| Konu: | SÖZLÜ SORU ÖNERGELERİ |
| Yasama Yılı: | 4 |
| Birleşim: | 82 |
| Tarih: | 29.04.2014 |
AİLE VE SOSYAL POLİTİKALAR BAKANI AYŞENUR İSLAM (Sakarya) - Sayın Başkan, değerli milletvekilleri; sözlü soruları cevaplandırmak üzere huzurunuzda bulunuyorum.
Sayın Reşat Doğru'nun sorusuyla başlıyorum. Sayın Reşat Doğru noter ücretleri hakkında bilgi istiyor, "Acaba bir indirime gitmeyi düşünüyor musunuz?" diyor. Adalet Bakanlığınca her yıl mart ayından önce noterlik ücret tarifesinde yapılacak değişiklikler ve ücretlerdeki artışlar ele alınmaktadır. Bu hususta Türkiye Noterler Birliğinin görüşü alınmakta, ayrıca Türkiye İstatistik Kurumu tarafından saptanan tüketici fiyat endeksini ve gayrisafi yurt içi hasıla oranında meydana gelen artışlar değerlendirilmekte ve buna göre artışlar yapılmaktadır. Bu kapsamda, 2004 yılında noterlik ücret tarifesinde yüzde 7,5 oranında bir artış uygun görülerek tarife hazırlanmıştır.
Sayın Ali Halaman'ın sorusu: Adana ve ilçelerindeki sokak çocuklarını soruyor, ayrıca "Ülkemizde ne kadar sokak çocuğu var?" Bakanlığımıza bağlı çocuk ve gençlik merkezlerine yönlendirilen ve sosyal destek hizmetlerinden yararlandırılan kayıtlı çocuk sayısı 120. Ülkemiz genelinde ise belirtilen sebeplerle 10.213 çocuğa hizmet verilmiş olup, koruma ihtiyacı içindeki tüm çocuklar durumlarına uygun sosyal hizmet modellerinden yararlandırılmaktadırlar.
Bir başka soruda Türkiye'de hâlen "sokak çocuğu" olarak adlandırılan, ayrılmış ailelerin veya kimsesizlikten dolayı sokakta bulunan sokak çocuklarının sayısı isteniyor. Kuruluşlarımızdan hizmet alan çocukların bölgelere göre dağılımı: Akdeniz Bölgesi'nde 2.306, Güneydoğu Anadolu Bölgesi'nde 3.027, İç Anadolu Bölgesi'nde 1.442, Ege Bölgesi'nde 1.001, Doğu Anadolu Bölgesi'nde 535, Marmara Bölgesi'nde 1.649, Karadeniz Bölgesi'nde 253 çocuk.
Bakanlığımız hizmetlerinden yararlandırılan çocuklar, yukarıda belirtilen sebeplerle sokakta risk altında olan çocuklarla sınırlı değildir. Söz konusu çocukların ailelerini, kardeşlerini ve sokakla ilişkilendirilmeyen ancak risk altında olan çocukları da bu hizmetler kapsamaktadır.
Bir başka soruda terör örgütünün gösterilerinde ön plana çıkan çocukların tespiti ve ıslahı için neler yapıldığı soruluyor. Türkiye Cumhuriyeti Anayasası'nın 10'uncu maddesi gereğince dil, ırk, renk, cinsiyet, siyasi düşünce, din, mezhep ve benzeri sebeplerle ayrım gözetmeksizin, tüm çocuklar kanun önünde eşit haklara sahiptir. Bu çerçevede, 2828 sayılı Sosyal Hizmetler Kanunu ve 5395 sayılı Çocuk Koruma Kanunu gereğince, korunma ihtiyacı içinde bulunan tüm çocuklar hakkında ilgili mahkeme tarafından hükmedilen koruyucu ve destekleyici tedbirler çerçevesinde hizmetlerimiz yürütülmektedir.
Sayın Özcan Yeniçeri Aile ve Sosyal Politikalar Bakanlığı tarafından gençlerin ve STK'ların gönüllülük çalışmalarının desteklenip desteklenmediğini soruyor, "Gençlerin gönüllülük hakkındaki bilgilendirilmeleri sağlanıyor mu?" diyor, bunlarla ilgili çalışma ve projelerin olup olmadığını soruyor.
Bakanlığımız hizmetlerini, katılımcı bir anlayışla, verimli bir düzeyde gerçekleştirmek için toplumun her kesiminin katkısı ve iş birliğiyle yürütmek bizim temel hedeflerimizden birisidir. Bu bağlamda, kurumlarımızda koruma ve bakım altında bulunan gençlerimizin bilgilendirilmeleri, hayata hazırlandırılmaları konularında "Nar Taneleri Projesi" uygulanmaya devam edilmektedir. Gençlerimiz üniversite sınavlarına hazırlanmaktalar. Bu konularda illerimizde üniversite öğrencilerinin bilgi ve birikimlerinden yararlanıyoruz. Ayrıca, Bakanlığımız, çocuklarımızın ve gençlerimizin eğitsel, sanatsal ve sportif faaliyetlere katılarak eğitilmeleri ve sosyalleşmeleri için, Masa Tenisi, Güreş, Badminton, Yüzme, Voleybol ve Satranç Federasyonlarıyla birlikte her yıl faaliyetler düzenlemektedir.
Sayın Yeniçeri'nin başka bir sorusu: "Kadınların yaşadıkları sorunlara ilişkin, duyarlılık sağlamak adına yürütülmekte olan çalışma ve projeler var mı?"
Toplumsal Cinsiyet Eşitliği Ulusal Eylem Planı 2014-2018 yılları içinde güncellenmektedir. Bu kapsamda, Türkiye'de toplumsal cinsiyet eşitliğinin geliştirilmesi, eğitim, ekonomi, yoksulluk, yetki ve karar alma mekanizmaları, sağlık, medya ve çevre alanlarında, kamu kurum ve kuruluşları, yerel yönetimler, üniversiteler, sivil toplum kuruluşları ve özel sektör temsilcilerinin katkılarıyla hedef ve stratejiler belirlenmektedir. Ayrıca, Bakanlığımız tarafından yürütülen 2009 IPA-1 Aile İçi Şiddetle Mücadele İçin Kadın Konukevleri Projesi kapsamında, ilgili taraflara yönelik, kadına karşı şiddet ve toplumsal cinsiyet eşitliği eğitim programları düzenlenmesi, 26 ili kapsayan mevcut durum analizleri ile eğitim ihtiyacı analizleri çıkarılması ve hizmet birimlerimize yönelik iyi uygulamalara örnek geliştirilmesi planlanmaktadır. Projenin tanıtım toplantısı 7/5/2014 tarihinde gerçekleştirilecektir.
