

EMİN HALUK AYHAN (Denizli) - Kurun bir araştırma komisyonu, verdik önergeyi.

MALİYE BAKANI MEHMET ŞİMŞEK (Devamla) - Açık ve net olarak altını çiziyorum, elinizde bir ihbar mektubu, ilave bir bilgi varsa mutlaka iletin.

EMİN HALUK AYHAN (Denizli) - Sayın Bakan, önergemizi verdik, araştırma önergesi.

MALİYE BAKANI MEHMET ŞİMŞEK (Devamla) - Sayın Erdoğdu bana dedi ki: "Ben randevu istedim, Bakan Yardımcısına yönlendirdiniz." Kayıtlara baktım, 2012 Eylül ayında bir günde sadece Sayın Erdoğdu beni telefonla aramış, ben o gün seyahatteydim, arkadaşlar demişler ki: "Milletvekilleri aradığında Bakan Yardımcısına yönlendiriyoruz." Bakan Yardımcımla, anladığım kadarıyla, birkaç kez görüşmüşsünüz.

AYKUT ERDOĞDU (İstanbul) - Sayın Bakanım, öyle değil ama ya! Aşk olsun!

MALİYE BAKANI MEHMET ŞİMŞEK (Devamla) - Bakan Yardımcımla görüştüğünüz zaman, sadece ve sadece Kamu İhale Kurumundan bilgi talebinizi gündeme getirdiğiniz bana iletildi.

Şimdi, Kamu İhale Kurumuna sordum, hatta söyledim, dedim ki: "Bu bilgilerin tamamını verelim." Dediler ki: "Biz 2011 yılında 2 CD olarak, 2003-2011'in bütün rakamlarını verdik fakat 2011'den sonra, EKAP kapsamında bütün bilgileri artık İnternet'ten yayınlıyoruz." Dolayısıyla, tekrar bütün gelen bu talepleri biz artık İnternet'e yönlendiriyoruz.

AYKUT ERDOĞDU (İstanbul) - Beraber İnternet'e girelim, bakalım var mı?

MALİYE BAKANI MEHMET ŞİMŞEK (Devamla) - Ben dedim ki: "Yine de Sayın Erdoğdu'ya niye vermediniz." "Sayın Erdoğdu dedi ki telefonda -Kamu İhale Kurumu Başkanımız söylüyor- bu talebinin akademik bir çalışmayla ilgili olduğunu, ekonometrik bir modelde kullanmak için bu bilgileri CD ortamında istediğini söyledi." Şimdi, değerli arkadaşım, akademik bir çalışma için Kamu İhale Kurumunun web sitesinde var olan bilgileri Kamu İhale Kurumunun zamanını harcatarak...

AYKUT ERDOĞDU (İstanbul) - Sayın Bakan, yok, yok.

MALİYE BAKANI MEHMET ŞİMŞEK (Devamla) - "Var." diyorlar arkadaşlarımız.

AYKUT ERDOĞDU (İstanbul) - Arkadaşlarınız doğru söylemiyor, ben ne yapayım ya!

MALİYE BAKANI MEHMET ŞİMŞEK (Devamla) - Şimdi, değerli arkadaşlar, EKAP'ta yılda 150 bin civarında ihale yapılıyor, 200 bin civarında sözleşme bilgisi var. Dolayısıyla, bu konu da çok açık ve net.

Şimdi, beş dakikam var. Bana dediler ki: "Mükellef sayılarında azalma var." Mükellef sayılarında... Arkadaşlar, 2004 yılında bir kanun çıkartmışız, resen terkinin önünü açmışız. Resen terkini dikkate alırsanız, yani aslında, fiilen daha önce işletmesini kapatıp faaliyeti sonlandıran şirketleri dikkate alırsanız... Bakın, size rakamlar vereyim: Gelir vergisi mükellef sayısı yüzde 23,5 artmış, kurumlar vergisi mükellef sayısı yüzde 116 artmış, gelir vergisi mükellef sayısı yüzde 315 artmış, gelir stopaj vergi mükellef sayısı yüzde 66,5 artmış, katma değer vergisi yüzde 0,4 artmış, yani artmamış, basit usulde ticari kazançta ise mükellef sayısında yüzde 10'luk bir düşüş var.

Değerli arkadaşlar, yine, sürekli eleştirilen önemli konulardan bir tanesi dolaylı vergilerdir, dolaylı-dolaysız vergi dengesidir. Değerli arkadaşlar, OECD tanımını kullanırsak, uluslararası tanımı kullanırsak, 2002 yılında dolaysız vergilerin toplam vergiler içerisindeki payı yüzde 52,7; dolaylı vergilerin payı yüzde 47,3 yani dolaylı vergilerin payı 2002 yılında yüzde 47. Şimdi, gelelim 2013 yılı rakamlarına: OECD sınıflamasına göre, dolaylı vergi oranı yüzde 46,1'e düşmüş, doğrudan vergi oranı yüzde 53,9'a çıkmış. Peki, Türkiye'de dolaylı vergilerin düzeyi yüksek mi? Birkaç alanda yüksek ama toplam dolaylı vergilerin millî gelire oranı yüzde 12,6; Avrupa Birliği ortalaması yüzde 13,4. Yani Avrupa Birliği ortalamasına oranla dolaylı vergiler daha düşük...

