| Konu: | TEMEL HAK VE HÜRRİYETLERİN GELİŞTİRİLMESİ AMACIYLA ÇEŞİTLİ KANUNLARDA DEĞİŞİKLİK YAPILMASINA DAİR KANUN TASARISI VE TEKLİFLERİ |
| Yasama Yılı: | 4 |
| Birleşim: | 71 |
| Tarih: | 01.03.2014 |
MAHMUT TANAL (İstanbul) - Teşekkür ederim Sayın Başkan.
Değerli milletvekilleri, hepinizi saygıyla selamlıyorum.
Toplantı ve Gösteri Yürüyüşleri Yasası... Tabii, dünyada iki sistem vardır: Bir, izne tabi olan; iki, izne tabi olmayan. Ancak, bizim Anayasa'mızın 34'üncü maddesinde, izne tabi olmayan bir sistem kabul edilmiş durumda. Ancak, mevcut olan yeni düzenleme nedir? Esas olan, kural olan, özgürlüklerin serbest bırakılması, özgürlüklerin kısıtlanması ise istisnai bir durumdur. Ancak, mevcut olan bu düzenlemede, tamamen, bir toplantı ve gösteri yürüyüşüne katılan her vatandaş fişlenecek, izlenecek, takip edilecek. Hakikaten, bu, otoriter olan rejimlerde göze çarpan bir husustur, korkan iktidarlarda göze çarpan bir husustur. Halkından korkmayan, halkından çekinmeyen sistemlerde gayet rahat yapılan toplantı ve gösteri yürüyüşlerinin bu kadar kayıt ve zabıt altına alınması sisteme aykırı.
Şimdi, tabii, burada, dikkat ettiğimizde, hukuk fakültelerinde toplantı ve gösteri yürüyüşüyle ilgili, Türk hukukunda bir ders en azından idare hukukunda okutulur, ceza hukukunda okutulur ve bunlar da kaynak kitap olarak gösterilir. Sayın Burhan Kuzu Hocam'ın eğer üniversiteyle hâlen bağlantıları devam ediyorsa... Aynen burada örnek olarak geçirilir, denilir ki: Eğer bir toplantı ve gösteri yürüyüşü yapılacaksa mümkün olduğunca... Örneğin, Taksim'de toplantı ve gösteri yürüyüşü yapılacak, oradan geçen sürücüler veya vatandaşın şunu düşünmesi lazım: "Bugün bu trafik niye kilitlendi? Bugün acaba burada olağanüstü bir durum mu var?" Yani, bu toplantı ve gösteri yürüyüşünün amacının halk tarafından hissedilebilir olması lazım, duyulabilir olması lazım, oradan geçen insanların "Burada bugün ne oldu, acaba niçin insanlar toplandı?" bu gerekçeyi bilmesi lazım. Mevcut olan bu düzenlemeyle bu temel hak ve özgürlüğün özünü ortadan kaldırmış oluyoruz. Nedir bu da? Bunun yasaklanması, sınırlanması Anayasa'mızın 13'üncü maddesine hem burada ölçülülük ilkesi uyarınca aykırı hem de demokratik hakkın özünü ortadan kaldırıcı bir düzenleme olduğu için buna da aykırı. Peki, aynı şekilde yine nerede bu düzenleme var? 15'inci madde de yine bu sınırlamayı getiriyor yani burada 15'inci madde de böyle bir düzenlemenin getirilmesini yasaklıyor. Nedir 15'inci madde de? Temel hak ve özgürlükleri ortadan kaldırıcı mahiyette bir durdurma yapamazsınız. Yani, buradaki mevcut olan düzenlemelerin tamamı temel hak ve özgürlükleri ortadan kaldırıcı, demokratik toplum düzeninin gereklerine aykırı olan bir düzenlemedir.
Tasarıya baktığımız zaman, tabii ki Burhan Hoca'nın bu Komisyonun Başkanı olmasına biz bazen "güvence" diyoruz ama hakikaten artık "güvence" diyemiyoruz, tam güvencesiz durumda. Örnek vereceğim ben sizlere madde 12'den, 13'ten, 14'ten, 15'ten. Hukuk fakültesinde -Allah rızası için- anayasa hukuku dersinde bizlere ne öğrettiniz? "Çocuklar, kanun düzenlemesi yapılırken aynı cümleyi tekrar etmekten kaçının." denilmesi lazım. Aynen okuyorum ben, burada "cebir ve şiddeti", "cebir veya tehdit kullanılarak ya da hukuka aykırı başka davranışlarla..." Aynı düzenleme içerisinde, aynı kanunda 12'de, 13'te, 14'te ve 15'te aynı tekrarı yapmışsınız. Bu, doğru bir düzenleme değil Değerli Hocam. Sizden istirham ediyorum, yani o ders kitaplarınızda bunu yazacaksınız ve bu Komisyonun Başkanı olacaksınız, bu düzenlemeyi yapacaksınız.
Şimdi, söz sırası geldi Meclis Başkan Vekilimizden... Benim sizden istirhamım şu: Önergeyi oylamaya sunarken hem değerli arkadaşlarımızın da zamanını alıyoruz, dışarıda bulunan arkadaşlarımız da toplantılara katılamıyorlar. İç Tüzük'ün 149'uncu maddesi diyor ki: "Her oylamadan önce milletvekilleri zil çalınmak suretiyle çağırılır." Sizden rica ediyorum, ben şimdi, burada, karar yeter sayısı isteyeceğim, siz Başkan Vekili olarak, İç Tüzük'ün 149'uncu maddesinin bu son fıkrasını, istirham ediyorum, yani burada zaman ekonomisi açısından hem de doğru uygulanmayan bir olayın tatbiki açısından bunu uygulamanızı arz eder, hepinize teşekkür ederim, iyi çalışmalar diliyorum hepinize.
Karar yeter sayısı istiyorum. (CHP sıralarından alkışlar)