Bunun yanı sıra, kadının insan haklarının korunması ve kadın-erkek eşitliğinin sağlanmasında farkındalık artırmak ve bilinç düzeyi yükseltmek amacıyla Türkiye'de Kadınların Ekonomik Fırsatlara Erişiminin Artırılması Projesi kapsamında "Adım Adım Anadolu" buluşması toplantıları, Türkiye Kadın Girişimciler Derneği iş birliği ile gençlere yönelik fikir kampları; Gıda, Tarım ve Hayvancılık Bakanlığı ve Türkiye Ziraat Odaları Birliği iş birliğinde kadın çiftçi eğitimleri de düzenlenmektedir.
Sayın Yeniçeri'nin bir başka sorusu: "Eğitim hakkından yararlanamamış kadınların eğitim imkânlarından yararlandırılması mümkün müdür, böyle projeler var mıdır?" Bakanlığımız tarafından geliştirilen ve 81 ilde eş zamanlı olarak Aralık 2012 tarihinden itibaren başlatılan Toplum Kalkınmasında Gönül Elçileri Projesi ve Kadınlar İçin Meslek Eğitim Projesi kapsamında, örgün eğitim dışında kalmış kadınların yeniden eğitime kazandırılması ve mesleki açık öğretim lisesine yönlendirilmesi yoluyla kadınların toplumsal yaşama daha fazla dâhil olması, ekonomik ve sosyal yönden güçlendirilmeleri sağlanmaktadır.
Sayın Yeniçeri'nin bir başka sorusu: "2014 Ocak ayı itibarıyla kadınların ve STK'ların gönüllülük çalışmalarının desteklenmesiyle ilgili çalışmalar var mı, projeler var mı? Ayrıca, kadınların gönüllülük adına bilgilendirilmesinin sağlanması için neler yapıyorsunuz?" Avrupa Birliği 2009 Katılım Öncesi Mali Yardım (IPA) çerçevesinde, Bakanlığımızın yararlanıcısı olduğu, Kadına Yönelik Şiddetle Mücadele Yerel ve Ulusal STK'ların Kapasitesinin Güçlendirilmesi Hibe Programı yürütülmektedir. Program kapsamında, kadına karşı şiddetin önlenmesi, kadınların güçlendirilmesi ve haklarının korunması, kadın-erkek eşitliğinin geliştirilmesi gibi alanlarda sivil toplum kuruluşlarınca hazırlanan küçük ölçekli projelere hibe destekleri sağlanmaktadır. 11 ilde farklı sivil toplum kuruluşları tarafından yürütülmekte olan 19 projeye hibe desteği verilmiştir. Projeler 1/2/2014 tarihi itibarıyla başlamış olup uygulanma süreleri 12 ila 24 ay arasında değişmektedir.
Sayın Yeniçeri'nin bir başka sorusu: "2014 yılı Ocak itibarıyla toplumsal gönüllülük bazlı faaliyetlerin sayısının artırılması ve hâlihazırdaki gönüllü kurumların desteklenmesi adına çalışmalarınız ve projeleriniz var mı?"
Avrupa Birliği 2009 Katılım Öncesi Mali Yardım çerçevesinde, Bakanlığımızın yararlanıcısı olduğu Kadına Yönelik Şiddetle Mücadele Yerel ve Ulusal STK'ların Kapasitesinin Güçlendirilmesi Hibe Programı yürütülmektedir biraz önce söylediğim gibi. Program kapsamında, kadına karşı şiddetin önlenmesi, kadınların güçlendirilmesi ve haklarının korunması, kadın-erkek eşitliğinin geliştirilmesi gibi alanlarda sivil toplum kuruluşlarınca hazırlanan küçük ölçekli projelere hibe destekleri sağlanmaktadır, biraz önce söyledim. 11 ilde sivil toplum kuruluşları tarafından yürütülmekte olan 19 projeye hibe desteği verilmiştir. Bunların uygulama süreleri on iki ila yirmi dört ay arasında değişmektedir. Ayrıca, Birleşmiş Milletler Kadınların İnsan Haklarının Geliştirilmesi Ortak Programı kapsamında 2013 yılı içerisinde 9 sivil toplum kuruluşu hibe kazanmış durumdadır. Hibe programının ikinci teklif çağrısı başvuruları değerlendirme süreci de hâlen devam etmektedir.
Öte yandan, Toplumsal Cinsiyet Eşitliği Ulusal Eylem Planı, 2014-2018 yılları için güncelleniyor. Bu kapsamda, Türkiye'de toplumsal cinsiyet eşitliğinin geliştirilmesi, eğitim, ekonomi, yoksulluk, yetki ve karar alma mekanizmaları, sağlık, medya ve çevre alanlarında kamu kurum ve kuruluşları, yerel yönetimler, üniversiteler, sivil toplum kuruluşları ve özel sektör temsilcilerinin katkılarıyla birtakım hedefler ve stratejiler belirlenmeye devam edilmektedir.
Sayın Alim Işık'ın soruları:
2002-2013 döneminde vakıflardan ayni veya nakdî yardım alan aile veya kişi sayılarının yıllara göre dağılımını öğrenmek istiyor. 2011 yılında 2 milyon 72 bin, 2012 yılında 2 milyon 891 bin 165, 2013 yılında ise 3 milyon 96 bin 489 haneye yardım yapılmıştır.
Bir başka sorusu: "Anılan dönemde dağıtılan ayni veya nakdî yardım türleri ve tutarlarının yıllara göre dağılımı nasıl olmuştur?" Bakanlığımızca uygulanan sosyal yardım programları arasında şartlı nakit transferi, eşi vefat etmiş kadınlara ve muhtaç asker ailelerine yönelik yardım programlarının ve 2022 sayılı Kanun kapsamında ödenen aylıkların yanı sıra gıda, barınma ve eğitim yardımları da yer almaktadır.
2011-2013 döneminde Sosyal Yardımlaşma ve Dayanışmayı Teşvik Fonu giderleri şu şekilde gerçekleşti: 2011 yılında 2 milyar 622 milyon 412 bin 735 Türk lirası, 2012 yılında 3 milyar 99 milyon 582 bin 115 Türk lirası, 2013 yılında 3 milyar 844 milyon 838 bin 15 Türk lirası. Ayrıca, 2012 yılında genel bütçeden 2022 sayılı Kanun kapsamında aktarılan tutar 2 milyar 911 milyon 191 bin 180 Türk lirası, 2013 yılında ise 3 milyar 181 milyon 501 bin 208 Türk lirasıdır.
Yine Sayın Alim Işık'ın bir başka sorusu: "Anılan dönemde vakıflardan yardım alan vatandaşlarımızın sayılarının giderek artmasının sebepleri nelerdir? Anılan dönemde yardıma muhtaç aile ya da kişi sayısının nüfus artış oranlarından daha yüksek oranlarda artış göstermesinin sebepleri nelerdir?" Sosyal yardımların tek çatı altında toplanması sonucunda, diğer kurumlarca verilen sosyal yardımların tek bir kurumun hedef kitlesinde birleşmesinden kaynaklanan hedef kitlede ve kaynaklarda beklenen artış, bu gelişmelerle eş zamanlı olarak tasarlanan sistemlerce muhtaç kişilerin merkezî sorgulamalar aracılığıyla daha aktif ve ölçülebilir kriterlere göre belirlenmesi ve programların düzenlilik temeline alınması sayesinde öngörülen düzeyin altında gerçekleşmiştir.