MEHMET GÜNAL (Antalya) - Toplam vergilere bak, toplam vergilere!

MALİYE BAKANI MEHMET ŞİMŞEK (Devamla) - ...ama OECD ortalaması yüzde 11, OECD ortalamasına göre de biraz yüksek.

Bizim sorunumuz, doğrudan vergilerin düşük olması.

ALİM IŞIK (Kütahya) - Nüfusun üçte 1'i yoksulluk sınırının altında!

MALİYE BAKANI MEHMET ŞİMŞEK (Devamla) - Bunu düzeltmek için de gelir vergisi reform tasarısını Meclise getirdim.

Ben, getirir getirmez çok değerli muhalefetin grup başkan vekillerini ziyaret ettim, "Ne olur, şu Meclis kapanmadan ve biz bütçe dönemine girmeden şunu komisyondan çıkartalım." dedim. Çok teşekkür ediyorum, anlayış gösterdiler ama gerçekleşmedi.

Ben hâlâ diyorum buradan, gelin, şu gelir vergisi reformunu yapalım. Mükemmel bir şey değil, ama mükemmel olmamasına rağmen, verginin tabana yayılması, beyanname sisteminin yaygınlaşması, istisnaların, imtiyazların azaltılmasına yönelik çok önemli bir adımdır.

Değerli arkadaşlar, önemli diğer bir eleştiri, her zaman olduğu gibi borç konusunda, özel sektörün borcu noktasında.

Bakın, 2002 yılında özel sektörün borcu milyar dolar olarak 43 milyar dolar, 2012 yılında bu 228 milyar dolara çıkmış ve 2013'ün üçüncü çeyreği itibarıyla 252 milyar dolar civarına çıkmış.

Millî gelire oranına bakalım, özel sektörden bahsediyorum: Özel sektörün borcunun gayrisafi yurt içi hasılaya oranı, yaklaşık yüzde 19'dan yüzde 31'e çıkmış.

Peki, Türkiye Cumhuriyeti devletinin toplam dış borcu nedir? Toplam dış borcuna gelince, 2002 yılında 129,6 milyar dolardan 367,3 milyar dolara çıkmış.

Toplam borcun millî gelire oranı 2002 yılında yüzde 56,2 iken, bugün yüzde 44,8'dir. Bütün dünya... Borca millî gelire oran olarak bakın, başka türlü bakamayız, öbür türlü hakikaten yanlış yorum ve değerlendirmelerde...

Dolayısıyla, özel sektör borcu dâhil olmak üzere Türkiye'nin borcu millî gelire oran olarak artmamıştır, azalmıştır, ben kamuya da zaten hiç bulaşmıyorum.

OKTAY VURAL (İzmir) - Özel sektör borcu millî gelire göre artmıştır!

MALİYE BAKANI MEHMET ŞİMŞEK (Devamla) - Diğer önemli bir konu, bunun bir faiz bütçesi olduğu, her ay, bilmem, işte, 1 milyar lira faiz ödendiği.

Şimdi, mutlak rakam olarak doğru, 50 milyar lira civarında bir faiz bütçesi var, ama şunu söyleyeyim: Faiz giderlerinin vergi gelirlerine oranı 1983'ten bu yana en düşük düzeyde. Faiz giderlerinin millî gelire oranı 1992'den bu yana en düşük düzeyde. Yine, faiz giderlerinin bütçe giderleri içerisindeki payının 1985'ten bu yana en düşük düzeyde olduğunu da ifade etmek isterim.

Diğer önemli bir eleştiri yedek ödenek konusu. Bu, aslında, esas itibarıyla bütçe kanunundan kaynaklanıyor. 5018 sayılı Kanun, tabii, yedek ödeneği hükme bağlamış fakat bizim buraya getirdiğimiz kanunlar çerçevesinde yani bu Meclisin bana verdiği yetkiler çerçevesinde birtakım işlemler yapıyoruz ve bu işlemler çerçevesinde yedek kullanımı yani personel giderlerinin zaman zaman yedeğe alınması ve bunların belli çerçevelerde kullandırılması hususu eleştirilebilir bir husustur ama bu kanun da Meclisten geçiyor ve bu kanunu sizler onaylıyorsunuz. Bu kanunları sizler onayladığınız için...

EMİN HALUK AYHAN (Denizli) - Rahatsızsan değiştir Sayın Bakan!

MALİYE BAKANI MEHMET ŞİMŞEK (Devamla) - Benim bir tek yükümlülüğüm var: Bu kanun kapsamında yani bu yetkiler kapsamında yedek ödenekten yapılmış her türlü işlemi sizinle...

(Mikrofon otomatik cihaz tarafından kapatıldı)

MALİYE BAKANI MEHMET ŞİMŞEK (Devamla) - ...şeffaf olarak paylaşmak benim yükümlülüğümdür, ona da razıyım.

Teşekkür ediyorum Sayın Başkan. (AK PARTİ sıralarından alkışlar)