GENEL KURUL KONUŞMASI
Konu: Bazı Kanun ve Kanun Hükmünde Kararnamelerde Değişiklik Yapılması Hakkında Kanun Teklifleri münasebetiyle
Yasama Yılı:4
Birleşim:63
Tarih:18.02.2014

HALUK EYİDOĞAN (İstanbul) - Sayın Başkan, değerli milletvekilleri; şimdi, biraz daha gerideki bir madde üzerinden giderek bir şeyler söylemek istiyorum. O da, maddenin bir tanesinde deniyor ki: "Valilikler bünyesinde 112 acil çağrı merkezleri kurulur."

Tabii, bunun içinde ne var şu anda bilmiyoruz. "Acil çağrı hizmeti veren kurumların -bunu da bilmiyoruz- çağrı hizmetini yürüten personel burada görevlendirilir." diyor.

Şimdi, bunları açıklamıyorlar tabii bu kanun teklifinde ama müsaade ederseniz, ben bundan ne anladığımdan -dünyada bu işler nasıl yapılıyor- size biraz bahsedeyim.

Tabii, bu, aslında, tek numara altında toplama gibi bir izlenim yaratıyor. Eğer böyleyse biz de bunu öneririz.

Şimdi, müdahale ve eylem planında, yani Acil Durum Yönetim Sistemi'nin devreye girmesinin gerektiği anda, bu sistem, Acil Durum Yönetim Sistemi, kendilerini acil durumlarda çalışmaya hedeflemiş organizasyon ve kurumların ortak bir şekilde komuta, kontrol ve koordinasyonunu sağlar. Bu sistem aynı zamanda acil durum bölgesinde bulunan bireyler ve müdahale birimlerinin can, mal ve çevre güvenliğini sağlamaya yönelik olarak oluşturulmuş bir eğitim ve davranış sistemidir. Tanım bu, yani müdahale ve eylem planında Acil Durum Yönetim Sistemi'ni kuracaksınız, hedefi, misyonu bu olacak.

Acil Durum Yönetim Sistemi'nin en önemli unsurlarından bir tanesi de, aynı çatı altında toplanmış ve tek numara altında çalışan... Adı değişebilir ama ben "komuta kontrol merkezleri" ya da "merkezi" diyorum. İller bazında ya da birkaç ili içine alan bölge bazında bu merkezlerin kurulması lazım. Eğer burada, kanun teklifinde "Valilikler bünyesinde 112 acil çağrı merkezleri kurulur." diyorsanız bunun içeriğini anlatmanız lazım. Ama şöyle olması gerektiğini söylüyorum dünyadaki temayüller açısından: Bunun içinde ambulans, itfaiye, emniyet ve arama kurtarma ekiplerinin bir arada bulunması lazım bu tek çatı altında. Bunun da dünyada çok güzel örnekleri var ve bunların hepsi tek numara altında çalışıyor. Bakın, şimdi bizdeki numaraları örnek vereyim size: 110 Yangın İhbar, 112 Ambulans, Sıhhi İmdat, 113 Alo Sağlık Yardım, 114 Zehir Danışma, 151 Kıyı Emniyeti, 152 BOTAŞ İhbar Hattı, 153 Zabıta, 155 Polis İmdat, 156 Jandarma İmdat, 158 Sahil Güvenlik, 159 Alo Karayolları, 177 Orman, 185 Su Arıza, 186 Elektrik Arıza, 187 Gaz Arıza. Böyle bir şey olmaz. Bu artık çağın gerisinde kaldı. Eğer bu kanun teklifinde "112 acil çağrı merkezleri kurulur." diyorsanız ve bunun içine bunları sokacaksanız bunda anlaşabiliriz. Şimdi, bu nedenle, bu kanun teklifinde tek numara ihtiyacının kesin karşılanması gerekiyor.

Bu komuta kontrol merkezleri 7/24 çalışır ve rutin işleri yaparlar o ilde ya da o bölgede. Afet veya büyük bir kriz anında, birkaç kademe afet yönetimi yükseltilir, kademe yükseltilir ve orada rutinde çalışmayan tüm unsurlar da bir araya gelir. Gerektiğinde jandarmaya, TSK'ya, kıyı emniyetine, belediyelere, valilik, çevre örgütleri ve sivil toplum kuruluşları da bu yönetim sırasında, bu büyük afet ve büyük kriz anında yardımcı olurlar. Kriz, afet ve acil durumlarda komuta kontrol merkeziyle direkt ve güvenli bir bağlantıyı garanti eden verimli ve kullanışlı bir iletişim sistemi hayat kurtarmanın anahtarıdır. Ne var bizde? Hâlâ sayısal, düğmeye bastığın zaman tüm unsurların haberleşmesinin kesildiği, eski, dijital olmayan -dijital dünyada dijital olmayan- analog bir haberleşme sistemi kullanıyoruz. 112'de bunun değişmesi lazım, gerçek bir 112'de.

Afet, kriz zamanında tüm kurum ve organizasyonlar doğru, kesintisiz, güncel ve birbiriyle çelişmeyen bilgi akışına sahip olmalıdırlar. Bunu nasıl sağlayacaksınız? Bunun da düşünülmesi lazım.

Kriz, afet, acil duruma müdahale eden birey ve ekipler arası olası terminoloji ve standart farklılıklardan doğabilecek sorunların en aza indirilmesi gerekiyor.

Teşekkür ediyorum. (CHP sıralarından alkışlar)