Bir başka sorusu Sayın Alim Işık'ın: "Bakanlığınızca bu konuda yapılmış bir çalışma var mıdır, varsa hangi sonuçlara ulaşılmıştır?" Bakanlığımızca yoksulluğun azaltılması ve sosyal yardımların etkinliğinin sağlanmasına yönelik geniş çaplı araştırmalar devam etmektedir. Sosyal yardım programlarına ilişkin etki değerlendirme araştırmalarıyla sosyal yardım programlarının etkinliği araştırılmaktadır. Programların iyileştirilmesine ve etkinliğinin sağlanmasına yönelik politikalar da elan geliştirilmeye devam edilmektedir.
Yine, Sayın Alim Işık'ın sorusu: "Hâlen ülkemizde muharip gazi olarak hayatlarını sürdüren kaç gazimiz bulunmaktadır?" Sosyal Güvenlik Kurumu Başkanlığı tarafından kendilerine aylık bağlanan muharip gaziler ve eşlerinin toplam sayısı 47.990'dır.
Sayın Işık bir başka soruda, hâlen muharip gazilere verilen net maaş tutarlarını ve diğer haklarını soruyor. Sosyal Güvenlik Kurumu Başkanlığından alınan güncel bilgilere göre, sosyal güvencesi olmayan gazilere 796 lira, dul eşlerine 597 lira aylık bağlanmaktadır. Sosyal güvencesi olan gazilere ise 525 lira, onların dul eşlerine de 394 Türk lirası aylık bağlanmaktadır.
Muharip gazilerin diğer sosyal haklarını da şu şekilde özetleyebiliriz: Kendisi, eşi, 25 yaşından küçük çocukları ile anne ve babası ücretsiz seyahat hakkından yararlanmaktadır. Kendisi ve eşi için sağlık hizmetlerinde katılım payı muafiyeti vardır. Mesken vergisi muafiyeti vardır ancak bu mesken vergisi muafiyeti tek mesken için uygulanmaktadır, 200 metrekareyi aşmayan tek mesken için. Ayrıca, elektrik enerjisi ücreti indirimi yüzde 40 olarak uygulanmaktadır, su ücreti indirimi yüzde 50 olarak uygulanmaktadır.
1005 sayılı Kanun'a tabi olan gazilerimizin çocuklarının, 31/8/2013 tarihli Resmî Gazete'de yayımlanarak yürürlüğe giren Bakanlar Kurulu kararı ile yüksek öğrenimde katkı payı ve öğrenim ücreti ödememe hakları da mevcuttur. Ayrıca, TSK bünyesinde görev yapmakta iken muharip gazi olanların çocuklarına askerî okullara girişte giriş koşullarını sağlamaları hâlinde ek puan veya kontenjan verilerek öncelik sağlanmamaktadır. Aile ve Sosyal Politikalar Bakanlığına bağlı olarak faaliyet yürüten huzurevlerinden de ücretsiz yararlanma hakları vardır.
Sayın Alim Işık'ın sorusu: "Muharip gazilerin maaşlarının çok düşük olduğu, sosyal güvencelerinin bulunmadığı ve malul gazilere sağlanan bazı özlük, mali ve sosyal haklardan yararlandırılmadıkları iddiaları doğru mudur? Doğruysa gazilerimiz arasındaki bu ayrımcılığın sebepleri nelerdir? Muharip gazilerin sorunlarının çözümü konusunda Bakanlığınızca şimdiye kadar nasıl bir çalışma yapılmış ya da yapılmaktadır? Bakanlığınızın konuya ilişkin görüşü ve 2014 yılı programı nedir?"
Daha önce, tüm İstiklal Savaşı, Kore ve Kıbrıs gazilerimize yani muharip gazilere vatani hizmet tertibinden 5750 gösterge rakamının memur maaş katsayısıyla çarpılmasından bulunacak tutar ödenmekteyken 6/3/2007 tarihinde yapılan düzenleme ile mağduriyetin giderilmesi amacıyla sosyal güvencesi olmayanların aylıkları asgari ücretin net tutarına yükseltilmiştir. Gazilerimiz arasındaki maaş farklılığının giderilmesi ve diğer sosyal hakların iyileştirilmesine yönelik talepler Bakanlığımız ve ilgili bakanlıklarca da değerlendirilmektedir.
Sayın Alim Işık'ın sorusu: "Hâlen şehit ailelerine verilen şehitlik maaşları ile gazilerimize verilen gazilik maaşlarının net tutarları ne kadardır?" Terör, harp ve vazife malullerine yönelik yapılan ödemelere ait rakamlar, personelin rütbesi, eğitim durumu, hizmet yılı, maluliyet derecesi, sosyal güvenlik mevzuatındaki diğer düzenlemeler ve benzeri kriterlere göre değişmekte olup bu kapsamdaki iş ve işlemler Sosyal Güvenlik Kurumu Başkanlığınca yürütülmektedir.
Bir başka soru: "Şehitlik ve gazilik maaşlarının 2002-2013 dönemindeki artış oranı ne kadar olmuştur? Şehitlik ve gazilik maaşlarının günümüz şartlarında oldukça düşük kaldığı ve verilen maaşlarla geçinmenin mümkün olmadığı iddiaları doğru mudur? Doğru ise şehitlik ve gazilik maaşlarının artırılarak yaşanan mağduriyetlerin giderilmesi konusunda Bakanlığınızca yürütülen bir çalışma var mıdır yoksa bu konuda bir çalışma yapılarak anılan maaşların artırılması ve diğer hakların iyileştirilmesi sağlanabilir mi?"
Şehit yakınları ve gazilerimizin maaşlarına ilişkin 6495 sayılı Kanun'la sağlanan iyileştirmeler özetle şöyledir: Aylık miktarının artırılması ve malullerin çalışması durumunda maluliyet aylığının kesilmemesi sağlanmıştır. 2330 sayılı Kanun ve harp malulü kapsamındakilerle tüm er ve erbaşların aylıklarında yüzde 25 artış sağlanmıştır. Çalışmaya devam eden malullerin maluliyet aylığı kesilmeyerek iki aylığı birden alma ve sonraki çalışmalarından dolayı emekli olabilme imkânı getirilmiştir. Vazife malullerinde derece ve kademe ilerlemesi yapılmıştır. Vazife malulü kamu görevlilerine derece, kademe ilerlemesi yapılırken aylıklarında artış sağlanmış ve uygulama farklılıkları da giderilmiştir.
Terör mağduru sivil vatandaşlara şartsız aylık bağlanması sağlandı. Bu vatandaşlardan hayatını kaybedenlerin yakınlarına veya engelli hâle gelenlere, sosyal güvencesinin olup olmadığına bakılmaksızın, asgari ücret tutarında aylık bağlanabilmesi imkânı getirilmiştir.
