| Konu: | TÜRK CEZA KANUNU İLE BAZI KANUNLARDA DEĞİŞİKLİK YAPILMASINA DAİR KANUN TASARI VE TEKLİFLERİ |
| Yasama Yılı: | 4 |
| Birleşim: | 102 |
| Tarih: | 12.06.2014 |
MEVLÜT AKGÜN (Karaman) - Sayın Başkan, değerli milletvekilleri; görüşülmekte olan 592 sıra sayılı Türk Ceza Kanunu ile Bazı Kanunlarda Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun Tasarısı'nın dördüncü bölümü üzerinde şahsım adına söz almış bulunmaktayım. Bu vesileyle yüce heyetinizi saygıyla selamlıyorum. Ben de bu gece idrak ettiğimiz Berat Kandili'nizi tebrik ediyorum, kandilin İslam âlemine ve milletimize hayırlar getirmesini temenni ediyorum.
Değerli arkadaşlarım, ceza kanunları toplumsal barışı korumak ve suçların işlenmesini önlemek bakımından önemli bir işleve sahiptir. Bu anlamda ceza hukukunun evrensel temel ilkeleri ve anayasal kurallara aykırı olmamak kaydıyla, ülkenin sosyal ve kültürel yapısı, ahlaki değerleri ve ekonomik hayatın gereksinimleri göz önüne alınarak ceza politikası belirlenmekte ve ceza politikasına uygun olarak da o ülkede suç siyaseti oluşturulmaktadır. Toplumsal yaşamın gerektirdiği hâllerde zamanın ruhuna uygun olarak kanunlarda değişiklik yapmak aynı zamanda hukuk devletinin gerekleri arasındadır.
Bugün görüşmekte olduğumuz tasarı, yargı reformu ihtiyacından doğan değişiklikler içermektedir. Ayrıca, tasarıda yıllardır uygulamaya geçmesini beklediğimiz istinaf mahkemeleri ile ilgili düzenlemeler de yer almaktadır. Yargı hizmetlerinin hızlandırılması, etkin ve verimli bir şekilde sunulabilmesi amacıyla istinaf uygulamasına ülkemizde ihtiyaç vardır.
Sayın Başkan, değerli milletvekilleri; tasarının dördüncü bölümü 83'üncü ile 104'üncü maddeler arasında düzenlenmektedir. Bu bölümde en dikkat çeken düzenleme sulh ceza mahkemelerinin kaldırılmasına ilişkin düzenlemedir. 83'üncü ve 84'üncü maddelerde yapılan düzenleme ile sulh ceza mahkemelerinin görev alanına giren suçların yargılanması asliye ceza mahkemelerine devredilmektedir. Ayrıca, soruşturma aşamasında hâkim tarafından verilmesi gereken kararları vermek üzere sulh ceza hâkimlikleri kurulmaktadır.
Değerli arkadaşlarım, yargılama faaliyeti yapan ilk derece ceza mahkemeleri arasında sulh ceza-asliye ceza ayrımı yapılması doğru bir uygulama değildi çünkü aynı usul kuralları uygulayan iki mahkeme arasında sık sık görev uyuşmazlığı sorunu gündeme gelmekte idi. Yargılamanın hızlanması bakımından sulh ceza mahkemelerinin pratikte bir faydası da bulunmamaktaydı. Sulh ceza mahkemelerinin kaldırılmasıyla yerine kurulan sulh ceza hâkimliği oluşturulması bir yandan koruma tedbirlerine ilişkin ihtisaslaşma sağlarken diğer yandan da temel hak ve hürriyetlerin daha etkin bir şekilde güvence altına alınmasının yolunu açmaktadır.
Yine bu bölümde, günümüzde gittikçe artan ve önemli bir toplumsal sorun hâline gelen uyuşturucu kullanma suçuyla ilgili olarak Türk Ceza Kanunu'nun 191'nci maddesiyle tedavi tedbirleri ve denetimli serbestlikle ilgili düzenlemeler yer almaktadır.
Yine tasarının bu bölümünde, Terörizmin Finansmanının Önlenmesi Hakkında Kanun uygulaması bakımından hukukumuzda esasen yer almayan "elektronik ortamda tebligat" isimli yeni bir müessese düzenlemeye girmektedir.
Tasarının 87'nci ve 88'inci maddelerindeki hükme göre, Tebligat Kanunu'nun 7/a maddesinde düzenlenen tebligata ilişkin usullere bağlı olmaksızın elektronik ortamda tebligat yapılması ve bu tebligatın karşı tarafa ulaştığında tebliğ edilmiş sayılması kuralı yer almıştır. Tasarıda elektronik tebligata ilişkin yükümlülükleri yerine getirmediği tespit edilen kişi, kurum veya kurumlara başkanlık tarafından ağır idari para cezası uygulaması da yer almaktadır.
Değerli arkadaşlarım, tasarının dördüncü bölümünde ağırlıklı düzenleme 6087 sayılı Hâkimler ve Savcılar Yüksek Kurulu Kanunu'yla ilgili değişiklik hükümleridir. Bilindiği üzere, Anayasa Mahkemesi 10/04/2014 tarihli kararıyla 6087 sayılı HSYK Kanunu'nun bazı maddelerini iptal etmişti. Bu iptal kararının dışında, Anayasa hükümlerine ve Anayasa Mahkemesi kararlarına uygun olarak tasarıda değişiklikler yer almaktadır.
Hükûmetimiz ülkemizde sağlam bir hukuk devletinin inşası ve yargı hizmetlerinin hızlı, etkin ve verimli hâle getirilmesi için çalışmalarına devam etmektedir.
Bu tasarının yargı reformu düşüncesine ve stratejisine hizmet edeceğini umuyor, hayırlı olmasını diliyor, hepinize hayırlı geceler diliyorum. (AK PARTİ sıralarından alkışlar)