Bir başka soru yine Sayın Alim Işık'a ait: "Bakanlığınızca şehit yakınları ve gazilere yönelik 2014 yılı programı nasıldır?" İstihdam hakkının kapsamı genişletilmiştir. 6518 sayılı Kanun'la istihdama yönelik uygulamalar Bakanlığımız tarafından yürütülmeye başlanmıştır. Ücretsiz seyahat hakkı kapsamı genişletilmiştir. Ücretsiz seyahat kartı başvuruları şehit, gazi bilgi sistemi üzerinden alınmaya başlanmıştır. Gazi Evi Projesi kapsamında şehit yakınları ve gazilerimizi sosyal ve kültürel bakımdan desteklemek ve topluma adaptasyonlarına katkıda bulunmak amacıyla eğitici, geliştirici danışmanlık ve rehberlik hizmetlerinin verileceği Gazi Evi modeli üzerinde pilot il olarak seçilen Sakarya, Çanakkale, Gaziantep, Kütahya, Kars ve Kilis'teki çalışmalarımız devam etmektedir.
Sayın Özcan Yeniçeri'nin sorusu: "2014 yılı Ocak ayı itibarıyla Aile ve Sosyal Politikalar Bakanlığı tarafından merkezî yönetimin ve yerel yönetimlerin yanı sıra, özel sektörün de sivil toplum kuruluşlarını desteklemesini sağlamak ve bu desteği teşvik etmek adına yürütülmekte olan çalışma ve projeleriniz var mı?" 16/7/2013 tarihinde Aile ve Sosyal Politikalar Bakanlığı tarafından Vilayetler Evinde "Şehit Yakınları ve Gaziler Buluşması" adıyla iftar düzenlenmiştir. İftara Sayın Başbakanımız Recep Tayyip Erdoğan ile şehit yakınları ve gaziler katılmıştır. Başkanlığımızca hazırlanan ve 18-21/9/2013 tarihleri arasında uygulanan Kıbrıs Gazileri Buluşması Projesi kapsamında, illerimizden gelen Kıbrıs gazilerinin otuz dokuz yıl sonra Kıbrıs'ı yeniden ziyaret etmeleri sağlanmıştır. 25-27 Ekim 2013 tarihlerinde Kızılcahamam'da şehit yakınları ve gazileri bilgilendirme çalıştayı gerçekleştirilmiştir. Çalıştayda Bakanlığımızın çalışmaları, kanuni düzenlemeler ve sosyal hakları içeren bilgiler verilmiştir. 18 Mart 2014 tarihinde Bakanlığımız tarafından 18 Mart Çanakkale Deniz Zaferi ve Şehitler Günü dolayısıyla şehit ailelerine yönelik tanışma toplantısı ve akşam yemeği organizasyonu gerçekleştirilmiştir. Bu organizasyonların tümünde sivil toplum örgütleri ile de etkileşimde bulunulmuştur. Kıbrıs Barış Harekâtı'nın 40'ıncı yılı münasebetiyle Türkiye Muharip Gaziler Derneğiyle koordinasyon içerisinde bisikletle barış turu projesinin 2014 yılı Temmuz ayında gerçekleştirilmesini planlıyoruz. Bunun yanında, şehit yakınları ve gaziler alanında faaliyet yürüten STK'ları destekleyici çalışmalarımız da devam ediyor.
Sayın Alim Işık'ın sorusu: "Kütahya ilimizde 2002-2013 döneminde ayni veya nakdî yardımda bulunan vatandaşlarımızın toplam sayıları, bunlara yapılan yardım tutarlarının yıllara göre dağılımı nasıldır?"
Kütahya iline yapılan yardım tutarları şöyle: 2012 yılında 18.823 haneye 33 milyon 436 bin 60 Türk lirası, 2013 yılında 17.931 haneye 33 milyon 385 bin 306 Türk lirası ödenmiştir.
Başka bir soru: "2002-2013 döneminde Kütahya ilinde toplam nüfus düşerken yardıma muhtaç vatandaşlarımızın sayılarının ve dağıtılan yardım tutarlarının giderek artmasının sebepleri nelerdir?"
Kütahya ilinde yapılan yardımlara ilişkin biraz önce verdiğim 2012-2013 yıllarına ait rakamlar karşılaştırıldığında yardım alan hane sayısı ve yardım tutarlarının düştüğü görülmüştür, herhangi bir artış yoktur.
Bir başka soru: "2002-2013 döneminde yapılan özelleştirmelerin ilimizde yaşanan yoksullaşmaya etkileri nasıl olmuştur, bu konuda Bakanlığınızca bir çalışma yapılmış mıdır?" Bakanlığımız yoksulluğun azaltılması ve sosyal yardımların etkinliğinin artırılmasına yönelik araştırmalarına ülke bazında devam etmektedir.
Bir başka soru: "Kütahya ilinde yardıma muhtaç vatandaşların azaltılması için şimdiye kadar Bakanlığınızca neler yapıldı?" Bakanlığımızca yürütülen sosyal yardım politikaları Türkiye genelinde tüm bölge ve illeri kapsayacak şekilde geliştirilmektedir. Bu nedenle, yoksulluğun azaltılmasına ilişkin Türkiye genelinde yürütülen sosyal yardım politikaları bölgesel ve illere ilişkin geçerliliklere de sahiptir.
Bir başka soru: "Bakanlığınızın konuya ilişkin görüşü, 2014 yılı Kütahya programı nasıldır?" Bakanlığımız Türkiye genelinde tüm il ve ilçelerde yürüttüğü ve bundan sonra yürütmeyi planladığı sosyal yardım politikalarını objektiflik ilkesine dayalı ve hak temelli bir anlayışla tüm yurt sathında geliştirmeye devam etmektedir.
Sayın Alim Işık'ın sorusu: "2011-2013 döneminde yardıma muhtaç oldukları gerekçesiyle ayni ya da nakdî yardım talebinde bulunan vatandaşlarımızın toplam sayılarının yıllara göre dağılımları nasıl olmuştur?" 2011 yılında 2 milyon 72 bin, 2012 yılında 2 milyon 891 bin 165, 2013 yılında 3 milyon 96 bin 489 haneye yardım yapılmıştır.
Başka bir sorusu Sayın Işık'ın: "2011-2013 döneminde dağıtılan ayni veya nakdî yardım tutarları nasıldır?" 2011-2013 döneminde Sosyal Yardımlaşma ve Dayanışmayı Teşvik Fonu giderleri şu şekilde gerçekleşmiştir: 2011 yılında 2 milyar 622 milyon 412 bin 735 Türk lirası, 2012 yılında 3 milyar 99 milyon 582 bin 115 Türk lirası, 2013 yılında 3 milyar 844 milyon 338 bin 15 Türk lirası, 2012 yılında genel bütçeden 2022 sayılı Kanun kapsamında aktarılan tutar 2 milyar 911 milyon 191 bin 180 Türk lirasıdır, 2013 yılında ise 3 milyar 181 milyon 501 bin 208 Türk lirasıdır.
Bir başka sorusu: "2011-2013 döneminde yardıma muhtaç vatandaşlarımızın sayılarının ve dağıtılan yardım tutarlarının giderek artmasının sebepleri nelerdir?" Sosyal yardımların tek çatı altında toplanması sonucunda diğer kurumlarca verilen sosyal yardımların tek bir kurumun hedef kitlesinde birleşmesinden kaynaklanan hedef kitlede ve kaynaklarda beklenen artış, bu gelişmelerle eş zamanlı olarak tasarlanan sistemlerce muhtaç kişilerin merkezî sorgulamalar aracılığıyla daha objektif ve ölçülebilir kriterlere göre belirlenmesi ve programların düzenlilik temelinde alınması sayesinde öngörülen düzeyin altında gerçekleşmiştir.
Bir başka sorusu Sayın Alim Işık'ın: "Bu konuda Bakanlığınızca yapılmış ya da yapılmakta olan bir araştırma çalışması var mıdır, varsa çalışmada hangi sonuçlara ulaşılmıştır?" Bakanlığımızca yoksulluğun azaltılması ve sosyal yardımların etkinliğinin sağlanmasına yönelik geniş çaplı araştırmalar devam etmektedir. Sosyal yardım programlarına ilişkin etki değerlendirme araştırmaları ile sosyal yardım programlarının etkinliği araştırılmakta, programların iyileştirilmesine ve etkinliğinin sağlanmasına yönelik politikalar geliştirilmektedir.
Esas numaraları söylemem gerektiği konusunda bir uyarı aldım. Onun için, devam etmeden önce Sayın Alim Işık'ın sorusunun esas numarasını söyleyeyim; (6/5074) esas numaralı soruya devam ediyoruz.
Bir başka soru: "Yardıma muhtaç vatandaşlarımızın azaltılması için şimdiye kadar Bakanlığınızca ne gibi önlemler alınmıştır?" Bakanlığımızla Çalışma ve Sosyal Güvenlik Bakanlığı arasında imzalanan iş birliği protokolüyle sosyal yardımlaşma ve dayanışma vakıflarına başvuran, kayıtlı bir işte çalışmayan, sosyal güvenceden yoksun kişilerden sosyal yardım alanların istihdam imkânlarından öncelikli olarak faydalandırılması sağlanmıştır ve sağlanmaktadır. Böylece, sosyal yardım alan kişilerin çalışarak kendi geçimlerini sağlayabilecek hâle gelmeleri hedeflenmektedir. Bakanlığımız tarafından öncelikli olarak ülkelerin yoksulluk oranlarının karşılaştırılmasında bir kıstas olarak kullanılan kişi başı günlük harcaması satın alma gücü paritesine göre 4,3 dolar sınırının altında yaşayan nüfusun kalmamasına yönelik olarak önlemler alınmaktadır. Bu kapsamda, 3/10/2013 tarih ve 17 sayılı Bakanlık genelgesiyle sosyal yardımlaşma ve dayanışma vakıflarına, söz konusu hedef kitlede yer alan yoksul vatandaşların sosyal yardımlardan öncelikli yararlandırılmasına ilişkin husus duyurulmuştur.
Bir başka soru: "Bakanlığınızın konuya ilişkin görüşü ve 2014 yılı programı nasıldır?" Bakanlığımız, hâlihazırda yürüttüğü ve bundan sonra yürütmeyi planladığı sosyal yardım politikalarını objektiflik ilkesine dayalı ve hak temelli esas alacak şekilde geliştirmeye devam edecektir.
Sayın Ensar Öğüt'ün (6/3593) esas numaralı sorusu şöyle: "Süt Sığırcılığı Projesi içinde her aile 2 montofon inek almıştır. Beş yıl ödemesiz, her yıl 1.080 lira ödemeleri gerekiyor. Ailelerin aldığı sığırların ödemelerinin mart ayında değil de ekim ayında yapılması hususunda bir çalışma var mı?" Sosyal Yardımlaşma ve Dayanışmayı Teşvik Fonu kaynaklarıyla desteklenen Kırsal Alanda Sosyal Destek Projesi yani "KASDEP" olarak andığımız proje ve gelir getirici projelerin geri ödemelerine ilişkin olarak fon kurulunca alınan çeşitli kararlar çerçevesinde vatandaşlarımıza yönelik ödeme kolaylıkları zaman zaman sağlanmaktadır.
Sayın Doğru'nun (6/3610) esas numaralı sorusu: "Tokat, Diyarbakır illerinde son beş yılda kaç aileye, ne miktarda kırsal alanda sosyal destek projesi desteği verildi?" Son beş yılda Diyarbakır ilinde 16 proje dâhilinde 1.075 aileye toplam 20 milyon 208 bin 95 Türk lirası, Tokat ilindeyse 3 proje dâhilinde 130 aileye toplam 4 milyon 514 bin 547 Türk lirası kaynak aktarılmıştır.
Sayın Alim Işık'ın (6/3860) esas numaralı sorusu: "Engelli, yaşlı veya bunların yakınlarına Bakanlığınızca yapılan maaş veya diğer ödemelerin kişi başına aylık net tutarları ne kadardır?" Aralık 2014 dönemi için 2022 sayılı Kanun kapsamında yürütülen engelli aylıkları kapsamında verilen aylık tutarları şöyledir: Yaşlı aylığı 141 lira, yüzde 70 ve üzeri engelli aylığı 424,69 Türk lirası, yüzde 40 ila 69 arası engelli aylığı 283,13 Türk lirası, engelli yakını aylığı -ki 18 yaş altını kastediyoruz- 283,13 Türk lirası. Ayrıca, Bakanlığımız Engelli ve Yaşlı Hizmetleri Genel Müdürlüğü tarafından bakıma muhtaç engelli veya yaşlı bakımını gerçekleştiren akrabasına da ayda 2013 yılı ikinci altı ayı için 730 lira ödeme yapılmaktadır.
Bu amaçla, 2012-2013 yıllarında yapılan toplam ödemeyi soruyor Sayın Işık. 2022 sayılı Kanun kapsamında 2012 yılında toplam 2 milyar 911 milyon 191 bin 180 Türk lirası ödeme yapılmıştır. 2013 yılında ise 3 milyar 325 milyon 608 bin 850 Türk lirası ödeme yapılmıştır.
Bakanlığımız Engelli ve Yaşlı Hizmetleri Genel Müdürlüğünce 2012 yılında 398.335 bakıma muhtaç engelli veya yaşlı için toplam 2 milyar 944 milyon 114 bin 529 Türk lirası, 2013 yılı ilk altı ayında ise 421.093 bakıma muhtaç engelli veya yaşlı için toplam 1 milyar 994 milyon 700 bin 57 Türk lirası evde bakım ücreti ödemesi yapılmıştır.
"Bakanlığınızca engelli veya yaşlı vatandaşlarımıza yapılan ödemelerin artırılmasına yönelik bir çalışmanız var mıdır? Varsa, çalışma ne aşamadadır? Çalışmanın içeriği ve uygulaması nasıldır? Yoksa, bu konuda bir çalışma yapılarak vatandaşlarımızın yaşadığı mağduriyetlerin giderilmesi sağlanabilir mi? Bakanlığınızın bu konuya ilişkin görüşü ve 2013 yılı programı nasıldır?" 2022 sayılı Kanun'da yapılan değişikliklerle bu kapsamda verilen aylıklardan yararlanabilmek için belirlenen muhtaçlık sınırı yükseltilmiştir. Diğer taraftan, Bakanlığımızın yaşlı ve engelli vatandaşlarımızın hayat standartlarının yükseltilmesi, hizmetlere erişiminin kolaylaştırılması, mevcut mevzuat hükümlerine göre kapsama alınmayan, daha doğrusu alınamayan vatandaşların bu kapsama dâhil edilmesi gibi konulardaki çalışmaları da devam etmektedir.
Sayın Mesut Dedeoğlu'nun (6/3957) esas numaralı sorusu: "Tabii afet nedeniyle muhtaç duruma düşen aileler veya yakınlarını kaybederek kimsesiz ve korumasız kalmış ailelere sosyal ve ekonomik destek sağlanmaktadır. Bu şekilde 2012 yılında toplam kaç adet aileye sosyal ve ekonomik destek sağlanmıştır? Sosyal ve ekonomik destek sağlanan bu kişilerin aynı yıl içinde illerimize göre dağılımı ve destek miktarı hangi şekildedir?" 2012 yılında 619 kişiye 26 milyon 939 bin 872 Türk lirası afet yardımı kapsamında yardım yapılmıştır. 2012 yılında Türkiye genelinde illere göre yapılan afet yardımları ve kişi sayılarını gösteren tablo şu şekildedir: Adana, 100 kişi, 353.851 lira; Adıyaman, 27 kişi, 79.534 lira; Afyon, 2 kişi, 97.347 lira; Ağrı, 105 kişi, 302.020 lira; Aksaray'a 47.350 lira aktarılmış, kullanılmamış; Amasya, 1 kişi, 26.400 lira; Ankara'ya 258.600 lira aktarılmış, kullanılmamış; Antalya, 5 kişi, 1 milyon 522 bin 604 lira; Aydın, 5 kişi, 949 bin lira; Balıkesir, 50 kişi, 572.300 lira; Batman 307.650 lira; Bingöl 985 bin lira; Bitlis, 3 kişi, 357.450 lira; Bolu, 5 kişi, 83.695 lira; Burdur 20 bin lira; Bursa, 2 kişi, 1 milyon 828 bin 891 lira; Çanakkale, 53 kişi, 143.600 lira; Çankırı, 1 kişi, 357 bin lira; Çorum, 14 kişi, 51.823 lira; Denizli, 6 kişi, 116.808 lira; Diyarbakır, 3 kişi, 55.982 lira; Düzce, 1 kişi, 15 bin lira; Edirne, 4 kişi, 80.957 lira; Elâzığ, 9 kişi, 205.436 lira; Erzincan, 1 kişi, 9.671 lira; Erzurum, 1 kişi, 410.500 lira; Eskişehir, 2 kişi, 41.783 lira; Gaziantep 547.500 lira; Giresun, 4 kişi, 54.782 lira; Gümüşhane, 4 kişi, 161.968 lira; Hakkâri 2 milyon 435 bin lira; Hatay, 114 kişi, 278.850 lira; Iğdır 132.500 lira; Isparta 10 bin lira; İstanbul 1 milyon 927 bin 250 lira; İzmir 1 milyon 175 bin 50 lira; Kahramanmaraş, 3 kişi, 27 bin lira; Karabük, 1 kişi, 14.093 lira; Kars 127.600 lira; Kastamonu, 8 kişi, 158.855 lira; Kayseri, 1 kişi, 25 bin lira; Kırşehir, 1 kişi, 20 bin lira; Kilis, 28 kişi, 245.115 lira; Konya, 1 kişi, 171.845 lira; Kütahya, 2 kişi, 547.427 lira; Malatya, 1 kişi, 106.694 lira; Manisa, 3 kişi, 177.018 lira; Mardin, 1 kişi, 251.150 lira; Mersin, 3 kişi, 800.919 lira; Muğla iline aktarılan 518.300; Muş 92.150; Nevşehir 76.500; Ordu, 5 kişi, 269.493 lira; Osmaniye, ile aktarılan 57.625 lira; Rize, 1 kişi, 5.398 lira; Sakarya, ile aktarılan 100 bin lira; Samsun, 5 kişi, 2 milyon 3 bin 400 lira; Siirt, ile aktarılan 97.850; Sinop, 10 kişi, 600.822 lira; Sivas, 1 kişi, 105.200 lira; Şanlıurfa, ile aktarılan 68.500 lira; Şırnak, ile aktarılan 651.300 lira; Tekirdağ 351.350 lira; Tokat 7 bin lira; Trabzon, 1 kişi, 40.792 lira; Tunceli, 2 kişi, 38.107 lira; Uşak, 6 kişi, 118 bin lira; Van, 4 kişi, 2 milyon 815 bin 600 lira; Yalova, ile aktarılan 20 bin lira; Yozgat, 9 kişi, 224.613 Türk lirası. Genel Toplam: 619 kişi, 26 milyon 939 bin 872 Türk lirası.
Sayın Dedeoğlu'nun (6/3958) esas numaralı sorusu şöyle: "Türkiye'nin yoksulluk haritası konusundaki çalışmalar tamamlanmış mıdır? Harita hangi şekilde oluşmuştur? Bölgelerimiz ve illerimiz bu haritada kaçıncı sırada ve ne şekilde yer almaktadır? En yoksul bölgeler ve iller hangileridir? Kahramanmaraş bu haritanın neresinde yer alıyor?"
TÜBİTAK'la iş birliği içerisinde yürütülen Bütünleşik Sosyal Yardım Hizmetleri Bilgi Sistemleri Projesi kapsamında sosyal yardım yapılan hanelere ilişkin olarak il ve ilçe bazlı bilgiler elimizde mevcut. Sosyal yardım haritası oluşturulmasına ilişkin çalışmalarımız ise hâlen devam ediyor. Bakanlığımız Bütünleşik Sosyal Yardım Hizmetleri Bilgi Sistemi verilerine göre 2013 yılında yapılan sosyal yardım miktarları açısından Kahramanmaraş 14'üncü sırada yer almıştır.
Sayın Dedeoğlu'nun (6/3967) esas numaralı sorusu: "Olağanüstü bir felaket, hastalık veya kaza geçiren, belli bir süre kendisinin ve geçindirmekle yükümlü bulunduğu aile fertlerinin temel ihtiyaçlarını karşılayamayacak durumda olanlara sosyal ve ekonomik destek sağlanmaktadır. Bu şekilde 2012 yılında toplam kaç adet kişiye sosyal ve ekonomik destek sağlanmıştır? Sosyal ve ekonomik destek sağlanan bu kişilerin, aynı yıl içinde, illerimize göre dağılımı ve destek miktarı hangi şekildedir?"
Olağanüstü bir felaket, hastalık veya kaza geçiren, belli bir süre kendisinin ve geçindirmekle yükümlü bulunduğu aile fertlerinin temel ihtiyaçlarını karşılayamayacak durumda olan kişilere 2012 yılı içerisinde Sosyal Yardımlaşma ve Dayanışmayı Teşvik Fonu'ndan yapılan afet yardımları yani ev yapım, ev onarım, yangın, kira, ev eşyası ve benzeri yardımlar, ayrıca diğer sağlık yardımları kapsamında 2012 yılı içinde Türkiye'de toplam 26.674 haneye 13 milyon 86 bin 307 lira yardım yapılmıştır.
Sayın Alim Işık'ın (6/4228) esas numaralı sorusu: "2002-2013 döneminde Kütahya ilinde anılan vakıflardan ayni veya nakdi yardım alan aile ya da kişi sayılarının yıllara göre dağılımı nasıl olmuştur?"
Kütahya iline yapılan yardım tutarları 2012 yılında 18.823 haneye 33 milyon 436 bin 60 Türk lirasıdır. 2013 yılında 17.931 haneye 33 milyon 385 bin 306 Türk lirası yardım yapılmıştır.
"2002-2013 döneminde dağıtılan yardım türleri ve tutarlarının yıllara göre dağılımı nasıl olmuştur?" diye sorarlar.
Sosyal Yardımlar Genel Müdürlüğünce Kütahya ilinde yoksul vatandaşlarımıza yönelik olarak şartlı nakit transferi, muhtaç asker ailelerine, eşi vefat etmiş kadınlara yönelik yardım programlarının yanı sıra gıda, yakacak, barınma gibi çeşitli sosyal yardım programları da yürütülmektedir. Bu kapsamda, Sosyal Yardımlar Genel Müdürlüğü tarafından Kütahya iline yönelik yürütülen faaliyetler kapsamında 2012 yılında 18.823 haneye 33 milyon 436 bin 60 Türk lirası, 2013 yılında 17.931 haneye 33 milyon 385 bin 306 Türk lirası yardım yapılmıştır.
Tekrar soru: "Kütahya ilimizde yardım alan vatandaşlarımızın sayılarının giderek artmasının sebepleri nelerdir? 2002-2013 döneminde Kütahya ilinin nüfusu yaklaşık 100 bin kişi azalırken yardıma muhtaç kişi sayısının artmasının sebebi nedir? Bakanlığınızca bu konuda yapılmış bir çalışma var mıdır? Varsa çalışmada hangi sonuçlara ulaşılmıştır?"
Kütahya ilinde yapılan yardımlara ilişkin 2012-2013 yıllarına ait rakamlar -biraz önce verdim- karşılaştırıldığında yardım alan hane sayısı ve yardım tutarının düştüğü görülmüştür. Dolayısıyla, yardım alan vatandaşlarımızın sayısı giderek artmamaktadır.
FERİT MEVLÜT ASLANOĞLU (İstanbul) - Sayın Bakanım, Kütahya'da yardıma ihtiyacı olan insan yokmuş demek! Herkes mutlu!
AİLE VE SOSYAL POLİTİKALAR BAKANI AYŞENUR İSLAM (Devamla) - Yardıma ihtiyacı olan insan sayısı var fakat artmıyor Sayın Vekilim.
FERİT MEVLÜT ASLANOĞLU (İstanbul) - Herkes mutlu, Hocamı belediye başkanı seçmediğine göre!
AİLE VE SOSYAL POLİTİKALAR BAKANI AYŞENUR İSLAM (Devamla) - "Bakanlığınızın konuya ilişkin görüşü ve 2013 programı nedir?" diyor Sayın Işık.
Bakanlığımız Türkiye genelinde tüm il ve ilçelerde yürüttüğü ve bundan sonra yürütmeyi planladığı sosyal yardım politikalarını objektiflik ilkesine dayalı ve hak temelli bir anlayışla geliştirmeye devam edecektir.
Sayın Işık'ın (6/4230) esas numaralı sorusu: "2002-2013 döneminde Kütahya ilimizde 4 kişilik bir aile için yoksulluk sınırına karşılık gelen yıllık gelir miktarları nasıl değişmiştir? Kütahya ilimizde, anılan dönemde belirlenen yoksulluk sınırlarının altında bir gelire sahip aile veya kişi sayılarının ve toplam nüfus içindeki paylarının yıllara göre değişimleri nasıl olmuştur? 2002-2013 döneminde Kütahya il nüfusu azalırken yoksulluk sınırının altında kalan ailelerin sayılarının giderek artmasının sebepleri nelerdir? 2002-2013 döneminde Kütahya'da AK PARTİ hükûmetleri tarafından yapılan özelleştirmelerin ve yeni yatırım yapılmamasının bu sonuçlara etkisi olmuş mudur? Bakanlığınızın konuya ilişkin görüşü nasıldır?"
TÜİK'in yayınlamış olduğu yoksulluk çalışmalarında tüketim harcamasına dayalı olarak mutlak ve göreli yoksulluk sınırı 1 dolar; 2,15 dolar; 4,3 dolar olarak tanımlanan yoksulluk sınırları ile harcaması bu sınırların altında kalan yoksul nüfus oranlarıyla hesaplanarak verilmektedir. TÜİK tarafından açıklanan rakamlara göre, kişi başı günlük harcaması satın alma gücü paritesine göre 2,15 doların altında kalan fert oranı 2011 yılında yüzde 0,14 iken bu oran 2012 yılında yüzde 0,6 olarak gerçekleşmiştir. 4,3 dolar sınırına göre ise 2011 yılında yüzde 2,79 olan yoksulluk oranı 2012 yılında yüzde 2,27'ye düşmüştür.
Sayın Reşat Doğru'nun (6/3612) esas numaralı sorusu: "Batman, Tokat, Diyarbakır, Yozgat illerinde kaç aileye, ne miktarda gelir getirici proje desteklenmiştir?"
Soru kapsamında, Sosyal Yardımlaşma ve Dayanışmayı Teşvik Fonu kaynaklarıyla 2007-2014 yılları arasında Batman ilinde 36 adet gelir getirici proje desteklenmiş ve 84 aile için toplam 860.600 Türk lirası kaynak aktarılmıştır.
Diyarbakır ilinde 506 adet gelir getirici proje desteklenmiş ve 1.106 aile için toplam 10 milyon 672 bin 212 Türk lirası kaynak aktarılmıştır.
Tokat ilinde 353 adet gelir getirici proje desteklenmiş ve 680 aile için toplam 6 milyon187 bin 351 Türk lirası kaynak aktarılmıştır.
Yozgat ilinde 182 adet gelir getirici proje desteklenmiş ve 334 aile için toplam 3 milyon 094 bin 861 Türk lirası kaynak aktarılmıştır.
Sayın Alim Işık'ın (6/4229) esas numaralı sorusu: "2002-2013 döneminde anılan ilimizde 4 kişilik bir aile için yoksulluk sınırına karşılık gelen yıllık gelir miktarları nasıl değişmiştir?"
Bunları mükerrer olduğu için tekrarlamıyorum, biraz önce cevap verdim aynı soruya.
Sayın Ali Halaman'ın (6/4369) esas numaralı sorusu: "Özürlü maaşı alıp ailesinin geliri 2 bin lirayı geçen özürlülerin maaşlarının kesildiği doğru mudur? Doğru ise özürlü vatandaşlarımızın bu mağduriyetlerini gidermek için Bakanlık olarak ne gibi çalışmalarınız vardır?"
2/8/2013 tarihli Resmî Gazete'de yayımlanarak yürürlüğe giren 12/7/2013 tarihli Bazı Kanun Ve Kanun Hükmünde Kararnamelerde Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun'un 73'üncü maddesinin (n) bendiyle 1/7/1976 tarihli ve 2022 sayılı 65 Yaşını Doldurmuş Muhtaç, Güçsüz ve Kimsesiz Türk Vatandaşlarına Aylık Bağlanması Hakkında Kanun'un bazı hükümleri değiştirilmiştir. Bu değişikliğe göre 2022 sayılı Kanun uyarınca bağlanan yaşlı ve engelli aylıkları için uygulanan muhtaçlık sınırı Bütçe Kanunu'nda belirtilen 1620 gösterge rakamı ile memur maaş katsayısının çarpımından bulunan 124,40 Türk lirasından hane içinde kişi başına düşen ortalama aylık gelir tutarı 16 yaşından büyükler için belirlenmiş olan asgari ücretin aylık net tutarının 1/3'üne yükseltilmiş olup 2014 Ocak-Haziran dönemi için 255,22 Türk lirasıdır. Bu kapsamda ailenin gelirinin 2 bin Türk lirası olması aylıkların kesilmesi için doğrudan bir neden oluşturmamakla birlikte, hane içinde kişi başına düşen gelir dikkate alınmak suretiyle işlem tesis edilmektedir. Hane içinde kişi başına düşen geliri asgari ücretin 1/3'ünden az olanlara aylık bağlanmaktadır. 2022 sayılı Kanun uyarınca, aylık almakta iken ekonomik muhtaçlık durumu ortadan kalkanların kanun gereğince aylıklarının kesilmesi gerekmektedir.
Ali Halaman'ın (6/5202) esas numaralı sorusu: "Adana'da personel açığı var mıdır? Varsa personel açığını nasıl gidereceksiniz?"
Adana Aile ve Sosyal Politikalar İl Müdürlüğünde, İl Müdürlüğü dâhil 17 kuruluşta 222 kadrolu personelimiz hizmet vermektedir. İhtiyaç duyulduğunda eksikler giderilmektedir.
"Adana ilinde yapılacak kamu hizmetleriyle ilgili olarak 2014 mali yılı bütçesinden ayrılan ödenek ne kadardır?"
Bakanlığımızca il bazlı bütçe yapılmamakta olup ihtiyaçlar doğrultusunda kurum ve kuruluşların talep ettikleri ödenekler bütçe imkânları da değerlendirilerek aylık olarak gönderilmektedir.
Sayın İsmet Büyükataman'ın (6/3151) esas numaralı sorusu: "2002 yılından itibaren AK PARTİ iktidarları döneminde Bakanlığınıza istisnai kadrodan başta özel kalem müdürü olmak üzere bakanlık müşaviri, basın ve halkla ilişkiler müşaviri olarak kaç kişi istihdam edilmiş ve sınavsız devlet memurluğuna atanmıştır?"
Bakanlığımız 8/6/2011 tarihli 633 sayılı Kanun Hükmünde Kararname'yle kurulmuş olup Bakanlığımıza istisnai kadrodan 3 kişi açıktan atama, diğerleri nakil veya kurum personeli olmak üzere 19 kişi bakanlık müşaviri, 4 kişi özel kalem müdürü ve 4 kişi de basın ve halkla ilişkiler müşaviri olarak atanmıştır.
Sayın Mesut Dedeoğlu'nun (6/3954) esas numaralı sorusu: "Bakanlığınıza bağlı merkez ve taşra teşkilatı birimlerinizde toplam kaç personel görev yapmaktadır?"
Merkez ve taşra teşkilatımızda 28/4/2014 tarihi itibarıyla 13.080 personel görev yapmaktadır.
"Görevli bu personelden toplam kaç kişi engelli kadrosunda işçi, memur olarak çalışmaktadır?"
Toplam personelin 335 kişisi engelli kadrosunda görev yapmaktadır.
Sayın Alim Işık'ın (6/4119) esas numaralı sorusu: "2002-2013 Bakanlığınız ve anılan kurum veya kuruluşlarda istifa, emeklilik, ölüm gibi nedenlerle boşalan kamu personeli kadroları sayısı ne kadardır? Bu kadroların boşalma yıllarına göre dağılımları nasıl olmuştur?"
Bakanlığımız, 3/6/2011 tarihli 633 sayılı KHK'yla kurulmuş olduğundan 2012 sonrasına cevap verebiliyorum. 2012 yılında 155 personelin emekli olması, 38 personelin istifa etmesi, 4 personelin müstafi sayılması nedeniyle toplam 197 personel kadrosu boşalmıştır. 2013 yılında 83 personelin emekli olması, 29 personelin istifa etmesi, 1 personelin de müstafi sayılması nedeniyle 113 personel kadrosu boşalmıştır.
"Bu dönemde boşalan bu kadroların kaçına yeni personel alımı yapılmıştır?" deniyor.
Boşalan kadrolar ile alınan ek kadro izinleriyle birlikte 2012 yılında 1.059, 2013 yılında 439 personel atanmıştır.
Devam ediyorum: "Hâlen kurum ve kuruluşlardaki kadrolu personel sayısı toplamı ne kadardır? Söz konusu kadrolu personelin kadro unvanlarına göre dağılımı nasıldır? Hâlen anılan kurum veya kuruluşlarda toplam kaç kadro boştur? Bu kadroların kaçının 2013 yılında doldurulması düşünülmektedir?"
Bakanlığımız bünyesinde 28/4/2014 tarihi itibarıyla 1.291 personel merkez teşkilatında, 11.789 personel de taşra teşkilatında olmak üzere 13.080 personel görev yapmaktadır. Bakanlığımız merkez teşkilatında 1.019, taşra teşkilatında 5.509 kadro olmak üzere toplam 6.528 adet boş kadro bulunmaktadır. Bu kadrolardan 3.310 adedine açıktan atama yoluyla işlem yapılmak üzere Devlet Personel Başkanlığı ve Maliye Bakanlığından izin talep edilmiştir.
Sayın Başkan, değerli milletvekilleri; geriye kalan çok az sayıda soruya daha sonra cevap vermek üzere süremin dolması sebebiyle konuşmama burada son veriyor, hepinizi saygıyla selamlıyorum. (AK PARTİ sıralarından alkışlar)